Adviezen moeilijk gesprek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Adviezen moeilijk gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 15:38

Volgende week heb ik een heftig gesprek met mijn werkgever. Dankzij de bezuinigingen in de zorg wordt onze afdelingsbezetting ingekrompen met 35% en kom ik er alleen voor te staan. Voordat mijn collega aangenomen werd heb ik al op het randje van ziek zijn gehangen door de werkdruk, dus dat zij nu weer weg moet maakt me erg verdrietig.
Daar komt bij dat we nu al onderbezet zijn, straks krijgen onze bewoners nog maar 50% van de uren diëtetiek waar zij recht op hebben. En dan is er nog geen tijd berekend voor kwaliteitsverbetering en scholing e.d. Vakanties kunnen niet meer waargenomen worden, dus bewoners moeten 3 weken wachten op hun zorg en al het werk blijft liggen.
Kort gezegd: er is blind gezegd dat alle tijdelijke contracten stop gezet worden, zonder te kijken wat dit betekend.

Ik wil dus een signaal afgeven aan mijn werkgever, en weet niet goed hoe me hierop voor te bereiden. Ik ga er niet vanuit dat de krimp zal worden tegen gegaan, maar wil ook niet dat alle druk op mij komt te liggen, dus wil ze ook voor het blok zetten om met een oplossing te komen.
Wie heeft tips hoe ik dit het beste kan voorbereiden en hoe ik dit gesprek kan voeren?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:46

Wat ontzettend moeilijk!!
Het is heel duidelijk dat de inkrimping door zal gaan en dat dat jou vroeger of later op gaat breken.
Je zult dan voor jezelf een manier moeten gaan vinden om daar mee om te kunnen gaan of toch stiekem gaan kijken voor ander werk.
Het is absoluut niet leuk en makkelijk om voor ander werk te gaan, maar dit ga je niet volhouden en op zo'n manier wil je ook niet werken (niets komt ten goede aan de patiënten), dat als je doorgaat en je straks gebroken thuis komt te zitten, helemaal niemand daar iets aan heeft.
Heel veel sterkte in het ieder geval!!

secricible

Re: Adviezen moeilijk gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 15:50

Nee, de stap van ander werk is ook in werking gezet, en dat zal ook gebeuren. Mijn andere werkgever is hard bezig voor me om uren te creëren en ik hoop dat dat binnen nu en 6 maanden ook in orde komt :) Maar alsnog wil ik de aankomende tijd mezelf beschermen.

Iets in mij zegt ze een brief te sturen om mijn zorgen te uiten, niet meer te gaan werken dan dat ik nu doe en de hele bende zodanig in de zooi te laten lopen dat ze er van mijn part mee op het nieuws komen. En die brief nog even overhandigen aan de media om het ze in te peperen, maar ik besef me dat dat ook niet de oplossing is.
Ik heb met heel veel plezier daar gewerkt, besef me dat ze dit niet uit eigen plezier doen, dus iets in mij wil zich ook best wel willig opstellen om dit gesprek in te gaan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:52

Arbo arts, even op spreekuur gaan!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:55

Het is goed dat je van te voren aangeeft dat je er gigantisch tegenop ziet. Het blijft lastig, omdat je de situatie niet kan veranderen; ga dat dus ook niet proberen.
Ik denk dat je duidelijk moet aangeven dat je niet zo goed weet hoe je de toekomst moet zien en hoe je dit moet aanpakken, dat je al eerder op hetzelfde punt hebt gestaan en hier wel bang voor bent.

Voor jouzelf geld dat je niet meer kan dan één ding tegelijk. Doe wat je kunt en niet meer dan dat. Laat het maar klappen... Jij hebt straks aangegeven hoe het er voor staat, dat is alles wat je kunt doen!
Als mensen gaan klagen hoeven ze dat niet bij jou te doen, jij hebt toch geen invloed op de situatie; verwijs ze maar direct door naar je werkgever. Maak van andermans probleem niet jou probleem :)
(dat was in ieder geval het advies van mijn coach, nadat ik op eenzelfde punt heb gestaan als jij. Maar ik weet als geen ander dat dat heel erg lastig is, als je er midden in zit.)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:57

Geef aan wat jij kan bieden en in welke tijd je dat kunt bieden. In het gesprek zal dat waarschijnlijk worden aangegeven dat ze meer verwachten; dat je bijvoorbeeld meer doet in minder tijd. Hierop kun jij antwoorden dat kwantiteit ten koste gaat van de kwaliteit en dat jou werkgever goed moet nadenken wat zij zelf willen inleveren. Zo stel je jezelf wel flexibel op maar geeft ook aan wat jij daadwerkelijk kunt betekenen in het werk. Tevens kun je dus op die manier je grenzen aangeven en dus op een later moment beter bewaken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:00

Ik herken het!! Ook bij ons moeten overal uren ingeleverd worden. De psychologen leveren maar liefst 50uur per week in! Diëtetiek levert ook drastisch in en ergotherapie en fysiotherapie ook.
Ik snap dus helemaal hoe je je moet voelen. Hier worden wij als behandelaars ingepland door de planners dus het is mijn probleem niet als er dingen niet passen. Planning vol is planning vol en meer dingen kan ik dan dus niet doen. Als ik voor meer dingen in consult gevraagd wordt door bv de arts verwijs ik ze naar de planner of vraag de arts wat prioriteit heeft. Ik kan mezelf niet in tweeën splitsen.
Wat niet wegneemt dat je altijd meer wilt doen en ook nodig is, maar je moet ook aan jezelf denken.

