Afkoopwaarde levensverzekering, hoe werkt dat...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Afkoopwaarde levensverzekering, hoe werkt dat...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 17:09

Normaal kom ik wel aardig aan mijn info via Google, maar nu lukt het me niet zo best :o
Wellicht zijn er hier mensen die er uit ervaring wat meer over weten?

Mijn ouders hebben toen ik klein was al een levensverzekering afgesloten waar je dan een tientje per maand ofzo inlegt en je een uitkering krijgt bij overlijden, waar je dan bvb. de begrafenis van kan betalen.

Toen ik uit huis ging (inmiddels ook alweer een jaar of 13 geleden :P ) ben ik de premie zelf gaan betalen.
Op een gegeven moment heb ik bericht gekregen dat hij premievrij is geworden omdat 'ie al zo lang liep.

Nu kreeg ik een poosje geleden bericht dat de waarde iets van 5500 euro was.
Ik zou dit geld eigenlijk willen gebruiken om bij een andere maatschappij mee verder te sparen.

Nu ben ik me er van bewust dat het normaal is dat je bij voortijdig beëindigen van een verzekering, wanneer je het opgebouwde bedrag uit wilt laten betalen, een afkoopwaarde moet betalen aan je verzekeraar.

Zover ik weet is dat normaal gesproken toch procentenwerk....? Bestaan daar geen wettelijke limieten en regels voor?

Ik krijg namelijk net (na wekenlang wachten....) te horen dat als ik dat opgebouwde bedrag van ca. 5500 euro uit wil laten keren, er slechts 1361 euro van over zou blijven...dat lijkt me een beetje belachelijk :P

Kan dit kloppen....? Zou het wel bizar vinden := Zoiets hoort toch niet meer dan een paar honderd euro te kosten...? >;)

superpony

Re: Afkoopwaarde levensverzekering, hoe werkt dat...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:16

Ja, het is vreselijk. Wij hebben iets ouds lopen bij NN. Er wordt niks meer ingelegd, want mn man werkt niet meer voor de baas waar dit begonnen is. Het bedrag stijgt natuurlijk nog wel.
We hebben online bij hun een spaarrekening geopend waar je geld vrij van kunt opnemen. We wilden die verzekering ook daarop zetten. Dat kon eerst wel en hebben we alles netjes ingevuld. Toen kregen we te horen dat we afkoop moesten betalen + inkomsten belasting. Er gaat dan zoveel vanaf........
Hoogst waarschijnlijk kunnen we een stukje ink bel terug krijgen, maar toch........
Wij vinden het eind bedrag in deze tijd ook niet zaligmakend meer. Gek genoeg kunnen we wel het hele bedrag krijgen als we bij hun een bank spaar rekening openen. Dan staat het dus weer vast tegen een vrij lage rente.
Ik vind het persoonlijk een slechte zaak. Je spaart er jaren en het is ons geld. Maar goed, zo is het nou eenmaal. Anders kunnen ze ook niet uitkeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:22

Kijk of je het geld weer opnieuw kan wegzetten, want uitbetalen is echt zonde van het geld.
weet niet of verklaring Vermeend en Vreugdenhil nog gehanteerd wordt=inleg gebruiken voor belastingvrij sparen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:23

Goh, de enige die je dat juist kan vertellen is de maatschappij waarbij het nu loopt.
Hangt ook wat af, wat het doel ervan was.
Als ik het zo begrijp is het een overlijdensverzekering, dan is niet echt het hoofddoel om een kapitaal bij elkaar te sparen. Hoewel ik dat een beetje een vreemd product vindt dat je opent bij geboorte van je kind.. Dan zou ik eerder gekozen hebben voor een spaarverzekering tot 23 ofzo.

In dat geval dat er meer dan €3000 weg gaat, zou ik het gewoon laten staan of kijken om om te vormen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:29

Je kunt deze toch gewoon zo laten en daarnaast nog een andere uitvaartverzekering afsluiten? Heeft mijn vriend ook net gedaan. Bijvoorbeeld bij DELA kun je een geldverzekering afsluiten, waarbij je zelf de hoogte van dat bedrag kunt instellen: UitvaartPlan Geld http://www.dela.nl/verzekeringen/uitvaartverzekering

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 17:31

Superpony: Dit is dus ook na verschillende overnames van verzekeraars nu uiteindelijk bij NN terecht gekomen...ik lees online dat wel meer mensen er tegenaan lopen dat dat ontzettende rovers schijnen te zijn -O-

