Ontslag nemen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Ontslag nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:44

Ik heb sinds mijn 16e altijd een baan gehad en ik werd altijd gewaardeerd als werknemer. Ik zit nu alleen te twijfelen of ik ontslag zal nemen.

Ik werk nu 1,5 jaar bij een juwelier, sporadisch dan wel. Vooral in vakanties. Toen ik daar kwam werken werd duidelijk gemaakt dat ze vooral een hulp voor kerst nodig hadden, geen probleem. Ik ben echter van studie geswitcht en moet nu verder reizen en maak langere dagen. De studie omvat ook veel stage, veel verwerking, meer huiswerk. Waar ik dus vroeger de vakanties 'vrij' had, moet ik nu een hoop bijwerken (en eindelijk een beetje uitslapen!).

Het werk zelf vind ik niet leuk, heel saai of heel chaotisch. Er zit niks tussenin. Dagen duren enorm lang. Verder help ik hun met hun computer en heb ik een website voor hun gemaakt. Hier hebben ze -op een klein eenmalig bedrag voor de website- niks voor hoeven te betalen. Dat zou ik niet erg vinden als ik ook naar behoren betaald zou krijgen. Ik krijg namelijk 6 euro per uur, wat ik erg weinig vind voor mijn functie. Er wordt verwacht dat ik alles weet terwijl ik bijna nooit daar werk. Ze zijn daar vrij negatief op ingesteld. Mijn contract is verlopen, dus ik heb een paar dagen zwart gewerkt. Met kerst zou ook zwart zijn. Dan krijg ik ook maar 6 euro betaald, zij vinden dat dat heel veel is, terwijl ik dat niet vind voor mijn functie. Bovendien is het ook nog eens zwart, dus ik kost hun verder niks. Ik krijg ook geen lunchgeld oid.

Ik heb verder ook spijt dat ik een website voor hun gemaakt heb. Laatst was er een server probleem, deze hebben we gehuurd. Hier kan ik dus niet direct iets aan veranderen als er iets is. Zij denken echter dat álles aan mij ligt, dat ik dat op de een of andere manier veroorzaak oid. Ik heb dus gehad dat ze bijna eiste dat het meteen gemaakt werd terwijl ik gewoon college had. Ze hadden hier later ook geen begrip voor.

Ik weet zeker dat ik hier weg wil, maar ik zit een beetje te twijfelen hoe:
Zij zijn ook niet fatsoenlijk tegen mij geweest. Ik heb niet eens een contract en bijbehorende voordelen. Ze hebben me via Whatsapp gevraagd of ik weer eens langs kon komen om de kerst te bespreken, maar ik heb tot de kerst niet eens tijd hiervoor, laat staan zin... Ik ben niet eens 'aan hun verbonden' op een manier, maar voel me er toch rot over. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Ik kan overigens beter werk vinden in de sector van mijn studie, dus dat staat ook nog eens goed op mijn CV. Ook beter betaald.

Alvast bedankt!

Liezja

Re: Ontslag nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:47

Om eerlijk te zijn vind ik 6 euro per uur best veel, hoor. :j

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:48

Liezja schreef:

Ik ben 19, bijna 20

Primavera

Re: Ontslag nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:49

Dat is boven minimum :) Als je er echt weg wilt, gewoon gaan. Even langs gaan en vertellen dat het er voor jou niet meer in zit.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:50

6 euro per uur veel? In mijn vakantie baantje verdiende ik 11 euro per uur? Is toch wel even een stukje meer!

Als je het er niet naar je zin hebt, zou ik er gewoon niet meer heen gaan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:51

MrUlbe schreef:
Dat is boven minimum :) Als je er echt weg wilt, gewoon gaan. Even langs gaan en vertellen dat het er voor jou niet meer in zit.

Minimumloon is (inclusief vakantiegeld voor deze branche) 5,50, dus 50 cent meer per uur. Maar een andere medewerker krijgt het dubbele, terwijl ik ook nog hun computer en website beheer. Ik zeg niet dat ik te weinig krijg(wettelijk), maar wel te weinig voor mijn functie.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:52

Ik heb even gegoogeld, het minimumloon voor een 20-jarige is 5,89 per uur bruto. Je krijgt dus zeker niet te weinig betaald. Dat jij het te weinig vindt is een tweede.

Als ik jou zo hoor wil je daar helemaal niet meer werken, dan is de keuze toch niet zo moeilijk?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:53

Ik zou gewoon gaan solliciteren en kijken waar het schip strandt :) contract kun je altijd nog opzeggen dan. Ik zou alleen niet nu al ontslag nemen, voordat je wat anders hebt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:54

kleinvosje schreef:
Ik heb even gegoogeld, het minimumloon voor een 20-jarige is 5,89 per uur bruto. Je krijgt dus zeker niet te weinig betaald. Dat jij het te weinig vindt is een tweede.

