Geen Sinterklaasfeest voor Turks klasgenootje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mandymonica

Geen Sinterklaasfeest voor Turks klasgenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 16:49

Wat moet je nou met het volgende...

In de klas van mijn dochter (basisschool groep 1, dus 4- en 5-jarigen) zit 1 Turks meisje, verder alleen Nederlandse kindjes. Dit meisje heeft al wat moeite met de aansluiting: Nederlands is gebrekkig en thuis wordt Turks gesproken.
Ik heb haar al een beetje onder mijn hoede genomen, speel-afspraakjes gearrangeerd enzo. Helemaal leuk en je merkt dat ze nu ook bij de andere kids al wat minder buitengesloten wordt.

Tja, en misschien vragen jullie je af "onder welke steen heb jij geleefd?", maar ik kwam dus pas deze week tot de ontdekking dat er voor het arme kind in het geheel GEEN Sinterklaasfeestje zal zijn := Ze wordt zelfs buiten een deel van de Sinterklaasactiviteiten van school gehouden. Nou heb ik al wat onderzoek gedaan en dus ontdekt dat je als moslim ook echt geen Sinterklaas (of kerst of Pasen) mág vieren, maar ik zit er toch een beetje mee. Ze is de enige in een klas met 25 - 30 kindjes die nu buiten een van de grootste happenings van het jaar wordt gehouden voor kinderen van deze leeftijd.

Ik loop al met het idee rond om stiekem een pakje voor de deur te leggen vrijdag *\o/* Maar misschien doe ik dan wel meer kwaad dan goed... -O-

Ik hoef GEEN mening over het wel of niet Sinterklaas vieren door moslims en hoe terecht of onterecht dat is. Ik zou wel graag weten of jullie een mening hebben over "wat kan ik nou voor zo'n grietje doen om haar niet nog meer een buitenbeentje te laten zijn". Of moet ik me er bij neerleggen en het aan haar ouders en de juffen op school overlaten... ik vind het zo sneu |( Maar ik wil ook niet respectloos zijn.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:51

ik zou het erbij neerleggen,je kan er zelf niks aan doen. de ouders van dat meisje veranderen waarschijnlijk toch niet van mening. verder mag het wel. toen ik nog op de basisschool zat hadden wij ook 1 turks meisje en 1 turkse jongen en die deden ook gewoon mee met alle sinterklaasactiviteiten. maar dat kan natuurlijk ook aan de ouders liggen.

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:52

In ieder geval geen pakketje neerleggen..
Misschien zielig voor haar dat zij als enige uit de klas geen Sinterklaas viert, maar dat heeft zijn redenen. Een pakketje voor de deur leggen doet denk ik meer kwaad dan goed.

Als ik jou was zou ik me er buiten houden. Wel lief van je dat je aan haar denkt. :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:52

Poeh, lastig zeg! Als je geregeld speelafspraken voor het meisje regelt heb je denk ik ook contact met de ouders? Staan zij open voor overleg?

Verder moest ik ook een beetje denken aan deze brief --> http://www.famme.nl/deze-brief-van-lera ... aakt-ziel/
Het is wel niet dezelfde situatie, maar ik kan me voorstellen dat de juf je simpelweg niet alles mag vertellen wat er speelt.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:53

Ik zou vooral geen pakje voor de deur leggen. Dit is de keuze van haar ouders en ik vind dat je die moet respecteren. In het ergste geval word het nog afgepakt ook. Tsja, het is even sneu, maar het is maar 1 dag in het jaar. Moslim's hebben zelf ook hun feestdagen waar ze wel gezellig mee kan doen :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:54

Wat lief dat jij je daar zo mee bezig houdt!!

Hier op het bedrijf wordt ook sinterklaasfeest gevierd. Ik heb een paar collega's die Marokaans/Turks zijn. De een komt wel met de kinderen, de ander inderdaad niet :P
Aan de ene kant zou ik zeggen wat leuk dat jij haar een cadeautje wilt geven en zou ik denken dat de ouders dat niet vervelend vinden, want ze sturen hun kind ook naar een voornamelijk Nederlandse school. Ook naar de andere kindjes toe. Hoe zou je anders uitleggen waarom alleen dat meisje geen cadeautje van sinterklaas krijgt?!
Vind het echt heel lief dat je je zo om haar bekommerd!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:54

