Kerstmis en (on)geloof, hoe gaan bokkers daar mee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Kerstmis en (on)geloof, hoe gaan bokkers daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 22:47

Ik ben geboren in een familie vol atheïsten, niet gedoopt, geen communie, ...
Zelf hecht ik weinig aan geloof, in mijn ogen is er geen God of Allah, maar alleen wetenschap.

Jarenlang hebben mijn ouders wel meegedaan met Kerstmis, omdat dat nu eenmaal zo hoort. Nu ik alleen woon is Kerstmis bij mijn ouders afgeschaft: geen kerstboom, geen versiering, geen cadeautjes en geen etentje.
Ik hou wel van de sfeer, van de gezelligheid en alles er rond, en weet dus op het moment even niet hoe ik ermee om moet gaan: mijn ouders toch uitnodigen voor een etentje of alleen mijn schoonouders?

Hoe gaan de andere bokkers hier mee om? Degene met een niet - katholiek geloof?

Kim

Re: Kerstmis en (on)geloof, hoe gaan bokkers daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:49

Hier ook een familie vol atheïsten, toch vieren wij volop kerst, met het gezin maar ook met de hele (ongelovige) familie. Die gezelligheid is toch heerlijk :D ik zou ze gezellig uitnodigen, al is het niet voor kerst zelf, het is een mooie gelegenheid om weer even samen te zijn.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:50

Ik zou zeggen, zowel je ouders als schoonouders uitnodigen. Willen je ouders niet komen, even goede vrienden maar heb je het in ieder geval gevraagd. Kunnen daar geen scheve gezichten over komen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:50

Ik weet nog niet of ik geloof. En zolang er twijfel is, is er geen sprake van geloven. ..

De boom en haar lichtjes leg ik uit als het verdrijven van de duisternis, het starten van iets nieuws. Ik heb mijn huis versierd maar niet uitbundig en wij gaan zeker niet mee in het vreet-festijn wat Kerstmis voor velen is

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:51

Voor gelovigen (zoals ik) is Kerst een christelijk feest, maar voor de rest van de wereld is het toch allang een commercieel familiefeest geworden? Ieder viert die op zijn eigen manier. Ik zou gewoon met je ouders overleggen of ze het op prijs stellen om uitgenodigd te worden. Zo ja, dan kun je voor het hele gezelschap koken. Zo niet, dan nodig je alleen je schoonouders uit. Dat lijkt mij het handigst :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:53

Wij zijn ook niet gelovig, maar hebben wel versieringen en gaan ook gourmetten. Puur voor de gezelligheid en de sfeer.

Qimm

Blue_Eyes schreef:
Voor gelovigen (zoals ik) is Kerst een christelijk feest, maar voor de rest van de wereld is het toch allang een commercieel familiefeest geworden? Ieder viert die op zijn eigen manier. Ik zou gewoon met je ouders overleggen of ze het op prijs stellen om uitgenodigd te worden. Zo ja, dan kun je voor het hele gezelschap koken. Zo niet, dan nodig je alleen je schoonouders uit. Dat lijkt mij het handigst :)

Dit dus. Kerst is ook heel gezellg als je niet gelooft.

Sammie

Kerstmis is voor de meesten gewoon een familie en vreetdag, dus voor hen is het op die manier kerst :D

Denk dat er weinig is 'om mee om te gaan'. Gewoon vol kanen en roepen dat je al die verplichte nummers beu bent, maar het jaar daarop doe je het weer :))

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:54

Een kerstboom is niet katholiek/christelijk hoor.
Dit is een traditie met 'heidense' wortels van het midwinterfeest.
Het is de kortste dag van het jaar. Tijd van van de 'zonnewende' - de zon heeft de koning Winter weer overwonnen.
Dat het samenvalt met het christelijke kerstfeest is een handige zet van de vroeg-christelijke kerk.
Iedere dag- jaargetijde is toch een feestje waard?! Of je nou gelovig bent of niet.
Vrolijke kerstdagen gewenst!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:54

Ik ben zelf ook gelovig en vier ook kerst, maar dacht zelf inderdaad ook dat iedereen het gewoon viert met gezelligheid, op zijn eigen manier.

Wel interessant dit topic vind ik :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:56

Ik heb geen geloof.
Kerst is voor mij gewoon een gezellige tijd.
Kerstboom en huis gezellig maken met versieringen.
Met kerst samen met familie gezellig eten en cadootjes voor elkaar kopen.

verootjoo

benangelique schreef:
Ik weet nog niet of ik geloof. En zolang er twijfel is, is er geen sprake van geloven. ..

Ben ik niet met je eens, twijfel is een essentieel onderdeel van geloof en helpt je alles te onderzoeken. Maar daar gaat het topic niet over :P

Ik ben christelijk en vier het voornamelijk in de kerk. De rest is wat mij betreft bijzaak, maar we gaan wel langs beide families.

Jij gaat waarschijnlijk niet naar de kerk, dus kunt je hele dagen invullen zoals hij wilt :) als je het leuk vindt nodig je je ouders uit, en anders niet ;)

Sammie

senna21 schreef:
Een kerstboom is niet katholiek/christelijk hoor.

