Verplicht extra uren werken, zwart, buiten contract om

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Verplicht extra uren werken, zwart, buiten contract om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 12:22

Een oom van mij zit in de volgende situatie..
Werkt zo'n 50-60 uur per week (normaal in die sector), ma-vr
Heeft contract voor 40 uur.
Baas eist van zijn medewerkers dat ze een paar keer per jaar in het weekend een volle dag op het bedrijf aanwezig zijn, voor 'extra werkzaamheden'. Niks zwaars, maar je moet er wel zijn.
Hiervoor krijg je 15 euro ofzo in je handjes gedrukt, uren worden dus zwart betaald (en 15 euro voor een hele dag slaat nergens op, nog in het weekend ook, terwijl je doordeweeks ook al geen vrije tijd hebt) Woon-werk km's worden trouwens nooit vergoedt, ook op die dagen niet.

Kan de baas dit verplichten? Ik riep al 'slikken of stikken' (want tijdelijk contract > voor jou 10 anderen), maar fair is het natuurlijk niet. Baas in kwestie heeft wel vaker fratsen...
Kun je hier uberhaupt iets aan doen?

belle_boef

Re: Verplicht extra uren werken, zwart, buiten contract om

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:25

Je kan er wat aan doen maar je moet je idd afvragen of je daarna nig werk hebt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:26

staat hier iets over in t contract dat je oom heeft?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 12:47

Belle_boef: Dat riep ik dus ook...
Mioux: Staat niets over in het contract.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:49

Krijgt hij maar 15 euro over de hele dag of per uur?
Als je dat over de hele dag krijgt zou ik never nooit niet komen. Bovendien mag een baas dat toch niet eens verplichten?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:50

Als er niks over in t contract staat, lijkt me t antwoord al duidelijk.

Zoiets moet je voor tekenen. Overigens is het zwart werk, dus niet volgens je contract uren.

Ik vind het raar dat die baas het verplicht, zeker als zwart werk. Bij "wit" werk snap ik het als je bijvoorbeeld aan tellingen doet per jaar. Maar zwart werken verplichten mag helemaal niet volgens mij hoor.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:51

quote van: http://www.gva.be/cnt/aid970660/zwartwe ... wat-kosten

Zo zal de werkgever bij betrapping verplicht worden om zowel de werkgevers- als de werknemersbijdragen voor de sociale zekerheid te betalen op het zwarte loon. Dit verhoogd met bijdrage opslagen en interesten. De werkgever kan dit wettelijk gezien nadien niet terugeisen van de werknemer.

In het kader van een strafrechtelijke procedure kan de werkgever daar bovenop zelfs nog veroordeeld worden tot een betaling van driemaal de ontdoken sociale zekerheidsbijdragen

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:52

Tuurlijk mag de baas dit niet verplichten. Of het slim is om met er tegen in te gaan is een tweede. Is je oom lid van een vakbond?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:52

Een anonieme tip bij de arbo of belastingdienst? Maar hangt er inderdaad vanaf hoe anoniem dat is en hoeveel mensen er werken.

Het mag natuurlijk absoluut niet, in de verste verte niet. Het probleem is echter dat de machtsverhoudingen zo scheef zijn dat als je voor je recht opkomt, je vermoedelijk geen contractsverlenging krijgt en dus geen baan hebt. Dat is dus een lastige positie om voor je rechten op te komen. Gelijk hebben is nog niet gelijk krijgen. De vraag is niet of het mag, de vraag is wat je eraan zou kunnen doen en welke gevolgen dat kan hebben.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:53

bron:http://financieel.infonu.nl/belasting/74703-zwart-werken-en-de-gevolgen.html

Gevolgen voor de werkgever
De werkgever zelf haalt er voordeel uit door een zwartwerker in dienst te nemen. Zou de werkgever bij een "wit" betaald iemand 20 euro per uur moeten neertellen, een zwartwerker is vaak al met 8 euro per uur tevreden. Een ander voordeel is dat de werkgever geen rekening hoeft te houden met verzekeringen etc.

Wanneer de werkgever gepakt wordt voor het in dienst hebben van een zwartwerker, zijn de gevolgen vaak groter: er volgt een boete die hoog kan oplopen, tot wel 4.500 euro. In hoeverre er gecontroleerd wordt door de belastingdienst op zwartwerkers binnen een bedrijf is onduidelijk. Wel kan een kwaadwillende een melding maken van zwartwerk binnen een bedrijf, de belastingdienst zal dit dan zeker gaan natrekken.

Wanneer de zwartwerker gepakt wordt op het zwartwerken, zal deze alsnog de loonbelasting moeten betalen met daarbovenop een verzuim of een vergrijpboete, die kan oplopen tot 300% van de te betalen loonbelasting of een bedrag van 4.500 euro aan boete. Je bent overigens niet verzekerd wanneer je zwart werkt. Je zal dan alles uit eigen zak mogen gaan betalen waneer er een ongeval gebeurt