Een lekker dagje varen eindigd in hulp v.d. KNRM.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Een lekker dagje varen eindigd in hulp v.d. KNRM.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:44

Afgelopen zaterdag gingen we weer varen met onze boot,het was mooi weer, de zon scheen en het zou een graad of 14 worden.
We zouden naar Spakenburg varen vanuit de haven [Harderwijk] waar onze boot ligt.
We vertrokken rond kwart voor 1,het was ongeveer 1½ uur varen. Uiteraard moesten we zorgen dat we vóór het donker terug in de haven zouden zijn. Onderweg [bij Zeewolde] kwamen we nog de Pietenboot met fanfare en de boot van Sinterklaas met Pieten tegen, die gingen naar Zeewolde,daar was die dag de intocht.
Aangekomen in Spakenburg,beetje rond gekeken,maar aanleggen en uitstappen ging niet, de kade was te hoog. We zijn weer omgekeerd en gingen weer richting Harderwijk.

Toen we in Nijkerk waren [half 5] begon het al te schemeren. Ik zei: tegen kwart voor 5 is het donker, we moeten opschieten.Mijn vriend zei, ik weet een kortere vaarroute, dan zijn we op tijd in de haven voor het donker is. Maar een kwartier later was het al behoorlijk donker, ik kon de boeien nog maar amper zien. Met de verrekijker volgde ik de boeien, tot ik opeens geen enkele boei meer zag.
het was echt stikkedonker geworden en we zagen helemaal geen boeien meer liggen op het water.

Een eind verderop zagen we 2 lichten, een rode en een groene.Daar moet de haven zijn van Harderwijk zei ik.We waren Zeewolde immers al voorbij gevaren, en na Zeewolde komt Harderwijk.
De dieptemeter gaf steeds 4 meter aan, en opeens stond die op 1 meter! en een paar minuten later zaten we vast in het zand van de bodem. Maar we kwamen los en vaarde weer richting die 2 lichten.
Nog geen 10 meter varen en we zaten weer vast, en dit keer muurvast.

Nou daar zit je dan midden op het Wolderwijd, in het pikkedonker, steenkoud, met de schroef vast in het zand.
En wat doe je dan? de Landelijke Politie bellen! Die wisten eigenlijk ook niet zo goed wat ze hiermee aan moesten.Doorverbonden met Politie Harderwijk, toen doorverbonden met de Brandweer van Harderwijk.Ze vroegen waar we zaten, met hoeveel personen, of we een Marifoon hadden, of we een GPS hadden voor de Coördinaten. Nee dat hebben we niet zei ik. Oke zegt de andere kant van de lijn.We gaan kijken wat we kunnen doen, houd je mobiel bij de hand,ga niemand zelf bellen, je moet bereikbaar zijn.Waar we ongeveer lagen met de boot. Ik zeg: volgens mij liggen we vlakbij de haven van Harderwijk, ik zie n.l. 2 lichten.
Hebben jullie de zwemvesten aan? Nee zeg ik,die zijn wel aan boord,maar we hebben ze niet aan.
Dan moeten jullie die nu aantrekken, dat is Wettelijk Verplicht zie die man. Oke,nooit gehoord dat het verplicht is, maar we trekken ze wel aan.[Later bleek dat het helemaal niet verplicht was]. ;)

Na iets van 20 min. word ik gebeld, ze hebben de KNRM uit Elburg op ons uit gestuurd,ze zouden er in een kwartier zijn,ik zou zo gebeld worden door ze.Even later word ik door ze gebeld, of ik blauwe zwaailichten zie in de verte en dat ik wel aan de lijn moet blijven. Ik overal rond kijken [en het was zó koud] :brr: zie je de baluwe lichten al? Nee ik zie helemaal nix zei ik. Toen vroegen ze wat ik links van me zag en wat ik rechts zag enzo.
Links van me zie ik de kerktoren van Harderwijk en grote gebouwen, en rechts van me zie ik de snelweg.Je weet zeker dat je vlakbij de Harderwijk ligt? vraagt die man.Ja zeg ik,want Zeewolde zijn we ruim voorbij gevaren.

