Fluwelengrot en Gemeentegrot Valkenburg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Fluwelengrot en Gemeentegrot Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 22:39

Nog een paar weekjes dan gaan we een paar daagjes naar Valkenburg. Voor het eerst dat ik daar met de kerstperiode naartoe ga.

Nu hoor je overal dat de kerstmarkten in de grotten een must zijn. Maar ik heb net even een virtuele wandeling door de gemeentegrot gemaakt en dat viel me vies tegen.

Was gewoon een soort braderie in de grot, met maar weinig kerstspullen.

Weet iemand of de Fluwelengrot leuker is wat dat betreft? Want anders wijk ik bij redelijk weer liever uit naar Aken en Maastricht die dagen denk ik :) (Ervaringen daarmee ook zeer welkom)

XxLMMxX

Re: Fluwelengrot en Gemeentegrot Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:12

Ik ben er afgelopen weekend geweest.
Was leuk, maar had een kaartje voor beide grotten, en de grotten hadden helaas ongeveer dezelfde stands

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:15

Er komen elk jaar super veel toeristen op af. Maar volgens mij vinden de meeste mensen die hier uit de buurt komen het niet echt geweldig.
Ik ben er zelf nog nooit geweest en ik wilde er eigenlijk dit jaar wel eens heen gaan (zeker omdat het het dorp naast mijn ouders is haha!)

Maar de kerstmarkt in Aken is sowieso heel leuk! :D In Duitsland zijn over het algemeen de kerstmarkten ook wat groter enzo!

Maastricht is ook wel gezellig, maar kleiner. Wel is hier de hele stad nu al erg mooi versiert met allemaal lichtjes <3, dus als je ook nog gewoon wilt winkelen met kerstsfeer is dat ook nog een leuke optie!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:17

Wij gaan er snel weer heen, zijn al vaker geweest en het bevald goed. Alleen is een voldoende om te bezoeken. Beiden zijn toch aardig gelijk aan elkaar. Vooral ook de zandsculpturen zijn ook de moeite waard.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:34

Ik ga eigenlijk elk jaar wel heen.. Het is kort gezegd gewoon een braderie in een groot met hier en daar wat kerstspul en voor de rest van alles en nog wat wat je normaal ook op braderie's vind. Tassen kleding, wierook, snoep, sieraden, van allerlei dingen waar je je naam ok kan laten graveren en ga maar door. Ik vind dat er niet veel verschil zit in de grotten..

Mijn ouders zijn een aantal keer naar Aken geweest en dat vonden hun veel spectaculairder..
Maastricht is ook wel leuk, maar vooral erg mooi. De kraampjes die er staan Zijn de standaard dingen met mutsjes sjaals tassen enzo. Verder vaak wel wat andere kraampjes. En natuurlijk het reuzenrad (erg mooi savonds) en een hele gafe draaimolen!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 14:00

XxLMMxX schreef:
Ik ben er afgelopen weekend geweest.
Was leuk, maar had een kaartje voor beide grotten, en de grotten hadden helaas ongeveer dezelfde stands

Wij zijn ook afgelopen weekend geweest, en zijn tot dezelfde conclusie gekomen... vond het een beetje jammer, had wel verwacht andere stands te zien.
Wij hebben de route d'amuse gedaan en dat was erg leuk om te doen. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:24

Wij zijn wel afgelopen februari in de grotten geweest, maar ik ben ook wel benieuwd hoe het eruit ziet tijdens de kerstmarkt. Is het dan niet gigantisch druk?
Zo te lezen dus niet waard om erheen te gaan?

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:17

Afgelopen weekend was het al behoorlijk druk, maar wel 'gezellig' druk. Wij begrepen van de diverse restauranthouders dat de komende weken echt heel druk zou gaan worden. :j
Ik zou 1 grot kiezen voor de kerstmarkt en zeker als het druk wordt.
Vlakbij de drukke winkelstraatjes heb je ook nog een Santa's village met van die houten huisjes, wat ook wel leuk was, maar ik persoonlijk, kan ik er geen uren rondlopen :+ .
Wij zijn ook in Mergelrijk geweest ( met Zandsteen sculpturen) en dat was ook erg leuk ( en niet zo druk :D ). Valkenburg op zich is echt wel gezellig met de terrasjes en restaurants :Y) .

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:31

Wat anderen hier al schreven klopt, het is inderdaad een grote braderie. De kerstmarkt in Aken is heel mooi, in het oude deel van de stad.
Tip: rijd over de rijksweg naar Vaals. Ga daar de grens over en zet je auto op de parkeerplaats van het kerkhof. Net achter de grens kun je op de bus stappen die je tot in het centrum brengt. Het centrum van Aken is autovrij.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 22:44

Wat leuk al die reacties! Kobus welke route d'amuse heb je gedaan en zou je er wat meer over kunnen vertellen? Ik vind het heel leuk klinken maar ben tegelijk ook een hele lastige eter, dus weet niet of ik het wel aandurf. En eerlijk gezegd is 5km lopen mij ook een beetje te veel van het goede :=

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:04

Wij hebben route 3 gelopen en omdat wij in hotel botterweck sliepen hebben wij de route zodanig gelopen dat wij bij het station zijn begonnen en bij "ons" hotel zijn geëindigd. Was wel een beetje zoeken met de route maar overal werden er hartelijk ontvangen. Wij hebben er zo'n 3.5 uur over gedaan. En bijv bij de Amstel gold race experience hadden we een chocolade mousse. Bij het restaurant bij de kasteel ruïne een bitterbal op een bedje van rodekool en bovenop de cauberg hadden we ook een bitterbal maar hier op een bedje van eigengemaakte huzaren salade. De hapjes zijn echte amuses dus na afloop zit je niet vol. Wij vonden het een leuke manier om kennis met Valkenburg te maken. Een deze route was 4.9km dus valt alles mee,en omdat we de route min of meer in omgekeerde volgorde hadden gedaan, zijn we door het bos aan de achterzijde van de cauberg omhoog gekomen en dat gaat een stuk minder steil omhoog als wanneer je de voorkant neemt. 8-)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 23:13

