Advies gezocht, contracten, opvolgend werkgeverschap..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Memss

Advies gezocht, contracten, opvolgend werkgeverschap..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 16:11

Hoi Allemaal,

Na heel internet af te hebben gezocht, wil ik me toch maar eens tot bokt wenden voor wat advies!
Er loopt hier zoveel kennis rond, dus wie weet :+

Situatie is als volgt; Mijn derde contract loopt binnenkort af, ik heb dan twee maal een contract van 6 maanden gehad en eenmaal een contract van een klein jaar. (Dus werk nog geen twee jaar binnen de organisatie) Leidinggevende wil mij graag houden maar mag vanuit de organisatie geen vast contract geven. Er is nu voorgesteld om de komende maanden via een uitzendbureau te gaan werken. Gewoon dus mijn eigen taken, zelfde bedrijf, alles hetzelfde, alleen officieel dan via een uitzendbureau. Nu werd in gewezen op ' opvolgend werkgeverschap' . Heb ik daar nu mee te maken? En wat zijn de gevolgen daarvan? Kan een uitzendbureau mij voor een paar maanden in dienst nemen of mogen ze dat in deze situatie niet?

Daarnaast heb ik gehoord dat wanneer je een andere functie binnen hetzelfde bedrijf gaat uitvoeren de regel van max. 3 contracten niet meer geldt? Iemand hier ervaring mee?

Wellicht is er iemand op bokt die hier iets meer over weet! Of is er misschien een soort landelijk punt waar ik zulke vragen neer kan leggen? (Soort onbudsman voor werkgerelateerde zaken? )

In ieder geval alvast hartelijk bedankt _/-\o_ _/-\o_

Marieke

Tink89

Re: Advies gezocht, contracten, opvolgend werkgeverschap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:20

Even bij juridisch loket wegleggen die vraag. Is gratis en dan weet je zeker dat je goed zit.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:23

Uitzendcontract wordt gewoon meegenomen in de telling van max. 3 contracten. Dus in dezelfde functie gaat dat niet lukken.

Ik durf niet te zeggen of het in een andere functie wel mogelijk is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:23

Rechtsbijstandverzekering? Zo ja, arbeidsrecht inschakelen. Die gaan je inhoudelijk verder helpen dan Bokt.

Het probleem zit 'm waarschijnlijk in het gegeven dat je na enkele opvolgende tijdelijke contracten een vast contract moet krijgen. Ik ken niet de details van die wetgeving, maar het lijkt erop dat ze die wet willen omzeilen met deze "stunt".

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:26

Vakbond bellen voor informatie. Zij zijn ook diegene die deze regels afdwingen

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 16:26

renee16 schreef:
Uitzendcontract wordt gewoon meegenomen in de telling van max. 3 contracten. Dus in dezelfde functie gaat dat niet lukken.

.

Dus dat zou betekenen dat het uitzendbureau mij alleen op basis van een vast contract kan aannemen?

Rechtsbijstand heb ik helaas niet, zal eens bij het juridisch loket kijken.

Bedankt alvast voor de informatie :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:29

Volgens mij mag dit niet.
Ik had bij mijn vorige werkgever een collega die ze ook niet vast mochten aannemen. Hij moest er 3 maanden uit en kon daarna weer terug voor weer een tijdelijke aanstelling.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:36

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tract.html

Het staat hier toch duidelijk: ze moeten je een vast contract aanbieden. Via het uitzendbureau mag niet meer in dezelfde functie.

Werk via uitzendbureau
Het kan voorkomen dat u eerst werkt via een uitzendbureau en binnen 3 maanden daarna een tijdelijk contract krijgt van het bedrijf waar u uitzendwerk deed. Dit kan ook in omgekeerde volgorde. Blijft u dan hetzelfde werk doen? Dan telt de uitzendperiode mee voor de opeenvolging van tijdelijke contracten. Na de tijdelijke contracten heeft u recht op een vast contract.