Hoe je dit kunt brengen naar je werkgever weet ik niet. Die zitten in een zelfde lastig pakket. Ook zij kunnen niet meer geld toveren voor behandeling helaas.

Ik zou gewoon over je heen laten komen, doen wat in je uren kan en aangeven wat wel en niet kan. Je kan namelijk niet alles wat je voorheen deed dus zult drastisch moeten prioriteren. Je doet wat je kan ;)

Is het trouwens niet wat een stagiaire te gaan begeleiden? Dat kost wel wat tijd, maar ze kunnen ook heel veel kleine taken doen, je hebt dan een soort van collega. Ik vind het iig heerlijk. We laten ze niet alles doen, maar delen van behandelingen of bij een oudere jaars een aantal eigen cliënten geven gaat prima.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:09

ik zou heel duidelijk de punten opschrijven wat er allemaal blijft liggen en niet gedaan wordt als je er alleen voor komt te staan. Maak een lijst, die kun je ook tijdens het gesprek meenemen.
Vervolgens maak je een lijst wat jij kunt doen in 40 uur, en schrijf ook weer op wat er niet gedaan kan worden. Heel duidelijk grenzen trekken, en dan ook werkelijk niet meer dan 40 uur gaan werken, zodat ze van hogerhand ook daadwerkelijk merken dat er werk blijft liggen en cliënten hun uren of begeleiding niet meer krijgen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:19

Idd, voor jezelf alles opschrijven.

En aangeven dat je graag mee wilt denken hoe het wel kan, dat je werkgever aan kan geven wat prioriteit heeft. Dan kan je op dat lijstje terug vallen en ook als je achteraf opmerkingen krijgt waarom je dingen niet doet, kan laten zien dat jullie zijn overeengekomen dat je daar geen tijd voor hebt. Mijn ervaring is, wel altijd aangeven dat je inziet dat het niet anders kan en je graag mee wilt werken, maar dat zij aan moeten geven hoe ze dat ingevuld zien. Vaak denken ze niet eens na over wat er allemaal moet gebeuren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:24

Vooraf opschrijven:
Onderwerpen die je wilt bespreken
Problemen die je ziet
Oplossingen die je ziet (zowel voor jezelf als vanuit het bedrijf)

Tijdslijnen afspreken (hoe lang gaat een situatie duren, binnen hoeveel tijd wordt er naar een oplossing gekeken)

Financiele consequenties

Aan het eind van/na het gesprek goed vastleggen wat er nu is afgesproken en dit ook bevestigen aan werkgever.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:24

secricible schreef:
Nee, de stap van ander werk is ook in werking gezet, en dat zal ook gebeuren. Mijn andere werkgever is hard bezig voor me om uren te creëren en ik hoop dat dat binnen nu en 6 maanden ook in orde komt :) Maar alsnog wil ik de aankomende tijd mezelf beschermen.

Iets in mij zegt ze een brief te sturen om mijn zorgen te uiten, niet meer te gaan werken dan dat ik nu doe en de hele bende zodanig in de zooi te laten lopen dat ze er van mijn part mee op het nieuws komen. En die brief nog even overhandigen aan de media om het ze in te peperen, maar ik besef me dat dat ook niet de oplossing is.
Ik heb met heel veel plezier daar gewerkt, besef me dat ze dit niet uit eigen plezier doen, dus iets in mij wil zich ook best wel willig opstellen om dit gesprek in te gaan.

Moeilijk, deze situaties waarbij gewoon blind gesnoeid word.
Zet gewoon alles op papier, hoe jullie nu al met onderbezetting werken en dat je zo meteen geen extra werk in de beschikbare uren kunt proppen. En dan speel je de bal terug door aan hun een oplossing te vragen waarmee jij je werk kunt doen en de bewoners niet de dupe zullen zijn. Praktijksituaties die zich nu al voordoen vermelden. Daarmee leg je de bal bij hun neer, jij hoeft dit niet op te lossen, dat moeten zij doen maar als jij ze nu goed op de hoogte brengt hoe het nu is en ze gaan zonder scrupules alles korten waardoor je cliënten de dupe worden dan is er alsnog tijd om naar de media te stappen, maar eerst gewoon zeggen waar het op staat. Als je het zo bekijkt is het geen moeilijk gesprek.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:41

Tip is zo zakelijk en concreet mogelijk het gesprek in te gaan.