Na 3 kwartier zag ik eindelijk de blauwe lichten! ik met de schijnwerper seinen waar we lagen, en ze zagen ons! Hij zei [had ze al die tijd nog aan de lijn] maar je ligt niet vlakbij de Haven van Harderwijk, jullie liggen voor de Haven van Zeewolde! Echt waar zeg ik, ja het is echt waar.
Daarom duurde het zo lang voor ze ons vonden, ze zochten in de buurt van Harderwijk,maar wij lagen in Zeewolde. :o :o?

Ik was blij dat we gevonden waren, we werden los getrokken en gesleept naar de haven van Harderwijk,zelfs tot in de haven naar onze ligplaats.
De KNRM doet echt geweldig werk,dat wist ik al,maar als je het zelf mee maakt is het nóg geweldiger.
We zijn ook gelijk Donateur geworden van het KNRM.

Dat was me een dagje wel, en wat ben je snel je Coördinatie kwijt zeg op het water!
Zo het is nog een heel verhaal geworden zie ik. ;)

Filmpje dat de KNRM ons aan het zoeken zijn.
View My Video

Hier worden we los getrokken en op sleeptouw gezet.
View My Video

NathalietjeB

Re: Een lekker dagje varen eindigd in hulp v.d. KNRM.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:48

wat zal jij t koud gehad hebben zo savonds op de boot brrr...en wat fijn dat ze jullie zo goed geholpen heb..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:49

Ik stond te bibberen van de kou.
Ze deden echt super goed hun werk!
Maar wat bleek nou,ze zijn daar bezig met zandwinning en de vaargeul is verlegd in een bocht naar rechts.Dat wisten wij dus niet,en waren gewoon rechtuit gevaren.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:07

Wat een avontuur zeg. En wat raak je dan snel je coördinatie kwijt in het donker. Ik woon in Zeewolde en Harderwijk is inderdaad nog wel een eindje varen. Dus de toren die je zag was onze kerktoren? Fijn dat je gered bent. Ik zal het plaatselijke nieuws in de gaten houden, misschien kom je wel in de krant :P

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:12

Wat een avontuur. Je zal m welgeknepen hebben

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 00:19

justkid dat was idd. de kerktoren van Zeewolde die ik zag,net als die gebouwen die ik zag.Ik dacht echt dat het van Harderwijk was.Het was afgelopen zaterdag gebeurd,volgens mij had het dan al in het krantje moeten staan?

Ja was best wel eng,zó donker en alleen maar water om je heen én doodstil.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 06:15

Leve je mobiele telefoon en dat je goed bereik had. Mazzel dat ze je gevonden hebben.

Heb je geen GPS op je telefoon? Met een GPS app had je toch zo je coördinaten kunnen nakijken?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 07:38

Ik dacht aan hetzelfde als Janouk :j En anders wordt het tijd voor een smartphone of een GPS systeem :P

Maar je hebt nu wel een mega stoer verhaal om te vertellen haha

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 07:45

Gelukkig hebben ze jullie kunnen helpen! Maar zo te lezen mogen jullie wel iets meer voorbereid op pad gaan de volgende keer ;)

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 07:48

Wat n belevenis!! Wat moer t koud verweest zijn
Grappig ik kom uit zeewolde n zit in Harderwijk op school

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:20

Cayenne schreef:
Gelukkig hebben ze jullie kunnen helpen! Maar zo te lezen mogen jullie wel iets meer voorbereid op pad gaan de volgende keer ;)

Ik durfde het niet te zeggen..
Vind het erg onverantwoord hoe dit gegaan is.
Volgende keer jezelf wat beter voorbereiden! :)

Gelukkig is alles goedgekomen!! :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 09:33