Je kan niks doen denk ik, als de ouders het niet konden betalen o.i.d. is het een ander verhaal, maar hier maken ze duidelijk de keuze hun kind niet te willen laten deelnemen aan sinterklaas.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:56

mmm lastig. Ten eerste super lief van je dat je haar al een beetje onder je hoede neemt. Hoe meer ze Nederlands leert praten hoe makkelijker het voor haar wordt natuurlijk.
Ik wist trouwens niet eens dat de Turkse gemeenschap helemaal geen sinterklaas of kerst viert (je bent niet alleen onder die steen..)
Zou je niet met de ouders kunnen overleggen of je voor haar een cadeautje mag kopen? Denk dat dat slimmer is dan zomaar iets voor de deur leggen, heb je misschien nog het risico dat het weggegooid wordt ofzo.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:56

Als de cultuur/geloof zegt dat ze geen sinterklaas mag vieren en haar ouders zijn daar ook streng in, dan dring min of meer onze cultuur op aan hun. Ik vind eerlijk gezegd dat je je er buiten moet houden, hoe vervelend dat op jou als ouder ook over komt. Deze mensen hebben hun eigen waarden, normen en tradities en zitten denk ik niet te wacht op een in hun ogen bemoeizuchtige Nederlander (hoe goed ook bedoeld)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:59

Je zou de ouders eens kunnen vragen waarom ze niet mee mag doen. Op het AZC waar ik werk vinden de moslimouders het prima dat hun kind een cadeautje krijgt en ik heb niet de indruk dat ze zich erg druk maken om het waarom. misschien zit hier wel iets anders achter.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:59

Vindt het ten eerste super dat je haar onder je hoede hebt genomen.

Denk alleen in dit geval dat je meer kwaad dan goed zal doen door een kadotje te geven.
Wil je toch iets doen, ga dan (net als wat mala26 zegt) even met de ouders overleggen. Dan heb je ze de mond gegund.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:01

Ik zou geen pakketje voor de deur leggen, je weet niet hoe het valt bij de ouders het zijn immers hun regels. Je zou gewoon eens kunnen vragen waarom ze er zo over denken, je spreekt ze vast wel vaker aangezien je ook speelafspraakjes maakt ;)
Heb trouwens nog niet eerder gehad dat iemand buiten de schoolse sinterklaasviering gehouden werd, lijkt mij voor het meisje best lastig! Lief dat je aan haar denkt in elk geval.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:03

Niet de regels van het geloof gaan overtreden, je kunt wel naar de ouders toestappen, vragen of er een oplossing is om het meisje zo goed mogelijk mee te laten doen. Sinterklaas geloven ze over een paar jaar toch niet meer in en bij integratie kan ook een stukje traditie meegegeven worden. Net als het suikerfeest, ook dat zal straks in de klas uitgelegd kunnen worden met in de hoofdrol mam van dit meisje die lekkernijen uitdeelt .

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 17:07

Blijheid schreef:
Verder moest ik ook een beetje denken aan deze brief --> http://www.famme.nl/deze-brief-van-lera ... aakt-ziel/
Het is wel niet dezelfde situatie, maar ik kan me voorstellen dat de juf je simpelweg niet alles mag vertellen wat er speelt.

Die brief is wel heftig Blijheid... en natuurlijk is dat helemaal waar. Nu niet helemaal van toepassing vermoed ik, het is echt een geloofskwestie. Maar wel goed om even bij stil te staan.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:08

Tja geldt voor bijv Jehova's ook, jammer dan voor dat kind!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:17

Thuis vieren ze geen sint of kerst met cadeautjes. Vaak hebben ze wel wat lekkers op tafel staan die dagen. Ik denk dat je beter aan de juf kan vragen hoe zij er mee om gaat. Vooral rond 5 dec en de kinderen ronduit over hun cadeautjes vertellen en aan elkaar vragen wat ze hebben gekregen.

Als je wat mag geven, na overleg met de ouders, geef een mooie chocolade letter. Het liefste voor alle familieleden. Voordat er binnen het gezin ruzie omdat omdat de een wel wat krijgt (van sinterklaas) en de rest niet.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:25

Haar moeder staat vast wel bij school met ophalen? Ik hoop dat haar moeder kan uitleggen waarom ze niet willen dat hun dochter hieraan mee doet. En dan is het voor jou ook makkelijker te begrijpen en je kan aangeven dat het voor haar dochter wel jammer zou zijn, want het heeft niets met geloof te maken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:26

Dat kindje heeft waarschijnlijk op een ander moment in het jaar een hele dag een leuk feest met de hele familie, cadeautjes, nieuwe kleren, snoep en heerlijk eten. Hoe sneu is dat!

