Hoe de tijd vullen op stage?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Hoe de tijd vullen op stage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:27

Sinds augustus loop ik stage binnen het speciaal basis onderwijs. Dit is voor de master kinder- en jeugdpsychologie en mijn begeleider op de stage instelling is orthopedagoog.
Ik vind het echt wel een leuke stage, de collega's zijn ook aardige mensen, ookal heb ik er niet echt een klik mee.

Maar nu loop ik er een beetje tegenaan dat ik niet echt weet hoe ik mijn dagen moet vullen.
Vanuit de opleiding krijgen we weinig taken mee, behalve dat we veel diagnostiek moeten doen en 3 verplichte verslagen moeten schrijven.
De diagnostiek is wat minder dan het zou moeten zijn, maar dat komt nog wel goed. De 3 verslagen kan ik gewoon binnen stage tijd aan werken. Dit leek me in eerste instantie wel prettig, maar het valt me nu toch vies tegen. Ik hoor van al mijn studie genootjes dat ze het heel druk hebben op hun stage en echt geen tijd hebben voor die verslagen, en ik had het al weken van te voren af.

Daarnaast zit ik veel op bokt en verveel me eigenlijk gigantisch. Ik ben iemand die graag hard doorwerkt en werk ook gewoon snel af heeft.
Mijn stage begeleider betrekt mij erg weinig bij zijn werk, en ook is hij er maar 2 dagen en ik 3. Ik moet dus veel mezelf vermaken. Nu vraag ik vaak aan hem van; heb je nog wat liggen wat ik kan doen? en dan krijg ik een mini taakje waarmee ik binnen één uur klaar ben en moet ik weer om iets nieuws vragen. Net zo lang tot hij zegt dat hij het ook niet meer weet en niets meer heeft liggen.
Ik heb het wel geprobeerd om het er met hem over te hebben, maar dit gaat erg moeizaam. Hij is niet zo behulpzaam of heeft zelf ook geen idee, daar kom ik niet achter. Hij zegt vaak van; ga maar in de klassen kijken, daar leer je het meeste van. Dus ik kijk heel vaak in de klassen, maar heb niet het idee dat ik er wat van leer. Ik wil toch geen leerkracht worden?

Nu voert hij gesprekken met de leerlingen die dit jaar van school afgaan. En ik heb zoiets van; ik had daar best bij willen zitten, ik heb nog niets van gespreksvaardigheid geleerd binnen deze stage. Maar hij heeft mij niet eens verteld dat hij dat ging doen nu.. Dus dat frustreert me nogal..

Hij heeft een beetje zoiets van; wij bieden je een stage plek, je hebt hier veel mogelijkheden, maar je moet het wel zelf bedenken.
En ik heb echt geen idee. Hij kan geen voorbeelden ofzo geven, ik moet zelf maar nadenken.
Ik denk al maanden na, en ik weet het niet. Half januari heb ik m'n eerste 'beoordelingsgesprek' en ik ben heel benieuwd wat hieruit komt.
Aan de ene kant ben ik heel bang dat het echt een zware onvoldoende wordt omdat ik geen initiatief toon, aan de andere kant vindt m'n begeleider volgensmij wel dat ik aardig kan doorwerken en m'n best wel doe. Maar ik krijg er totaal geen hoogte van.
Ik ga echt elke dag met meer lood in m'n schoenen naar stage toe en ik zie als een berg tegen iedere nieuwe maandag op.

Komt dit mensen misschien bekend voor? Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Wie heeft enig idee wat voor soort taken ik op kan pakken binnen deze school?
Ik ben de enige stagiaire in deze richting op de instelling, en mijn begeleider is de enige die in die richting werkt. Dus ik kan het ook niet echt aan iemand anders vragen..

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:42

Bah, te weinig werk hebben is echt niet oke :n (heb hetzelfde, en ik word er zelfs voor betaald...).

Heb je je begeleider al wel gevraagd of het mogelijk is om de gesprekken die hij voert te volgen, of er gewoon bij te zitten? Eventueel kan je dan voorstellen dat je na die gesprekken telkens een kort verslagje maakt van jou ideeen/bevindingen van dat gesprek? Als hij die wat positief oppikt, kan je eventueel voorstellen een aantal van die gesprekken zelf te doen.

