Sta ik te veel klaar voor anderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Sta ik te veel klaar voor anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 10:51

De laatste tijd zit het me een beetje dwars...
Ik heb het gevoel dat ik altijd klaar sta voor anderen, maar als ik eens hulp nodig heb, dan sta ik er ook vaak helemaal alleen voor. Niet bij iedereen natuurlijk, maar ik heb vaak het gevoel dat ik 'gebruikt' wordt.
Als iemand vraagt om te komen helpen, sta ik altijd klaar. Als ik boodschappen moet doen voor iemand, doe ik dat altijd. als ik iemand moet brengen of halen, doe ik dat altijd.
Als ik met vriendinnen weg ga, ben ik altijd chauffeur en moet ik iedereen ophalen en terug brengen, want ik ben ongeveer de enige met een auto.

Allemaal zo van die dingen...
En als ik dan eens zeg 'sorry, ik kan niet', dan zijn ze vaak op hun teen getrapt.

Ik vind dat je anderen moet helpen, omdat ik ook graag heb dat als ik eens hulp nodig heb, dat anderen dan ook tijd voor mij maken.
Maar helaas is dat vaak niet zo. Ik heb het gevoel dat ik maar gebruikt wordt als anderen mij nodig hebben.
En denk je dat ik eens een vergoeding of iets leuks krijg voor mijn vervoerskosten, tijd of moeite? nee hoor, zelden of nooit. Ja een bedankje wel, maar dat is het dan ook. (niet dat ik voor alles wat moet krijgen, helemaal niet. Maar ik steek er ook dikwijls veel tijd en moeite in)

Iedereen vraagt bijvoorbeeld altijd of ik mee kan helpen als ze op wedstrijd rijden. Geen probleem, doe ik ook graag. Maar als ik dan eens ga, heeft iedereen wat te doen en geen tijd om mee te gaan. En dan sta ik daar ook elke keer helemaal alleen met mijn paard en moet ik het ook alleen zien te regelen.
Zo vroeg mijn zusje onlangs of ik mee kon gaan s avonds op wedstrijd met haar, en ik zei dat ik liever niet mee ging omdat het zo laat is, kregen we een hele ruzie omdat ik niet mee wil gaan.

Pff, soms denk ik dat ik gewoon elke keer 'nee' moet zeggen. Maar als ik tijd heb, en anderen uit de nood kan helpen, waarom zou ik het dan niet doen?

Zijn er nog mensen die dit hebben? Of die dit herkennen?
Heeft iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan? Of jullie mening over deze situatie?

friesiszwart

Re: Sta ik te veel klaar voor anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:55

ik begrijp je helemaal, had ik vroeger ook. Nu ik vaker nee zeg (omdat ik minder tijd heb) wordt het in mijn ogen meer gewaardeerd als ik wel iets doe.

Maar eerlijk is eerlijk het zijn altijd dezelfde mensen die je kunt helpen en die nooit kunnen als jij eens hulp nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:56

Teveel klaar staan voor anderen kun je niet snel. Wel klaar staan voor de verkeerde mensen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:56

O ts dit is zo herkenbaar.

Ik ben er nu makkelijk in en zeg sneller nee.
En ja dan ben je egoistisch nou en boeiend.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:58

Ik herken het niet bij mijzelf maar wel bij mijn vader die altijd anderen hielp en als
wij dan een keer hulp nodig hadden kon niemand...

Ik snap best dat als je de tijd hebt om te helpen, dat je dat wilt doen, maar als je er
nooit iets voor terugkrijgt zou het bij mij persoonlijk gauw klaar zijn.
Het moet wel van twee kanten komen....