Zonder gekheid. Sinterklaas wordt door veel moslims gezien als een christelijk feest. Moslims mogen daaraan niet deelnemen. Ik zou ervan uitgaan dat de ouders dit met het kindje hebben bepraat.

Als bekend is wat de ouders willen, dan moet je dat respecteren. Dat kind overleeft het wel en komt echt niets tekort door het mislopen van het sinterklaasfeest.

Zahlina

Re: Geen Sinterklaasfeest voor Turks klasgenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:32

Ik zat bij een jahova getuigen in de klas, zij deed niet aan verjaardagen. ALS alternatief daarop hebben wij met de hele klas een dag gekozen waar ze haar in verwenden.

Je zou eens kunnen kijken of Je iets specials voor haar kan doen op een islamitische feestdag, misschien wel erg leuk om dit met de hele klas te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:36

Naja, je zou niet echt wat voor haar kunnen doen, omdat dit niet niks is wat je zomaar even verandert. Wel kan je haar een beetje vormen hoe het hier aan toe gaat, dat ze niet helemaal in een andere wereld leeft. En verder kan je met haar ook iets leuks gaan doen oid :)

Maar weet zij ook wat sinterklaas echt in houdt of wat? Als ze nooit sinterklaas heeft gevierd, en er nu ook buiten wordt gehouden van alle sinterklaas activiteiten, heeft ze natuurlijk ook niets gemist :=

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:42

Zahlina schreef:
Ik zat bij een jahova getuigen in de klas, zij deed niet aan verjaardagen. ALS alternatief daarop hebben wij met de hele klas een dag gekozen waar ze haar in verwenden.

Je zou eens kunnen kijken of Je iets specials voor haar kan doen op een islamitische feestdag, misschien wel erg leuk om dit met de hele klas te doen.

Dat laatste vind ik echt een respectvol en lief gebaar. Het suikerfeest zou een mooie aanleiding daarvoor zijn. Ik zou dit wel even overleggen met de ouders, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:42

Kan je niet met de ouders bespreken of je haar een chocolade letter kan geven?

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 17:42

Boras schreef:
Als bekend is wat de ouders willen, dan moet je dat respecteren. Dat kind overleeft het wel en komt echt niets tekort door het mislopen van het sinterklaasfeest.

Dat eerste wil ik ook zeker doen. En ze zal het ook heus wel overleven. Maar dat ze niets tekort komt door het mislopen van het feest... dat betwijfel ik dus. Niet in materiële zin, maar omdat het Sinterklaasfeest op school zo'n enorme happening is en ze dus buiten een heel "groepsritueel" gehouden wordt. Het is een reden om haar buiten te sluiten, terwijl ze het al niet heel gemakkelijk heeft in een klas zonder "gelijken" voor wat betreft de situatie waarin zij verkeert.

Ik hoop maar dat haar ouders het goed uitgelegd hebben. Goed overleg met de moeder is, mede door de taal, ook lastig. En ik wil ook niet altijd helemaal als een onwetend :o? overkomen voor wat hun geloof betreft ;-) Maar goed, een poging tot een goede vraag is altijd nog beter dan respectloos op iemands tenen stampen.

Equilibria

Re: Geen Sinterklaasfeest voor Turks klasgenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:49

Ik vind het al heel respectvol van je dat je moeite doet om dit kindje te betrekken bij de activiteiten van klasgenootjes en haar op deze manier een beetje beschermd en onder je hoede neemt. Ik snap heel goed dat je ook op sinterklaas iets voor haar wilt betekenen maar dit is inderdaad een hele lastige situatie zo met het geloof van de ouders voor wie het verboden is. Ik zou willen dat ik je hierin goed kan assisteren maar helaas heb ik op deze ook het antwoord niet. Succes!

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:03

Geen pakketje neerleggen is sneu maar keuze van de ouders. Zij vieren ramadan en suikerfeest. Met het suikerfeest zaten we met zijn vijfen in de klas vroeger want alle andere kinderen hadden suikerfeest. Wij deden daar ook niet aan mee. Mn vader heeft ons wel eens thuis gehouden toen want hij vond het belachelijk dat wij wel naar school moesten terwijl bijna de hele klas leeg was _O-