WO studie filosofie/wijsbegeerte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

WO studie filosofie/wijsbegeerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 15:58

Zijn er hier Bokkers die filosofie studeren of hebben gestudeerd?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 01:18

Wat interessant! Jammer dat er geen reacties zijn...
Ik hen geen Filosofie gedaan maar heb er wel enkele vakken gevolgd, echt super interessant en het zou me zeker een leuke studie lijken.
Soms ga je je gewoon echt van die dingen afvragen of worden die behandeld waar je normaal gesproken nooit over na zou denken maar die imo best belangrijk zijn soms. :)
Ben jij van plan het te gaan studeren?

Anoniem

Re: WO studie filosofie/wijsbegeerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 02:15

Ik heb de studie zelf niet gedaan, maar een aantal bekenden van me wel. Zij deden het allemaal als tweede studie. Ik zou er geloof ik ook nooit voor kiezen dit als enige studie te doen ivm de kans op een baan.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 02:35

Wat leuk, reacties! :D

Ik studeer momenteel Culturele en Maatschappelijke Vorming, ook hele slechte werkgelegenheid op het moment.. De studie bevalt me niet echt, dus ik ben me voorzichtig een beetje aan het oriënteren op andere studies. Van wat ik heb begrepen is de werkgelegenheid voor afgestudeerde filosofen niet eens zo slecht, een beetje vergelijkbaar met andere sociale studies (mens en gedrag). Maar ik ben dus erg benieuwd naar ervaringen van anderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 08:25

Sem_ schreef:
Wat leuk, reacties! :D

Ik studeer momenteel Culturele en Maatschappelijke Vorming, ook hele slechte werkgelegenheid op het moment.. De studie bevalt me niet echt, dus ik ben me voorzichtig een beetje aan het oriënteren op andere studies. Van wat ik heb begrepen is de werkgelegenheid voor afgestudeerde filosofen niet eens zo slecht, een beetje vergelijkbaar met andere sociale studies (mens en gedrag). Maar ik ben dus erg benieuwd naar ervaringen van anderen!

Slecht dus ;)
Ik denk dat filosofie misschien ook wel een beetje te gemakkelijk en te zweverig is als enige studie. Ik zou opzoek gaan naar een studie waar je wat meer mee kan en filosofie er eventueel naast doen!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 08:50

Ik heb al erg veel studies "geprobeerd", dus het word tijd dat ik een definitieve keuze maak.. Al blijf ik misschien ook gewoon zitten waar ik nu zit. Het is erg lastig om iets te vinden wat ik en leuk en interessant vind én een goede werkgelegenheid heeft...

Aan de andere kant, als ik dit lees, valt het toch reuze mee http://www.studereninleiden.nl/studies/ ... rspectief/? Bij mijn huidige studie is het geloof ik 33%... Maar ik snap je punt, ik zou alleen echt niet weten wat ik dan wel zou moeten doen.

Ik heb overigens geen VWO diploma, maar een HAVO diploma (zonder wiskunde) en een HBO propedeuse.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:14

"Van de oud-studenten vond 74% binnen twee maanden werk. 78% daarvan vond direct een baan op hbo of universitair niveau."

Dat betekent dat 57% werk op niveau vond. Ga er maar vanuit dat een aanzienlijk deel daarvan óf relevante bestuurs-/werkervaring had, óf een tweede studie ernaast deed. En er blijft dus nog 43% over die geen werk vonden of een baan (ver) onder niveau hadden. Ga voor de gein maar eens vacaturesites bekijken en zoek naar vacatures waar je als filosoof goed op zou kunnen solliciteren. Gaan er niet veel zijn.

Als je van plan bent om actief in een vereniging te gaan, bestuursfuncties op je te nemen, en om stages naast je studie te doen, dan kan je best makkelijk werk vinden. Maar puur van de studie zelf zal je 't echt niet moeten hebben, dus als je een opleiding wil die goede baankansen biedt zou ik toch voor iets anders kijken.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 15:18

Bedankt voor de verheldering!

Wat zijn dan voorbeelden van studies die wel goede baankansen bieden? Bij vrijwel alle studies waar
ik naar heb gekeken hoor ik dat de werkgelegenheid slecht is. Overigens is werkgelegenheid niet iets wat
voor mij op één staat, aangezien ik ondertussen wel geleerd heb dat het echt drie keer niks is om een
studie te doen waar je eigenlijk maar weinig interesse voor hebt.

Overigens zijn ervaringen met de studie filosofie nog steeds van harte welkom!

EDIT: ik kwam dit bestand tegen, wel interessant om te zien. :j
http://www.elsevier.nl/PageFiles/106874 ... SMARKT.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:46

Sem_ schreef:
Bedankt voor de verheldering!

