Andere auto kopen voor dummies, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarianneW

Andere auto kopen voor dummies, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 14:25

Hoi,

Ivm gezinsuitbreiding zijn wij op zoek naar een andere auto.
Onze keus is gevallen op de Peugeot 308 sw, dit omdat bij deze auto drie kinderzitjes op de achterbank passen, en hij eventueel uit te breiden is naar 7 zitplaatsen (handig met het oog op de toekomst -> vriendjes/vriendinnetjes mee nemen, zwemles, sport etc).

We hebben als voorkeuren gezocht op:
-bouwjaar vanaf 2008
-km tot 80.000
-prijs tot 15.000, liever onder de 12.000

Andere eisen zijn
-parkeersensoren
-airco (climate control is nog beter :Y) )
-trekhaak (kan er ook op gemaakt worden natuurlijk)

Nu hebben we er eentje gevonden uit 2008, die slecht 38000 km op te teller heeft staan. Enerzijds lekker natuurlijk, dan kunnen we er hopelijk een flinke tijd mee vooruit.
Maar aan de andere kant vraag ik me dan af, is het niet te weinig? :')
Maar kan dat überhaupt, te weinig kilometers?
(is niet de enige auto die we gevonden hebben hoor, we willen bij meerdere kijken)

We zijn allebei echt dummies in autowereld en hebben eigenlijk geen familielid of vriend die er wel veel van weet. Dus als iemand nog tips heeft, horen we het graag!
We gaan sowieso een auto bij een garage kopen, en niet particulier.

Bedankt alvast!

IrishDraught

Re: Andere auto kopen voor dummies, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:28

Als bij de 38000 km auto een NAP (nationale autopas zit) kan je er wel van uit gaan dat het klopt alleen let op. Er zijn ook wel eens auto's te koop die bij 400000 gelopen hebben maar de motor pas 38000 dan zou ik er niet aan beginnen dan is de rest versleten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 14:52

MarianneW schreef:
Nu hebben we er eentje gevonden uit 2008, die slecht 38000 km op te teller heeft staan. Enerzijds lekker natuurlijk, dan kunnen we er hopelijk een flinke tijd mee vooruit.
Maar aan de andere kant vraag ik me dan af, is het niet te weinig? :')
Maar kan dat überhaupt, te weinig kilometers?
(is niet de enige auto die we gevonden hebben hoor, we willen bij meerdere kijken)

Bedankt alvast!

Zit er op de auto met weinig kilometers een NAP?(nationale auto pas) dan weet je zeker dat de kilometerstand correct is en niet terug gezet. Zit die er niet op dan heb ik ook mijn vraagtekens.
6333 kilometer per jaar zou er dan mee gereden zijn, vind ik erg weinig voor zo'n type auto.
Een garage geeft niet altijd de garantie op een juiste kilometer stand, houd dat even in je achterhoofd.

Maak altijd een uitgebreide proefrit op zoveel mogelijk verschillende type wegen (asfalt, kinderkopjes enz.) Verkeersdrempel even goed luisteren, maakt de auto een raar geluid?
Laat op een recht stuk het stuur heel even los met beide handen, rijdt de auto rechtuit of trekt hij weg.
(kan aan de bandenspanning liggen maar ook de uitlijning kan niet kloppen)
Rem eens hard bij een kilometer of 60, blijft de auto rechtuit en doet de ABS het?
Maak een korte koffiestop en kijk na je bakkie eens onder de auto, liggen er vloeistoffen onder? zo ja welke?
Water uit de airco is normaal! elke andere vloeistof niet.
Trek het peilstokje van de olie eruit doe hem af met een papiertje en dip terug in het reservoir, trek opnieuw het stokje eruit. Is het olie peil juist?
Welke kleur heeft de olie? (goudgeel= nieuw ,helder rood/bruin=oke, zwart=te laat vervangen)

Met een oude lap of schoenen met een platte zool kun je de uitlaat dicht drukken als de motor loopt.
Hoor je een fluitende pffffieee. is de uitlaat nog goed. Andere geluiden kunnen duiden op een lekke doorgeroeste uitlaat (dure vervanging)
Hoeveel profiel zit er nog op de banden? is het slijtnokje erg dichtbij dan moet er wat van de prijs af of nieuwe banden bij aflevering.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 14:56

Bedankt voor de reacties! :j

Luisterend naar ons onderbuik gevoel laten we de "38000" toch gaan, we gaan m zelf ook alleen voor korte ritjes gebruiken dus een goed ingereden auto is misschien beter dan eentje die enkel voor korte afstanden gebruikt is.

Lastig hoor, zoveel auto's en zoveel keuze :') en dan hebben we de keuze voor de auto zelf al gemaakt... pff.

Hoe denken jullie oer een jongere auto maar met meer kilometers? (dus bijvoorbeeld 2010 en 130.000)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:51

MarianneW schreef:
Bedankt voor de reacties! :j

Luisterend naar ons onderbuik gevoel laten we de "38000" toch gaan, we gaan m zelf ook alleen voor korte ritjes gebruiken dus een goed ingereden auto is misschien beter dan eentje die enkel voor korte afstanden gebruikt is.

Lastig hoor, zoveel auto's en zoveel keuze :') en dan hebben we de keuze voor de auto zelf al gemaakt... pff.

Hoe denken jullie oer een jongere auto maar met meer kilometers? (dus bijvoorbeeld 2010 en 130.000)

Zelfde model? ja, is een vrij normale kilometerstand voor dat bouwjaar. Bij goed onderhoud kun je daar zeker nog 150.000 km mee rijden.

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:52

Je kan ook een aankoopkeuring laten doen, dan komt er iemand naar de locatie van de auto toe en die doet hem dan uitgebreid voor je nakijken, testen, proefrit maken enz. En die geeft je dan een positief/negatief advies om de auto voor dat bedrag te kopen. Hij kan eventueel ook nog voor je onderhandelen over de prijs.