Schrijf de werkzaamheden uit in uren per jaar en zet daar tegenover het aantal uren dat jij tot je beschikking hebt, minus vakantie uren, ziekte uren, feestdagen etc.
260 werkdagen minus 35 dagen verzuim door ziekte, vakantie en feestdagen, etc.

Als daaruit blijkt dat je structureel uren te kort komt, heb je een goed zakelijk verhaal, waar zij ook iets mee kunnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 18:17

Dank jullie wel, ik ga er maandag eens voor zitten om een goed verhaal te schrijvrn :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:56

ben jij leidinggevend of medewerker ?
indien leidinggevend; vooral niet emotioneel worden, dat werkt niet of juist averechts. Is er een wettelijke minimum bezetting/zijn er richtlijnen voor , zo ja, aangeven waar de gaten zullen gaan vallen, liefst met behulp van een excel sheet
Geef aan waar je met deze plannen kwetsbaar zal worden, en wat de eventuele (wettelijke) gevolgen daarvan kunnen zijn, en waar de uiteindelijke kosten omhoog kunnen gaan als je A of B niet zou doen.
Wat dan wel goed werkt is aangeven dat jij daar niet de verantwoordelijkheid voor wil/kan nemen, en dat je dit gesprek even vast wil leggen via minutes of meeting

oh en termen zoals "al het werk blijft liggen" werkt niet, som dan op wat er blijft liggen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:10

We zijn een zelfsturend team met een manager er boven (jaja, snap jij het?), dus ik ben gewoon werknemer. Bedankt voor je verdere adviezen. Het verantwoordelijkheidsstukje op papier krijgen heb ik idd als advies gekregen dus dat ga ik doen. Heb iig veel goede adviezen gehad.
Maandag is er een bijeenkomst dus ik wacht nog af wat daar uit gaat komen aan informatie en daarna ga ik rustig zitten om alles op papier te krijgen...

Verootjoo: een stagiaire binnen dietetiek kost vrijwel alleen heel veel tijd, doordat stagiaires maar 1 stage hebben van 6mnd. Daarnaast werk ik te weinig uur om een stagiaire te mogen begeleiden bij deze werkgever.
Ik besef dat zij ook in een lastig parket zitten, hoewel ik mijn baas ook kwalijk neem hoe ze ontzettend hebben gestruisvogelt. Daarnaast is me vorige maand gevraagd hoe de werkdruk was bij ons en heb ik verteld hoe het zit en hoe het was en 3 weken later wordt mijn collega gemeld dat ze niet mag blijven. Dus ik voel me ergens ook erg genaaid....

Waar ik vooral heel bang voor ben is dat ze beseffen dat er een probleem is, en dat zij oo niet met oplossingen kunnen komen. Dan blijft het probleem dus liggen en ga ik overcompenseren... Ondertussen heb ik wat handvaten gekregen hoe ik het gesprek aan moet pakken als we inderdaad die kant op gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:37

Niet gaan overcompenseren, wel begrijpelijk maar blijf zakelijk. Je zou niet de eerste zijn die in de valkuil trapt. Heeft die manager nog andere taken dan het aansturen van een zelfsturend team waar hij/zij dus eigenlijk niets voor hoeft te doen, ook aankaarten als ze echt de hakken in het zand zetten. Als er dan toch bezuinigd moet worden!!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:46

Ja, ze heeft ook nog andere taken, haha ;) ben ook zeker niet van plan te vermelden dat zij maar moet vertrekken :o

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 11:44

Hoe is het gegaan gisteren?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 11:48

Gisteren was een bijeenkomst waarin verteld werd hoe en wat tegen alle medewerkers. Naar aanleiding daarvan zie ik het niet als doel meer om te kijken of we mogelijkheid hebben uren vast te houden, die optie lijkt gewoon uitgesloten. Dus doel voor woensdag is echt om te kijken hoe ik me binnen deze uren kan manoeuvreren.
Daarnaast heb ik voor mezelf opgeschreven wat nu de activiteiten zijn die gedaan moeten worden, en situaties genoteerd die nu al voorkomen en die straks vaker voor zullen komen (ongewenste situaties) om te kijken hoe we die op gaan pakken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 15:31

Vandaag het gesprek gehad en hoewel ik geprobeerd heb het zakelijk op te pakken zitten er ook heel veel emoties en die kwamen er ook uit.
In eerste instantie werd zwaar gestuurd op dat we toch ook gaan krimpen rn ieder praktijkvoorbeeld werd afgedaan met "dat hoor jij ook niet te doen" of "dat is niet jou cerantwoordelijkheid", maar toen ik aangaf dat uitgaan van de ideale situatie niet reëel is en dat we tegen jaren aan achterstand aanwerken kwam daarin wel een stuk besef dat we met een moeizame fundering werken.
Dat stukje wordt opgepakt en er wordt gekeken of de afdeling opleiding wat over kan nemen.
Verder hebben we wat dingen concreet gemaakt en hier neem ik vervolgstappen op.
We beseffen beide dat we wel anders willen maar niet kunnen en het is goed de zorgen uit te kunnen spreken... Maar een oplossing is er niet.