Wat zijn dan voorbeelden van studies die wel goede baankansen bieden? Bij vrijwel alle studies waar
ik naar heb gekeken hoor ik dat de werkgelegenheid slecht is. Overigens is werkgelegenheid niet iets wat
voor mij op één staat, aangezien ik ondertussen wel geleerd heb dat het echt drie keer niks is om een
studie te doen waar je eigenlijk maar weinig interesse voor hebt.

Overigens zijn ervaringen met de studie filosofie nog steeds van harte welkom!

EDIT: ik kwam dit bestand tegen, wel interessant om te zien. :j
http://www.elsevier.nl/PageFiles/106874 ... SMARKT.pdf

Wat in de post boven die van jou staat geldt inmiddels voor veel studies.
Een studie moet niet alleen leuk zijn, als het werk wat je ermee kan doen later maar leuk genoeg is. Je kan ook met een bepaalde studie in een hele andere richting belanden. Hoewel ik een studie rechten en psychologie achter de rug heb, ben ik werkzaam in een management functie. Bij de sollicitatieprocedure speelden nevenactiviteiten een hele belangrijke rol.
Dus je moet denk ik niet alleen goed nadenken over je studiekeuze maar ook over de baan die je wil en hoe je dat kan bereiken.

Wat zie je jezelf straks doen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:54

Mijn vriend heeft filosofie gestudeerd, maar omdat er inderdaad geen baankansen zijn (tenzij je de academische wereld ingaat) heeft hij daarna psychologie bijgestudeerd. Hij is altijd heel blij geweest dat hij filosofie heeft gevolgd, maar dat was dus echt om zichzelf te ontplooien, niet om er later z'n job van te maken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:02

Ik heb een studie gedaan met een deel wijsbegeerte. Ik vond het ontzettend interessant, en beslist niet makkelijk, als je echt de diepte in duikt met goede beschouwingen enzo. Je leert er heel goed van analyseren, onderbouwen en schrijven, en die dingen komen in vrijwel elke HBO+-functie zeker van pas.
(Wat mij betreft zou elke wetenschappelijke opleiding ook veel meer filosofie mogen bevatten.)

Het leidt niet op voor een specifiek vak en je weet dan ook niet waar iemand terecht komt, maar als je een beetje lef toont en gewoon reageert op vacatures die je aanspreken, dan is een studie wijsbegeerte / filosofie volgens mij niet anders dan andere niet-specifieke studies. (Je hoeft niet naar een vacature voor een filosoof te zoeken - je moet gewoon zoeken naar vacatures waar analyse- en communicatieve vaardigheden belangrijk zijn.)

Voor mij zou het niet iets zijn dat ik als hoofdvak gedaan zou willen hebben, maar ik ben dan ook iemand die houdt van breedte en variatie. Met een leuke minor en je CMV-achtergrond zou ik het niet zo somber inzien eigenlijk.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:12

Mijn broer is een paar maanden geleden afgestudeerd aan de Universiteit van Leiden.
De studie was helemaal zijn ding en hij gaat nu een jaar een lerarenopleiding volgen zodat hij later les kan geven in Filosofie.

Verder geeft Shadow0 een mooi antwoord, je leert met deze studie heel goed teksten analyseren, meningen en opvattingen onderbouwen en teksten schrijven.
Maar je moet er wel echt affiniteit voor hebben, je gaat diep op de materie in en dat moet wel bij je passen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 17:38

Bedankt voor de reacties! :)

Waar zie ik mezelf? Dat is een goede vraag, maar ook moeilijk! Wat ik in ieder geval niet wil, zo is
gebleken uit mijn huidige studie, is werken in direct contact met cliënten. Ook het ontwerpen van
activiteiten is niet iets wat me echt ligt. Liever zou ik iets als adviseur of beleidsmedewerker worden,
maar dan wel op sociaal gebied. Waar anderen een kantoorbaan vaak niet zien zitten, lijkt dat me
helemaal niet zo verkeerd. Ik hou van schrijven en durf wel te zeggen dat ik goed ben in analyseren.
Ik was laatst op een proefstudeerdag van filosofie en daar was een oud studente die nu lobbyiste
en persvoorlichter is, ook dat klonk interessant. Maar ook docent worden lijkt me leuk, al zou ik daar
geen hele studie aan willen wijden (zoals een studie leraar Nederlands o.i.d.). Verder interesseer ik
me ook voor politiek en journalistiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:41

Sem_ schreef:

Waar zie ik mezelf? Dat is een goede vraag, maar ook moeilijk! Wat ik in ieder geval niet wil, zo is
gebleken uit mijn huidige studie, is werken in direct contact met cliënten. Ook het ontwerpen van
activiteiten is niet iets wat me echt ligt. Liever zou ik iets als adviseur of beleidsmedewerker worden,
maar dan wel op sociaal gebied. Waar anderen een kantoorbaan vaak niet zien zitten, lijkt dat me
helemaal niet zo verkeerd. Ik hou van schrijven en durf wel te zeggen dat ik goed ben in analyseren.
Ik was laatst op een proefstudeerdag van filosofie en daar was een oud studente die nu lobbyiste
en persvoorlichter is, ook dat klonk interessant. Maar ook docent worden lijkt me leuk, al zou ik daar
geen hele studie aan willen wijden (zoals een studie leraar Nederlands o.i.d.). Verder interesseer ik

Verdiep je ook eens in bestuurskunde. Wellicht is dat iets voor je?
Het lijkt me van belang bij iedere studie (tenzij zeer gewild zoals IT oid), dat je ervaring opdoet in de zin van stages/nevenactiviteiten etcetera.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:49

Ik studeer zelf filosofie.
Uitgaande van je laatste reactie lijkt die studie me voor jou ook helemaal niet verkeerd. Adviseur en beleidsmedewerker zijn inderdaad wel banen waar je aan kan denken met filosofie.
Je zal bij deze studie waarschijnlijk veel ethiek en politiek krijgen. Ethiek is juist op dit moment in de sociale sector van belang en dat zal alleen maar gaan groeien; daarmee is ook de kans op een baan best aan het toenemen.
Ook met politieke filosofie of rechtsfilosofie kan je best aan de bak. Je zal alleen inderdaad goed na moeten denken over welke richting je op wilt, en aansluitende minors en master moeten kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:51

Karmandi schreef:
Uitgaande van je laatste reactie lijkt die studie me voor jou ook helemaal niet verkeerd. Adviseur en beleidsmedewerker zijn inderdaad wel banen waar je aan kan denken met filosofie.
Je zal bij deze studie waarschijnlijk veel ethiek en politiek krijgen. Ethiek is juist op dit moment in de sociale sector van belang en dat zal alleen maar gaan groeien; daarmee is ook de kans op een baan best aan het toenemen.
Ook met politieke filosofie of rechtsfilosofie kan je best aan de bak. Je zal alleen inderdaad goed na moeten denken over welke richting je op wilt, en aansluitende minors en master moeten kiezen.

Even advocaat van de duivel: wat kan je in hemelsnaam met rechtsfilosofie doen? Ook bij politieke filosofie vraag ik me dat eigenlijk af?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:51

Mijn voorkeur zou uitgaan naar filosofie boven bestuurskunde, omdat ik bij de meeste sociale wetenschappen diepgang mis die filosofie wel biedt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:55

Shadow0 schreef:
Mijn voorkeur zou uitgaan naar filosofie boven bestuurskunde, omdat ik bij de meeste sociale wetenschappen diepgang mis die filosofie wel biedt.

Bestuurskunde is geen sociale wetenschapsstudie. Bestuurskunde zou wat mij betreft goed aansluiten bij hetgeen ts voor ogen heeft :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-14 18:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:01

Ik heb tijdens mijn studie een aantal filosofie vakken gevold waaronder ook rechtsfilosofie (verplicht deel van mijn huidige studie). Ik vind het een heel interessant vakgebied maar ik zou het niet als hoofdstudie volgen maar naast een andere studie. Het is iets waar je echt wel wat aan hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:02

Rowdine schreef:
Bestuurskunde is geen sociale wetenschapsstudie. Bestuurskunde zou wat mij betreft goed aansluiten bij hetgeen ts voor ogen heeft :)

Hangt er blijkbaar vanaf waar je studeert. Om een beetje inzicht in het studieprogramma te krijgen kwam ik uit op http://www.eur.nl/fsw/bestuurskunde/ - Faculteit der Sociale Wetenschappen.

Misschien dat het programma elders ook inhoudelijk anders is, maar op het eerste gezicht denk ik dat je met een algemenere opleiding als filosofie meer leert om buiten de kaders te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:04

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:

Hangt er blijkbaar vanaf waar je studeert. Om een beetje inzicht in het studieprogramma te krijgen kwam ik uit op http://www.eur.nl/fsw/bestuurskunde/ - Faculteit der Sociale Wetenschappen.

Misschien dat het programma elders ook inhoudelijk anders is, maar op het eerste gezicht denk ik dat je met een algemenere opleiding als filosofie meer leert om buiten de kaders te denken.