Als ik jou zo hoor wil je daar helemaal niet meer werken, dan is de keuze toch niet zo moeilijk?

Klopt, ik ben van 19 jaar uitgegaan. Maar bedenk dat 5,89 zonder vakantiegeld is. Met vakantiegeld is het 6,30. Ik wil daar ook niet meer werken, maar de vraag was meer: zouden jullie met kerst nog werken(waar ik eigenlijk voor was aangenomen, maar ik heb geen contract meer), of niet meer?

Want ik werk alleen in de vakanties, dat komt nu gewoon niet meer uit. Dus inkomsten mis ik verder niet.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 04-12-14 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:54

Als je wordt behandeld als sloof en alleen mag komen werken voor een habbekrats en zwart, zou ik ermee kappen.
Stel dat er wat gebeurt in de winkel, je valt van een keukentrapje bij het ramen zemen bijvoorbeeld en je breekt je pols ben je de sjaak.
En zeker als je zelf al aangeeft dat je er eigenlijk geen zin meer in hebt moet je gewoon stoppen en wat anders zoeken met meer regelmaat en wat goed samen te doen is met je studie.
Je hebt geen contract dus je hebt geen opzeg termijn, klaar is dus ook echt klaar.
Website dus ook niet meer onderhouden!
Even bellen en zeggen dat je helaas niet meer in de winkel kan helpen is het simpelste.
Mocht je eventueel nog bedrijfskleding hebben moet je dat wel even inleveren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:55

Ik ben het eens met vuurneon, gewoon uitkijken voor een andere baan. Maar tot die tijd dit aanhouden. Dan heb je iig werk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:56

Het minimumloon ligt inderdaad lager. Je kunt het wel te weinig vinden natuurlijk, maar daar kun je over in onderhandeling. Wil of lukt dit niet, dan zou ik uitkijken naar een andere baan, als jij natuurlijk denkt dat je daar beter betaald krijgt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:56

Lekker stoppen zou ik zeggen, tenzij je het geld echt broodnodig hebt. Dan zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe baan en deze opzeggen. Ik zou kerst ook niet meer werken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:57

Cyella schreef:
kleinvosje schreef:

Klopt, ik ben van 19 jaar uitgegaan. Maar bedenk dat 5,89 zonder vakantiegeld is. Met vakantiegeld is het 6,30. Ik wil daar ook niet meer werken, maar de vraag was meer: zouden jullie met kerst nog werken(waar ik eigenlijk voor was aangenomen, maar ik heb geen contract meer), of niet meer?

Want ik werk alleen in de vakanties, dat komt nu gewoon niet meer uit. Dus inkomsten mis ik verder niet.

Als je het geld niet nodig hebt dan zou ik bedanken aangezien je geen contract meer hebt en je zo te lezen niet met veel plezier naar je werk gaat.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:59

Cyella schreef:
Liezja schreef:

Ik ben 19, bijna 20

ik ben 21 en kreeg 6.80..

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:59

Ik zou zeggen als je zo erg aan het twijfelen bent, dat je er dan beter kan stoppen. Zeker als je het er niet naar je zin heb. Heb ik ook gedaan bij mijn vorige werk.
6 euro daarbij vind ik best 'veel' ik verdiende 5 euro en ben 21 dus het kan altijd nog erger.

Misschien kan je zeggen dat je hebt gemerkt dat je het toch te druk krijg met je studie en dat je daar je tijd in wil stoppen. Je hebt toch geen contract meer, volgens mij ben je dan nergens voor verplicht. (Ik kan het ook mis hebben!)

Mocht je het geld echt nodig hebben zou ik wel even wachten tot je wel iets nieuws heb, en anders gewoon er mee ophouden.

edit: ik zie nu je vraag ergens tussen staan, als ik het totaal niet naar mijn zin heb en toch geen contract heb zou ik niet gaan werken meer.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:01

Niet heel slim om online te zetten dat je zwart werkt :=
Overigens ga ik mee met de anderen.

Lisanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:01

Volgens mij heb je de keuze heel duidelijk al voor jezelf gemaakt. Zou het gewoon op je studie gooien.. druk .. weinig tijd.. blablabla ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:07

Tja TS, je werkt zwart. Nog los van het feit dat je roept dat je dat te weinig vind voor je 'functie' (wat voor functie als ik vragen mag?) vind ik het ook wel een beetje bijzonder om te roepen dat je het niet netjes vind dat je geen contract en bijbehorende 'voordelen' hebt. Immers komt met een contract ook een hoop rompslomp en nadelen bij (voor jouzelf waarschijnlijk ook) en met een beetje pech ga je er in loon ook nog 'meer' op achteruit. Als jij daar niet wil werken, staat het je toch vrij om niet meer te komen werken of je telefoon überhaupt niet op te nemen?

