Eeuwige discussies met mijn broer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juliette

Eeuwige discussies met mijn broer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 18:00

Hallo!
Ten eerste, sorry als het niet goed staat, wist niet zo goed waar het moest. :o
Ik heb een probleem, mijn broer (18 jaar) verbeterd mij constant (ik ben 13 jaar) terwijl hij zich zelf ook niet aan de regels houd.
Hij word bijvoorbeeld helemaal boos als iemand een boer laat (per ongeluk) maar zelf mag hij de hele dag zitten te boeren of scheten te laten. En meerdere van zulk soort situaties.

Ik erger me er helemaal dood aan. Net hadden we ook een discussie, ik legde mijn voeten op de stoel tegen over me, en hij schoof agressief die stoel weg. Ik vroeg hem enigszins geïrriteerd waarom hij dat altijd doet, aangezien hij het zelf ook doet. Vervolgens word hij helemaal boos en blijft hij maar ontkennen dat hij dat nooit doet.
Hij: 'Het is echt vies dat je dat doet, en A (stiefvader) wilt het ook niet.'
Ik: 'Je doet het zelf ook..? En mama doet het ook. '
Hij: 'Waarom moet je altijd een tegen woord hebben? Je weet altijd alles beter! En ik doe dat helemaal niet. '
Ondertussen kwam de stoom ongeveer uit mijn oren, hij is namelijk degene die me ALTIJD verbeterd! -:(- Alsof hij m'n vader is.

Ik word er gewoon helemaal gek van, elke dag dit soort situaties. Ik heb er al met mijn moeder over gepraat, maar hij luistert gewoon niet..
Ik hoop dat jullie misschien weten wat ik eraan kan doen, waar de fout precies ligt. (die overigens best bij mij zou kunnen liggen)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Eeuwige discussies met mijn broer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:03

Ik zou hem toch vierkant uitlachen. :') Maar wel een vervelend probleem. Is hij soms ergens gefrustreerd over en dat hij dit op jou afreageerd? Is hij veel thuis?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:03

Klinkt alsof jullie beiden in de (oh zo heerlijke) pubertijd zitten.
Gaat vanzelf weer over :j

Mijn zusje en ik waren ook niet echt vriendelijk naar elkaar, maar nu we ouder zijn gaat het al een stuk beter.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:05

Anoli schreef:

Mijn zusje en ik waren ook niet echt vriendelijk naar elkaar, maar nu we ouder zijn gaat het al een stuk beter.

Hier vooral: nu ik uit huis ben en we elkaar minder zien gaat het stukken beter :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:08

Klopt mijn zusje is het huis uit, en het gaat stukken beter. Ok we zullen nooit elkaar beste vriendin worden, maar dat hoeft ook niet. Tenslotte ben je zussen en geen vriendinnen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:08

Jezzi schreef:
Anoli schreef:

Hier vooral: nu ik uit huis ben en we elkaar minder zien gaat het stukken beter :j

Hier ook, mijn broer en ik waren water en vuur in de puberteit. Nu kunnen we het heel goed met elkaar vinden :D!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:10

Ik was altijd al water en vuur met mijn zusje, maar tegenwoordig gaat dat inderdaad heel goed :)

TS, er is dus nog hoop! Voor nu gewoon even doorbijten en doen alsof je hem niet hoort.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:12

Tja ik zou ook zo zeggen zoek de situaties ook niet op. Jullie moeten nu eenmaal samen in 1 huis leven. Niet terug zeggen " ja maar die doet dat ook". Wees de wijste en zorg ervoor dat hij zich niet zoveel hoeft te irriteren in de eerste plaats.

Daarnaast met je ouders en broer een gesprek aan gaan over wat jullie verwachten van elkaar en ook duidelijk tijdens dat gesprek aangeven dat je niet door je broer behandeld wil worden alsof hij je vader is.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:16

Ik zou er gewoon voor zorgen dat je broer even niets op je aan kan merken. Mijn broer en ik konden en kunnen ook niet door een deur. Maar we zitten elkaar gewoon niet in de weg en dat scheelt! Sinds ik uit huis ben (ivm met problemen met mijn broer op mijn 16 al grotendeels buitenshuis gaan wonen) gaat het een stuk makkelijker.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:18

Goh dit topic geeft maar weer aan dat jongens echt achterlopen in volwassen worden :+

Ik zou hem negeren. En sommige dingen misschien toch van hem aannemen, ookal doet hij dat soort dingen zelf ook. Regels zijn regels :P

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 18:22

Bedankt voor de vele reactie's!
Het probleem is, het lijkt alsof de puberteit nog niet zolang bij hem bezig is. Soms lig ik in bed met tranen in mijn ogen, ik word af en toe zo hopeloos van hem.. In zijn ogen doe ik echt alles fout.. En volgens mij is hij nog niet van plan uit huis te gaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:23

Maar dat jij zo reageert is ook te wijten aan jouw pubertijd ;) Over 10 jaar lach je hierom :)