Vind het acceptabel dat ze wat kosten inhouden, maar dit van 5500 meer dan 4000 euro achterhouden dat is natuurlijk van de zotten 8)7

Het is verder geen halszaak om het op te zeggen hoor, heb het geld niet per-sé nodig, maar zou er liever wat nuttigers mee doen dan het daar maar laten staan en helemaal nu ik het gevoel heb dat het bij rotzakken staat :P

Morgalefay: dat is dus ook mijn volgende vraag aan NN; wat is er dan mogelijk, en zijn de voorwaarden niet anders als het van verzekeraar naar verzekeraar gaat ofzo. Vind het sowieso raar dat ze er zelf met een natte vinger een prijs op schijnen te mogen zetten, er zou toch wettelijk gezien een meximum op moeten zitten hoeveel ze in mogen houden zou je denken :=

Kirr: zover ik zie noemen ze het een levensverzekering. Wanneer ouders het precies hebben afgesloten weet ik niet, ik begrijp dat het via Victoria Vesta (heette dat zo?) afgesloten is destijds en dat dat in de loop der jaren door overnames van maatschappijen via RVS nu bij NN terecht gekomen is. Daarnaast hadden ze ook gewoon een spaarbankboekje geopend hoor :j

Dorientjuh: Ik wil een Dela CoöperatiespaarPlan openen om te sparen voor later voor bvb. studie voor kleine :j Gezien daar ook een uitkering bij overlijden op zit, wil ik die liever. In plaats van de lopende bij NN dus.

Ga natuurlijk geen 2e uitvaartverzekering afsluiten terwijl deze eerste nu al zo'n succes blijkt te zijn :P
Wil gewoon van die stomme NN af, en het daar opgebouwde bedrag inleggen als eerste inleg bij Dela :)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:37

Er gaat geloof ik 52% naar de belasting waarvan je weer 20% kunt terughalen via je jaaropgaaf over dat jaar, ga ik er maar even vanuit dat je niet in het hoogste belasting tarief zit want dan krijg je niets terug. Zijn dure grapjes die afkopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:42

Patsab schreef:
Er gaat geloof ik 52% naar de belasting waarvan je weer 20% kunt terughalen via je jaaropgaaf over dat jaar, ga ik er maar even vanuit dat je niet in het hoogste belasting tarief zit want dan krijg je niets terug. Zijn dure grapjes die afkopen.

Niet helemaal.
Zij keren netto uit (van het bruto bedrag).
En over dat bedrag moet je weer extra belasting betalen omdat het een speciale regeling betreft (belastingvrij sparen).

Het klopt dus dat je 1/4-1/3 netto overhoudt.

Citaat:
Bij het uitkeren van een lijfrenteverzekering voor het bereiken van de einddatum groter dan € 4.242 ben je belasting verschuldigd. Deze belasting bestaat uit:

20% revisierente (boeterente) over de afkoopwaarde;
Inkomstenbelasting over alle lijfrentepremies die je in aftrek kon brengen;
Inkomstenbelasting over het positief rendement.

Als je 6000 euro laat uitkeren betaal je 20% boete en 52% belasting = 4320E
Dus je houdt dan 1680 E over.....

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:01

Het is in ieder geval behoorlijk krom,heb je jaren betaald kan je haast alles inleveren naar de belastingdienst, en er is ook verschrikkelijk veel ophef over geweest.
Ik vond nog een hele oude polis waarop 20 jaar betaald was en nu dus ook al 40 jaar bestaat, waarde polis €250, als ik hem af wilde kopen kreeg ik €80 of € 90 euro.
En dat was puur omdat de firma zelf de afkoop aftrok, heb ze toen haarfijn uitgelegd dat zelfs de rente over die 20 jaar al ruimschoots de afkoopwaarde was en dat ik hier nog niet een bloemstuk voor op mijn graf voor had ( was begrafenispolis ) heb me daar serieus een potje frustratie met ze over gehad ( dom ik weet het je krijgt toch geen gelijk maar kan zoiets niet zetten, vuile uitbuiters)
Heb het maar laten staan en tegen mijn man gezegd dat hij in ieder geval dan een kopje koffie kan betalen hiervan op mijn uitvaart, die koek kan er niet vanaf

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:56

Patsab schreef:

Heb jij het dan niet over een lijfrente?

