Uit de kast.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien__

Uit de kast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 20:25

Dag iedereen..

Dit is voor mij een heel moeilijk onderwerp.
Ik loop er al een hele tijd mee.

Relaties met mannen zijn nooit goed gelopen. Vorig jaar werd ik verliefd op een meisje. Dit was voor mij een openbaring. Helaas liep dit niet zoals gewenst, maar sindsdien is er voor mij niks veranderd. Ik heb gewoon méér gevoel voor vrouwen..

Het "uitleggen" aan mijn ouders wordt een hele opdracht. Mama zal er geen spel van maken, maar voor papa wordt dat iets heel anders...

Ik hoop gewoon op een beetje begrip en misschien zijn er mensen die in hetzelfde schuitje zitten/zaten?

Alvast bedankt voor het lezen.
Groetjes,
Evelien

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:31

Waarom verwacht je dat je vader er anders op gaat reageren dan je moeder?

Is hij wel eens openlijk negatief geweest hierover.

De basis zou moeten zijn dat ouders graag zien dat hun kinderen gelukkig zijn in hun leven. Daarbij moet het geen verschil zijn of ze hun leven delen met iemand van hetzelfde geslacht of met iemand van het andere geslacht.

Ik kan er overigens niet over meepraten, maar vind het jammer dat het in de huidige tijd en maatschappij nog steeds moeilijk blijkt te zijn.

Succes in ieder geval en misschien moet je er zelf maar heel luchtig over doen. Veranderen kunnen ze het toch niet, dus accepteren is de enige optie ;)

Evelien__

Re: Uit de kast.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 20:33

Neen. Papa ziet me doodgraag maar hij heeft nogal oude principes... Tis niet makkelijk en ik hoop dat ze beide goed reageren. En zoals je zegt. Ze kunnen enkel maar accepteren. Bedankt voor je antwoord!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:36

Wauw. Wel super knap van je om het hier te plaatsen:)
Hoe denk je hoe je pa reageerd. Is hij er tegen? Misschien zal hij er even moeite mee hebben. En pas later kan accepteren
En ik denk dat hij juist het tegengestelde reageerd van wat jij denk hoe hij zal reagere. Succes meis

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:38

Vertel het eerst aan je moeder? Dan kan je samen eens zien hoe je het aanpakt met je vader..

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:39

Ik denk dat wanneer ouders echt van hun kind houden het ze niet uitmaakt maar dat jou geluk belangrijker is, misschien heb je het er zelf moeilijk mee als dat zij het hebben wanneer ze het zouden weten.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:42

Ik heb dit nooit zelf meegemaakt maar een vriend van mij wel.
En zijn ouders reageerden beter dan hij had gedacht.
Je ouders zullen altijd van je blijven houden..
Maar zoals eerder al werd gezegd: misschien eerst met je moeder praten? Dan kan zij je misschien verder helpen:)
Succes!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 20:43

Een vroegere jeugdvriendin heeft het destijds gewoon tijdens het eten verteld tegen haar ouders.

Zij reageerden tot haar stomme verbazing met de woorden dat het geen nieuws was en dat ze dat dus al hadden verwacht. Veel stress aan vooraf gegaan bij haar maar uiteindelijk niet nodig gebleken.

Misschien hoef je het ook nog helemaal niet te vertellen. Je kunt ook voorzichtig " openlijk" je belangstelling tonen (soms met humor) voor vrouwen. Dan kun je de reacties peilen en misschien maakt je dat wat geruster.
Maar kan ook averechts uitpakken natuurlijk.

Ik zou er zelf niet zo'n punt van maken. Niet als het mijn kinderen zou betreffen, maar ook niet wat mezelf betreft. Het is take it or leave it. Je bent wie je bent en het maakt je niet minder waardevol, aardig of leuk.

Maar goed, ik geef er zelf niet om hoe anderen over mij denken (ook niet als het om familie gaat). Mijn eigen geluk staat bovenaan.

Misschien wel leuk om vriendinnen te checken die het thuis al wel hebben verteld hoe zij dat hebben aangepakt en ervaren.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 20:46

Bedankt voor jullie tips!
Zo kan ik het inderdaad proberen. Het lijkt me inderdaad beter het eerst aan mama te vertellen en papa pas later te doen.
Ben inderdaad op van de zenuwen maar wie weet gaat het allemaal wel veel beter dan verwacht.
Dank jullie wel allemaal!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:56

Ik heb het ook eerst mijn moeder verteld, mijn vader heeft het later zelf ineens geraden. :') Ik heb het wel pas verteld toen ik een vriendin had,dat vond ik makkelijker.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:00

Over het algemeen is mijn ervaring in mijn omgeving dat je familie het eerder weet dan jijzelf ;)
Je ouders kennen je al zo lang! En jij moet in je puberteit en adolescentie jezelf leren kennen. Daarbij heb je ontdekt dat je meer op vrouwen valt. Grote kans dat je ouders dit al veel eerder doorhadden.
En zo niet; wat denk je dat ze kunnen doen? Hoogstens misschien hard schrikken, tja, dat deed jij misschien ook en je had misschien ook tijd nodig om eraan te wennen.
Maar uiteindelijk wil elke ouder een kind die gelukkig is, en als dat met een partner van hetzelfde geslacht is; dan is dat zo :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:03

Jammer dat je zo bang bent om het te vertellen.. Je zou je echt niet hoeven schamen.
Vertel anders eerst je moeder en dan samen met haar daarna je vader.
Succes. Komt allemaal goed!

