Uwv wajong en bijverdienen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Uwv wajong en bijverdienen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:00

ik vroeg me even af hoe dat nou zat , ik heb een wajong heb een eigen huisje en werk voor de sociale contacten en om niet achter de geraniums te zitten en me doodvervelen. Niet bepaald standaard wajonger :)) , ik heb die uitkering ivm mijn autisme. Ik doe ernaast nog vrijwilligerswerk 2 weekenden per maand , en nu met de kerstperiode en sinterklaas periode 1x per week 7 uren bij de speelgoedbank in het dorp. Is genoeg voor mij , kan het aan alles merken ben moe prikkelig en slaap veel de dag erna als het kan. Anders de avond erop rond 9 uur op bed , half 6 eruit voor werk 3x of op vrijdag 8 uur.

Nu verdien ik afwisselend , soms 190 euro , maar ook wel 219 euro of 250 euro.

Ik stuur maandelijks loonstrook naar UWV , de 23ste krijg ik een voorschot van 538,31 euro . Na behandeling van de loonstrook krijg ik brief met wat ik krijg die maand als nabetaling..

Dan komt het kromme :7 , verdien ik 190 euro dan krijg ik nabetaling van 250 euro . Ongeveer een inkomen van 987 euro , kan ik wel van leven. Verdien ik 219 krijg ik 70 euro nabetaling , oftewel een inkomen van rond 827 euro bij 250 hetzelfde dan heb ik 860 euro voor de hele maand.

Nu is het ivm verschillende factoren erg druk op het werk , werk officieel 4 uur op papier maar zijn geregeld minimaal het dubbele per week. Mijn teamcoach die zet de extra uren om in onbetaald verlof , en toch verdien ik nog teveel dus . Ontslag wil ik niet , vindt het veel te fijn even bezig en tussen de mensen (in het kippenhok :=) te zijn.

Iemand die een idee heeft , is dit normale gang van zaken en wat zou ik anders kunnen doen? Heb geen schulden nu (op 1 na maar is niet mijn fout maar mag het wel ophoesten maandelijks) , en wil graag dat zo houden. Ben ongeschoold op een MBO niveau 1 pretopleiding na , leren op school bak ik niks van en ben dan ook veel te afgeleid en snap de stof niet.

Aub val me niet aan op het feit dat ik werk met wajong , of dat ik niet wajong waardig ben die heb ik al vaker gehoord..

Ilja000

Re: Uwv wajong en bijverdienen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:52

Je kunt het UWV bellen en vragen om uitleg. Hoogstwaarschijnlijk wordt het in 'vakken' verdeeld. Dus als je van 'zoveel tot zoveel' bijverdient, dan krijg je bedrag x. Als je van zoveel tot zoveel verdient, dan bedrag y. Etc.

Sonja_vR

Re: Uwv wajong en bijverdienen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:50

Het gaat idd in stappen.
Bijvoorbeeld( verzonnen bedragen)
Bij 180 eur bijverdienen lever je een x bedrag in.
Verdien je tussen de 180 tot 280 euro bij lever je twee keer x in.
Soms loont het dus om in de gaten te houden dat je niet te veel uren maakt omdat het dan kan zijn dat je meer moet inleveren dan dat je bijverdient en je dus door 1 uur te veel werken opeens minder overhoud als dat je niet gewerkt had.
Heel vervelend want je voelt je soms gestraft voor het feit dat je je best doet.
Maar het mag dus wel..
Voor je eigen rust zou je dus kunnen uitzoeken wat je zou kunnen draaien zonder dat je er op inlevert.
Wat dus ook weer geld voor de volgende stap... je kunt beter net onder de volgende stap werken dan net aan het begin van een stap
Maar daarbij dus wel even heel goed bekijken dat je binnen je grenzen blijft.
Ik weet uit ervaring dat het gewoon heel vervelend is dat als je gewoon je best aan het doen bent om mee te draaien en je jezelf daar dan mee in de vingers snijd , dus soms is het nodig om hier ietwat berekenend mee om te gaan.