Oranjefonds: ik word maatje, zal ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ARCTN

Oranjefonds: ik word maatje, zal ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 22:40

Al een poosje komt het steeds in mijn gedachten, zal ik me aanmelden of niet? Het lijkt me fantastisch om een persoon zo nu en dan een leuke dag te bezorgen, of te helpen bij persoonlijke problemen. Tenslotte heeft niet iedereen zo'n 'zorgeloos' leven. Op de website klink het allemaal leuk en aardig, maar is het dat ook?

Zijn er bokkers die dit doen? Bouw je wat een band op met je maatje, haal je er voldoening uit? Of is het eigenlijk niet wat je verwachte?
Hoe gaat zo iets in het werk? Ga je met mensen van de organisatie kennismaken met je maatje, of doe je dit zelf?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Ik wil graag iets doen voor de medemens.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:42

Ik ben ook benieuwd. Misschien is dit ook iets waarbij je niet verplicht elke week om een bepaalde tijd ergens hoeft te zijn, maar je kunt toch heel veel voor iemand betekenen.

Wendybrian

Re: Oranjefonds: ik word maatje, zal ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:42

Ik lees even mee!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:44

Ik lees ook even mee :-) Heb het ook altijd al willen doen. Bijvoorbeeld met mijn dochtertje bij oudere mensen op bezoek tegen hun eenzaamheid. Maar geen idee of dat ook zo werkt..

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 22:48

moonsparkle schreef:
Ik ben ook benieuwd. Misschien is dit ook iets waarbij je niet verplicht elke week om een bepaalde tijd ergens hoeft te zijn, maar je kunt toch heel veel voor iemand betekenen.

Ik meende op de site te lezen dat het 1x per twee weken is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:49

ik vond het ook wel leuk lijken zo van tv
ben ook benieuwd of hier mensen zijn die het doen....

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:50

Wat een superleuk initiatief! Je kan met een dag in de twee weken een persoon heel gelukkig maken. Ik zou zeggen: ga ervoor! :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:53

Een oud cliënt van mij heeft erg veel aan haar maatje gehad en ik vind het fantastisch dat mensen maatje willen worden.
Het 'enige' wat dit maatje deed was eigenlijk gewoon even de stad in, kletsen.. de kleine dingetjes. Maar die kleine dingetjes zijn zo belangrijk in iemands leven. Mijn cliënt fleurde er iig enorm van op!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:30

Goed initiatief. Iemand noemde het prettig dat het niet verplicht zou zijn, maar stel je eens voor dat je het steeds laat afweten. De meeste mensen die een maatje nodig hebben hebben al weinig mensen om zich heen en al helemaal weinig vertrouwen in de medemens. Het is niet een projectje waar je aan kan beginnen en maar kan komen en gaan wanneer je wil. Iemand gaat op je rekenen en je moet er goed over nadenken of je wel in staat bent om regelmatig (of dat nu iedere week is of elke maand) af te spreken. Afzeggen is voor zulke mensen heel vervelend. Ik heb zelf geen ervaring met maatje zijn maar ik ken het door mijn werk in de ggz. Mijn ouders zijn ook een bezoekfamilie van een gehandicapte man, dit vraagt heel veel tijd en energie. Denk er goed over na, het zijn vaak kwetsbare mensen. Daarnaast lijkt het mij zelf ook belangrijk om wel voldoende afstand te houden.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:44

Wat goed dat er nog mensen zijn die dit willen doen! Ikzelf heb helaas een nare ervaring met het maatjes project, ofja mijn moeder.....
Mijn moeder heeft zich destijds aangemeld om een maatje te krijgen (een zeer zware vorm van fibromyalgie, kan op sommige dagen amper lopen en het huishouden doen.) Haar wens was iemand die samen met mijn moeder de hond uit wilde laten, zodat ze te voet kon en kon werken aan haar kracht in haar benen. Voorwaarde hiervoor was dat ze, mocht dit nodig zijn, de arm van haar maatje vast kon houden ter steun. Voor de rest wilde ze gewoon gezellig kletsen en koffie drinken. Geen hogere wiskunde zou je zeggen. Nou de eerste is nooit komen opdagen, toen kreeg ze een nieuw maatje, die beste vrouw had een halfzijdige verlamming door een hersenbloeding! Die kon dus nooit steun bieden aan mijn moeder want ze had zelf steun nodig. Deze mevrouw was ook nog eens heel stalkerig en belde wel 4 of 5 keer per dag en als je niet opnam kwam ze naar ons huis gefietst omdat ze dacht dat we dood waren. Op zich heel lief bedoeld allemaal en ze bedoelde het echt niet verkeerd die vrouw, maar dit was totaal niet wat mijn moeder nodig had.