Voor meer informatie hierover of voor een persoonlijk advies kunt u het beste een arbeidsjurist raadplegen. Dit kan bijvoorbeeld via het Juridisch Loket.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:41

Dit is gewoon toegstaan. Maar je hebt inderdaad te maken met opvolgend werkgeverschap. Een uitzendorganisatie mag je 8 tijdelijke contracten geven in fase B van maximaal 2 jaar. Aangezien jij al 2 jaar werkzaam bent binnen de organisatie is dit niet toegestaan!

Fase B (ABU) of fase 3 (NBBU)
Een uitzendkracht die A (of 2) heeft doorlopen, stroomt in fase B (of 3) in. In fase B (ABU) worden maximaal 8 tijdelijke contracten gesloten, gedurende maximaal 2 jaar. In fase 3 (NBBU) worden maximaal 4 tijdelijke contracten gesloten, gedurende maximaal 1 jaar. Dit zijn contracten voor bepaalde tijd, vergelijkbaar met het reguliere arbeidsrecht.

Wat je wel veel ziet is de draaideur constructie. Na 3 maand mogen ze je weer een tijdelijk contract bieden (dus dan moet je er eerst 3 maand uit)

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 17:05

Pff nou meer dan 20 minuten aan de lijn gehangen bij het juridisch loket (waarvan het grootste gedeelte in de wacht :+ ) Helaas niet heeel veel wijzer geworden.

Ze durfde eigenlijk niet zeker te zeggen of het hier Opvolgend werkgeverschap betreft. Ze denkt het wel, maar weet het niet zeker. Omdat er 'banden' moeten zijn tussen de werkgever en het uitzendbureau. In dat geval zou het uitzendbureau mij alleen vast in dienst mogen nemen.

Solliciteren op een andere functie binnen hetzelfde bedrijf was volgens haar geen optie. Ze mogen dan geen nieuwe tijdelijke contracten geven.

De enige optie die zij nog gaf is het open breken van het laatste contract, omdat ik nog niet op de 3 jaren zit. Dus dat is wellicht nog het uitzoeken waard..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:12

Is er nog een cao van toepassing?

Als het uitzendbureau je in dienst neemt is er zeker wel sprake van opvolgend werkgeverschap, dus als je daarna weer in dienst wordt genomen door de werkgever is er sprake van een vast contract.

Openbreken van je contract kan wel, maar is een risico voor de werkgever als jij zou willen een vast contract zou willen afdwingen.

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 17:58

Bedrijf heeft een eigen CAO. Kan ik nog eens een blik in werpen maar is vaak wel een beetje geval door de bomen het bos.. Waar zoek je op?

Het bedrijf weet dat als ze me na enkele maanden uitzendbureau weer zelf in dienst willen nemen dit met een vast contract zou moeten. Ze hebben de hoop dat ze dat over enkele maanden wel mogen geven van de directie.

Ik zit nu zelf meer met het feit dat ik me niet voor kan stellen dat ze een uitzendbureau gaan vinden dat mij aan wil nemen, aangezien (zoals in het begrijp) het uitzendbureau mij een vast contract moet geven.

Wat betreft de 3 maanden eruit die een aantal keer is genoemd. Dit heb ik ook besproken maar durven ze niet aan omdat ze totaal geen idee hebben of ze me over 3 maanden weer aan mogen nemen. Er kan zoveel veranderen in een paar maanden..

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:48

Ik zit in bijna dezelfde situatie dus lees even mee!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:01

Ik heb dit ook gehoord bij mijn werkgever destijds. Als het werk wat je gaat doen als uitzendkracht dezelfde functie is of erg veel overeen komt met het werk wat je voorheen als tijdelijke kracht hebt gedaan, dan mag een bedrijf je niet meer op deze manier voor een 'vierde' keer inhuren, maar dan zou dit dus een vast contract worden.
Ik weet alleen niet of het je verder helpt, want wat gaat er dan gebeuren? Een vriendin van me heeft zoiets gedaan nadat ze, te laat, te horen kreeg pas na drie maanden weer aangenomen te worden. Ze werd ter plekke op een volledig andere locatie in het land geplaatst (3 uur reizen).
Ik ken trouwens ook twee mensen die het contract na twee verlengingen stilzwijgend lieten verlengen, omdat de werkgever naliet om een ontslagbrief te sturen zoveel maanden voor het einde. Dan zit je dus ook meteen in een vast contract.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:04

