HBO opleiding en studiefinanciering, 4 of 5 jaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arielle_

HBO opleiding en studiefinanciering, 4 of 5 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 19:06

Ik heb helaas wat vertraging opgelopen met mijn hbo studie en ga er nu ipv 4 jaar, 4.5 jaar overdoen.
Ik dacht, vervelend, krijg ik dat laatste half jaar geen studiefinanciering..
Nu zeiden enkele mensen op school, jawel..je hebt 5 jaar recht op een studiefinanciering!
Nu kan ik dus nergens terugvinden hoe dat zit met die 5 jaar..wie weet het?

ElinaSK

Re: HBO opleiding en studiefinanciering, 4 of 5 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:14

Oei een goeie ik vraag het me ook af,meen dat ik me vaag kan herinneren dat het 5 jaar was . Misschien dat je op DUO meer kan vinden ? Ikzelf val als ik langer erover doe in een andere regeling en krijg gewoon stufi doorbetaald...

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:17

Hoelang studiefinanciering hbo?
Je krijgt voor een hbo-studie 4 jaar beurs. Daarna kun je nog 3 jaar lenen en 1 jaar reizen. Je moet al je studiefinanciering binnen 10 jaar opgebruiken.

Dit staat op de site van DUO. :j

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:19

Je krijgt 4 jaar :j
Maar geloof dat als er speciale omstandigheden zijn dat je eventueel een jaar extra kan krijgen.
Maar goed, dat is op mij in ieder geval niet van toepassing dus ik weet het niet zeker...

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:26

Je hebt vijf jaar recht op studiefinanciering als je een vijfjarige opleiding doet. Aangezien HBO-studies maar vier jaar duren, houdt het voor jou na vier jaar helaas gewoon op. Alleen bij Bacheloropleidingen die naar alle waarschijnlijkheid leiden tot een tweejarige masteropleiding, kun je al voor het eind van je bachelor het vijfde jaar ontvangen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 21:30

je krijgt studiefinanciering voor de nominale duur van de studie. (oude regels)

Dus voor een 4 jarige opleiding 4 jaar een 5 jarige 5 jaar en een 6 jarige 6 jaar.

Het klopt dus dat je het laatste half jaar geen studiefinanciering krijgt

(helaas wel verrekte jammer dat ze de studiefinanciering hebben afgeschaft...een zeer slechte zaak)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:23

Je krijgt 4 jaar lang studiefinanciëring. Wel heb je 5 jaar recht op gratis OV reisrecht. :)
Ik weet niet hoe het komt dat je een halfjaar langer over je opleiding doet, maar als dit bijvoorbeeld door medische klachten oid komt, kan je via je decaan en een hele procedure proberen om langer stufi te krijgen. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:29

Ik heb de procedure doorlopen bij DUO om vanwege medische redenen mijn studiefinanciering aan te passen. Het is mogelijk MAAR het is een heel lastige kwestie. Ik heb eerst formulieren moeten laten invullen door mijn oude decaan, vervolgens heb ik medische rapporten door mijn artsen moeten insturen. Toen heb ik 1,5 jaar niets gehoord, wel steeds gebeld en te horen gekregen dat ze ermee bezig waren. Uiteindelijk is het gelukt maar makkelijk is het dus niet.
Ik weet niet wat jouw redenen zijn, ik had mijn rug gebroken met ernstige schade aan het ruggenmerg erbij en maanden in een revalidatiecentrum gelegen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:29

Ik weet dat een vriendinnetje van mij het ook via duo heeft gehad.
Ik heb van mn school geld gehad. Dit was een potje voor als je niet in aanmerking kwam voor de regeling van duo maar wel studievertraging had door een medische oorzaak. :-)