Ik heb een smartphone [4G] maar weet nog niet hoe het allemaal werkt.
We hebben hier ook zeker van geleerd! we gaan lichtpijlen aan boord leggen,zorgen dat we een GPS hebben en een zoeklicht word op de boot geplaatst,zodat we ook in de verte kunnen kijken,en dan geen boeien hoeven te missen.
Ook gaan we nu niet meer varen,nu het zo vroeg donker word,de boot word uit het water gehaald.
We hebben totaal niet stil gestaan w.b.t. de tijd en het donker worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:42

Top dat je de KNRM bedankt door donateur te worden, zij doen echt topwerk en verdienen het. Maar, dat gezegd hebben, als zijnde werkzaam in de binnenvaart, krijg ik echt behoorlijk de kriebels van je hele verhaal. Dwalen in het donker, niet weten waar je bent, niet weten hoe laat het donker wordt, geen marifoon, hadden jullie wel navigatieverlichting??
Nu loop je vast, voor hetzelfde geldt had je je voor een vrachtschip gevaren....

Dus doe jezelf (en de overige scheepvaart) een lol en ga even op marifooncursus. Kosten vallen mee, 99% haalt het in 1 keer en het is zo'n stuk veiliger en makkelijker mbt varen. Is de rest van je leven geldig, niks geen gedoe met verlengen of herhalen dus het is echt een eenmalig iets. En als je dan toch bezig bent, haal dan ook even je vaarbewijs en een waterkaart, weet je zeker dat dit niet weer gebeurt.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:44

Wauw dat was jullie avontuurtje weer voor deze week haha :j.

Mooi gebaar dat jullie donateur zijn geworden van KNRM!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 10:09

Lalidan ze zeiden dat een GPS voldoende was,dat een marifoon bijna niet gebruikt word door plezierboten.We hebben wel vaarkaarten,maar deze omleiding stond er natuurlijk niet op.Maar dan nog,in het donker zie je gewoon niets op het water.
Vrachtschepen varen op het Wolderwijd bijna niet.De verlichting van de boot [buiten] viel steeds uit,de topmast brande dan weer wel en dan weer niet.Terwijl we álle stroom en lampen hebben laten vernieuwen door het bedrijf in de haven,en daar veel geld voor betaald hebben.Dan verwacht je toch wel dat alles werkt.

KNRM doet zeker geweldig goed werk!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:47

Dan moet je dat bedrijf eens aanspreken.. Als jij zoveel betaald en daar niet het gewenste resultaat voor krijgt...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 12:37

Dat gaan we ook zeker doen! Alleen al de aanbetaling was ruim 600,- de rest van de rek. krijgen we nog.Daar vragen we al een paar weken om,maar steeds is de rek.nog niet klaar.
Toen ze net klaar waren werd wel alles getest en deed alles het wel,maar nu werkt de helft al niet meer.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:06

Jeetje, wat moeten jullie het koud gehad hebben!
Ik raad je wel aan om in ieder geval je vaarbewijs te halen, en je marifoon. Want het is altijd handig als je het in de pocket hebt.

En top dat je donateur bent geworden! Die kunnen ze altijd gebruiken! *\o/*
Mooi filmpje ook! De KNRM doet zeker goed werk :D
Mijn vader zit erbij en ik ga als ik weer vaak thuis ben er ook bij :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 19:18

We hebben wel een dik boek gekocht met allerlei info over het Varen en de boot zelf.
De mannen van het KNRM zeiden dat ze regelmatig op het Wolderwijd,vast gelopen boten eruit moesten halen. Ook boten gehad die zelfs de schroef hadden verloren toen ze vast zaten.Als je probeert los te komen kán dit gebeuren,dan kan de schroef afbreken hoorde ik.Wij waren dus [gelukkig] niet de enige die vast zaten op het Wolderwijd.

Dat we [maandelijks] donateur zijn geworden was wel het minste wat we konden doen,als dank voor de goede hulp.