In de klas van mijn dochter (basisschool groep 1, dus 4- en 5-jarigen) zit 1 Turks meisje, verder alleen Nederlandse kindjes. Dit meisje heeft al wat moeite met de aansluiting: Nederlands is gebrekkig en thuis wordt Turks gesproken.
Ik heb haar al een beetje onder mijn hoede genomen, speel-afspraakjes gearrangeerd enzo. Helemaal leuk en je merkt dat ze nu ook bij de andere kids al wat minder buitengesloten wordt.
Tja, en misschien vragen jullie je af "onder welke steen heb jij geleefd?", maar ik kwam dus pas deze week tot de ontdekking dat er voor het arme kind in het geheel GEEN Sinterklaasfeestje zal zijn
Ze wordt zelfs buiten een deel van de Sinterklaasactiviteiten van school gehouden. Nou heb ik al wat onderzoek gedaan en dus ontdekt dat je als moslim ook echt geen Sinterklaas (of kerst of Pasen) mág vieren, maar ik zit er toch een beetje mee. Ze is de enige in een klas met 25 - 30 kindjes die nu buiten een van de grootste happenings van het jaar wordt gehouden voor kinderen van deze leeftijd.Ik loop al met het idee rond om stiekem een pakje voor de deur te leggen vrijdag
Maar misschien doe ik dan wel meer kwaad dan goed...
Ik hoef GEEN mening over het wel of niet Sinterklaas vieren door moslims en hoe terecht of onterecht dat is. Ik zou wel graag weten of jullie een mening hebben over "wat kan ik nou voor zo'n grietje doen om haar niet nog meer een buitenbeentje te laten zijn". Of moet ik me er bij neerleggen en het aan haar ouders en de juffen op school overlaten... ik vind het zo sneu
Maar ik wil ook niet respectloos zijn. 
overkomen voor wat hun geloof betreft