Hou er rekening mee dat de 'waarde' in de meeste geval het 'verzekerde bedrag' betekent. Ofwel: de waarde die de verzekering heeft als hij moet uitkeren wegens overlijden (bij een uitvaartverzekering). De verzekeraar kan dit bedrag dus garanderen als de ingelegde premie tot het einde van je leven bij de verzekeraar staat. Zo geven bijvoorbeeld winstoverzichten weer wat de winstdeling is opgeteld bij de verzekerde waarde.

De verzekerde waarde is niet je spaarpotje, maar wat ze denken te hebben op het moment dat je komt te overlijden.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:57

Ik heb 15 jaar bij NN gewerkt. Dat is inmiddels al weer 15 jaar geleden dus wel een beetje gedateerd maar de principes zullen niet veel veranderd zijn. Ik werkte op een afdeling waar we probeerden mensen over te halen om hun verzekering niet te beëindigen dus ik heb dit heel vaak aan mensen uit moeten leggen

Hoewel NN duur is zijn het geen "rovers". Het is een feit dat de meeste mensen het principe van een levensverzekering niet snappen (ook niet zo gek aangezien je er niet dagelijks mee te maken hebt :+ ) Die principes zijn bij alle maatschappijen hetzelfde.

Als dit idd een levenslange overlijdensrisicoverzekering is, dan is de door NN opgegeven waarde van 5500 euro het bedrag dat zal worden uitgekeerd bij jouw overlijden. Er is dan geen spaarkapitaal.

Hoe zit dat nou in elkaar zal je zeggen.
Aan de hand van de overlijdensstatistieken wordt berekend wat gemiddeld (dus door alle mensen die een dergelijke verzekering afsluiten) moet worden ingelegd om de overeengekomen waarde uit te kunnen keren op het moment dat iemand komt te overlijden (voor iedere zeg 100 euro is dat een X-bedrag). Dat is de zgn. risicopremie.
In principe ben je die kwijt. Die wordt met de risicopremies van alle andere mensen in een denkbeeldig potje gestopt. Als er iemand dood gaat krijgen de nabestaanden de afgesproken uitkering. Als de mensen eerder dood gaan dan het gemiddelde dan kost dat de maatschappij geld. Als de mensen later dood gaan verdienen ze daaraan (ze hoeven later uit te keren dan gedacht en kunnen dus meer rente/rendement halen uit het beheer van het geld). Bij de berekening van de premie wordt ook rekening gehouden met wat ze verwachten te kunnen verdienen met het beleggen van het geld, de zgn rekenrente.
(Daar is nu bij de pensioenen zoveel over te doen omdat een paar ambtenaren achter hun bureautjes hebben besloten dat die verlaagd moest worden van 4 naar 3 % waardoor het ineens lijkt dat de maatschappijen de uitkeringen niet zullen kunnen betalen - over rovers gesproken..... :( )

De 5500 euro is dus (mede) gebaseerd op jouw levensverwachting en het rendement dat NN verwacht in die resterende tijd te kunnen maken. Als jij zegt: ik wil het NU hebben dan vervalt dat rendement.
Als mensen een (tijdelijke) verzekering met spaarelement wilden afkopen legde ik altijd uit dat ze die risicopremie kwijt waren omdat die was gebruikt om uit te keren aan mensen die WEL waren overleden.

Dit is het hele principe van verzekeren. Je legt met z'n allen een potje aan dat gebruikt kan worden door mensen die het nodig hebben. Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat ze de premie voor hun autoverzekering niet terug krijgen ondanks dat ze geen schade hebben geclaimd. Maar als het een levensverzekering is dat ineens raar :o

Wat betreft het betalen aan de belasting: uitkeringen uit levensverzekeringen zijn belastingvrij BEHALVE als je de premie voor die verzekering hebt mogen aftrekken van de belasting toen je die betaalde. Dat mag/mocht indien de (spaar)verzekering een zgn. lijfrenteclausule heeft, waarin je vastlegt dat je de uitkering zult gebruiken voor periodieke uitkering (als aanvulling op) je pensioen. Het kapitaal dat er op de einddatum van de verzekering is wordt dus niet in 1 x betaald maar hiervoor wordt een lijfrente gekocht. Je krijgt dan bijvoorbeeld iedere maand een X-bedrag zolang je leeft of voor een vaste periode.
Het idee is/was dat je als je ouder bent en minder inkomen hebt, je in een lagere belastingschaal valt en dus een lager percentage belasting hoeft te betalen.