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:09

Succes! Ik heb dit niet mee gemaakt maar je ouders zullen echt niet minder om je gaan geven hoor!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:16

Knap dat je er hier online over post, top! Wat betreft het vertellen, inderdaad weten ouders het vaak al wel. Mijn tactiek was de verrassingsaanval; ik heb het het mijn moeder en zussen verteld terwijl we in een foto-hokje zaken, iemand moest iets grappigs vertellen. . . vandaar ;)

Pa was ergens op de A27 de Sjaak, beetje jammer dat hij direct richting vluchtstrook dook nadat ik zei dat ik iets ergs moest vertellen. Het enige wat pa zei was "als je maar niet op de bank gaat zitten zoenen met een gast." vervolgens reed ie weer richting snelweg :D

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:43

Ik zou het voorzichtig proberen aan te brengen tijdens een gewoon gesprek, dus niet plots van 'Ik moet jullie iets vertellen,' maar als je net bijvoorbeeld over relaties aan het praten bent kan je erover beginnen dat je ook gevoelens hebt voor meisjes.
Zo heb ik het ook gedaan bij mijn ouders, tijdens een gewoon gesprek even gezegd dat ik naar het Regenbooghuis zou gaan, mijn vader wist wat het was en had er helemaal geen problemen mee (hij had ook wel al een vermoeden).
Hoewel ik het bij mijn moeder echt wel gewoon gedaan heb van 'Ik ga maandag naar het Regenbooghuis...' en toen moest ik een hele uitleg geven wat dat was, maar ze reageerde 'normaal'.x)

Misschien is dat ook een idee, als je ergens in de buurt een Holebi café hebt zou je daar naartoe kunnen gaan en dan vertel je dat tegen je ouders? :)

Heb je er trouwens ook al eens met vrienden over gepraat?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:05

MWS -> LZP

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:09

Ik heb gewoon gezegd ''ik moet iets vertellen''. En mijn ouders vonden het geen enkel probleem zolang ik maar gelukkig was :) Maar de ene ouder is de ander niet. Maar ik was zelf ook heel erg bang. Dacht dat m'n vader me uit huis zou schoppen ofzo :Y) Ik vond m'n moeder minder eng en heb het haar eerst verteld. Beide hadden overigens geen flauw idee.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:17

Ik heb hetzelfde, ik val op mannen en vrouwen, maar merk de laatste tijd dat ik toch liever een vrouw heb en een man mij niet gelukkig kan maken.
Mijn ouders hebben er geen moeite mee. Ik heb 4 vriendinnen en die zijn allemaal heel gelovig. Ikzelf ook, maar wel veel minder, voor mij maakt het niet uit wat je geaardheid is.

Dus ik durf het niet te vertellen en ben bang om dan mijn vriendinnen kwijt te raken.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:20

Ik durfde het niet zo goed tegen mijn moeder te zeggen.
Ik heb het dus eerst tegen mijn vader gezegd. En uiteindelijk heeft hij het tegen mijn moeder gezegd..
Ik had me drukker gemaakt dan eigenlijk nodig. Ze zagen het al wel aankomen.. Haha.
Mijn moeder heeft het er wel even lastig mee gehad, maar inmiddels staan ze volledig achter me :)

Ik heb het op een avond gewoon gezegd tegen mijn vader. Huilend en wel omdat ik op was de zenuwen, haha. Maar was dus nergens voor nodig gelukkig :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 16:40

Gucci_ schreef:
Ik heb hetzelfde, ik val op mannen en vrouwen, maar merk de laatste tijd dat ik toch liever een vrouw heb en een man mij niet gelukkig kan maken.
Mijn ouders hebben er geen moeite mee. Ik heb 4 vriendinnen en die zijn allemaal heel gelovig. Ikzelf ook, maar wel veel minder, voor mij maakt het niet uit wat je geaardheid is.

Dus ik durf het niet te vertellen en ben bang om dan mijn vriendinnen kwijt te raken.

als ze je daarom laten vallen zijn het, mijn inziens, geen goede vriendinnen en je vriendschap niet waard.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:09

Dat is wel waar, misschien accepteren ze het wel, maar gaan ze anders over mij denken. Het is wel moeilijk voor mij om weer nieuwe vriendinnen te maken op deze leeftijd (22).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:11

Nou, ik ben 24 en ik maak ook nog gewoon nieuwe vrienden hoor :) Ik heb ook wat vrienden verloren (andere reden ;) ) maar je krijgt door studie/werk/woonsituatie etc. gewoon weer nieuwe vrienden :)

en, ik dacht vroeger altijd dat m'n vriendinnen zouden denken dat ik verliefd op ze zou zijn ofzo. Maar dat was helemaal niet zo. Dus wellicht dat jij bang bent dat ze anders over je gaan denken dat dat alleen jouw angst is, maar hoeft dat dus niet perse zo te zijn.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:12

En ik met 27 maak ook gewoon nog nieuwe vrienden. Vrienden komen en gaan. En je zult op verschillende momenten altijd weer nieuwe vrienden ontmoeten :)

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:18

Ik heb die kast al een tijdje geleden verlaten. Misschien heb je wat aan mijn ervaring?

Ik kwam er pas mee voor de dag op het moment dat ik iemand gevonden had waarmee ik thuis wilde komen. Waarom je hoofd breken over je coming out terwijl er nog niets aan de hand is.
Het voordeel hiervan is, ze kunnen direct zien om wie het gaat en ook dat je op dat moment gelukkig bent. Het voordeel is ook dat je er dan ook niet alleen voor staat :)
En laat je eens verrassen door de opmerkingen van je ouders en vrienden. De meeste weten het vaak eerder dan jij en hebben daar helemaal geen problemen mee.
Ik ben geen enkele vriend verloren door mijn coming out en heb ook gewoon nieuwe vrienden gemaakt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:21

Klien: ook al had ik nog niemand om ''mee thuis te komen'' ik was toch echt lesbisch dat veranderde daar niks aan.