De situatie: ik huur een woning van een woningbouwstichting. Heb al 2 jaar gedoe met de afvoer (maar dat doet er nu niet toe) en laatst is er een bedrijf langs geweest die de keukenafvoer ontstopt heeft. Deze meneer heeft hierbij ook de afvoer van mijn wasbak in de keuken iets aangepast. Alles liep weer als een zonnetje, dus ik was heel happy. Tot afgelopen vrijdag. Ik kwam thuis en zag water onder de koelkast liggen. Koelkast opzij geschoven en er bleek onder mijn hele (linoleum) vloer een laag water te liggen. Enig onderzoek wees uit dat dit achter mijn keuken vandaan kwam, de gelijmde afvoer-pvc-buis had losgelaten dus al mijn afvoerwater liep zo achter de keuken langs.
Nu heb ik dit bedrijf ingeschakeld in opdracht van de woningbouw (ik heb een map waarin staat dat ik voor ontstopping rechtstreeks contact met bedrijf op moet nemen). Woningbouw zegt tegen mij dat ik de schade (vloer, keuken zal ook wel niet best zijn maar daar zie ik niks aan) bij mijn inboedelverzekering moet neerleggen. Mijn gevoel zegt dat dit wel lekker makkelijk geredeneerd is, hoeven zij niks te betalen/vergoeden terwijl het in essentie hun fout is!
Dus: wat is correct, maar vooral ook, wat is handig? Op internet vond ik dat ik gewoon woningbouw aansprakelijk kan stellen (verhuurder die ander bedrijf heeft ingeschakeld is aansprakelijk), maar wat is in dit geval de beste zet, iemand enig idee?
Volgens mij heeft de woningbouw gelijk. Niet om jouw dwars te zitten, maar wel omdat een inboedelverzekering is voor o.a. Je vloer. Deze verzekering is voor alles in huis wat niet vast aan het huis zit. Als er een leiding kapot is en dit wordt gemaakt, dan valt dit onder een opstalverzekering en dus je verhuurder denk ik. Je hebt in dat huis je eigen inboedel waaronder de vloer ook valt.
Als ik het verkeerd heb hoor ik graag de correctie.
Verzekeraars hebben onderling afgesproken hun eigen schade te betalen. Dat heb ik te horen gekregen toen mijn onderburen lekkage hadden dat bij mij vandaan kwam. Die moesten de schade eerst bij hun inboedelverzekering verhalen. Uiteraard was de lekkage zelf voor de opstalverzekering en hebben we deze gelukkig gezamenlijk.
chanicha
Geplaatst: 25-11-14 18:14
Als het de schuld van jouw woningbouw zou zijn verhaalt jouw verzekering het op hun. Zo is dat bij mij ook gegaan na een lekkage door een niet goed afgesloten afvoer.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 25-11-14 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt
chocobroodje
Geplaatst: 25-11-14 18:15
Klopt WB heeft gelijk.. Alles wat in je huis kaduuk gaat door waterschade mag je bij je inboedel declareren, schade aan muren, vloeren en plafonds gaat wel via andere verzekering (als hetgoed is ) Wij hebben schade van een lekkage van de bovenburen gehad. En de schade aan de muren/plafond is naar opstalverzekering gegaan en schade aan de tafel en vloerbedekking naar de inboedel.
Volgens mij vul je op het schadeformulier dan in dat de scahde is veroorzaakt door een andere partij. Kunnen deze verzekeringen het onderling oplossen.
Het is toch het probleem van het uitvoerende bedrijf? Niet van jou en niet van de woningbouw?
senna21
Geplaatst: 26-11-14 00:18
Je kunt je inboedelverzekering inschakelen. Zij gaan aan de slag met de schuldvraag, met de verzekeringen van de andere partijen . Zoiets ooit meegemaakt in het studentenhuis waar ik woonde. Wasmachine van de huurders gezamenlijk, huiseigenaar had zelf gesleuteld aan de afvoer en waterschade in de winkel op begane grond (ook huurpartij). Dat is een hele puzzel geworden voor ze
Is linoleum niet vastgelijmd aan de vloer? In dat geval is het onderdeel van het huis geworden en valt het onder je opstal verzekering. Dan kan je dus weer bij de woningbouw aankloppen..
secricible
Geplaatst: 06-12-14 18:49
Wij hebben door ernstige lekkage bij een bouwfout van de bovenburen een nieuwe vloer moeten leggen. Dit is gewoon door onze eigen inboedelverzekering betaald. Ook gehad dat er in de straat gewerkt werd en het energiebedrijf een electriciteitskabel heeft geraakt. Hierdoor is ons aquarium volledig uit evenwicht gegaan met giga schade als gevolg. Ook dit is gewoon door eigen inboedel betaald.