Post bezorger met OVO contract. Hoe belasting aangeven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Post bezorger met OVO contract. Hoe belasting aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 16:07

Goeiedag iedereen!

Ik heb een nogal brandende vraag waar zowel het opdrachtgevende bedrijf als de belastingdienst geen antwoord op kan geven, dus klop ik even bij de alwetende bokkertjes aan :)

Ik ben bij Sandd in dienst getreden onder een opdracht van overeenkomst contract. Dit houdt in dat ik bruto uit betaald word en zelf verantwoordelijk ben voor de post. De doelstelling voor mij is dat ik de postorder kan uitbesteden aan mijn vriend indien mogelijk. Met een loondienst contract mag dat niet. Maar nu probeer ik er dus achter te komen hoe ik mijn belasting moet afdragen. Gewoon onder overige inkomsten of val ik onder zzp? Ik werk gewoon fulltime in loondienst en heb dit er (tijdelijk) naast. De inkomsten zullen niet omhoog gaan (dus in die zin niet winstgevend) er zal hooguit een wijk bij komen. Maar dus niemand die me kan verteklen Hoe en hoeveel belasting ik af moet dragen. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Thanks alot!

Xyris

Re: Post bezorger met OVO contract. Hoe belasting aangeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 14:18

Niemand die mij verder kan helpen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:23

Als zelfs de belastingdienst je geen antwoord kan geven (en nee, die kunnen dat niet, want alles hangt af van wat je gaat verdienen, hoeveel uur je draait etc etc), is hier ook niemand die echt iets zinnigs kan zeggen.

Tot een bepaald bedrag kan je het onder overige inkomsten scharen, daarna wordt het antwoord. Dat bedrag moet op de site van de belastingdienst terug te vinden zijn. De rest moet duidelijk worden bij het doen van de aangifte en het beste kan je daar iemand voor in de arm nemen die er zijn beroep van gemaakt heeft. Kost misschien iets, maar in mijn ervaring betaald dat zichzelf terug door een betere (lees, voor jou voordeliger) aangifte.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:36

Drie smaken:
- Loon: Dit lijkt op loon, maar dan zonder arbeidscontract. Sandd zal geen loon willen betalen, vraag is of dat mag etc. Daar heb ik verder geen verstand van, maar je bent niet sociaal verzekerd hiervoor en je krijgt geen jaaropgave, dus laten we ervan uitgaan dat het geen loon is.
- Winst uit onderneming: Je loopt geen debiteurenrisico (tenzij Sandd failliet gaat) en je hebt maar één opdrachtgever. Dit is geen winst uit onderneming
- Resultaat uit overige werkzaamheden: Dit zal het dan zijn.

Je kan verzoeken om een voorlopige aanslag, of tijdig je aangifte inkomstenbelasting indienen en het daarop vermelden.
Tarief: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... et_bereikt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:58

En dit is dus een mooi voorbeeld hoe 'link' het kan zijn op een paardenforum advies hierover te vragen, want na het lezen van veerledec bedenk ik me dat er een redelijk risico aan mijn hiervoor gegeven advies zit: Namelijk dat de kans bestaat dat de belastingdienst dit zo niet accepteert en gewoon zegt dat dit loon is. En dat levert achteraf een hoop gesodemieter op!

Advies is dus om nu al een belastingadviseur te raadplegen en je even goed te laten informeren of deze constructie zo wel kan en mag.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:37

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:41

Voorbeeldje uit de beleidsbesluiten waar het UWV dan naar kijkt:
Citaat:
Een fictieve dienstbetrekking is bijvoorbeeld aan de orde bij arbeid die wordt verricht door thuiswerkers (en hun hulpen) en door personen die doorgaans op ten minste twee dagen per week werken tegen een beloning die per week doorgaans ten minste 40% van het minimumloon bedraagt.

Overigens zal Sandd dit echt wel hebben afgestemd met de Belastingdienst, dus ik vind het wel vreemd dat ze je daar geen antwoord kunnen geven.