Ik wilde het net toevoegen aan mn bericht inderdaad.
Een algemene opleiding kan ook bijzonder tegen je werken met het zoeken naar een baan. Wanneer iemand wel specifiek voor een baan is opgeleid zal daar al snel de voorkeur naar uitgaat, tenzij je over bijzondere kwaliteiten beschikt/bijzondere ervaringen hebt in het betreffende vakgebied.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:06

Rowdine schreef:
Karmandi schreef:

Even advocaat van de duivel: wat kan je in hemelsnaam met rechtsfilosofie doen? Ook bij politieke filosofie vraag ik me dat eigenlijk af?

Daarmee zal je bij de overheid of als onderzoeker kunnen werken.
Overigens zijn beide kanten wel hard werken: als onderzoeker kun je niet aan de slag als je gemiddelde op de universiteit lager dan een 7,5 ligt (liefst 8 of hoger) en bij de overheid zal je ook aan veel eisen moeten voldoen, maar een flink deel van de afgestudeerden komen daar wel terecht.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:46

Wat misschien ook een optie is, is wijsbegeerte van een wetenschapsgebied. Dit is een pakket dat volgens mij bij veel studenten niet erg bekend is, het is als het ware een filosofische verdieping die aansluit op je eigen/hoofd/andere studie. (Of andersom, een bepaald-veld-gerelateerde verdieping op filosofie :) ) Zo kun je dus fijn beide combineren :) Hiervoor heb je vakken van een andere faculteit, samen met vakken en een scriptie bij filosofie. Samen vormt dit een complete bachelor of master studie. De precieze eisen zijn afhankelijk van de opleiding (wetenschapsgebied + instituut). Voor een werkgever kan het interessant zijn om iemand met vak gerelateerde kennis, met een wijde doch kritische blik te hebben. Zelf heb ik zowel de bachelor wijsbegeerte van een wetenschapsgebied - levenswetenschappen- als de bachelor van mijn levenswetenschappelijke studie afgerond, en inmiddels op weg met beide masters. Ik vond het een ontzettend fijne studie. Makkelijk of zweverig zijn verkeerde termen. Zweverige filosofie is gewoon slecht, of er zijn een aantal stappen niet begrepen :D . Ik vond het absoluut een aanvulling, ook al stond ik er aanvankelijk niet zo tegenover - uiteraard zijn ook bij mij de slechte filosofen grappen niet van de lucht gebleven :P-. Over het algemeen vond ik de docenten inspirerend, met name omdat ze hele andere eigenschappen benadrukken dan ik in mijn beta-studie van docenten gewend ben. Het feit dat je een korter filosofisch pakket doet dan in een fulltime-filosofie studie, doet niet af aan de kwaliteit van het onderwijs. Je volgt dezelfde vakken, alleen met een voorkeur voor de vakken die relevant zijn voor jouw wetenschapsgebied. Voor enkelen kan dit als nadeel gezien worden, omdat je een relatief korte algemene intro krijgt, waardoor je misschien iets sneller in het diepe wordt gegooid. Zelf heb ik hier weinig problemen van ondervonden :)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 20:05

Sem_ schreef:

Ik heb geen filosofie gestudeerd, maar ik studeer wel aan dezelfde faculteit en heb wat filosofievakken gevolgd. Als het je echt leuk lijkt, zou ik er gewoon voor gaan. Het klinkt wel alsof het bij je past.

Wat betreft baankansen zijn nevenactiviteiten inderdaad heel belangrijk, maar dat geldt voor de meeste studies. Deze alumna was zonder haar nevenactiviteiten waarschijnlijk ook geen lobbyiste en persvoorlichter geworden. Ik zag toevallig van de week nog een leuk promotiefilmpje van haar voorbij komen: https://www.youtube.com/watch?v=1nfJtlYYUZk Als je al enig idee hebt over wat je later voor werk zou willen doen, is het altijd een goed idee om nevenactiviteiten in die richting te zoeken, maar ik zou mijn studiekeuze persoonlijk ook niet te veel van baanmogelijkheden af laten hangen. Veel mensen doen uiteindelijk heel ander werk dan waar ze in eerste instantie voor opgeleid zijn. :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 22:02

Fijn dat iedereen zo meedenkt! :) Bestuurskunde ga ik ook naar kijken!

Als het goed is kan ik binnenkort ook eens met de decaan van mijn Hogeschool in gesprek gaan, ik hoop
dat zij me ook wat verder kan helpen. Verder wil ik sowieso nog een dagje meelopen en ben ik op het
moment ook een boek aan het lezen op aanraden van een filosofie studente: 'Nietzsche en Kant
lezen de krant', om te zien of ik het echt allemaal zo interessant vind en ik kan het mooi gebruiken voor
een vak bij mijn huidige studie.

MonaLieske, wat studeer jij dan als ik vragen mag? :)