Ik weet niet wat ik wil opleiding/werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Ik weet niet wat ik wil opleiding/werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:30

Hoi,

Na lang wikken en wegen toch maar besloten om dit topic te openen.
Ik ben 20 jaar. Heb de havo afgerond in 2012 en doe nu mbo-4 directiesecretaresse.
Mijn probleem? Dit is niet wat ik wil.
Ik ga elke dag steeds minder gemotiveerd naar mijn werkplek. School gaat makkelijk, maar hbo is te moeilijk.
Ik ben aan deze opleiding begonnen omdat ik niet no langer thuis kon zitten zonder bijbaantje en dit het enige wat mij op dit moment aansprak.

Nu zit ik dus elke week telefoontjes te beantwoorden en documenten opslaan. Mijn collega's zijn heel gezellig maar het werk is gewoon demotiverend. Echt routine, elke dag hetzelfde.

En het stilzitten is ook nog eens een ramp voor mijn rug, maar als ik moet staan of veel lopen kunnen mijn knieën niet aan.

Ik heb al meerdere testen gedaan over mijn keuzerichting maar hier komen dan weer suggesties uit die ik allemaal niks vind.
Nu vroeg ik mij dus af of er meer mensen zijn die dit probleem hebben en hoe hebben jullie het opgelost?

Ik wou altijd al heel graag iets paardgerelateerd werk gaan doen. Heb gesolliciteerd bij de politie om dan door te stromen naar bereden politie maar ben afgekeurd bij de medische test om mijn knieën.

Ik hoop dat iemand tips heeft en me wil helpen met mijn zoektocht naar wat ik wil.

Captain

Re: Ik weet niet wat ik wil opleiding/werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:34

Hoe weet je dat HBO te moeilijk is voor je?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:36

Captain schreef:
Hoe weet je dat HBO te moeilijk is voor je?

Ik heb een half jaar hbo gedaan. Cijfers alleen maar 2en en 3en..
Vergeten in de OP te zetten.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:36

Een andere MBO opleiding doen? Vaak kun je daar je diploma binnen 2 jaar voor halen, aangezien je al een MBO diploma hebt.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:40

wat voor een hbo was dat? welke studie? als je mij bij een studie frans oid zet haal ik die ook niet,dat ligt mij gewoon niet.

welk vakkenpakket heb je gehad op de havo, en wat vind je naast paarden nog meer leuk om te doen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:44

Een (directie) secretaresse functie kan zo verschillend zijn per werkgever. De taken en vrijheid die je krijgt kunnen veel uitmaken!

Succes met je zoektocht!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:46

Ik heb recent de opleiding psychiatrische verpleegkundige afgerond. Hele leuke uitdagende baan en over het algemeen lichamelijk niet zwaar. De theorie was niet moeilijk, de praktijk was wel pittig. Niks voor jou?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:46

iirrssjjee schreef:
Een andere MBO opleiding doen? Vaak kun je daar je diploma binnen 2 jaar voor halen, aangezien je al een MBO diploma hebt.

Dat is dus het probleem. Ik weet niet wat ik wil.
Ik heb al 300 opleidingen bekeken. Niks spreekt me aan.
Leg een lijst met banen voor mijn neus en ik moet wat uitkiezen? Succes met je lijst maar niks is interessant..

@rintah ik heb forensische wetenschap gedaan.
Mijn vakkenpakket was n&g en ik had goede cijfers op wiskunde en scheikunde maar toch faalde ik keihard.

Wat ik leuk vind? Nog zo'n struikelblok. Ik weet het niet, gewoon echt niet..

Laatst voor het eerst post verzendklaar gemaakt op werk, dat vond ik dan wel leuk, maar alleen omdat het iets nieuws is. De nieuwigheid is er snel af en dan vind ik het niet leuk meer..

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 14:48

paardjes123 schreef:
Ik heb recent de opleiding psychiatrische verpleegkundige afgerond. Hele leuke uitdagende baan en over het algemeen lichamelijk niet zwaar. De theorie was niet moeilijk, de praktijk was wel pittig. Niks voor jou?

