Stagementor antwoord niet, hoe aankaarten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Stagementor antwoord niet, hoe aankaarten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 22:10

Hallo bokkers!

Ik doe de pabo en loop sinds begin november stage in groep 1-2. Ik heb een hele leuke, lieve, vriendelijke en gezellige mentor die mij heel vrij laat in wat ik wil en moet doen.
Het enige nadeel is dat ze met enorm veel vertraging antwoordt op vragen van mij.
Ik heb morgen een observatie van mijn stagebegeleider en wilde tijdens die observatie een klei-activiteit doen.

Afgelopen maandagochtend heb ik gemaild of er grijze klei aanwezig is in de school.
Dinsdagnacht krijg ik antwoord dat ze vandaag zou kijken. Prima, ik verwachtte in de loop van de dag dan een mailtje of appje. Ondanks een mailtje en een appje nog erachteraan heb ik helaas geen antwoord gekregen, waardoor ik nu snel-snel nog een andere activiteit voorbereid heb, maar niet degene die ik graag wilde doen.

Ik heb een stageactiviteitenplan waarin dus mijn planning voor activiteiten al bekend is. Deze heeft zij ook gekregen en zij had dus kunnen weten/wist dus al ruim van tevoren dat ik deze activiteit wilde doen.

Nu ben ik natuurlijk 1ejaars pabostudente en stagiaire en wil ik niet belerend overkomen als ik het met mijn mentor bespreek.
Maar, hoe doe ik dat goed? Ik vind namelijk wel dat ik in mijn gelijk sta dat het wel zo prettig is om communicatie te onderhouden en dat wanneer zij tegen mij zegt dat ik vandaag een antwoord kan verwachten, ik daar ook op kan rekenen binnen normale tijden (en niet dat ik pas om 11 uur vanavond een mailtje krijg dat er wel/geen klei is)

Wie kan mij helpen hoe ik dit goed formuleer?
Na de lestijden is er sowieso een moment waarop ik met haar de dag bespreek dus dan kan ik het opbrengen. Ik weet alleen niet hoe :o

xoranlover

Re: Stagementor antwoord niet, hoe aankaarten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:17

Ik heb zelf ook Pabo gedaan en weet hoe lastig het soms is om te communiceren met de stage begeleider.
Ik zou allereerst als ik jou was de volgende keer ruim van te voren aan geven dat je zo'n activiteit wilt gaan doen en dan zou ik (er van uit gaand dat je maar 1 dag in de week daar bent) 1 of 2 weken van te voren zoiets aankaarten en dan direct samen met haar gaan kijken of de spullen er zijn.
Dan kun je je plan/lesvoorbereiding op tijd af geven en eventueel van te voren nog bespreken.

Om hier op terug te komen. Ik zou tegen haar zeggen dat je snapt dat ze het druk heeft en dat je zelf de volgende keer ruim op tijd als je op school bent met haar wilt kijken voor de materialen, maar dat je het prettig vind om bijvoorbeeld voor 20.00 antwoord te krijgen zodat je zelf nog eventueel dingen aan kunt passen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:18

Als je woensdag een activiteit wilt doen, en dit pas maandag meldt of iets
daarover vraagt, vind ik persoonlijk dat jij zelf te laat bent. Als je stageloopt heb je vast
wel gemerkt dat leerkrachten het onwijs druk hebben. Ik zou zulke dingen minimaal
een week van tevoren regelen. Of je kunt de week van tevoren zelf gaan kijken of die klei
er is. Als ik een stagiaire in de klas krijg die mij hierop zou aanspreken zou ik dat niet
redelijk vinden. Het is jouw stage en jouw verantwoordelijkheid. Je begeleidster is er om je
te begeleiden, niet om de klei voor je te gaan zoeken.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:21

xApple schreef:
Je begeleidster is er om je
te begeleiden, niet om de klei voor je te gaan zoeken.

Dit vind ik inderdaad ook. Je had voor een goede voorbereiding vorige week dus al kunnen kijken of de benodigde materialen aanwezig zouden zijn.

Ik begeleid ook een paar stagiaires. Maar voorbereiding van opdrachten etc. moeten ze echt zelf doen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:21

Een tip voor een volgende keer: van te voren zelf langs gaan en controleren of het aanwezig is.
(En eventueel alvast bv van te voren apart leggen)

Ik heb ook wel eens zelf materiaal aangeschaft omdat ik perse die ene activiteit wilde doen waar het materiaal voor ontbrak op de school.