Zunzuncito schreef:
Ik heb dit ook gehoord bij mijn werkgever destijds. Als het werk wat je gaat doen als uitzendkracht dezelfde functie is of erg veel overeen komt met het werk wat je voorheen als tijdelijke kracht hebt gedaan, dan mag een bedrijf je niet meer op deze manier voor een 'vierde' keer inhuren, maar dan zou dit dus een vast contract worden.
Ik weet alleen niet of het je verder helpt, want wat gaat er dan gebeuren? Een vriendin van me heeft zoiets gedaan nadat ze, te laat, te horen kreeg pas na drie maanden weer aangenomen te worden. Ze werd ter plekke op een volledig andere locatie in het land geplaatst (3 uur reizen).
Ik ken trouwens ook twee mensen die het contract na twee verlengingen stilzwijgend lieten verlengen, omdat de werkgever naliet om een ontslagbrief te sturen zoveel maanden voor het einde. Dan zit je dus ook meteen in een vast contract.

En ze was zo stom om daar niet de rekening voor te presenteren?

Aan de andere kant, een werkgever die op een dergelijke manier met z'n personeel om wenst te gaan, daar wil ik niet voor werken, tenzij ze mijn prijs betalen.........

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 05:36

Toch blijft het apart, dat deze regeling is afgedwongen door de Vakbonden en de Tweede Kamer om flexwerkers te beschermen tegen werkgevers die jaren flexwerkers aan een lijntje konden houden met korte dienstverbanden.
En ik lees hier medewerkers die zich in alle bochten willen wringen om toch de tijdelijke dienstverbanden in stand te houden.
Theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:26

janouk schreef:
Toch blijft het apart, dat deze regeling is afgedwongen door de Vakbonden en de Tweede Kamer om flexwerkers te beschermen tegen werkgevers die jaren flexwerkers aan een lijntje konden houden met korte dienstverbanden.
En ik lees hier medewerkers die zich in alle bochten willen wringen om toch de tijdelijke dienstverbanden in stand te houden.
Theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.

Dan lees jij het toch anders dan ik.
Ik had de indruk dat de werkgever zocht naar "oplossingen" om die wet te omzeilen en dat TS zich de juistheid daarvan afvroeg.

Maar wellicht heb ik het dan verkeerd begrepen.......

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 13:33

Tja een medewerker die zich in alle bochten wil wringen om een tijdelijk dienstverband in stand te houden..
Het is inderdaad maar hoe je het bekijkt. Natuurlijk zou ik liever een vast contract krijgen. Maar op dit moment wil ik hier gewoon liever blijven werken (al is het dan tijdelijk) dan dat ik thuis kom te zitten..

Ik heb leuk werk, ontzettend leuke collega's en ben tevreden met mijn salaris. Dus voor nu zou ik het gewoon graag voort willen zetten met wellicht het vooruitzicht dat ze later dit jaar wel een vast contract mogen geven. (Te maken met fusie's, reorganisatie, etc.).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:43

Ik snap heel goed dat jij dat wilt. Ik gun het je ook van harte. Ik duim voor je dat je een vast contract krijgt

Ik bedoel alleen te zeggen dat de wetgever dacht met deze wet het voor de flexwerkers gemakkelijker te maken, maar in de praktijk werkt dat dus niet zo.

Per juli 2015 verandert deze wet nog meer: dan moet je 6 maanden uit dienst in plaats van de 3 maanden nu. Dat geeft voor programma's als Goede tijden, slechte tijden: nog meer problemen in de verhaallijnen: want straks zijn ze acteurs 6 maanden kwijt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:06

janouk schreef:
Ik snap heel goed dat jij dat wilt. Ik gun het je ook van harte. Ik duim voor je dat je een vast contract krijgt

Ik bedoel alleen te zeggen dat de wetgever dacht met deze wet het voor de flexwerkers gemakkelijker te maken, maar in de praktijk werkt dat dus niet zo.