Als je alleen in de vakanties werkt kan je inderdaad niet verwachten dat je werknemers alles weten als werkgever zijnde. Aan de andere kant kan je zelf ook wel bedenken lijkt me dat als je alleen de vakanties werkt, je geen gouden tarieven kunt vragen als 19/20 jarige. Als je een hoog uurloon wil, kun je dit natuurlijk altijd aan ze vragen, maar nee zeggen staat hun uiteraard ook vrij. Als je het echt zat bent kun je er dus altijd mee kappen, maar ik zou persoonlijk geen schepen verbranden als je nog geen vangnet hebt, maar dat ben ik. En als je ergens met contract wil werken, houd er dan dus rekening mee dat dat nog een stuk nadeliger kan uitpakken :+

Overigens over uurlonen; bij de benzinepomp als medewerker servicebalie et cetera verdiende ik 12,69 oid per uur. Dat was wel inclusief vakantiegeld er al bijgerekend en een nul-uren contract en iedereen verdiende daar het zelfde uurloon, dus ook al was je 10 jaar ouder, je kwam niet ineens in een andere loontabel terecht. Het gras is al-tijd groener aan de overkant maar overal zitten haken en ogen aan ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:12

Een heel lang verhaal met een korte conclusie, je wil daar gewoon niet meer werken :+
Wat achter je ligt kun je niet meer terugdraaien, dan had je op dat moment hierover met ze in gesprek moeten gaan.

Ga gewoon op een nette manier weg en neem deze week nog contact met ze op dat je er niet meer komt werken. Dan hebben ze nog de tijd om iemand anders te vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:17

Ik zie werkelijk het probleem niet?

Je wilt er overduidelijk niet meer werken, dan GA je er toch niet meer werken :P

Gewoon z.s.m. laten weten dat je niet meer komt, zodat zij nog wat tijd hebben om iemand anders te zoeken :j

[edit] wat in de tussentijd dat ik aan het typen was, hierboven gepost is dus :))

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:29

Ik vind je wel erg negatief over het bedrijf. Je hebt er wel anderhalf jaar gewerkt, en omdat het je nu qua tijd niet meer uitkomt deugt er ineens niets meer aan het werk, het bedrijf, het salaris en de manier waarmee ze met je omgaan. Dat had je immers ook eerder kunnen aangeven.
Ik zou als bedrijf niet eens meer met je willen werken als je zo'n houding hebt, dus zou het netjes opzeggen en wat anders zoeken.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 15:49

pinto_1 schreef:
Ik vind je wel erg negatief over het bedrijf. Je hebt er wel anderhalf jaar gewerkt, en omdat het je nu qua tijd niet meer uitkomt deugt er ineens niets meer aan het werk, het bedrijf, het salaris en de manier waarmee ze met je omgaan. Dat had je immers ook eerder kunnen aangeven.
Ik zou als bedrijf niet eens meer met je willen werken als je zo'n houding hebt, dus zou het netjes opzeggen en wat anders zoeken.

Verschil is wel dat ik toen een contract had, en nu moet ik maar komen opdraven wanneer iets mis is met hun computer. Bovendien ben ik pas een jaar hun computer aan het beheren, niet dat volledige eerste jaar. Er zijn dus wel dingen veranderd. Dat heeft niks met gebrek aan tijd te maken, maar de manier waarop zij me behandelen. Ik krijg het gevoel dat ze voor een dubbeltje op eerste rij willen zitten. Ik help mensen graag, maar om zo'n gevoel te krijgen moet je wel erg ver gaan. Zo werkte hun router thuis niet helemaal goed: werd ik uitgenodigd om daar naar te kijken zonder betaling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:55

Cyella schreef:
pinto_1 schreef:

Verschil is wel dat ik toen een contract had, en nu moet ik maar komen opdraven wanneer iets mis is met hun computer. Bovendien ben ik pas een jaar hun computer aan het beheren, niet dat volledige eerste jaar. Er zijn dus wel dingen veranderd. Dat heeft niks met gebrek aan tijd te maken, maar de manier waarop zij me behandelen. Ik krijg het gevoel dat ze voor een dubbeltje op eerste rij willen zitten. Ik help mensen graag, maar om zo'n gevoel te krijgen moet je wel erg ver gaan. Zo werkte hun router thuis niet helemaal goed: werd ik uitgenodigd om daar naar te kijken zonder betaling.

Je wil er niet meer heen, klaar. Zij gaan er van uit dat je gewoon weer op komt draven terwijl je er eigenlijk geen tijd voor hebt. Je hebt geen contract meer dus je kunt gewoon terug appen dat je door studie de komende weken geen tijd hebt en ze maar iemand anders moeten vragen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:34

Tja TS, nu ben ik toch nieuwsgierig wat je hebt besloten/gedaan?