Dat is dus bijvoorbeeld iets wat me totaal niet trekt. Ik heb soms nogal een kort lontje dus dit zou voor mij niet te doen zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:49

Heb je al open dagen/meeloopdagen gevolgd op verschillende opleidingen? Dat geeft vaak een goede kijk op de opleiding, vooral de meeloopdagen.

En wees niet bang eens volledig buiten je interesses om te gaan kijken. Ik heb mijn diploma voor dierenartsassistente maar kwam er tijdens de stages in het laatste jaar achter dat het niks voor mij was. Nu volg ik een opleiding met vliegtuigen en ik zit perfect op mijn plek.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:53

Heel herkenbaar. Ik zit nu in mijn laatste bachelorjaar op de universiteit, en weet pas sinds twee maanden wat ik écht wil (en dat is niet de studie die ik dit jaar ga afronden :=). Mijn tip: ga actief op zoek. Vraag aan mensen wat ze bij jou vinden passen, zoek andere paardgerelateerde opleidingen. Wat sprak je bijvoorbeeld aan bij de bereden politie? Was dat het paardenaspect, of meer het orde houden? Wat mis je nu (en zoek je dus blijkbaar in een opleiding en baan)? Loop mee bij opleidingen of iemand die het vak al uitoefent. Ga naar meeloopdagen, enzovoorts! Helaas komt een voor jou perfecte opleiding niet zomaar aanwaaien, daar moet je wat voor doen :)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 14:55

Ik sluit me aan bij wat Captain zegt: probeer buiten je interesses te kijken en ga actief op zoek naar iets wat je (misschien onverwachts) leuk vindt en waar je je op je plek voelt. Kijk bijvoorbeeld ook bij dezelfde opleiding aan verschillende instellingen; sfeer en onderlinge verhoudingen kunnen je studie-ervaring ook heel erg verschillend maken. En doe desnoods snuffelstages. Op de middelbare school wilde ik architecte worden, maar tijdens een snuffelstage kwam ik al gauw tot de ontdekking dat het echt niets voor mij was.

Ik zou ook zeker hbo niet meteen afschuiven. Je hoeft mij ook niet op de TU neer te zetten, maar dat betekent niet dat ik academisch onderwijs in andere gebieden niet aankan.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:00

Ik heb juist het tegenovergestelde! Ben mega enthousiast en vind alles leuk!
Is het geen idee om een ORUN cursus oid er bij te gaan doen? Zodat je les kunt gaan geven? Of een bijbaantje in de paarden erbij? Het is helaas nou eenmaal zo dat echt leuk werk in de paarden niet voor het oprapen ligt. En inderdaad, toon initiatief, laat je werkgever zien wat je leuk vindt om te doen. En ga actief op zoek naar iets wat je wel leuk lijkt, vraag iedereen om je heen wat zij doen, misschien hoor je nog eens wat nieuws. Of bekijk overzichten van opleidingen, of maak een lijstje wat je in ieder geval geval niet leuk vindt dan kun je dat wegstrepen. En meid, wees een beetje positief! Of probeer het in ieder geval te doen (alsof)! ;)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:23

Ik zou niet te snel denken dat je HBO niet kan, er zit tussen veel opleidingen echt een wereld van verschil.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:08

als je toch niks leuk vindt zou ik dit gewoon afmaken, dan heb je in ieder geval wat en kun je een baan zoeken en wie weet kom je dan iets tegen wat je wel leuk lijkt.
Zomaar opgeven zou ik nooit doen als je nog geen alternatief hebt. Bovendien is studeren en werken niet altijd leuk, (studeren vond ik echt een drama, mn werk vind ik over het algemeen heel leuk, maar soms ook gewoon 'bluh') Maar doen alsof je het leuk vindt scheelt al een hele hoop ;) Vaak wordt het dan vanzelf echt leuk en vlieg je door je dagen heen :j Je moet je werk en studie ook gewoon zelf leuk maken, niemand anders doet het voor je. Maar studeren en werken is nu eenmaal noodzakelijk... je moet toch dagelijks kunnen eten enzo :Y)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 16:12

Hey, ik heb hetzelfde. 2012 Havo, nu Directiesecretaresse jaar 2 niveau 4. Hiervoor twee HBO studies gedaan...

