Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
. 
Claudia1993_ schreef:Ik herken het niet bij mijzelf maar wel bij mijn vader die altijd anderen hielp en als
wij dan een keer hulp nodig hadden kon niemand...
Ik snap best dat als je de tijd hebt om te helpen, dat je dat wilt doen, maar als je er
nooit iets voor terugkrijgt zou het bij mij persoonlijk gauw klaar zijn.
Het moet wel van twee kanten komen....
Heb je wel het gevoel dat het gewaardeerd wordt ook al krijg je nooit een vergoeding of heb je
meer het idee dat mensen het een beetje voor lief nemen?
Rytir schreef:Ik begrijp het eigenlijk niet helemaal. Ik help mensen omdat ik ze wil helpen, niet omdat ik er wat voor terug wil... Je geeft aan dat je geen vervoerskosten krijgt; daar kun je toch gewoon om vragen? Zoiets als; 'joh, ik wil best rijden maar het kost mij wel benzine, die kosten wil ik dan wel graag delen'.
Jennyj01 schreef:Gewoon vragen: hoezo ga je niet met mij mee? Ik help jou toch ook op wedstrijden.
Of als ze boos wordt omdat je nee zegt: da's ook raar. Jij mag wel nee tegen mij zeggen maar ik niet tegen jou.
Boze buien waaien vanzelf over.
Yessy schreef:Maar dat is toch helemaal niet raar? Ik zou het ook zelf aanbieden maar sommige mensen zijn gewoon een beetje sociaal onhandig en die hebben niet door dat je speciaal voor hen de auto pakt met alle extra moeite en kosten die daarbij horen. Dus als zoiets gebeurt zeg je gewoon 'ik vind het geen enkel probleem om je op te halen, maar normaal ga ik met de bus dus dit kost me extra tijd en geld. Zou jij de parkeerkosten willen betalen?'
Collie2008 schreef:Ik denk dat mensen soms niet goed beseffen hoe ze overkomen met hun gedrag. Jij bent de enige die iets aan dit patroon kan veranderen. Je zou vaker 'nee' kunnen zeggen, maar je zou ook het gesprek gewoon aan kunnen gaan over wat jo opvalt.
Los daarvan moet jij meer sturend worden. Zeggen wat je wilt en verwacht van de ander.
Ook jezelf afvragen waarom jij altijd wel klaar staat. Ben je echt zo? Durf je geen nee te zeggen of verwacht je wat terug op die manier?
We doen heel veel op basis van verwachtingen en daar gaan de meeste vriendschappen en relaties op kapot. Niet verwachten en afwachten, maar sturen en duidelijk zijn!
[***] schreef:Teveel klaar staan voor anderen kun je niet snel. Wel klaar staan voor de verkeerde mensen.
).