Staat je begeleider open voor projecten die je zelf aanbrengt?
Ik neem aan dat er binnen het speciaal onderwijs altijd wel wat kinderen zijn die wat extra zorg nodig hebben. Je kan misschien voorstellen om met een aantal leerlingen specifiek apart aan de slag te gaan, met aangepaste oefeningen/ondersteuning afhankelijk van hun diagnostiek?

Of zijn er toevallig dingen die er op je stageplaats gebeuren, waarvan je denkt "Dat zou ik nu eens anders aanpakken"? Werk dan iets uit waarbij je voorstellen geeft om hun werking te verbetering, gemotiveerd vanuit de theoretische achtergrond die jij door je studie hebt.

Als die dingen niet lukken, vraag dan eens een gesprekje met je begeleider, en zeg ' m openlijk dat je wil bijleren en dingen doen, maar dat je vaak wat het gevoel hebt dat je op je honger blijft zitten. Geef concreet aan wat je wel wil, zodat je samen kan denken over een werkje.

Vooral voldoende pro-actief zijn, dan kan er jou allesinds niets 'negatiefs' in de schoenen geschoven worden.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:43

Kun je het niet aankaarten met je begeleider van je opleiding? dat jullie samen taken bedenken en dat je dan aan je begeleider op stage zegt dat je nu die taken moet doen en dat hij daar info voor moet geven? Zo te horen heeft je stage begeleider dit ook gewoon nog nooit eerder gedaan of wist hij niet waar hij aan begonnen was.

Zelf heb ik ooit een stage met een onvoldoende afgerond (geen begeleiding en werkplek bij stage bedrijf, stage begeleider school overspannen en zelf waren we bezig met een verhuizing) en nu ruim 20 jaar later heb ik er nog spijt van en baal ik dat ik het destijds niet anders aangepakt heb. School heeft toen ook toegegeven dat zij ook deels fout zaten, maar ja ik heb dus ook een ander (lager nivo) diploma dan mijn klasgenoten hierdoor.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:50

Lastig, kan je niet bij andere facetten binnen de school soms een (mid)dagje meelopen oid? Dat je van alles in en rondom de school wat meepikt wat je evt. kan gebruiken voor later?
Ik loop nu ook op een SBO stage en ik heb ook veel contact met de logopedisten en orthopedagoog enzo. (ik doe pedagogiek)
Maarja dan ben je na een paar dagen als je overal een keer hebt meegekeken, weer bij 0 natuurlijk xD

Ik vind het zelf soms ook wel lastig, nu tijdens de lessen (ik loop in een klas stage) observeer ik veel, want moet ook individueel handelingsplan enzo schrijven, maar soms heb ik echt het idee dat k nutteloos ben :P Ookal vindt mijn stagebegeleider dat ik heel veel doe ofzo _O-

Ik zou verder ook niet weten wat je kan doen, want weet niet wat er vanuit de opleiding verwacht wordt van jullie. Moeten jullie contact hebben met de kinderen of niet?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:33

Te weinig werk is echt bah. Ik heb daar ook jaren tegenaan gehikt en telkens weer je manager vragen "heb je nog iets voor mij..?" wordt gauw vervelend.

Is het geen idee om je stagebegeleider vanuit school eens te contacteren? Er van uit gaande dat je die hebt natuurlijk. Gewoon om eens te overleggen, waar je tegenaan loopt en wat er nou verder vanuit school van jullie verwacht wordt? Of eens sparren met je klasgenoten, waar zij hele dagen mee vullen en dat dan opgooien bij je eigen stagebegeleider?

Ik had het op stage trouwens ook hoor, maar ik ben lekker voor mezelf aan de slag gegaan want het interesseerde me verder op dat moment toch al vrij weinig _O- Heb toen echt een paar websites en designs afgemaakt in stagetijd :') Maar is natuurlijk niet de bedoeling en eigenlijk zou je er van moeten léren :P
Laatst bijgewerkt door Neej op 10-12-14 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:36

Ik ken het.. Op beide stages gehad.

Ik ben toen voor mijzelf gaan oefenen, heb websites gemaakt, op internet dingen opgezocht en dat soort dingen.

Is het een idee om jezelf iets te leren in die tijd?
Heb je misschien nog andere interesses waar je druk mee kan zijn?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:47

Om eerlijk te zijn vind ik inderdaad dat je zelf wat meer initiatief mag tonen. Je loopt stage binnen het speciaal onderwijs, daar kunnen ze alle hulp goed gebruiken lijkt me. Gooi het eens letterlijk in de groep bij je collega's, wellicht kun je meedraaien in een groep, individueel kinderen helpen met bvb huiswerk, zet een cursus sociale vaardigheden op voor de kinderen. Echt, volgens mij zijn er veel opties hoor!

