Voor zelfstandig ondernemers: welke verzekeringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Voor zelfstandig ondernemers: welke verzekeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 10:01

Ik ben nu officieel zelfstandig ondernemer (ZZP), maar dat stelt nu nog niet zoveel voor. Ik verwacht echter dat ik over een paar maanden wel echt aan de slag kan. Daarom ben ik mij aan het verdiepen in verzekeringen voor zelfstandigen. Ik wil paarden gaan masseren, de verwachting is dat ik hier mijn inkomen uit kan halen en dat mijn vriend dan een fulltime baan in loondienst heeft.

Hebben jullie een AOV (arbeidsongeschiktheidsverzekering)? Waarom wel / niet? Ik had deze pdf gevonden over AOV: http://www.zzp-nederland.nl/files/File/ ... 282%29.pdf

Als ik een beetje hun richtlijn volg en dus een goede dekking zou willen van ongeveer het minimumloon tot mijn 67e, dan zou ik per maand daar ongeveer €80-€100 aan kwijt zijn. :wow:

En dan heb je nog andere verzekeringen, zoals Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB), die lijkt me wel handig, Beroeps Aansprakelijkheid Verzekering (BAV) en Rechtsbijstandverzekering. De BAV lijkt me niet echt nodig voor mij en de Rechtsbijstandverzekering lijkt me wel weer slim, maar die kost ook alweer €30 per maand.

Ik heb hiervoor bij verschillende aanbieders gekeken en ik kwam uit bij Interpolis ZekerVanJeZaak https://www.interpolis.nl/zakelijk/verz ... kin1minuut
Maar hier is de AOV weer verschrikkelijk duur, dus voor de AOV kwam ik hier uit: http://www.aov-zzp.nl/

Ook wil ik wel pensioen op gaan bouwen in het collectieve pensioen voor ZZP'ers, dat in 2015 van start gaat.

Dus welke verzekeringen hebben jullie wel / niet en waarom en hebben jullie nog tips? :)

Noeps

Re: Voor zelfstandig ondernemers: welke verzekeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:14

Inboedel, WGA-hiaat, beroepsaansprakelijkheid en ziekengeld. Maar het meeste is voor personeel.
Haal je momenteel ook inkomen uit andere werkzaamheden? Dan zou ik nog even wachten met een AOV. Heb ik zelf ook nog niet. Moet ik nog gaan afsluiten maar is idd erg duur.
Wat is trouwens verschil tussen AVB en BAV? Ik heb dus alleen die laatste.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 15:32

Heb op het moment geen ander inkomen, maar wilde sowieso inderdaad wachten tot ik uit mijn werkzaamheden een fatsoenlijk inkomen haal. Maar er van tevoren over nadenken en uitzoeken kan natuurlijk geen kwaad.

Het verschil tussen AVB en BAV:
AVB is als je bijvoorbeeld bij de klant per ongeluk een vaas omstoot, BAV is als door jouw werkzaamheden de klant schade ondervindt, bijvoorbeeld ik je doet de financiën voor iemand maar je doet deze verkeerd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:33

Ik werk ongeveer 6 uur per week als ZZP-er en heb geen verzekeringen etc. afgesloten, omdat mijn hoofdinkomen uit loondienst afkomstig is :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 18:38

Ja dat snap ik dan wel. :j

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 11:44

Verder geen zelfstandig ondernemers die hier iets over willen zeggen? :)

Overigens las ik gisteren op de site van het ZZP Pensioenfonds dat als je daaraan meedoet en je wordt langdurig (= meer dan 1 jaar) arbeidsongeschikt, dat je dan ervoor kunt kiezen om dat wat je hebt gespaard in het pensioenfonds, mag gebruiken voor je levensonderhoud. Misschien vind ik dat wel een aardig alternatief voor die dure AOV.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:30

AOV ! is het meest belangrijke, ik ben pas begonnen als ZZP-er nu bjina 8jr geleden toen mijn AOV rond was. Duurde 4-5mnd omdat ik geen allerdaags beroep heb.

Aansprakelijkheids (beroep) heb ik niet, en dat is ook niet te verzekeren (premies van 20.000euro per jaar voor wat ik doe) dus ben nu bezig bv op te richten zodat ik niet prive aansprakelijk gesteld kan worden.