Collectanten bij supermarkten etc

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 14:11

Richting de feestdagen neemt in de buurt ook het aantal collectanten weer toe. Voorheen stonden ze meestal in het winkelcentrum in het drukke looppad, tegenwoordig staan ze hier bij ingang of zelfs in de hal van supermarkten.
Zelf vind ik dat best wel storend, je ontkomt er niet aan dat ze je aanspreken, terwijl ik gewoon die supermarkt snel even in/uit wil.

Ik zie jonge mensen eigenlijk altijd snel voorbij pezen ‘geen interesse’ mompelend. Doneren jullie weleens aan dergelijke collectanten/goede doelen en waarom wel/niet? Wat vinden jullie van de locaties waar ze gaan staan?

Overigens steun ik wel goede doelen, maar ik zoek die liever zelf op. En heb een beter gevoel bij het steunen van kleinschalige organisaties dan aan grote waar voor mijn gevoel een hoop aan de strijkstok blujft hangen.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:15

Ik vind ze bloed irritant. Ook de mensen die voor bepaalde doelen staan te leuren mogen ze van mij verbieden.
Zelf geef ik nooit aan goede doelen. Ik heb mijn geld zelf nodig

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:16

Alles wat hier met een collectebus aan de deur komt, krijgt wat kleingeld als ik het heb liggen, meestal 1-2 euro. Voor het coronagebeuren vond ik het prima als ze bij de supermarkt stonden want toen was ik nooit thuis als ze langskwamen. Helemaal handig als je bij ze kan pinnen, pinpas eroverheen en klaar. Maar in deze tijd vind ik het eerlijk gezegd wat raar om te collecteren bij een supermarkt. Ik heb het hier nog niet gezien maar ik vind het lastig zat om afstand te houden rond de ingang met al dat gedoe met karretjes schoonmaken enzo. Dan helpt het niet mee als er ook nog collectanten gaan rondhangen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:16

Het ligt er een beetje aan.
Soms staan er van die collectanten die voedsel verzamelen. Dan krijg je zo'n lijstje mee voor in de winkel.
Dan koop ik vaak wel rijst of iets anders wat er op het lijstje staat en lever dat dan bij hen weer in.
Dat vind ik fijner en hoef je geen geld te geven waarvan je niet weet of het wel bij de juiste mensen terecht komt.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 14:18

Ja dat is het ook Yessy, veel supermarkten hebben een heen/terug strook gemaakt waardoor de ingang al de helft kleiner is. Dan wordt t nog extra krap als er van die doelen staan, want t is niet alleen een bus waar je geld in gooit maar ze houden een heel verhaal. Waarschijnlijk om leden te werven om bvb maandelijks te gaan doneren.

Anoniem

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:21

Ik koop weleens producten voor de voedselbank die je dan ter plekke kunt inleveren. Vind dat een goede actie :j
Verder doneer ik eigenlijk niet. Wil het later wel gaan doen.

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:23

brokjes schreef:
Ik koop weleens producten voor de voedselbank die je dan ter plekke kunt inleveren. Vind dat een goede actie :j

Dit doe ik ook, of het dierenasiel. Verder doneer ik aan doelen die ik zelf uitkies en nooit via zo'n collecte.
Daarbij heb ik nooit contant geld bij me, dus kan er ook niks in gooien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:23

Gewoon collecteren voor kleingeld vind ik geen probleem mits ze niet in looproutes staan.

Leuren voor abbo's in de deur of in de winkel vind ik gruwelijk. Geef dat ook altijd aan bij winkelpersoneel. Gebeurd dat vaker dan doe ik mn boodschappen wel elders......

Kairos
Berichten: 2719
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:26

Mijn supermarkt(de hele keten) doet veel aan de lokale betrokkenheid. Jaarlijkse acties voor plaatselijke clubs en verenigingen en een jaarlijkse actie met de voedselbank, daar wil ik best aan meedoen, maar ik denk dat als er een collectant voor de deur staat ik niks zou geven. Ik ben niet van de abonnementen/maandelijkse donaties. Voor een eenmalige collecte zou ik wel wat geven, maar die staan nooit bij ons, wij hebben hooguit in het weekend soms verkopers van de telegraaf staan.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:27

Nee, ik geef nooit aan collectanten, stop ook nooit geld in collecte bussen die ergens op een toonbank staan.

Ik geef mijn geld liever uit aan mijn hond, die is altijd blij met een extra kluif.

Heel soms geef ik aan een klein goed doel, waarvan ik weet dat het geld direct dáár beland waar ik het wil hebben en het niet ergens aan de strijkstok blijft hangen.

Toevallig vorige week via PayPal (stond nog iets van €1,80 op) $2 gedoneerd aan een youtuber/ wildlife conservation. Zat een goed verhaal bij (2 leeuwinnen die bedreigd werden door een andere troep leeuwen. Niet vangen en elders uitzetten = 100% gedood door de troep leeuwen)

Gisteren kreeg ik een persoonlijke email van het team dat de reddingsoperatie gelukt was. Ook ontzettend leuk dat het team er écht persoonlijk aandacht aan heeft gegeven! (Mijn naam was verkeerd gespeld, dus echt zelf getypt en niet domweg gekopieerd en geplakt)

Dat vind ik leuke dingen, zien dat het geld precies dáár is gekomen waar het hoort.