HBO kan je vast wel. Ik kan HBO zelf ook aan, maar ik doe het momenteel niet door privé redenen, hierna wil ik wel weer een HBO studie doen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 14:53

coldsummers schreef:
Hey, ik heb hetzelfde. 2012 Havo, nu Directiesecretaresse jaar 2 niveau 4. Hiervoor twee HBO studies gedaan...

HBO kan je vast wel. Ik kan HBO zelf ook aan, maar ik doe het momenteel niet door privé redenen, hierna wil ik wel weer een HBO studie doen.

Ik wil ook eigenlijk wel weer HBO gaan doen. Aangezien toch overal HBO-werk/denkniveau wordt gevraagd. Maar voor voltijd heb ik het geld niet en voor deeltijd moet je eerst een baan hebben...
Dan komt er nog het punt: wat wil ik?
Dat weet ik dus echt niet.

Aan de ene kant wil ik werk met afwisseling, maar ook wel vaste taken.
Liefst eigenlijk niet op kantoor ofzo, ik word echt gillend gek van al dat zitten.

Maarja, wat wil ik dan?
Ik heb testen gedaan, waar dan suggesties uit komen wat ik echt helemaal niks vind. Me totaal niet aanspreekt en niet eens in de buurt komt met mijn interessegebied.

Als het aan mij ligt ga ik voor de rest van mijn leven lekker in de Starbucks staan ofzo _O-

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:15

Ik herken het opzich wel, maar dan met dat heel veel studies me wel leuk lijken, maar dat het me absoluut niet leuk lijkt om het mijn hele werkcarrière te doen.

Maar als ik naar je laatste post kijk, dan roep ik: 'journalistiek!' Ik studeer zelf journalistiek, en het is heel uitdagend. Veel afwisseling, maar je weet wel wát je doet en daarbij is het absoluut geen 9-5 kantoorbaantje want dat wil ik ook echt niet. Én, daarmee kan je de paardenwereld in! Sportjournalist, want tijdschriften (denk aan hoefslag, bit etc) worden gevuld door, jawel, journalisten!

Ook ben ik het eens met wat hierboven gezegd wordt, ga lekker rondkijken. Bezoek open dagen, volg meeloopdagen. Think outside of the box ;)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:17

Ik herken dit, ik heb hetzelfde..
Dus ik lees even mee..

Ik weet btw wel een beetje welke richting ik op wil, maar totaal niet zeker..
Hier ben ik achter gekomen door helemaal back to basics; wat was mijn lievelingsvak op school? :+

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 12:38

@Marrleen: Ik ben totaal geen schrijver, opstellen schrijven op de basisschool vond ik al verschrikkelijk en bleef het vaak ook maar bij 10 regeltjes. :')

@sadekeshia: Dat heb ik dus ook, maar mijn favoriete vak op school was de pauze _O-

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:42

Wat mij ook wel wat heeft geholpen, is een opleidingsoverzicht vanuit een site van een school in word plakken, en dan 1 voor 1 de beschrijvingen van deze opleidingen gaan lezen.

Als t je niks lijkt delete je em van je word, als ie je toch wel interesseert dan laat je hem even staan.
En dan kijken wat er overblijft :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:49

nontie schreef:
@sadekeshia: Dat heb ik dus ook, maar mijn favoriete vak op school was de pauze _O-

Dan heb je daar toch echt een heel verkeerde keuze gemaakt!

Trek ik mijn stokpaardje maar eens van stal: industriële automatisering. Je bent goed in wiskunde, zeg je, dus abstract denken past je wel.

Gewoon, een schop onder je kont volledig buiten je comfortzone, om je te triggeren.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 17:01

Ik heb vandaag eens weer internet afgestruind en uitgekomen op BBL filiaalmanager.
Gesolliciteerd en nu maar wachten op reactie.

Voordeel is wel weer nog een een diploma, nadeel nog 4 jaar naar school..