Dankjewel!! Ik zal er nog eens over nadenken! Op zich klinken de amuses wel vrij neutraal!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:14

Ik heb enkele jaren in Maastricht gewoond en als je ergens niet moet zijn is het Valkenburg de grotten. Voor een echt rustiek kerstgroet ga naar monschau...daar hb je pas echt kerst spullen. Valkenburg is echt alleen prullaria

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 23:21

studiemiep schreef:
Ik heb enkele jaren in Maastricht gewoond en als je ergens niet moet zijn is het Valkenburg de grotten. Voor een echt rustiek kerstgroet ga naar monschau...daar hb je pas echt kerst spullen. Valkenburg is echt alleen prullaria

Monschau, dat klonk als een heel goed idee. Maar heb net even gegoogled en de kerstmarkt in Monschau is alleen in het weekeinde geopend en wij gaan doordeweeks!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:26

Valkenburg is ook wel echt het grootste toeristenhol dat je je kunt voorstellen. Hoe meer de kerst nadert, des te voller het wordt en tegen de tijd dat we half december is loop je hutje mutje door die grot heen, beetje jammer.

Kerstmarkt aken is wel leuk, de kerstmarkt bij Oberhausen (Centro) is nog een stuk groter en is ook leuk wat de kraampjes betreft. Aken heeft echter een mooiere omgeving.
http://www.centro.de/aktuelles/topnews/ ... markt.html

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:19

studiemiep schreef:

Hou er wel rekening mee dat het waanzinnig druk is in Monschau tijdens de weekends van de Kerstmarkt. Vaak moet je je auto kilometers verderop parkeren.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:51

estja schreef:
studiemiep schreef:

Hou er wel rekening mee dat het waanzinnig druk is in Monschau tijdens de weekends van de Kerstmarkt. Vaak moet je je auto kilometers verderop parkeren.

toen wij er waren was het prima te doen en konden de auto gewoon dichtbij pärkeren.

Maar je bent het neem ik aan wel met mij eens dat ze daar mooie echte kerstspullen verkopen en niet die troep zoals in Valkenburg

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:43

Ja, dat ben ik zeker met je eens.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 18:23

Nou het is zover. Vanmiddag in Valkenburg aangekomen en met regen dus meteen maar naar de Fluwelengrot gegaan. Maar eerlijk? Ik vond er niks aan. Mijn beleving begon bij binnenkomst al vrij slecht doordat degene die de kaarten moest controleren het zo druk had met praten met zijn bekende dat hij nauwelijks interesse in ons had en niet eens reageerde op mijn vriendelijke Goedemiddag. Ook de verkopers vond ik voor het overgrote deel zwaar ongeïnteresseerd over komen. Het was erg rustig dus ruimte genoeg om alles te bekijken maar toch hoorde je vaak niet eens de muziek. De verkopers bij de stand met plexiglas hangers waren wel erg vriendelijk. Overigens vond ik het schandalig dat na vijf euro entree ze ook nog geld voor het toilet durven vragen!

Komende dagen maar eens de grens over denk ik op zoek naar een echt leuke kerstmarkt die de moeite waard is. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:26

Vond er ook niks aan.... Ja het was grappig om een keer doorheen te wandelen maar alles was poepduur en weinig boeiend :)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:44

Ik ben er afgelopen donderdag geweest. Vind het toch wel iets idilisch, maar dat is misschien omdat het me aan mijn jeugd doet herinneren.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:59

Ik ben afgelopen weekend voor het eerst geweest en had me er zeker meer van voor gesteld omdat ik zoveel lovende verhalen had gehoord. Fluweelgrot had ik binnen 25min gehad en liep niet eens heel hard ;)
Over de gemeentegrot een uurtje gedaan maar vond het niet heel apart en hoef de eerste jaren niet weer heen :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:23

Ik ben afgelopen weekend geweest (13 en 14 december)
Lekker op de drukste dagen van december, jezus :wow:

Het was echt ENORM druk, rij liep echt meters door.. Sommigen schenen zelfs 2 uur te hebben moeten wachten..

Gelukkig waren wij op tijd bij de fluweelgrot en kochten daar ook meteen kaartjes voor de gemeente.
Hierdoor konden we de meters lange rij bij de gemeentegrot omzeilen en de wachttijd verkorten.

Maar echt,, het was mega druk..
2 jaar geleden geweest en was er nog niet veel te doen, dus lekker alle ruimte.

De grotten blijven altijd leuk, helaas veranderd er aan stands maar weinig..

Daarnaast zijn de de 14e naar de kerstmarkt in Aachen geweest, erg leuk daar!
Wel bar koud (maar daar kunnen hun niks aan doen natuurlijk).
Volgens mij is Valkenburg beetje nageaapt van Aachen, lijkt er veel op.
Aachen is wel veel gezelliger met 1001 stands met glühwein en Bratwurst, leuk opgezet ook.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 18:40

Jeetje, ik blij dat toen wij er ware het hartstikke rustig was bij de grot. Moet er niet aan denken dat ik er ook nog een tijd voor in de rij had moeten staan.

Aken zijn wij uiteindelijk ook geweest en dat vond ik een hele leuke kerstmarkt! Weer eens wat andere dingen dan op andere plaatsten en ook lekker veel kraampjes.