Áls ik doneer, dan altijd voor dieren/ natuur en nooit voor mensen.

Ik koop ook nooit wat voor de voedselbank ofzo. Dat geld besteed ik liever aan mezelf en mn hond.

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:34

Ik verwonder mij altijd om de mensen die überhaupt zo'n baan nemen, dus om mensen aan te spreken en constant nee te moeten aanhoren. Tijdje geleden zei ik ook" geen interesse" gaat dat meisje zo'n jaar of 18 toch tegen mij tekeer :wow: dat ik asociaal was en alleen aan mijzelf dacht.... heb een klacht ingediend maar of ze daar wat aan doen... ook hier iedere week van die krant verkopers en als ik zeg dat we een krant hebben hoor je achter je " jaja" echt super irritant.

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:39

Niet perse bij de supermarkt, maar sinds corona hebben wij wel mega veel deur aan deur verkopers :') .
Van zowel goede doelen, heb volgens mij collectanten van elk orgaan gehad, als mensen die geld brengen naar Lesbos, of mensen in Afrika.
Maar ook echt huis aan huis verkopers. En wij hebben 2 deurbellen, dus als ik open doe en ik zeg nee dan vragen ze of de buren van de andere bel thuis zijn. Vond ik nogal brutaal :') .

Anoniem

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:44

Ik geef ook zelden aan goede doelen. De enige collectanten waar ik aan geef zijn de lokale verenigen. Daarvan weet ik zeker dat hij bij de vereniging terecht komt. Ook aan de voedselbak doneren wij af en toe eens iets.

Laatst hadden wij een collectant aan de deur staan waarbij je geen contant geld kom doneren ivm corona. Daar moest ik mijn bankgegevens achterlaten en mijn gegevens. Nee bedankt :)

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:22

Wij geven ook zelden aan collectes aan de deur. Ik vind het echt geleur aan de deur en daar houd ik niet van - wij bedanken dan ook vriendelijk.

Als we zelf willen schenken aan een goed doel, doen we dat uit eigen initiatief en heb ik geen behoefte aan vrijwillige mensen aan onze deur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41685
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:42

Ik vind het bloedirritant en loop ze altijd snel voorbij waarbij ik duidelijk 'geen interesse' zeg.

Enkel voor mensen die inzamelen voor de voedselbank breng ik wat terug mee uit de winkel.

Verkopers van abonnementen moeten helemaal opsodemieteren. Ga een ander lastig vallen met je k*tkrant.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:55

Ik vind het ook heel vervelend geschooi. Als ik iets wil doneren oid komt dat uit mezelf, niet omdat iemand dat uit me probeert te trekken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Collectanten bij supermarkten etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:55

Een sticker op de deur tegen collectanten werkt echt heel goed!
Maar dan zit je idd nog met de collectanten op straat/in de winkel.

Boras
Berichten: 9955
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:56

Top dat er mensen zijn die zich voor minderbedeelden op welk vlak ook willen inzetten.

Ik ben blij dat ik er met een iets positievere blik naar kan kijken :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:58

Wij doneren wel gewoon via online overmaken, maar aan de deur of opdringerig in het openbaar heb ik geen behoefte aan.
Dat heeft niets te maken met je niet willen inzetten ;)

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:01

Cayenne schreef:
Een sticker op de deur tegen collectanten werkt echt heel goed!
Maar dan zit je idd nog met de collectanten op straat/in de winkel.


Een sticker op mn jas plakken misschien?

Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:01

Hier wordt alleen contant gedoneerd, als ik wat heb. Collectebus kunnen ze best op de grond zetten als ik er wat geld in wil doen. Is net zo coronaproof als een pakket bezorgen. Abonnementen/online doneren doe ik niet aan. Helaas het niet financieel zo breed dat ik goede doelen kan ondersteunen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:01

Es_ther: _O- I dare you!

Boras
Berichten: 9955
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:03

Cayenne schreef:
Wij doneren wel gewoon via online overmaken, maar aan de deur of opdringerig in het openbaar heb ik geen behoefte aan.
Dat heeft niets te maken met je niet willen inzetten ;)


Je begrijpt 'm niet helemaal :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:03

Boras schreef:
Cayenne schreef:
Wij doneren wel gewoon via online overmaken, maar aan de deur of opdringerig in het openbaar heb ik geen behoefte aan.
Dat heeft niets te maken met je niet willen inzetten ;)


Je begrijpt 'm niet helemaal :)


Excuus, ik heb het niet goed gelezen inderdaad! Mijn fout! :)

Boras
Berichten: 9955
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:04

Cayenne schreef:
Boras schreef:


Je begrijpt 'm niet helemaal :)


Excuus, ik heb het niet goed gelezen!


Maakt niets uit :)