Ik zou echt niet alleen maar op de computer zitten bokken of andere niet relevante dingen gaan doen.. dan zou ik als ik je stagedocent was een onvoldoende geven, inzet tonen is zo belangrijk tijdens je stage (en werk).

Ik ben benieuwd wat je kan gaan doen :)

BigOne

Re: Hoe de tijd vullen op stage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:51

Zelf assertiever zijn en aangeven dat je iets wil en zsm aangeven bij je stagebegeleider dat het hier niet zo gaat als verwacht. Zo meteen krijg je een onvoldoende omdat je te weinig inzet toont oid en dan ben je een half jaar studie kwijt.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:54

Heb het niet helemaal doorgelezen, maar zag staan dat je veel op bokt zit.
Een beetje ICT-er kan precies nagaan waar jij op zoekt via de computer, zal ik dus een beetje mee oppassen. Dit kan je beoordeling dan wel beïnvloeden wanneer ze dit door hebben.

Te weinig werk is vervelend, hier hetzelfde. De dingen die ik dan moet doen stel ik uit om dan later maar wat te doen te hebben. Ook niet goed. Misschien wat via begeleider van school?
Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:05

Kun je niet iets met blanco diagnostiek en achteraf controleren met dossiers, onderzoeken van groepsdynamiek, mag je gesprekken met de leerlingen zelf houden, onderzoeken (en misschien werkgroep opzetten) van mogelijkheden voor buitenlesactiviteiten om leerlingen te stimuleren, onderzoek naar beloningssystemen en daaraan gekoppelde theorieën, welke externe contacten zijn er en hoe worden die ingezet, welke administratie en hoe zou jij die verbeteren, oefenen van gesprekstechnieken met leerlingen, ouders, ...?

Geen idee van hoe ver je bent en wat je allemaal mag.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:14

Wat ik uit je verhaal opmaak, en als ik het niet goed heb moet je dat ook zeggen, vind ik dat je de schuld wel makkelijk bij je stagebedrijf legt. Op een stage verwachten ze van je dat je pro-actief bent en zelf initiatief toont. Je zou ook tegen je stagebegeleider kunnen zeggen dat je hier tegenaan loopt en wat meer betrokken zou willen worden. Ook had je van tevoren kunnen vragen of je bij de gesprekken met de leerlingen mocht zijn, of achteraf aangeven dat je er de volgende keer graag bij zou willen zijn. Verder kan je ook zelf vragen hoe de gesprekken zijn gegaan.. Ik vind echt niet dat jouw stagebegeleider jou uit zichzelf moet Gaan vertellen hoe de gesprekken waren, jij bent een stagiaire, jij moet iets leren dus is het jouw verantwoordelijkheid, helemaal als je met je master bezig bent.
Heb je geen leerdoelen vanuit jezelf of je opleiding? Je kunt eens gaan zitten met je begeleider en kijken hoe je daar aan kunt werken.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:17

Uit eigen ervaring met stages in t sbo kan ik zeggen dat er meer dan genoeg te doen is.
toon zelf initiatief, vraag of je bij gesprekken mag zitten. Vraag of je bij klassen mag zitten om te kijken hoe het er aan toe gaat. Je geeft zelf aan dat je dit niet ziet zitten omdat je geen leerkracht wil worden. Maar je hoeft toch geen uren naar de leerkracht te kijken? Observeer de kids wat laat hun gedrag zien, waar kan dit vandaan komen, kloppen je bevindingen met wat er daadwerkelijk gediagnosticeerd is, kijk bij spelmomenten, pauzes ed. Vraag of je kan helpen met individuele begeleiding, zo ben je ook beetje met gespreksvaardigheid bezig en leer je de leerlingen ook nog eens wat beter kennen.