Heb je wel het gevoel dat het gewaardeerd wordt ook al krijg je nooit een vergoeding of heb je
meer het idee dat mensen het een beetje voor lief nemen?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:00

Herkenbaar wel hoor, bij sommige mensen. Net wat [***] zegt, er zijn echt mensen te vinden die wel zo zijn als jij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:01

Ik kan helaas met je mee praten hier over. Maar ik heb nu wel (door schade en schande) geleerd om meer voor mezelf op te komen. Zelf heb ik helaas de laatst tijd enige situaties meegemaakt dat ik echt mensen nodig had, de nee's die ik toen kreeg heb ik echt wel opgeslagen. Sommigen met heel goede en echte reden, anderen met een poedersuiker smoes....
Ik doe echt graag iets voor een ander en zal ook niet snel zomaar nee zeggen, maar dingen waar ik echt geen zin/tijd voor heb zeg ik gewoon nee tegen. Mensen die nee als standaard antwoord hebben als ik eens iets vraag? Krijgen ook niet meer zo makkelijk een ja te horen van mij. Het hoeft allemaal niet gelijk op te gaan en eeuwige dankbaarheid hoeft nou ook weer niet, maar mensen moeten toch wel beseffen dat het niet allemaal maar vanzelfsprekend is dat jij het wel voor ze doet. In geval van nood laat ik alles uit mijn handen vallen en ga naar degene die het nodig heeft. Is het een gemakszucht-dingetje dan denk ik tegenwoordig wel 3 keer na, zeker als er voor mij eigenlijk totaal niets leuks bij komt kijken. En soms is het feit dat IK blij word van iets voor een ander doen al genoeg.
Lastig uitleggen......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-14 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rytir

Ik begrijp het eigenlijk niet helemaal. Ik help mensen omdat ik ze wil helpen, niet omdat ik er wat voor terug wil... Je geeft aan dat je geen vervoerskosten krijgt; daar kun je toch gewoon om vragen? Zoiets als; 'joh, ik wil best rijden maar het kost mij wel benzine, die kosten wil ik dan wel graag delen'.

joyfordogs

het heeft te maken wat jou motiveert om een ander te helpen en wat jou verwachting is van de ander. als je dat helder hebt, kun je dat ook uitspreken.
ikzelf vind niet dat wanneer ik een ander help, dit automatisch betekend dat je dan ook iets terug kan verwachten, iedereen zit daarin anders in elkaar.
Je kunt zelf ook selectiever worden in wie je wel en niet helpt en tot hoever je wil gaan.

Besef dat alles wat wij doen, we feitelijk voor onszelf doen, bv een hond uit het asiel halen, dat doe je voor jezelf, want het geeft jou een goed gevoel om een dier te "redden", dus naast het feit dat je het voor die hond doet, doe je het ook voor jezelf.

dat soort dingen ff bij jezelf checken, gaat je helpen in wat je wanneer voor een ander doet en waarom :)

Mjetterd

Grappig, ik zat er gisteren juist aan te denken dat ik heel veel voor mensen klaar sta en vaak aanbied om iets te doen en het misschien ook wel wat minder terug krijg.
Maar ik kwam juist tot de conclusie dat ik het niet zo erg vind, ik word er gelukkig van als ik andere mensen kan helpen en ik maak er andere mensen gelukkig mee :D.

Het verschil tussen jou en mij zit in het 'moeten'. Ik voel mij niet verplicht om andere te helpen, ik doe het omdat ik het leuk vind. Vaak bied ik het ook zelf aan en word het niet eens gevraagd. Daarbij komt dat ik werkloos ben en ik het wel een nuttige dagbesteding vind als ik iemand een handje kan helpen.

In mijn ogen kun je niet 'teveel klaar staan voor anderen'. Al kan dat in jouw situatie misschien wel weer. Zeg je op veel vragen 'ja' omdat je je een soort van verplicht voelt? (anders komt er ruzie, vinden mensen je minder leuk, je wil anderen niet teleurstellen?) Wanneer dat het geval is, dan moet je inderdaad misschien eens wat vaker 'nee' zeggen.
Mensen hebben misschien nu ook wel het beeld van je dat jij overal toch wel mee akkoord gaat en dat je altijd wil helpen, terwijl dat helemaal niet het geval is.

