VvE perikelen: meerderheid van stemmen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

VvE perikelen: meerderheid van stemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 17:51

Ik ben op zoek naar iemand die meer verstand heeft van VvE bepalingen. Het is nu nog rustig in het gebouw, maar het gaat snel minder gezellig worden vermoed ik en ik wil het wel bij het juiste eind hebben.

In ons gebouw bevindt zich een parkeergarage. Deze is open en alleen afgesloten met een slagboom. Iedereen kan hier komen. Dit is altijd al zo geweest en staat ook op de blauwdrukken van het gebouw. Iedereen wist dat dit zo was bij de aankoop. Een aantal mensen voelen zich onveilig en willen nu 2,5 meter hoge hekken om de garage plaatsen. Dit kost iedere bewoner 400 euro ex onderhoud.

Ik ben hier op tegen. Ten eerste vind in dit juist onveilig. Het gebouw is vrij open en de garage is op meerdere manieren te bereiken. Ik vind dat je je dan opsluit met eventuele problemen. Ten tweede hebben we ernstige lekkage gehad waarop is besloten dat in de wanden niet geboord mag worden (en hoe moeten hekken anders gemonteerd worden?). Ten derde vind ik het lelijk....

De bewoners die dit willen zijn van mening dat een 50% +1 stem regel geldt en dit zorgt ervoor dat ik dik moet betalen voor iets wat ik het meest idiote plan in jaren vind. Ik ben van mening dat hier een 100% stemming geldt, alle bewoners moeten voor zijn.

Na dagen wettelijke teksten doorspitten zie ik het antwoord maar niet. Welke regel geldt?

Shadow0

Re: VvE perikelen: meerderheid van stemmen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:58

Geen idee, maar wat staat er in de statuten en het huishoudelijk reglement over stemmingen?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:01

Dat is vooral afhankelijk van je splitsingsakte. Meestal is dat gebaseerd op een modelreglement, weet je welke dat is?

Ik ben niet bepaald een expert maar voor zover ik weet is de 50%+1 regel alleen van toepassing voor reguliere zaken. Het normale onderhoud b.v. Voor een verbouwing/grote verandering (waar dit wel onder valt) gelden andere eisen aan het stemmen. Wat er precies geldt hangt af van je splitsingsakte maar grote kans dat dit minimaal 2/3 stemmen voor is. Er zijn ook besluiten waar unaniem voorgestemd moet worden maar dat lijkt (!) me hier niet van toepassing. Als dat zo is dan kan je als VvE nooit iets verbouwen/veranderen aan het complex.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:46

Wauw, dit zou ik ook geen mooie grap vinden...
Kun je het juridisch loket niet eventjes bellen, misschien weten zij iets?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 09:51

Ik zal eens na gaan vragen welk modelregelement er gehanteerd wordt binnen deze VvE.

Nee, ik word er ook niet echt blij van. Ik ben dan ook bezig om een goed betoog te schrijven en te kijken of ik de stemming kan beïnvloeden.

De meest rare zaken worden er bijgehaald. Zo is er nu iemand die beweerd dat haar benzine is gestolen. Maar de tankdop is niet open geweest, er is niet geheveld. Nee, ze hebben de benzineleiding onder de auto doorgesneden..... Lijkt mij een wat omslachtige manier om benzine te stelen.

Maar goed, ik zou mij juist onveilig voelen wanneer het een afgesloten kooi is. Je kunt namelijk vrij gemakkelijk het gebouw binnenkomen en je staat binnen 3 minuten in de garage. Stel dat er dan wel iets aan de hand is en je staat daar met een stel raddraaiers, dan moet je eerst deuren open gaan maken en hekken. Daarnaast is het bedrag een groot issue, maar dat is een slecht argument gok ik zo.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:54

VvEs zijn altijd interessant :) Sterke meningen, grote invloed op je persoonlijke leven, moeilijke communicatie, veel tegengestelde belangen...

Als het goed is heb je de splitsingsakte ondertekent bij de notaris toen je het appartement kocht. Zou je zelf moeten hebben liggen :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 10:10

Dat klopt, eens kijken vanavond wat daar op staat.

Al die verschillende meningen, soms heel vermoeiend. Ik heb ook een tijdje in het bestuur gezeten. Alle mail kwam bij mij, de meest bizarre zaken zijn voorbij gekomen, tot het hilarische aan toe.

Grappig is dat ook altijd dezelfde 4 mensen dingen willen en moeten. In dit geval zou ik willen dat wat meer mensen na zouden denken en hun mening zouden geven. Ik weet namelijk nu al dat mijn mening gedeeld wordt, alleen eindig ik altijd op de barricades.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:17

Kijk in je betoog ook even naar de gevolgen. Ik weet niet wat voor hekken ’t precies zijn, maar als iedereen voor en na het inrijden telkens uit zijn auto moet stappen om die hekken te sluiten ben je het ook snel beu en als iemand die hekken open laat is het effect ook weg.

Of denk om, adviseer een camerasysteem, desnoods het eerste jaar dummie of een echte. Ik weet niet hoeveel huishoudens er in de VVE zitten, maar een camerasysteem lijkt mij niet op 400 euro p.h. ex onderhoud te komen. Ergens een bewegingslamp plaatsen kan ook al wonderen doen.