Mocht je het idee hebben dat de begeleiding niet goed is, zou ik ook eens met iemand van school hier over hebben.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:37

Maarre, je studeert voor een master!?
En je kunt niet zelf iets bedenken wat kan bijdragen aan het onderwijs en de begeleiding van deze kinderen vanuit jouw vakgebied?
Begeleiding zou ik ook niet zozeer bieden, ik verwacht dat de (master) student zelf met initiatieven komt.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:57

Okay ik heb geen master gedaan, alleen mijn bachelor kinder en jeugd psychologie. En van daaruit gaat werken, met paarden en kinderen. Nu 10 jaar later moet ik gewoon niet op een sbo of zo komen en me vervelen. Er is daar zoveel te doen als je tijd hebt !!! 10 jaar terug zou ik ook niet weten waar ik mee moest beginnen.
-Doe gewoon wat je begeleider je uitlegt en doe dat goed !!
-Als je tijd over hebt zou ik een oudere leerkracht vragen of je bij hem in de klas kan helpen en dan gewoon in overleg met hem kinderen 1 op 1 begeleiden en er echt verdiepen in een paar personen.
-Dingen doen waar het team geen tijd voor hebt, en ook zeggen in het team dat je dat graag wil doen, dan kom je binnen de korstte keren om in het werk.
Lijkt me nuttiger dan op bokt rondhangen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:30

Ik las je titel en de eerste zin van je topic en ik dacht: dit is écht niet mogelijk!

Ik werk zelf als leerkracht op een SBO en ik heb één dag in de week een 2de jaars stagiaire pedagogiek in de klas. Ook zij heeft weinig opdrachten van school meegekregen, maar zij zit écht niet veel stil hoor!

Als je in een klas stage loopt zijn er altijd, bij elk vakgebied, kinderen die extra begeleiding nodig hebben, soms óók in sociaal opzicht.
Nu loop jij niet direct stage in een klas, maar wél op een school.
Overleg met leerkrachten of je op een vast moment kan ondersteunen in de klas of aan de gang mag met individuele leerlingen. Oké, je leert niet voor leerkracht, maar je studeert wél psychologie.
Dan denk ik: je studeert om contact met mensen te maken en hun gedrag en gedachtegangen te 'begrijpen'.
Wat een unieke kans om dat -nog ongedwongen- te 'oefenen' met leerlingen terwijl je hen begeleidt in hun werk!
Tuurlijk ga je ze niet psychologisch behandelen ofzo, maar probeer maar eens te ontdekken waarom die ene opstandige leerling z'n werk niet wil maken, of waarom een leerling zo boos reageert als er iets onverwachts gebeurt of weet ik het...
Observeer in een klas een leerling die je opvalt, of juist welke niet, en bespreek dit na schooltijd eens met de leerkracht. Of vraag de leerkracht of je een gesprek mag aangaan met de leerling over het gedrag wat je ziet.

Mijn stagiaire werkt regelmatig met één kind of een klein groepje. Praten, begrijpen, sturen, begrenzen... ze leert iedere keer weer bij.
Zelfs als ze met een leerling alleen even op de gang zit om samen die lastige sommen uit te rekenen, kan ze proberen na te gaan hoe een leerling denkt.
Alleen al die gedachtegang kan je verrassen!
Of wanneer ze op het plein loopt in de pauze en een akkefietje tussen leerlingen moet oplossen, of het speelgedrag van een autist observeert.
En ja, ze gaat ook een keer een les geven binnenkort rondom een bepaald thema. Dit is dan wel geen stageopdracht van haar, maar een opdracht die ik haar gegeven heb.
Een opdracht waarbij ik niet ga kijken naar haar didactische vaardigheden, maar juist naar de manier waarop zij contact legt met de hele groep en hoe ze die gaat sturen.
Want dat zal ze waarschijnlijk vaker meemaken, een groep moeten begeleiden. Hoe zorg je er voor dat alle neuzen dezelfde kant op gaan?

Dus als je tijd over hebt: vraag of je de échte praktijk in mag!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:34

Door te observeren leer je over de interacties in de klas waardoor situaties ontstaan waar jij straks advies over moet geven. Wat gaat er aan vooraf? Wat zijn triggers? Wat zijn practische oplossingen. Mijn ervaring leert dat die vaak net iets anders zijn dan in je studieboek staat :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:37

_suus19_ schreef:
Ik hoor van al mijn studie genootjes dat ze het heel druk hebben op hun stage en echt geen tijd hebben voor die verslagen, en ik had het al weken van te voren af.

Vraag dan eens aan je studiegenoten wat zij doorheen de dag allemaal doen. Wat ze zelf hebben zien liggen of wat ze aangereikt hebben gekregen, en bedenk wat je mogelijk ook zelf in je eigen opdrachten zou kunnen verwerken.

Citaat:
Daarnaast zit ik veel op bokt en verveel me eigenlijk gigantisch.