Heb je geen tijd, geen zin, of betere dingen te doen op dat moment. Gewoon nee zeggen en het uitleggen. Of je stelt er iets tegenover, ja ik wil wel met je mee op wedstrijd, ga jij dan volgende week met mij mee?

Sommige mensen kunnen heel makkelijk geven, andere mensen nemen weer makkelijker zonder dat ze het door hebben. Ze daarvan bewust maken is helemaal niet erg in mijn ogen. Voor mij is dat wat minder belangrijk, het geeft mij voldoening als ik mensen kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 05-12-14 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:02

Gewoon vragen: hoezo ga je niet met mij mee? Ik help jou toch ook op wedstrijden.
Of als ze boos wordt omdat je nee zegt: da's ook raar. Jij mag wel nee tegen mij zeggen maar ik niet tegen jou.

Boze buien waaien vanzelf over.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:07

Inderdaad vaker nee zeggen, dan waarderen mensen het tenminste als je een keertje ja zegt :j

Maar even zonder dollen, als je het gevoel krijgt dat sommige mensen je constant laten zitten en je wel voor hun problemen mag opdraven, dan zou ik dat uitspreken of ze gewoon voortaan hun eigen problemen laten oplossen. Vriendschap en hulp moet van twee kanten komen. Als ik met een groepje mensen op pad ga met mijn auto hoeven ze echt geen evenredig deel van de brandstof te betalen, maar dan verwacht ik niet dat de parkeerkosten ook nog volledig op mij terechtkomen bijvoorbeeld. Ik woon buiten Utrecht en soms haal ik vrienden op, maar soms vraag ik me ook met fiets of ov mijn kant op te komen. Klinkt onaardig maar veel mensen beseffen niet dat iemand ophalen die op 20 min afstand woont, mij als snel 45 min of meer kost, namelijk heen, terug en daar vaak nog even wachten. Iemand van te voren ophalen en achteraf terugbrengen is dus 1,5 uur extra reistijd!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 11:09

Claudia1993_ schreef:
Ik herken het niet bij mijzelf maar wel bij mijn vader die altijd anderen hielp en als
wij dan een keer hulp nodig hadden kon niemand...

Ik snap best dat als je de tijd hebt om te helpen, dat je dat wilt doen, maar als je er
nooit iets voor terugkrijgt zou het bij mij persoonlijk gauw klaar zijn.
Het moet wel van twee kanten komen....

Heb je wel het gevoel dat het gewaardeerd wordt ook al krijg je nooit een vergoeding of heb je
meer het idee dat mensen het een beetje voor lief nemen?

Gewaardeerd hoop ik wel. Vaak krijg ik wel een 'dankje' maar dat is het dan weer...
Ik heb meer het idee dat anderen mij vaak gebruiken omdat ze weten dat ik het toch zal doen.
Daar heb ik niet echt een probleem mee, maar als ik dan eens iets nodig heb of bv mijn auto is stuk en iemand anders moet eens rijden, dan is het van 'ah oei maar ik mag de auto van mijn ouders niet lenen' of iets anders... er zijn gelukkig wel enkele mensen waar ik steeds op kan rekenen, en voor deze mensen doe ik alles met veel plezier. Maar helaas zijn er ook anderen die me alleen kennen als ze mij nodig hebben.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 11:15

Rytir schreef:
Ik begrijp het eigenlijk niet helemaal. Ik help mensen omdat ik ze wil helpen, niet omdat ik er wat voor terug wil... Je geeft aan dat je geen vervoerskosten krijgt; daar kun je toch gewoon om vragen? Zoiets als; 'joh, ik wil best rijden maar het kost mij wel benzine, die kosten wil ik dan wel graag delen'.

Ja daar heb ik wel al aan gedacht, maar persoonlijk als ik met iemand zou meerijden, dan doe ik dat altijd automatisch. Ik vind het een beetje 'raar' om er zelf achter te moeten vragen.
Dan lijkt het net of ik elke keer betaald wil krijgen, en dat is helemaal niet zo.

