We zouden naar Spakenburg varen vanuit de haven [Harderwijk] waar onze boot ligt.
We vertrokken rond kwart voor 1,het was ongeveer 1½ uur varen. Uiteraard moesten we zorgen dat we vóór het donker terug in de haven zouden zijn. Onderweg [bij Zeewolde] kwamen we nog de Pietenboot met fanfare en de boot van Sinterklaas met Pieten tegen, die gingen naar Zeewolde,daar was die dag de intocht.
Aangekomen in Spakenburg,beetje rond gekeken,maar aanleggen en uitstappen ging niet, de kade was te hoog. We zijn weer omgekeerd en gingen weer richting Harderwijk.
Toen we in Nijkerk waren [half 5] begon het al te schemeren. Ik zei: tegen kwart voor 5 is het donker, we moeten opschieten.Mijn vriend zei, ik weet een kortere vaarroute, dan zijn we op tijd in de haven voor het donker is. Maar een kwartier later was het al behoorlijk donker, ik kon de boeien nog maar amper zien. Met de verrekijker volgde ik de boeien, tot ik opeens geen enkele boei meer zag.
het was echt stikkedonker geworden en we zagen helemaal geen boeien meer liggen op het water.
Een eind verderop zagen we 2 lichten, een rode en een groene.Daar moet de haven zijn van Harderwijk zei ik.We waren Zeewolde immers al voorbij gevaren, en na Zeewolde komt Harderwijk.
De dieptemeter gaf steeds 4 meter aan, en opeens stond die op 1 meter! en een paar minuten later zaten we vast in het zand van de bodem. Maar we kwamen los en vaarde weer richting die 2 lichten.
Nog geen 10 meter varen en we zaten weer vast, en dit keer muurvast.
Nou daar zit je dan midden op het Wolderwijd, in het pikkedonker, steenkoud, met de schroef vast in het zand.
En wat doe je dan? de Landelijke Politie bellen! Die wisten eigenlijk ook niet zo goed wat ze hiermee aan moesten.Doorverbonden met Politie Harderwijk, toen doorverbonden met de Brandweer van Harderwijk.Ze vroegen waar we zaten, met hoeveel personen, of we een Marifoon hadden, of we een GPS hadden voor de Coördinaten. Nee dat hebben we niet zei ik. Oke zegt de andere kant van de lijn.We gaan kijken wat we kunnen doen, houd je mobiel bij de hand,ga niemand zelf bellen, je moet bereikbaar zijn.Waar we ongeveer lagen met de boot. Ik zeg: volgens mij liggen we vlakbij de haven van Harderwijk, ik zie n.l. 2 lichten.
Hebben jullie de zwemvesten aan? Nee zeg ik,die zijn wel aan boord,maar we hebben ze niet aan.
Dan moeten jullie die nu aantrekken, dat is Wettelijk Verplicht zie die man. Oke,nooit gehoord dat het verplicht is, maar we trekken ze wel aan.[Later bleek dat het helemaal niet verplicht was].

Na iets van 20 min. word ik gebeld, ze hebben de KNRM uit Elburg op ons uit gestuurd,ze zouden er in een kwartier zijn,ik zou zo gebeld worden door ze.Even later word ik door ze gebeld, of ik blauwe zwaailichten zie in de verte en dat ik wel aan de lijn moet blijven. Ik overal rond kijken [en het was zó koud]

Links van me zie ik de kerktoren van Harderwijk en grote gebouwen, en rechts van me zie ik de snelweg.Je weet zeker dat je vlakbij de Harderwijk ligt? vraagt die man.Ja zeg ik,want Zeewolde zijn we ruim voorbij gevaren.
Na 3 kwartier zag ik eindelijk de blauwe lichten! ik met de schijnwerper seinen waar we lagen, en ze zagen ons! Hij zei [had ze al die tijd nog aan de lijn] maar je ligt niet vlakbij de Haven van Harderwijk, jullie liggen voor de Haven van Zeewolde! Echt waar zeg ik, ja het is echt waar.
Daarom duurde het zo lang voor ze ons vonden, ze zochten in de buurt van Harderwijk,maar wij lagen in Zeewolde.


Ik was blij dat we gevonden waren, we werden los getrokken en gesleept naar de haven van Harderwijk,zelfs tot in de haven naar onze ligplaats.
De KNRM doet echt geweldig werk,dat wist ik al,maar als je het zelf mee maakt is het nóg geweldiger.
We zijn ook gelijk Donateur geworden van het KNRM.
Dat was me een dagje wel, en wat ben je snel je Coördinatie kwijt zeg op het water!
Zo het is nog een heel verhaal geworden zie ik.

Filmpje dat de KNRM ons aan het zoeken zijn.
View My Video
Hier worden we los getrokken en op sleeptouw gezet.
View My Video