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:29

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat hij misschien zelf niet eens doorheeft wat hij doet, de zogenaamde blinde vlek.
Verder zou ik hem er niet op aanspreken, je bent zijn moeder niet en probeer zijn gedrag zo veel mogelijk te negeren. Het is zonde om hier zo veel energie aan te verspillen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:43

MWS -> LZP

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:04

Ik zou hem de volgende keer vertellen dat als hij zo graag de baas wil zijn hij maar lekker een eigen huis moet gaan zoeken en dat hij anders zijn grote bek moet houden. :Y)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:46

Bizzybijtje schreef:
Maar dat jij zo reageert is ook te wijten aan jouw pubertijd ;) Over 10 jaar lach je hierom :)

Heerlijk topic dit. Ik denk nu terug aan vroeger hoe ik altijd zulke ruzies had met mn broer en zus. En indd nu lach ik erom. Toen was het altijd hun schuld :j

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:50

Je zou ook eens op een rustig moment met m kunnen praten, zeg m wat jij hoe jij erover denkt en wat je erbij voelt dat hij je steeds verbeterd. Hou het bij jezelf: Begin al je zinnen met IK... op die manier voorkom je dat je hem verwijten gaat maken waar hij dan weer overheen kan vallen.

Misschien heeft hij namelijk geen idee welk effect zijn gedrag op jou heeft?!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:53

Regels zijn Regels maar dan moet hij zich er ook zelf aan houden en niet zijn kleine zus koeioneren en juist hetzelfde doen. Pubertijd of niet. Als hij zich zelf niet aan de regels moet hij niet op een ander afgeven die dezelfde dingen doet als hij. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet is hier dus echt wel van tel.

TS doet hij die dingen ook waar je ouders bij zijn?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:58

Kom op hey. Dit gaat toch overal zo. gewoon je kleine zusje pesten en de baas spelen. Niet groter maken dan het is!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:59

Tuurlijk gaat het overal zo, maar dat maakt het niet minder vervelend voor TS.

Het is prima om dat even te ventileren en tips te vragen. Ik geloof niet dat TS of de mensen die gereageerd hebben het groter maken dan het is. Niemand heeft gezegd dat het "zo niet langer kan" of dat ze "Nu direct actie moet ondernemen" of dat ze slachtoffer is van geestelijke mishandeling" om maar wat olifantenvoorbeelden te noemen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:27

_black_rose_ schreef:
Tuurlijk gaat het overal zo, maar dat maakt het niet minder vervelend voor TS.

Het is prima om dat even te ventileren en tips te vragen. Ik geloof niet dat TS of de mensen die gereageerd hebben het groter maken dan het is. Niemand heeft gezegd dat het "zo niet langer kan" of dat ze "Nu direct actie moet ondernemen" of dat ze slachtoffer is van geestelijke mishandeling" om maar wat olifantenvoorbeelden te noemen.

Ik bedoel meer dat tips geven als ga met hem praten nooit zullen helpen als je twee pubers bij elkaar hebt. Gaat vanzelf weer over. Wijsheid komt met de jaren

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 12:29

petraaken schreef:
Regels zijn Regels maar dan moet hij zich er ook zelf aan houden en niet zijn kleine zus koeioneren en juist hetzelfde doen. Pubertijd of niet. Als hij zich zelf niet aan de regels moet hij niet op een ander afgeven die dezelfde dingen doet als hij. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet is hier dus echt wel van tel.

TS doet hij die dingen ook waar je ouders bij zijn?

Soms wel. Het probleem is dat hij zo vreselijk eigenwijs is dat hij ook gewoon niet wil luisteren, hij geeft echt nooit toe. Soms wint hij alsnog van m'n ouders zovan: Ik heb hier geen zin meer in, ik vind het gewoon vies dat ze haar voeten op de stoel legt, klaar. En is vooral mn moeder een beetje overdonderd, dan weet ze niet echt wat ze moet zeggen. Soms gaat hij ook schreeuwen enzo, ik moet toegeven dat ik daar wel een beetje bang van word.. (hij is vreselijk lang, en ik ben echt heel klein dus ik moet mn hoofd in mn nek leggen (soort van) om hem aan te kunnen kijken, dus als ie dan gaat schreeuwen is dat best wel een beetje eng.)

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:39

Vroeger had ik ook altijd ruzie met mijn broer. Hij sloeg me, ik krabde of beet hem terug en andersom. Onze ouders gingen scheiden en oh wat was ik blij. Ik kon lekker rustig bij mijn moeder blijven wonen en hij ging bij mijn vader wonen. Zagen elkaar zelden, want hij had geen contact meer met mijn moeder en als ik de weekenden naar mijn vader ging dan was hij alleen snachts thuis en lag ik al op bed. Na al die jaren (8 jaar) woon ik nu samen met hem bij onze vader en zijn we onwijs close geworden. We doen alles voor elkaar en eten ook altijd gezellig samen als we samen zijn. Kortom het is de pubertijd, als het kan probeer wat afstand te nemen en dan komt het allemaal wel goed in de loop der jaren. :)

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 12:48

Probleem is dat we niet echt afstand kunnen nemen :(

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:24

gewoon naar je kamer gaan of. hem gelijk geven. Ben je gelijk klaar