Hoe werkt oplichting via Facebook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hoe werkt oplichting via Facebook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 20:48

Zojuist op FB een pagina tegengekomen, waarbij er door een bekend 'bedrijf' een gigaprijs wordt aangeboden. Erg leuk, maar behoorlijk duur en imo redelijk onrealistisch (If it sounds to good to be true.. zoiets dus). Daarnaast is de pagina ook compleet nieuw en zou het de officiële pagina zijn van een groot (bekend) bedrijf. De titel van de pagina is het ook net niet. En van de ‘juiste’ naam is er ook al een officiële pagina.

Het lijkt mij dus spam. Ik heb de pagina ook al aangegeven bij FB, maar ik zie alleen maar meer mensen reageren over hoe geweldig het is en dat ze die prijs willen hebben. :+ Bijna 10.000 keer gedeeld -O- . Ik erger mij ondertussen groen en geel. Geduld dus :\ Of ik ben te wantrouwend, dat kan natuurlijk ook :')

Ik vroeg mij alleen af op welke manier zou men hier kunnen oplichten? Iemand enig idee. Bij die spammailtjes van de bank is het duidelijk, maar bij deze pagina’s? Gaan ze iedereen die reageert een bericht sturen voor gegevens en een ‘aanbetaling’? Of is het gewoon een redelijk onschuldige kettingbriefachtig iets? Of willen ze gewoon weten hoeveel mensen er in kunnen tuinen :=

Liezja

Re: Hoe werkt oplichting via Facebook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:50

Dit vraag ik mij ook af :')

furious

Is dat die waarbij iets van 25 mensen worden getagt ?

Anoniem

Heb je een link van de pagina?

Misschien is gewoon een stunt van iemand om veel aandacht te krijgen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:54

Sammie, als pagina kun je iig niet mensen een privebericht sturen als hij/zij jou als pagina niet een bericht heeft gestuurd.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:55

Toen ik je titel las dacht ik even dat je wat van plan was :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 21:01

Whahahaha En bedankt! Nee hoor. Ik vind dit echt verschrikkelijk. Ik erger mij dus echt kapot aan die pagina! Zou van mij zo verwijderd mogen worden en dan al die mensen die reageren. Alleen toen vroeg ik mij dus af.. wat winnen ze e rmee? Kunnen ze nu op een bepaalde manier je benaderen of zit iemand zich nu slechts in z'n knuisten te verkneukelen om al die 'malloten' die reageren. Met al die fishingmails en ik heb goud/ipads etc in de aanbieding snap ik het wel, maar bij dit niet? Zeker niet als een pagina dus géén persoonlijk bericht kan sturen naar iemand?

Ik kan/mag volgens mij geen link hier plaatsen, omdat je dan een andere website bespreekt en dat mag niet :)

Het is ook geen post waar heel veel mensen worden getagd. Het is gewoon een openbare pagina die is aangemaakt met een naam van een bedrijf. Net opgericht, paar foto's erop gemikt en het eerste bericht is win deze prijs door te liken en te sharen (reageren is dubbele kans).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:13

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 21:19

Dat is 'm niet, maar wel helder :j . Toch een vispoging naar gegevens. Tot nu toe moet men alleen een post (zonder link) liken en sharen. Verder nergens op klikken. Ga het dus maar gewoon < uit interesse > in de gaten houden. Mocht ie niet voortijdig alsnog verwijderd worden op FB. :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:23

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:37

Sommige doen ook aan like-farming.
Dan proberen ze zo veel mogelijk likes/vrienden te krijgen (door bv een auto aan te bieden, of een ipad) en daarna verkopen ze de pagina door aan een bedrijf die veel geld wil betalen voor volgende "klanten".