Theorie examen, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

evie21girl

Theorie examen, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:10

Hoi bokkers,
Ik heb een probleem wat mij heel onzeker maakt. Het lukt mij maar niet om mijn brommertheorie te halen. Ik ben al verschillende keren opgeweest en het lukt niet. Ik heb telkens tussen de 2 en 5 vragen te veel fout. Wat zou de reden zijn en hoe kan ik het verhelpen?
Ik wil zo graag, maar heb op deze manier geen zin meer door de teleurstellingen.
Ik heb last van de tijdsdruk en lichte faalangst. Ook is mijn leerpaket van de theorie slecht, onoverzichtelijk en er staan vele fouten in.
Het theorie examen zijn steeds dezelfde vragen, maar ik snap niet wat ik fout doe en je kan het niet inzien dus geen idee wat ik zou moeten veranderen. Ik kan wel zien welke catogorieën ik fout doe en dit zijn, je raad het al, zowat elke keer dezelfde.

Heeft iemand tips? Want ik begin aan mijzelf te twijfelen, het liefst stop ik doordat de teleurstelling telkens zo groot is, maar hier zijn mijn ouders het niet mee eens aangezien het al ruim 100 euro heeft gekost.

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:12

Waarom koop je dan niet betere theorieboekjes?
Cd-rom met oefenvragen is ook vaak fijn leren
Laatst bijgewerkt door Dorith op 09-12-14 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:13

Benader Polly eens, zij kan je vast goede tips geven.

Kun je geen examens online oefenen? VOor een x-bedrag examentraining. Heeft mij goed geholpen met mijn motor-theorie.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:14

Ander boek kopen sowieso.
Ook online kun je cursussen kopen, heel veel oefen examens maken!
Het is puur een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Dan zal ook je tijdsdruk afnemen omdat het goed in je hoofd zit gestampt. Faalangst zal dan misschien ook minder worden, omdat je zekerder bent van jezelf.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:15

Volgens mij kan je ook een mondeling examen doen, misschien dat dat prettiger is voor je?

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:17

Bij mijn theorie zitten oefenexamens en deze heb ik ook heel veel geoefend. Het is een soort internetsite met een soort powerpoint als hoofdstukken, maar het is onoverzichtelijk. Regels staan door de voorlichtingen heen en geen overzichten wat betreft bijv. voorangsregels.
Ik heb ook niet zo veel zin om nog meer geld aan meer theoriecurses uit te geven, voor deze prut(sorry dat ik het zo noem) heb ik ook al 35 euro betaald.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:18

fjordjes schreef:
Volgens mij kan je ook een mondeling examen doen, misschien dat dat prettiger is voor je?

Hier heb ik alvoor gekeken en dit kost 100 euro en daarvoor kan ik nog 3 keer zo op. Garantie geeft het ook niet.

MyHorseGirl

Re: Theorie examen, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:48

Goede theorieboekjes kopen. Ik heb dit met mijn scooter theorie ook gehad, maar toen had ik ook niet goed geleerd. Een vraag die je aan jezelf moet stellen; ben je goed voorbereid? De meeste mensen denken het even door te bladeren, 2 examens te maken en klaar te zijn. Uiteindelijk heb ik ook 4x over mijn scooter theorie gedaan voordat ik hem had. Bij de auto heb ik het anders aangepakt, gewoon boek samengevat en echt genoeg examens gemaakt. Heb ook een theorieles van een uur gehad. Was helemaal prima! Heb hem toen in een keer gehaald.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:50

Het klinkt alsof je in je voorbereiding mis gaat doordat je de benodigde kennis niet goed (genoeg) aangeleverd krijgt. Investeer eens in een goed theorieboek en doe daarna de proefexamens. Grote kans dat je dan gewoon wel slaagt voor je examen omdat je het dan snapt.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:03

Bestaat er niet een theorie dag voor de brommer?
Ik heb dit met de auto gedaan. Op zaterdag van 9 tot 4 word alles er in gestampt en op maandag doe je examen.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:10

Het probleem ligt hem denk ik niet bij de kennis, want ik heb een samenvatting gemaakt en alles overzichtelijk daarin opgesteld.
Zelf denk ik dat het probleem ligt dat ik niet weet wat ik fout doe op het examen. De vragen zijn hetzelfde en degene die ik moeilijk vond en ook degene die mij zijn bijgebleven heb ik later opgezocht op internet of in de theorie.
Op de vraag of ik mij goed voorbereid had?Kan ik de eerste keer nee zeggen, maar de keren erna in mijn ogen zeker weten wel.

Een theoriedag is erg aan de prijs en niet hier ergens in de buurt.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:12

Ik heb met mijn auto theorie een cursus gedaan. Heeft me enorm geholpen en heb hem in een keer gehaald zonder verder nog veel in het boek te kijken. Alleen nog oefenexamens gedaan.

Zijn er geen cursussen voor het brommerexamen? En anders kan je het alsnog met een autotheorie cursus proberen, daarin leer je alle verkeersregels en borden, dus ook voor de brommer.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:19

Kan je iemand vinden die samen met jou eens kijkt naar dezelfde vragen die je elke keer weer moeilijk vindt en die jou de theorie eens goed kan uitleggen, eventueel door middel van tekenen van situaties? Het is toch raar dat je steeds zakt op 1 zelfde soort vragen. Wat voor vragen zijn dat eigenlijk?

