vraag darmen koe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nienkes96

vraag darmen koe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 02:08

Hallo,

ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over het verteringsstelsel van de koe.
Nu kom ik op een onderdeel er maar niet uit. Overal in boeken en op internet staat
dat de darmen dezelfde werking hebben als die van andere dieren.

Nu mijn vraag: bevinden zich in de dunne darm van de koe dezelfde enzymen als in
die van de mens? of zijn er toch nog dingen anders. Aangezien er in de maag al veel is gedaan
kom ik hier niet uit. Ik kom er ook niet uit of de koolhydraten in de magen nu al volledig zijn afgebroken, en zijn deze al opgenomen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of mij naar een goede bron kan verwijzen!

tamary

Re: vraag darmen koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 02:22

Koe is een herkauwer, mens niet. Vergelijkingen met schapen, geiten of herten kunnen wel.
googlen op spijsvertering herkauwer levert ook van alles op.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 02:52

Als je op de aparte delen van het gastrointestinaal stelsel van herbivoren/koeien zoekt (bv het omasum), is het wat makkelijker om de specifieke functie en eventuele hormonen/enzymen/stofjes die in dat deel werkzaam zijn en de absorptie/resorptiemethoden te vinden.
Misschien ook eens in het engels proberen te zoeken zoveel mogelijk. Dan krijg je over het algemeen wel meer hits.

Het spijsverteringskanaal heeft inderdaad uiteindelijk in alle dieren hetzelfde doel, namelijk het verteren van voedsel. Maar verschillende dieren zullen verschillende producten hebben die ze af moeten breken afhankelijk van hun dieet, dan kun je niet verwachten dat de GI tracti van deze dieren precies hetzelfde in elkaar zitten of dezelfde enzymen produceren/uitscheiden.
Een enzym als protease (wat oa helpt bij afbraak van vlees) zul je veel minder snel tegenkomen in een koe. Grote kans dat je wel het enzym cellulase tegen zult komen in koeien (wat je dan weer niet in mensen tegenkomt)

Hopelijk heb je hier wat aan ;)
Laatst bijgewerkt door LaCiega op 11-12-14 03:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 03:07

Ik kan je vraag niet beantwoorden maar misschien een boer vragen en/od emailen naar has in den bosch?

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 03:23

dankjulliewel Ik heb het al gevonden! Ik heb hier boeken liggen van de universiteit waar het ook niet duidelijk in stond maar heb het in aantekeningen van iemand nog gevonden!!

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 03:24

Top! Wat fijn dat je het uiteindelijk toch hebt kunnen vinden :) Succes nog met je profielwerkstuk.