Maar bijvoorbeeld vorig jaar door staking van bus, geraakte een klasgenootje van mij niet op school. In afstand woont ze niet ver, maar s ochtends met de file heb ik een half uur gedaan om bij haar te geraken (normaal 5-10 min) en dan nog een uur tot aan school te geraken.
Daar aangekomen, heb ik ook 8 euro parking moeten betalen. Dan vond ik wel dat ze op zijn minst de helft had kunnen betalen (mijn bus reed wel, dus ik deed het eigenlijk alleen zodat zij op school zou geraken).
Ze zei dan wel iets van oh ik zal je wel de helft van de parking terug betalen, maar ik heb nu geen geld bij. En ik heb het inderdaad nooit gekregen, want ze zit vaak krap bij kas. En ik vind ik kan niet moeilijk gaan doen over 4 euro, dat is het hem ook niet waard. Maar ik kon even goed met de bus gaan, maar ik deed het speciaal voor haar

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:18

Maar dat is toch helemaal niet raar? Ik zou het ook zelf aanbieden maar sommige mensen zijn gewoon een beetje sociaal onhandig en die hebben niet door dat je speciaal voor hen de auto pakt met alle extra moeite en kosten die daarbij horen. Dus als zoiets gebeurt zeg je gewoon 'ik vind het geen enkel probleem om je op te halen, maar normaal ga ik met de bus dus dit kost me extra tijd en geld. Zou jij de parkeerkosten willen betalen?'

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 11:20

Jennyj01 schreef:
Gewoon vragen: hoezo ga je niet met mij mee? Ik help jou toch ook op wedstrijden.
Of als ze boos wordt omdat je nee zegt: da's ook raar. Jij mag wel nee tegen mij zeggen maar ik niet tegen jou.

Boze buien waaien vanzelf over.

Dat doe ik elke keer.
Ik probeer mijn dag dan te regelen, zodat ik dan bv met mijn zus mee kan gaan,
maar als ik dan op wedstrijd ga, dan moet mijn zus werken (oke, daar heb ik helemaal geen probleem mee. daar kan ze niks aan doen), of heeft ze al iets anders gepland (dat ze dan niet kan of wil verzetten).
Daar kan ik enorm van gefrustreerd geraken. En ze neemt het een beetje vanzelfsprekend dat ik elke keer maar met haar mee ga als ze wedstrijd heeft. Maar denk je dat ze dan op voorhand zegt 'ik ga die dag op wedstrijd, heb je zin om zelf mee te gaan, dan kunnen we alle 2 rijden?' nee hoor, ze zegt het pas 1 of 2 dagen op voorhand als ik niet meer kan inschrijven

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:21

Ik denk dat mensen soms niet goed beseffen hoe ze overkomen met hun gedrag. Jij bent de enige die iets aan dit patroon kan veranderen. Je zou vaker 'nee' kunnen zeggen, maar je zou ook het gesprek gewoon aan kunnen gaan over wat jo opvalt.

Los daarvan moet jij meer sturend worden. Zeggen wat je wilt en verwacht van de ander.

Ook jezelf afvragen waarom jij altijd wel klaar staat. Ben je echt zo? Durf je geen nee te zeggen of verwacht je wat terug op die manier?

We doen heel veel op basis van verwachtingen en daar gaan de meeste vriendschappen en relaties op kapot. Niet verwachten en afwachten, maar sturen en duidelijk zijn!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 11:22

Yessy schreef:
Maar dat is toch helemaal niet raar? Ik zou het ook zelf aanbieden maar sommige mensen zijn gewoon een beetje sociaal onhandig en die hebben niet door dat je speciaal voor hen de auto pakt met alle extra moeite en kosten die daarbij horen. Dus als zoiets gebeurt zeg je gewoon 'ik vind het geen enkel probleem om je op te halen, maar normaal ga ik met de bus dus dit kost me extra tijd en geld. Zou jij de parkeerkosten willen betalen?'

