Muziek mixen en downloadable maken, mag dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purple

Muziek mixen en downloadable maken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 12:58

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik wist niet waar het anders moest.

Het bedrijf waar ik stageloop wil voor een nieuwjaarswens een mix maken (door een dj die hier freelance werkt) en hier 2 stukjes tekst in verwerken om aan relaties te versturen en ze een succesvol 2015 te wensen.
Ze willen de mix op soundcloud zetten en deze downloadable maken voor de relaties. Maar voor ons is het niet duidelijk of dit mag, of er voor betaald moet worden en wat deze kosten dan eventueel zouden zijn.

Ik heb al een speurtocht gedaan op internet, maar ik kan geen vergelijkbare situatie vinden... Is er iemand die hier verstand van heeft en dit aan mij uit kan leggen? Het is dus niet voor commercieel gebruik en het bedrijf maakt soms ook playlists voor in winkels ed, dus de muziek die gebruikt zal worden is legaal verkregen.

Alvast bedankt!

Prrrr

Re: Muziek mixen en downloadable maken, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:20

Je zal toestemming moeten hebben van de rechthebbenden van de muziek die gebruikt wordt in de mix, daarvoor maakt het gebruik verder niet uit. Het resultaat wordt verspreid.

Of er geen commercieel doel is, is te betwisten. De mix wordt gebruikt als relatiegeschenk, dat klinkt al best wel commercieel.

Playlists voor in winkels is een ander verhaal, omdat die winkels afdrachten voor de rechten (moeten) doen.

Neem eens contact op met Buma/Stemra http://www.bumastemra.nl/ wat je hiermee zou kunnen. Misschien is het relatief goedkoop te regelen als je rechtenvrije muziek gebruikt. Zal je dj alleen niet zo leuk vinden, denk ik.