Is dit een beetje duidelijk? :)

Edit: jij als verzekeringnemer betaalt geen afkoopwaarde aan de verzekeringsmaatschappij maar de verzekeringsmaatschappij betaalt jou een afkoopwaarde - daarmee kopen ze hun toekomstige verplichting aan jou af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 21:27

Het hele belastingverhaal lijkt me niet van toepassing op de berekening van een afkoopwaarde door de verzekeringsmaatschappij toch...?

De belasting-inhouding komt er volgens mij pas overheen NA dat je de (sneue....) afkoopwaarde uit hebt laten keren lijkt me...?

Of moet de verzekeraar die belasting afdragen en is het bedrag dat zij uitkeren dan "schoon" zeg maar?
Lijkt me logischer als ik zelf de belasting nog eens er overheen krijg NA uitkering.

Spotless: Bedankt voor je uitgebreide antwoord +:)+
Van dat principe ben ik me bewust inderdaad, het verschil tussen verzekeren en opbouwen van kapitaal :)

Nu is er natuurlijk wel een verschil tussen een autoverzekering die alleen uitkeert bij schade, die je wellicht nooit hebt waardoor men nooit uitkeert en je die premie kwijt bent.

Of een verzekering die met overlijden te maken heeft...want dood ga je sowieso dus uitkeren moeten ze een keer gaan doen :j

En 15 jaar geleden toen zaten verzekeraars natuurlijk nog lekker hun vingers af te likken bij woekerpolissen, zover ik begrijp is daar toch behoorlijk een stokje voor gestoken en zijn regels qua "roven" van de consument toch aardig aangescherpt in de tussentijd, dus wellicht is 1 en ander toch wel aan bepaalde consument-vriendelijkere regels gebonden inmiddels...? :)

Nu is me sowieso niet helemaal duidelijk wat het exact voor product is dat op mijn naam bij NN ondergebracht is, en wat de voorwaarden nu zijn gezien het nogal een "ding" is dat niet echt "leeft" zeg maar, een verzekering die al van kinds af aan loopt, al een aantal jaren premievrij is en al een paar keer is overgegaan naar een ander bedrijf onder een andere naam... zo heel af en toe heb ik eens een berichtje er over in de brievenbus gekregen en dan laat men eigenlijk alleen de waarde weten en in hoeverre die waarde afgelopen jaar veranderd is :P

Ik dacht een paar maanden geleden bij het legen van de brievenbus ook echt van :? NN....? Daar heb ik toch helemaal niks lopen.... :? Zal wel reclame zijn ofzo :j

Toch opengemaakt en toen bleek dat het overlijdens-ding daar ineens onder zat, ik was me er eigenlijk niet van bewust dat het geen RVS meer was en RVS moest ik al over nadenken :o

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:54

De woekerpolisaffaire staat volledig los van uitvaartverzekeringen. Het product dat je beschrijft klinkt als een uitvaartverzekering (levenslang bij overlijden).

Het verhaal van spotless is nog redelijk up to date. Alleen wat vrijstellingen van de belasting betreft is er het één en ander gewijzigd, maar daar hoef je je geen zorgen om te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 22:06

Ja is dat zo, zitten er geen raakvlakken in waar levensverzekeringen ook mee te maken hebben? Want de er aan gekoppelde levensverzekering met torenhoge premies / inhoudingen daar zat hem toch juist het probleem? :)

Het is op zich wel interessante materie :j

Ik vraag me vooral af in hoeverre er een verschil zal zitten tussen opzeggen en dus afkopen, of het opgebouwde bedrag willen inzetten voor een ander "product" zeg maar (wat ik in principe van plan was) zoals hier bijvoorbeeld beschreven :)

https://www.nn.nl/Particulier/Klantense ... dracht.htm

Jammere is dat ik al een week of 3 moest wachten op antwoord over vraag van afkoopwaarde, en nu krijg ik alleen maar een droog bedrag genoemd zonder een berekening hoe ze daar bij komen, of verder info over mogelijkheden en alternatieven....heb daar wel om gevraagd maar dat gaat misschien ook nog wel even duren :=

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:14

pmarena schreef:
Want de er aan gekoppelde levensverzekering met torenhoge premies / inhoudingen daar zat hem toch juist het probleem? :)

Dan hebben we het over een beleggingsverzekering met overlijdensrisicodekking. :)

Bij een kapitaaloverdracht wordt dezelfde afkoopwaarde gebruikt (als je de verzekering voortijdig stopt), maar dat is voor hele specifieke producten waarbij de fiscale voordelen behouden moeten worden. Als dat van toepassing is op jouw verzekering zal het niets veranderen aan de afkoopwaarde.