Ja ik weet het, eigenlijk had ik dat moeten doen.
Maar ik wist niet dat de parking betalend was en zeker niet dat het zo duur was.
Als ik dat op voorhand had geweten, had ik dat wel gezegd. Of als de parking gratis was, dan zou ik het ook niet zo erg gevonden hebben.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 11:24

Collie2008 schreef:
Ik denk dat mensen soms niet goed beseffen hoe ze overkomen met hun gedrag. Jij bent de enige die iets aan dit patroon kan veranderen. Je zou vaker 'nee' kunnen zeggen, maar je zou ook het gesprek gewoon aan kunnen gaan over wat jo opvalt.

Los daarvan moet jij meer sturend worden. Zeggen wat je wilt en verwacht van de ander.

Ook jezelf afvragen waarom jij altijd wel klaar staat. Ben je echt zo? Durf je geen nee te zeggen of verwacht je wat terug op die manier?

We doen heel veel op basis van verwachtingen en daar gaan de meeste vriendschappen en relaties op kapot. Niet verwachten en afwachten, maar sturen en duidelijk zijn!

Je hebt volkomen gelijk.
Het is niet dat ik elke keer iets terug verwacht, helemaal niet.
Maar ik verwacht wel dat als ik dan eens hulp nodig heb, dat anderen dan ook moeite doen om zich eens vrij te maken of tijd te maken om mij te helpen. Helaas besef ik pas te laat bij welke mensen dit het geval is en bij welke niet...

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:32

Dit zegt wel iets positiefs over jou hé ! Dat moet je goed onthouden.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:36

[***] schreef:
Teveel klaar staan voor anderen kun je niet snel. Wel klaar staan voor de verkeerde mensen.

Dit.

Heel herkenbaar! Ik zeg nu ook vaker "nee". Puur omdat ik zelf door mijn werk weinig tijd heb en genoeg rust moet nemen. Voor mensen die dat niet van mij gewend zijn en het wel elke keer van mij verwachten is het lastig geweest en met sommige heb ik nu zelfs geen contact meer (omdat ze me duidelijk alleen nodig hadden wanneer zij dat wilde en aangezien ik nu vaker weigerde ben ik blijkbaar niet meer genoeg voor alles daarbuiten). Dat waren duidelijk geen echte vrienden :n

En mensen hoeven heus niet altijd wat terug te doen, maar ik vind dat iemand op z'n minst dankbaarheid mag tonen. Dat vind ik zelfs al genoeg.

Ik sta zelf op een ontiegelijk fijne stal waar iedereen voor elkaar klaar staat en dat is zo'n verlichting! Als een paard een blessure heeft en meerdere keren per dag gestapt moet worden, gegarandeerd dat het voor een hele week in een vingerknip geregeld is! Iedereen helpt elkaar, en het mooie is ook dat we niks terug verwachten maar toch 9 Vd 10 keer echt wel iets ervoor terug krijgen!
Ik durf hier ook gerust nee te zeggen, en het is een genot dat dat gewoon kan! Wat eigenlijk gewoon normaal hoort te zijn..

Heel rot dat je dit meemaakt, maar inderdaad zoals hierboven staat geschreven zegt het wel iets heel positiefs over jou! :*

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:36

Ergens vind ik het 'leuk' om voor anderen klaar te staan. Maar dan alleen bij goede contacten (weten dat het gewaardeerd wordt).
Iets terugvragen gebeurt alleen niet zo vaak. Regel alles graag zelf, heb het graag zelf in de hand. Vind het geen prettig gevoel om op anderen te leunen (alleen mijn ouders zijn slachtoffer :') ).
Terwijl ik het dus geen probleem vind als bepaalde personen eens op mij 'leunen'.

En dan zeg ik bepaalde mensen...
Want als ik het idee krijg gebruikt te worden is het heel snel klaar.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:39

Je bent denk ik te subassertief