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:26

MayDayParade schreef:
Ik heb met mijn auto theorie een cursus gedaan. Heeft me enorm geholpen en heb hem in een keer gehaald zonder verder nog veel in het boek te kijken. Alleen nog oefenexamens gedaan.

Zijn er geen cursussen voor het brommerexamen? En anders kan je het alsnog met een autotheorie cursus proberen, daarin leer je alle verkeersregels en borden, dus ook voor de brommer.

Aan dat laatste zaten mijn ouders ook al te denken, vanwege het hoge slagingspercentage. Ik weet alleen niet of dat het juist moeilijk maakt omdat je voor de auto nog meer moet kennen.
Ik bedoel dan wel dat ik voor autotheorie op ga ipv brommer.

Maflinger_S schreef:
Kan je iemand vinden die samen met jou eens kijkt naar dezelfde vragen die je elke keer weer moeilijk vindt en die jou de theorie eens goed kan uitleggen, eventueel door middel van tekenen van situaties? Het is toch raar dat je steeds zakt op 1 zelfde soort vragen. Wat voor vragen zijn dat eigenlijk?

Dat zou kunnen maar ik weet niet zeker of degene die ik moeilijk vond ook degene zijn die ik fout doe.
De vragen die ik zelf moeilijk vind zijn 2 vragen met een tram, een met een touringcarbus, 2 over voorgang geven( ik weet niet goed te herkennen of het een voorangskruispunt is) en nog meer maar daar kom ik zo snel even niet op.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:30

Is het mogelijk om je autotheorie examen te halen en daardoor vervolgens geen brommerexamen meer te hoeven doen? (Of zeg ik nu iets heel geks?)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:31

Sorry ts.. Maar overal lees ik:
Ik weet t al..
Ik ken alles..
Ik wil geen geld uitgeven voor theoriecursus..
Ik wil geen theorieboeken kopen..

Ja sorry, dan ben je t imo zelf schuld..

Goede boeken kopen en flink blokken, dan kun je t makkelijk halen..

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:53

nine1987 schreef:
Ik weet t al..
Ik ken alles..

Hier sluit ik me bij aan.. Volgens mij worden er allemaal tips gegeven, maar je wuift alles weg. Ja natuurlijk is een cursus duur, maar dan is er wel een hele grote kans dat je hem wél haalt en niet nog 4x theorie examen hoeft te doen. Kun je beter investeren. Als je hem nog een paar keer niet gaat halen dan zakt je zelfvertrouwen alleen maar meer en dan hoef je het helemaal niet meer te proberen. Vaak genoeg met mensen in de zaal gezeten die voor hun 13e keer hun theorie wilden halen. Zo wil je denk ik ook niet eindigen.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 17:05

MyHorseGirl schreef:
nine1987 schreef:
Ik weet t al..
Ik ken alles..

Hier sluit ik me bij aan.. Volgens mij worden er allemaal tips gegeven, maar je wuift alles weg. Ja natuurlijk is een cursus duur, maar dan is er wel een hele grote kans dat je hem wél haalt en niet nog 4x theorie examen hoeft te doen. Kun je beter investeren. Als je hem nog een paar keer niet gaat halen dan zakt je zelfvertrouwen alleen maar meer en dan hoef je het helemaal niet meer te proberen. Vaak genoeg met mensen in de zaal gezeten die voor hun 13e keer hun theorie wilden halen. Zo wil je denk ik ook niet eindigen.

Ik snap dat jullie dit zeggen, maar ik heb natuurlijk ook al zelf heel veel dingen afgewogen. Ik moet alles zelf betalen dus vandaar dat ik er zo op let wat alles kost.
Heb net te horem gekregen dat mijn oma mij wil sponseren om toch nog een keer op te gaan.
Ik bedenk mij nu hoe ik dit ga aanpakken, zat zelf te denken aan een tweedehandsboek van iemand te kopen, maar zijn die er ook specifiek op brommers gericht?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:21

Waarom niet gewoon naar de rijschoolhouder en via hem huren / kopen. Weet je zeker dat je de meest actuele versie hebt. En ga oefenen met (betaalde) vragen via internet. Daar wordt telkenmale uitgelegd wat het juiste antwoord had moeten zijn.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:32

Op bol.com en marktplaats worden ook theorieboeken tweedehands aangeboden.
Evt geeft mijn vriend die rijinstructeur is ook theorielessen, volgens mij wonen we niet heel gek ver van elkaar af en ik denk dat hij zelfs nog wel theorieles bij jou thuis kan/wil geven

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:10

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:14

Doe mij even een pb met waar je tegenaan loopt, ik ben oa brommerinstructeur

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:18

Waarom wacht je niet met je examen totdat je auto mag rijden? Dan hoef je geen brommerexamen meer te doen als je je rijbewijs hebt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:25

Theorieboek aanschaffen en eventueel een individueel examen!

Heb ik voor de auto na 3x ook gedaan! Geslaagd met 1 fout :)

Wist alle antwoorden prima, ook klassikaal, maar werd enorm afgeleid door de rest om mij heen waardoor ik fouten ging maken! Ook daarbij idd last van faalangst. Individueel examen is perfect! Kost wel wat meer, maar ik vond het zeker de moeite waard... Was wel voor de auto dan.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:28

Ik heb een dag een theoriecursus gedaan voor m'n bromfietstheorie. Heb geen een keer in het boek gekeken verder, en ik ben geslaagd met 2 fouten :j Is echt zeker een aanrader.