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:43

Het belastingverhaal sloeg idd niet zozeer op jouw verhaal maar op een van de andere reacties. En bij jou zal er dus over de uitkering op zich geen belasting geheven worden. Die uitkering komt natuurlijk wel bij je "vermogen" waar je eventueel wel belasting over moet betalen. Het hele lijfrenteverhaal kan nu ook niet meer.

Bij de opmerking over de autoverzekering ging me meer om het principe van samen een potje maken. Jouw verzekering is waarschijnlijk een levenslange verzekering waarbij het dus zeker is dat er ooit uitgekeerd moet worden maar er zijn ook heel veel levensverzekeringen met een einddatum en waarbij er dus geen uitkering wordt gedaan als je er dan nog bent :+ Zo'n polis kun je ook niet af laten kopen. Tenzij er een spaar-element bij zit met spaarpremie en een uitkering bij in leven zijn op de einddatum.

Maar 3 weken pmarena? Dat is razendsnel ! Bij mijn huidge werk loopt het pensioen bij NN. Ik heb maar 8 maanden gewacht op antwoord van mijn oud-collega's :z

@Authentic Redelijk up to date :D Ik vind het nog steeds leuke materie :j En ook een beetje jammer dat verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig zo vreselijk negatief worden bekeken (lang niet altijd onverdiend, hoor !!!) terwijl het in het begin ontzettend sociale mensen waren die dit zijn begonnen. Maar ja, dat was meer dan 100 jaar geleden :+

De woekerpolissen waren de beleggingsverzekeringen waarbij de volledige spaarpremie werd belegd. M.i. is beleggen sowieso een groot risico, helemaal als je op de einddatum je hypotheek ermee verwacht af te lossen.... :+ Als je je niet kunt veroorloven je belegde geld te verliezen moet je er m.i. niet aan beginnen maar daar werd bij de verkoop nou niet echt de nadruk op gelegd :Y)

Wat bedoel je met "opzeggen"? Je hebt je polis volledig betaald dus er valt eigenlijk niks op te zeggen. Als je de waarde wilt gebruiken om een ander product te "kopen" zal de waarde toch uit zijn huidige potje gehaald en daarom afgekocht moeten worden. Helpt dus niks zoals Authentic ook zegt.

Tenzij je actuaris bent (verzekeringstechnisch rekenaar) gaat die berekening jou niets duidelijk maken - dat is zó ingewikkeld %) (als ze die al geven - werd toentertijd niet gedaan volgens mij)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:50

Een wettelijk vereiste van een verzekering is de onvoorspelbaarheid.

Het mag van tevoren niet duidelijk zijn wie er voordeel heeft en wie er nadeel heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:51

Wij hebben inderdaad een andere vorm, maar lopen wel tegen zelfde problemen aan.

NN maakt er wel degelijk een zooitje van. We wilden opzeggen en dit kon, alles netjes opgestuurd wat nodig was.
Toen kregen we te horen dat ze het toch niet konden overmaken naar een bankrekening en wij een spaarrekening moesten openen. Dit hebben wij bij NN gedaan, maar online en een spaarrekening waarvan je iets mag afhalen.........Je zou denken, eigen risico, want je krijgt minder rente en je saldo kan alleen maar zakken. Maar goed.........

Toen kon het weer niet, want het moest een bankspaarrekening zijn, tja......Ze hebben overzichten gesuurd met steeds weer andere bedragen die we zouden ontvangen. Zat behoorlijk verschil in en klopte geen bal van.

Dat ze inkomstenbel inhouden vind ik prima, maar is wel echt onzinnig. Ze weten helemaal niet wat ons inkomen is, dus ze houden standaard 50% in meen ik en dan moeten wij dat maar weer opgeven bij de bel of we iets terug krijgen of niet..

