Help! kerstdiner 2 dagen tevoren maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Help! kerstdiner 2 dagen tevoren maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 01:01

Normaal gesproken sta ik 23 en 24 december in de keuken maar dit jaar moet ik voor het eerst werken -O- dagen ervoor ben ik wel vrij..

Nu zoek ik dus ideeën/recepten die ik op de 22e al klaar kan maken en op de 24e snel op tafel heb aangezien ik pas rond 6 uur thuis ben. Eventueel iets wat mn vader voor kan bereiden maar dan moet het wel idiot-proof zijn :+

Zat al te denken aan een soepje (iemand suggesties?) en een kalfsragout vooraf, dat heb ik zo warm en moet toch wel 2 dagen in de koelkast kunnen overleven. Maar voor hoofdgerecht en toetje heb ik echt geen flauw idee.

Wie kan me helpen? Vind het altijd zo leuk om lekker uit te pakken met kerst... ben geen topchef maar beetje hobbyen in de keuken vind ik heerlijk :D

Zoek een idee voor vlees, ik houd niet van vis. Vegetarisch mag evt ook. En dan dus bij voorkeur iets wat er beter van wordt om 2 dagen in de koelkast te staan. Toetje iets leuks, vorig jaar had ik een boomstammetje met sneeuwpoppen en kerstboompjes etc erop, vind echt zo'n 'fun' toetje erg leuk :D

Alvast enorm bedankt!

SSmonamiSS

Re: Help! kerstdiner 2 dagen tevoren maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:05

Als toetje zou je een tiramisu kunnen maken!? Hoe langer hij staat hoe lekkerder!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:06

Vraag voor de Sint een slowcooker en maak hier een heerlijk gerecht in de ochtend ervoor. Suddert lekker de dag door.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 01:13

Tiramisu zat ik idd ook al aan te denken, is altijd een succes maar dat maak ik al zo vaak := staat wel op het lijstje in elk geval!

De sint rijdt mijn huisje al jaren voorbij helaas :') maar wat voor dingen kun je daar in maken? Kan zoiets ook niet in oma's grote juspan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:21

Zelf lekker ijs maken kan ook prima van tevoren, bijvoorbeeld met kleine appeltaartjes die je in de vriezer zet en in de oven opwarmt?

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 21:36

Qua vlees kan je stoofvlees een tijdje van te voren al klaar maken, dat kan je ook langer dan 2 dagen van te voren maken maar dan moet je het invriezen, gewoon met jus en al kan dat. Hachee, Bœuf bourguignon of gewoon draadjesvlees bijvoorbeeld.

Natuurlijk kan je ook bijvoorbeeld een rollade alvast braden, die kan je ook gewoon 2 dagen in de koelkast bewaren en daarna in de pan of in de oven weer warm maken.

Heb je hier iets aan? Als ik je verder kan helpen wat vlees betreft, kan ik je wel mee helpen(werk in een slagerij)

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:31

Ik zou inderdaad een lekkere stoofpot maken, maar dan met wild in plaats van de standaard sudderlappen. Dat is toch nogal kerstig en wordt er heerlijk van als het een tijd staat. Combineert ook vaak goed met wat je bij een kerstidner eet / drinkt. Je vader achterlaten met de instructie er vooral niet aan te zitten en misschien alleen even beetje water bijvullen, is het ook idiot-proof :p

http://www.watatenzij.nl/2011/11/19/sto ... ild-zwijn/ is een idee.

Verder kun je als toetje monchou taart maken, dat bewaart wel 2 dagen, of kun je ook invriezen. Of als je het 'verser' wil hebben is een basiskwarktaart maken en invriezen een plan. Die kun je nog verder van te voren maken, invriezen en de dag zelf uit de vriezer halen. Voor je hem opdient kun je hem dan nog versieren / verlekkeren met fruit (bessen, frambozen etc uit de vriezer ) die je in de blender gooit tot een lekkere saus, of gewoon lekker vers fruit uit de winkel, of bijvoorbeeld chocolade schilfers eroverheen. Afmaken met een beetje slagroom en smullen maar.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:16

Lolleke, dat is inderdaad leuker voor kerst!

Je kan bijvoorbeeld ook hertengoulash oid maken, ook nog een optie!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 01:27

Ohh enorm bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Kreeg te horen dat we ook nog eens 4 extra eters hebben, om het makkelijk te maken :+
Zat idd ook steeds met een rollade in mn hoofd en mn moeder heeft aangegeven dat ze ook dingen op wil pakken, en die luistert een stuk beter naar instructies :') :D

Stoofpot met hert klinkt ook super!

Monchou taart klinkt ook heerlijk! En dat kan dus gewoon in de vriezer?

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 01:53

Monchou taart kan prima in de vriezer inderdaad :) makkelijkste is wel om een laagje tussen het koekdeeg en de monchou vulling zelf te doen (normaal gooi je de kersen of wat dan ook bovenop, smeer dan nu een laag tussen het koekdeeg en het monchou mengsel) 50/50 ofzo. Als het dan ontdooit blijft de koek in mijn beleving wat lekkerder.
Monchou los heeft de neiging korrelig te worden (het is en blijft kaas) maar als je het mengsel goed maakt kan dat prima.
Je moet het niet te lang invriezen, maar in jouw geval zou het 2 dagen zijn. Dan maak hem op je vrije dag, gooi hem meteen in de vriezer (heb je het opstijfstuk ook gehad) en dan haal je hem de ochtend van de dag dat je hem gaat eten voor je gaat werken er weer uit.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:29

amyz schreef:
Tiramisu zat ik idd ook al aan te denken, is altijd een succes maar dat maak ik al zo vaak := staat wel op het lijstje in elk geval!

De sint rijdt mijn huisje al jaren voorbij helaas :') maar wat voor dingen kun je daar in maken? Kan zoiets ook niet in oma's grote juspan?

In oma's braadpan is het meer. Alleen werkt deze elektrisch en kan je thuis aanzetten en dan gewoon weggaan. Eten is klaar als je 4 of 8 uur later terug komt ;)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:37

Mischien niet heel kerstachtig maar je kan ook curry maken. Kan je prima in de koelkast zetten of invriezen en wordt alleen maar lekkerder