Wel ben ik het met je eens dat het zeer vervelend is dat je geen of een te late reactie krijgt. Bang ben ik wel dat een begeleider je zal gaan vertellen dat materiaal je eigen verantwoordelijkheid is en jij er zorg voor moet dragen dat alles van te voren aanwezig is en dat je het zelf moet controleren.
Dat heb ik zelf helaas eens te horen gekregen. (En daar m'n les uit gehaald en het voortaan zelf geregeld.)

Succes morgen bij de observatie!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 22:32

Mijn mentor heeft mijn activiteitenplan. Zij weet in principe dus al 3 weken van mijn activiteit vandaag af. Of ze deze ook echt bekijkt weet ik niet, maar dat laat ik verder aan haar.
Ik wilde morgen de activiteit doen (ter verduidelijking, ookal maakt het niet zo heel veel uit voor deze situatie)

Daarnaast is mijn mentor dus weer iemand anders dan mijn begeleider, ik heb 1 mentor en 1 begeleider (die niet samenwerkt met mijn school en helaas ook niet weet wat bij mijn school de eisen zijn). en een slb-er, *\o/* (t is een hoop chaos op de opleiding)

Ik had blijkbaar inderdaad zelf nog eerder met vragen moeten komen, ik denk ook dat jullie daar wel gelijk in hebben. Zelf zoeken of providen is niet de bedoeling, alvolgens mijn opleiding.

xoranlover, die afspraak is dus eigenlijk al gemaakt de eerste dag dat ik kennis kwam maken. Ik heb haar toen wat dingen gevraagd over lesvoorbereidingen en als ik vragen heb. Zij heeft daarop geantwoord dat ik in ieder geval elke dag antwoord kan verwachten, ze kijkt elke dag wel op haar mail of app.
Is dan alsnog de vraag of ik woensdag voor 20.00 antwoord zou willen oke binnen die context, of komt dat alsnog belerend over?

Dankjulliewel voor jullie input allemaal overigens!

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:40

Wow w8 even je hebt een mentor (neem aan de leerkracht bij wie je in de klas staat?)
En die begeleider dan wie is dat? En wat is zijn of haar functie?
Nou ja ik zou gewoon vragen of het mogelijk is om voor 8 uur een antwoord te hebben omdat je dan nog dingen aan kunt passen. Maar als ik jou was hield ik de eer aan mezelf en gewoon dingen ruim op tijd vragen. Ik had op maandag al mijn lessen af voor die week.
Soms zelfs al 2 weken van te voren om te kijken of het ging wat ik wilde en om te kijken of de materialen er waren.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:42

Ik snap je frustratie en het is niet netjes dat je geen antwoord krijgt, maar je had ook zelf vorige week al kunnen kijken of het klei er was? Of het vorige week kunnen vragen om er bijvoorbeeld samen even naar te kijken. Ook een goed leerpunt voor jezelf dus, eerder met dingen komen. Wel een leuke activiteit trouwens! :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 22:46

xoranlover ja ik heb de mentor, dus de leerkracht van de klas.

Dan heb ik een slb-er, dat is mijn mentor van de opleiding, van mijn eigen klas.

Dan heb ik ook een stagebegeleider, van een andere school. Ze hebben er niet genoeg op mijn school dus ik ben ingedeeld bij een andere school, die ook leerlingen op mijn stageschool heeft. Deze begeleidster heb ik nog niet ontmoet om kennis te maken(ondanks 2 x aanvragen) en die komt morgenmiddag mij observeren en beoordelen over hoe ik het doe, in een halfuurtje.
Aan het eind van de stage beoordeelt zij ook (in opnieuw een halfuurtje) of ik mijn stage voldoende heb afgerond.

Wat ik een zeer vreemd concept vind :+

Maar het is iig duidelijk, ik had mezelf eerder een schop moeten verkopen en kan mijn mentor vragen of ze conform de afspraak enigszins voor 8 uur wil antwoorden :D

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:01

:) Succes met je opdracht. Bij mij beoordeelde mijn SLBer samen met mijn mentor. Dit is wel apart hoe kan iemand in een uurtje observeren bepalen hoe jij het doet....

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 23:14

Ja daar lijkt mij mijn slb-er of/en mijn mentor veel meer geschikt voor.
Maar deze persoon zal waarschijnlijk wel veel ervaring hebben en dus ook snel een schets kunnen maken in haar hoofd. Dat scheelt natuurlijk veel tijd vergeleken voor wanneer je dit met je slb-er doet.