Kijk hier inderdaad mee uit. Als ze je internetgebruik een beetje volgen (en nee, op incognito zetten maakt je niét onzichtbaar voor je school) en ze zien dat jij geen initiatief toont maar wel je verveling bestrijdt met vrije tijd, kan dat flink nadelig voor je punten zijn. Dat je zelf geen werk ziet liggen, betekent niet dat het er niet is. Werk is er altijd.

Citaat:
Mijn stage begeleider betrekt mij erg weinig bij zijn werk, en ook is hij er maar 2 dagen en ik 3. Ik moet dus veel mezelf vermaken. Nu vraag ik vaak aan hem van; heb je nog wat liggen wat ik kan doen? en dan krijg ik een mini taakje waarmee ik binnen één uur klaar ben en moet ik weer om iets nieuws vragen. Net zo lang tot hij zegt dat hij het ook niet meer weet en niets meer heeft liggen.

De kunst van een goede stage, en zeker als je een master doet, is dat je zèlf met ideeën moet kunnen aankomen. Dat je niet vraagt voor voorgekauwde taken, maar zelfs iets verzint wat je kan doen, wat nuttig is om te leren. Waarrond kan je observeren of werken, wat zou leerzaam zijn als je het later helemaal alleen moet gaan doen?

Citaat:
Ik heb het wel geprobeerd om het er met hem over te hebben, maar dit gaat erg moeizaam. Hij is niet zo behulpzaam of heeft zelf ook geen idee, daar kom ik niet achter. Hij zegt vaak van; ga maar in de klassen kijken, daar leer je het meeste van. Dus ik kijk heel vaak in de klassen, maar heb niet het idee dat ik er wat van leer. Ik wil toch geen leerkracht worden?

Ik zou deze instelling snel laten varen. Het is niet omdat het niet rechtstreeks je beroep gaat worden, dat je hier helemaal niets mee kan. Koffie zetten en kopies maken, dat zijn dingen die je niet veel gaan bijleren. Maar een klas observeren en kijken hoe de kinderen reageren? Wat zou er niets aan te leren zijn? Kinderen observeren, met kinderen praten, met ze bezig zijn...àllemaal materiaal om jezelf te ontwikkelen in je vakgebied. Je wilt geen leerkracht worden, maar je wilt toch iets met kinderen en jeugd gaan doen? En je zou ervan verschieten als je wist hoeveel dingen in de praktijk er heel anders aan toegaan dan de theorie.

Citaat:
Nu voert hij gesprekken met de leerlingen die dit jaar van school afgaan. En ik heb zoiets van; ik had daar best bij willen zitten, ik heb nog niets van gespreksvaardigheid geleerd binnen deze stage. Maar hij heeft mij niet eens verteld dat hij dat ging doen nu.. Dus dat frustreert me nogal..

Ook hier kan je gerust initiatief tonen. Je kan vragen of je erbij mag zitten. Je kan ook vragen of er nog andere momenten zijn dat er gesprekken zijn en of je daar iets mee mag doen.

Citaat:
Hij heeft een beetje zoiets van; wij bieden je een stage plek, je hebt hier veel mogelijkheden, maar je moet het wel zelf bedenken.

Ja, op veel stageplekken is dat zo. Sterker nog, in vele beroepen moet je zelf je werk ook weten liggen en organiseren. Veel werkgevers werken liever met mensen die zelf nog werk zien liggen, dan iemand die ze alles moeten voorzeggen.

Citaat:
En ik heb echt geen idee. Hij kan geen voorbeelden ofzo geven, ik moet zelf maar nadenken.
Ik denk al maanden na, en ik weet het niet. Half januari heb ik m'n eerste 'beoordelingsgesprek' en ik ben heel benieuwd wat hieruit komt.
Aan de ene kant ben ik heel bang dat het echt een zware onvoldoende wordt omdat ik geen initiatief toon, aan de andere kant vindt m'n begeleider volgensmij wel dat ik aardig kan doorwerken en m'n best wel doe. Maar ik krijg er totaal geen hoogte van.
Ik ga echt elke dag met meer lood in m'n schoenen naar stage toe en ik zie als een berg tegen iedere nieuwe maandag op.

En dan is je grootste werkpunt: durven zeggen wat je dwarszit, naar je stagebegeleider toestappen en zeggen dat je grote moeite hebt met zelf werk te zien. Probeer zelf mee te denken aan oplossing hiervoor.