Een kerstboom is door een katholieke priester ge(her)ïntroduceerd. :) Verder heeft het idd erg weinig met het gelovige kerst (als zijnde Kindje Jezus is geboren) te maken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:57

Ik ben ook uit een familie van ongelovigen, maar wij vierden kerst altijd uitbundig met de familie.
Ik vindt het zo gezellig, iedereen bij elkaar, de cadeautjes, lekker eten, de leuke versiering.
Nu moet ik het met de herinneringen doen, aangezien vrijwel iedereen is overleden.
Dus gewoon lekker uitnodigen en ervan genieten zolang het kan.
Dat nog niet eens zozeer om kerst, maar om het samen zijn.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:58

Van oorsprong is het natuurlijk een feest voor gelovigen, maar in de loop der jaren is het meer een traditie geworden. Ik zou in dit geval gewoon sowieso je ouders uitnodigen. Denk dat ze het juist wel gezellig vinden om te komen, ook al is het niet uit geloofsredenen. :))

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:59

LZP >> PF

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:02

Kerst... Als ik over een paar jaar samenwoon met vriendlief zijn we het er beide al over eens dat we zorgen dat we met kerst lekker weg zijn. _O- Zeker kerst met mijn familie is soms echt verschrikkelijk. Met mijn ouders gaat het nog wel, maar stiefoma is zo gelovig als de pest. En vroeger was het ook altijd gezeur als ik dan mee moest naar de kerk met kerst.
Nu is ook al gezeik en gezeur wie waar welke dag is (want je moet wel 1 dag bij "eigen" familie zijn), en wat er gegeten gaat worden. Ik laat het maar over mij heenkomen. Ik zorg ook altijd dat ik eerste kerstdag bij schoonouders zit, dan heb ik in ieder geval geen slaapverwekkende Bijbelteksten en lange gebeden. :')

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:05

Hier ook niet gelovig.

Kerst gaat hier over het samen zijn, en niet over het geloof.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:09

Roosch schreef:
Van oorsprong is het natuurlijk een feest voor gelovigen

Nee hoor :D Kerst is oorspronkelijk de zonnewende. De katholieken (of een voorloper daarvan) wilden de mensen niet hun feesten afpakken (dat had wrs teveel afgeschrokken) en hebben dus de geboorte van Jezus daar aangekoppeld. Was sowieso wel handig. Jezus brenger van het licht geboren na de kortste nacht en het weer langer worden van de dagen. "De herdertjes lagen bij nachten, bij nacht in het veld". Klinkt eerder als het voorjaar en niet als het koud en nat is.

Maar ts.. beetje gek misschien.. Ookal ben je atheist.. Kerst kan veel meer betekenen. Gezelligheid met de familie etc. Waarom schaffen ze dan die kerstboom enz af. Dát is nou niet echt hét teken van Jezus. :D

Ik zou ze gewoon vragen en als ze niet willen ja je hebt het dan op z'n minst gevraagd.

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:11

Laatst bijgewerkt door hoi op 07-12-14 23:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:13

Wij vieren gewoon kerst met een boom, uitgebreid eten met familie en cadeautjes. Geen van ons is gelovig.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:13

Wij vieren het eigenlijk ook niet. Mijn ouders hebben zoiets van, als je zin hebt om te komen eten, gezellig! Maar kan net zo goed n pan nasi zijn bij wijze van. Wil ik gewoon lekker vier dagen in mn pyama thuis rondsloffen, ook geen probleem! Vriendlief viert t ook niet dus we kunnen gewoon lekker genieten van vrij zijn :-)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:14

Ik ben gelovig opgevoed, maar ik doe met kerst niks daarmee. Ik ga niet naar de kerk, lees het kerstverhaal niet. De rest van het jaar trouwens ook niet. De Bijbel heb ik als kind al teveel moeten lezen en ik ken het nu wel eens.

Wel vind ik de kerstgedachte mooi en probeer ik daar voor mezelf iets mee te doen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:21

Kerst heeft voor mij niets te maken met geloof. Voor mij is het gewoon gezellig samenzijn met een kerstboom en.. Nouja gewoon de gezelligheid eromheen. Ceadeau's hoeven wat mij betreft niet. Maar samen eten (gourmet, kalkoen, uitgebreid koken) kan ik echt van genieten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:32

Ik denk dat jouw situatie zowat geldt voor half België hoor TS :P . Ik ken in mijn hele weide omgeving om misschien een enkeling na echt niemand die nog (praktiserend) gelovig is en waarvoor Kerstmis een katholiek feest is. Voor ons is het dat ook nooit geweest. Maar het is wel dé dag om met de familie samen aan tafel te zitten, voor sommige de hele dag, voor anderen de halve dag bij de eigen familie en de andere bij de schoonfamilie. Wij zetten een kerstboom voor gezelligheid, in de donkere dagen. En het eten, daar doen we het natuurlijk allemaal voor :D .

Volgens mij is het wel zo beleefd om je ouders uit te nodigen, zeker als je band gewoon goed is. Want ondanks ze het zelf misschien niet vieren zullen ze het misschien evengoed gewoon gezellig vinden als ze eens bij jullie mogen komen eten. En zeggen ze dat ze toch liever iets anders doen, dan weet je dat ook. Je kunt ze in ieder geval moeilijk beledigen door ze uit te nodigen, maar wel mogelijk als je wel je schoonouders uitnodigt en hun niet.