Per juli 2015 verandert deze wet nog meer: dan moet je 6 maanden uit dienst in plaats van de 3 maanden nu. Dat geeft voor programma's als Goede tijden, slechte tijden: nog meer problemen in de verhaallijnen: want straks zijn ze acteurs 6 maanden kwijt

Dat vind ik voor goede tijden slechte tijden geen enkel probleem }:) maar ik vraag me wel af of het voor de werknemer nou datgene brengt wat de wetgever wil. Ik verwacht het niet, eerlijk gezegd. Sterker nog, dat zou weleens averechts kunnen gaan werken............

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:17

Ik ook niet.
werkgevers willen flexibel zijn in deze tijd en vaste contracten is vaste headcounts en dat is in mindere tijden duur.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:06

Tussendoor aan de slag (zelfde functie) maar via uitzendbureau gaat niet door. Valt onder opvolgend werkgeverschap.

Aan de slag binnen zelfde bedrijf maar in andere functie gaat ook lastig worden.
Er worden andere vaardigheden en verantwoordelijkheden van je gevraagd echter ondanks de 'nieuwe' arbeidsovereenkomst telt deze in veel gevallen door als opvolgende arbeidsovereenkomst.
Wat soms nog wel mag is een nieuwe proeftijd.

Per 1 juli 2015 is de tussenpoos niet 3 maanden maar 6 maanden. Dus je werkgever mag blij zijn dat die regeling nog niet van kracht is :Y)

Maak je over gtst maar geen zorgen. Voor bepaalde functies en functiegroepen zijn uitzonderingen mogelijk (bijvoorbeeld profvoetbal) serieacteur zal wellicht ook zo'n uitzondering zijn.

Onder welke cao val je? Ik wil eventueel wel voor je kijken of krachtens de cao mag worden afgeweken van de ketenbepaling.
Hoewel je werkgever daar vast van op de hoogte is...

Hoe openbreken contract uit gaat pakken durf ik niet te zeggen. Zit niet voldoende in die stof.

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 23:10

Bedankt weer voor alle reacties :)

Zit er wat betreft opvolgend werkgeverschap nog verschil in een detacheerder of een uitzendbureau?

@Pion, ik stuur je een PB ivm CAO!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:58

Ik heb arbeidsrecht gestudeerd en ben daar momenteel ook werkzaam in. Je kan mij ook eventueel een pb sturen als je andere vragen hebt

Er is zowel bij een detacheerder als uitzendwergever sprake van opvolgend werkgeverschap. Het gaat de functie alsmede de materiële werkgever. Dat is in deze hetzelfde

Je kan de ketenregel (3 arbeidsovereenkomst binnen 3 jaar zonder onderbreking van 3 maanden) kunnen omzeilen door er inderdaad 3 maanden uit te gaan. Echter lijkt mij dat dat niet het ideale beeld is en per 1 juli 2015 gaat dit veranderen naar: 3 arbeidsovereenkomsten binnen 2 jaar zonder onderbreking 6 maanden.

Behoudens afwijking bij cao.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:27

Douraque ik plaats dit stukje even in het topic omdat jij waarschijnlijk wat meer inzicht hebt in de ontwikkelingen in het huidige werkveld en dus sneller antwoord kan geven dan ik (ik ben momenteel aan het afstuderen dus heb wat minder inzicht in het werkveld/praktijk).

In de cao werkgever TS staat het volgende:
"Uitzend- of detacheringsperiodes tellen alleen als contracttijd mee als het dezelfde of soortgelijke werkzaamheden betreffen en als het bovendien gaat om een periode van 6 maanden of meer".

Ik vraag mij af in hoeverre deze afwijking daadwerkelijk is toegestaan (naar mijn mening wel gezien 7:668a lid 5 BW, maar ik ben een dergelijke afwijkingsmogelijkheid nog niet eerder in een cao tegengekomen). Zou zeker een uitkomst bieden voor TS.

Overigens kan van de regeling betreffende opvolgend werkgeverschap ook worden afgeweken bij cao, maar daar zie ik in de cao werkgever TS niets over staan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-14 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam uit bericht verwijderd