In ons geval is een boete te gek voor woorden, want het is ONS geld en de NN mag blij zijn dat ze het al die tijd mochten beheren. ( maar een andere verzekering dus )

Wat wij zouden krijgen over nu nog eens 20 jaar is gewoon een lachertje in vergelijking met hoe het ooit voorgesteld is. Als je jong bent lijkt het veel en ver weg, maar het is amper de moeite als je ziet hoe de economie gaat. Daarnaast moet je maar zien of er niet ondertussen van alles verandert waardoor je nog meer gekort wordt of dat er überhaupt straks nog geld is.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:13

superpony: volgens mij heb jij het over een lijfrente. Dan mag er zonder inhoudingen overgemaakt worden naar bijvoorbeeld een bancaire lijfrente. Als je het naar een privé rekening laat overmaken, krijg je te maken met loonheffingen en revisierente en dat wordt niet bepaald door de verzekeraar. In dat geval heb je ook fiscaal gunstig op kunnen bouwen, maar als je dat niet hebt gedaan kan je een saldoverklaring aanvragen.

Een traditionele verzekering heeft overigens gewoonweg een vast afgesproken bedrag op einddatum of bij overlijden. Bij beleggingen loop je het risico dat het verhaal tegen gaat vallen, maar dat weet iedereen inmiddels. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:23

Nee, geen lijfrente.

Natuurlijk weet iedereen dat, maar het valt alleen enorm tegen.

Toen wij half 20 waren werd het voorgesteld als iets wat alleen maar beter kon, want de economie zou stijgen etc etc.

Je begint dan iets, in welke vorm dan ook. Natuurlijk weet je dat je OF een vast bedrag kiest OF iets met enig risico. Maar........dat kun je gewoon niet overzien als je rond de 20 bent. Zo slecht als het de afgelopen jaren is geweest, kon je niet voorspellen bijvoorbeeld. Niet toen wij 20 waren in ieder geval.

Als wij zeg maar nu x bedrag zouden hebben gespaard in 20 jaar, blijkt het al iets minder te zijn dan iets wat echt de moeite waard is. Als we dit nog eens 20 of 30 jaar laten staan en 1 zelfde maandbedrag sparen 20 of 30 jaar lang, stelt het hele bedrag niks voor ten tijden van uitbetalen.

Wij hebben een spaarrekening geopend bij NN omdat het ons handig leek en dara wel wat op gezet. Was 1.85% rente meen ik. Dat is afgelopen jaar al 2x gezakt, 1.75% en nu 1,65% Natuurlijk laag omdat dit geen rekening is die vast staat, maar alsnog blijft het steeds zakken. Voor dat bedrag kan ik bij wijze van spreken nog beter goud kopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 10:53

Nou, toen ik rond de 18 (nog voor het jaar 2000 :P ) was en full-time werkte, wilde ik graag 150 gulden per maand sparen op een 15-jaren-spaarplan. Kon ik dan ook mooi meteen mijn spaarloonregeling voor gebruiken :j

Op 1 of andere manier via tussenpersoon o.i.d. van ouders dat Koersplan van Spaarbeleg aangeraden gekregen..... zie die man nog staan in de huiskamer met zijn laptop en papieren met uitleg over de waarde die het op de einddatum zou hebben bij allerlei voorbeeld-percentages, volgens mij het echt tegenvallende percentage van iets van 6%. De gemiddelde, voorzichtige / realistische verwachting van 12% en dan nog een hogere volgens mij, waar ook een hele goeie kans op zou zijn want het zou altijd nog groeien :P

Heel mooi verhaal, maar ik was vroeger ook al sceptisch voor mooie praatjes, dus heb heel erg duidelijk doorgevraagd wat er zou gebeuren als het NIET zo mooi zou zijn en er rare onverwachte dingen zouden gebeuren. Zou het dan zo kunnen zijn dat ik mijn inleg kwijt zou raken of zelfs bij zou moeten betalen??

Werd bijna uitgelachen want dat zou echt niet gebeuren _O- :')

Moest echt flink doorzagen om daar toch antwoord op te krijgen, en werd me toen op het hart gedrukt dat ik sowieso altijd mijn ingelegde geld minimaal zou behouden. Dat was voor mij reden om het wel aan te durven, dus heb het Koersplan afgesloten :j

En een aantal jaren geleden was er natuurlijk heel veel gezeik over dat Koersplan van mensen die heel veel geld kwijtgeraakt waren :=

Ik had het al opgezegd in 2003 / 2004 ofzo dus had daar geen last van verder, maar is wel weer een fraai voorbeeld van hoe je er zelfs nog ingeluisd werd als je wel "belachelijke scenario's" incalculeerde....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:22

Meestal ging het Koersplan via Spaaradvies en die rekenden gelijk de provisie over de totale looptijd }>
vandaar dat je geen rooie rotcent er voor terugkreeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 19:14

Geen idee, ik heb er gelukkig geen problemen mee gehad :P