Het aangeven bij degene die de maatjes dus koppelde dat dit niet was wat we in gedachten hadden gaf als reactie dat ze het gewoon nog maar even moest proberen.
Hierna heeft ze dus ook de moed opgegeven en geen nieuw maatje meer aangevraagd terwijl ze dit eigenlijk wel heel hard kan gebruiken. Dus voor mijn idee is het een heel rare manier van het toewijzen van maatjes. Maar misschien is dit inmiddels anders dat weet ik niet!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:52

Jammer doekenbas dat jouw moeder er zo'n slechte ervaring mee heeft. Dit beschadigd een persoon die een maatje nodig heeft ook natuurlijk. Wordt er zomaar iemand toegewezen of kan je wel een bepaald profiel opstellen of uberhaupt een selectie maken voor wat je zoekt?

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:13

Nouja, dat dachten we dat dus wel de bedoeling was. Haar wens was duidelijk dat ze samen met iemand de hond uit kon laten en op diegene kon steunen mocht dat nodig zijn. Ik snap dus ook totaal niet hoe het hun dan een goed idee lijkt een mevrouw met een halfzijdige verlamming aan mijn moeder te koppelen. Niks ten nadele van deze mevrouw (want die zat ook om contact verlegen denk ik, dus eigenlijk heel sneu), maar mij leek het dat je dus wel naar voorkeuren en interesses kijkt bij het koppelen.

Maar ik weet verder niet hoe de protocollen nu geschreven zijn want het is al wel weer een jaar of 3 teug hoor. Dus misschien is er wel het een en ander verbeterd!!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 00:47

Wat sneu voor je moeder doekenbas.:\
op de site kom ik er ook niet achter hoe het koppelen in het werk gaat. Ik moet me gelijk al aanmelden als maatje voor ik meer info krijg volgens mij.

Madeliefw: het kan nooit de bedoeling zijn om zomaar af te zeggen of om er na en paar keer weer mee op te houden. Ik zou dat iemand niet aan willen doen in ieder geval.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:27

Iedereen reageert een beetje of ik het zal afzeggen :P ik kan alleen niet elke week op hetzelfde tijdstip. Volgens mij plan je hiermee toch samen met je maatje een dag en tijd in? Als ik een afspraak zou hebben zal ik het nooit zomaar afzeggen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:41

Ik had vorig jaar een maatje, een oudere dame die zeer eenzaam was. In het begin dacht ik wel eens pfff maar uiteindelijk een hele leuke band opgebouwd. Ze was niet de makkelijkste, ook voor zichzelf niet, maar we hebben het leuk gehad samen. Dit jaar heb ik 2 maatjes. Beide ken ik nog niet zo goed, dus ik ben benieuwd :)

Ik ga elke week 1x heen. De maatjes heb ik via Humanitas.
Toen ik gekoppeld werd ging de eerste keer iemand van de organisatie mee en daarna ging ik gewoon zelf.
Laatst bijgewerkt door Susanne op 23-11-14 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:45

Je kan je altijd aanmelden en dan later weer afmelden. In eerste instantie verplicht je je tot niks. Ik geloof ook dat als je gekoppeld wordt, je een eerste kennismaking hebt. Mocht het niet klikken, kan je dat aangeven. Al moet je daarbij wel in het achterhoofd houden dat het in het contact om degene gaat die een maatje gevraagd heeft, het hoeft dus niet te klikken in de zin dat je vriendinnen ofzo moet worden. Maar zoals het geval met de moeder van doekenbaas, was er duidelijk geen match.

Als je een keer gekoppeld bent, is het wel de bedoeling dat je ook elke keer gaat. Je kan niet om kleine dingen afzeggen. Die mensen zijn vaak erg kwetsbaar en rekenen in die zin wel echt op je. In die zin is het dus niet vrijblijvend!! Maar eigenlijk geldt dat voor al het vrijwilligerswerk.

Ik zou zeggen, schrijf je in, neem contact op en kijk hoe het je bevalt. Het is in elk geval erg dankbaar werk, je kan er echt veel mee betekenen voor iemand. En mocht het Oranjefonds je niet aanstaan, er zijn zoveel meer stichtingen die maatjesprojecten hebben, zoals bijvoorbeeld Humanitas.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:41

Ohnee ik wil je er zeker niet vanaf praten hoor!! Ik vind het idee op zich hartstikke mooi. Het enige wat ik met mijn verhaal aan wilde kaarten is dat ik zou willen dat er iets beter wordt gekeken naar het creëren van een juiste match. En ik denk dat je daar zelf ook een rol in speelt. Kijk de vrouw waar mijn moeder aan gekoppeld werd had, ik denk door de hersenbloeding, nogal een aparte manier van reageren en sociaal zijn zeg maar. Zij kon er waarschijnlijk niks aan doen dat ze zo was en was zelf allang blij dat ze er op uit kon. Maar in zo'n geval had de organisatie beter na moeten denken :)
Als je zelf in staat bent aan te geven wat jou interesses en hobby's en vaardigheden zijn, kun je zelf ook aangeven als iemand niet bij je past. Als jij bang bent voor Duitse herders en jou maatje heeft er 4 wordt dat geen geschikte match :P
Dat bedoelde ik meer te zeggen..... Vrijwilligerswerk kan juist heel mooi en dankbaar zijn!! Ik doe het al 10 jaar bij een speelpark dus ik kan het weten :)