zomaar aan de kant gezet door politie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

zomaar aan de kant gezet door politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:39

Ik ben toch wel benieuwd of dit mag.

Ik reed op de nacht van woensdag op donderdag van feestje naar huis, bij het rijden naar het huis van vrienden (was rond 4 uur), verscheen er plotseling politie auto achter me, deze deed zwaailichten aan en gaf sein dat ik moest stoppen. Ik reed op dat moment op een 60 km/u weg en reageerde dus niet direct omdat ik geen plek zag waar ik, veilig, kon stoppen.. vervolgens kwamen we bij stoplicht. hier liet ik mijn gas los, om de politie mogelijkheid te geven mij in te halen en volg sein te geven naar een veilige plek.. Wat de politie toen deed, schrok ik me rot van.. ze haalde me in, sneden me af en reden me dus klem!! Ze kwamen uit de auto, vroegen uiteraard papieren, waar ik vandaan kwam etc en vroegen best agressief waarom ik niet direct reageerde op hun stop sein... Na 10 min dat ze alles in stilte aan controleren waren, wou ik toch wel weten wat ik mis had gedaan dat ik op zo'n manier aan de kant ben gezet... Waarop ik dus te horen kreeg "dit doen we standaard bij elke auto op dit tijdstip".. Ik moest nog even blazen, en daarna scheurde ze, door rood achter andere auto aan om die te controleren..

maar mag de politie dit zomaar doen? mijn gevoel is om nu klacht in te dienen.. ben me rot geschrokken en rest van rit trillend naar huis gereden..

Horse_xx

Re: zomaar aan de kant gezet door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:41

Jeetje wel erg vreemd.. Ik heb geen idee of dit mag. Snap dat je geschrokken bent!!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:43

Ja dit mag.
Zeker nachts willen ze weten wat er zowel op de weg rijdt. :j Daar hebben ze bepaalde 'manieren' voor want s nachts is er toch meer kans op gespuis dan overdag.

Ook mogen zij idd door rood rijden voor controle van een voertuig

Ik ben erg blij dat er gemonitoord word wat er s nachts op de weg rijd.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:43

Nou ja zeg wat raar! Ik vind het niet normaal dat ze je willen laten stoppen waar dat niet veilig kan. En door rood voor een auto waar niks bijzonders mee is is natuurlijk ook van de zotte. Ik vraag me alleen af of je iets opschiet met een klacht indienen, ik gok dat je geen naam of kenteken weet van deze agenten?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:45

Ja dat mag. En maak je er niet zo druk over. Er is toch niets aparts gebeurt...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:45

Amber_ schreef:
Ja dit mag.
Zeker nachts willen ze weten wat er zowel op de weg rijdt. :j Daar hebben ze bepaalde 'manieren' voor want s nachts is er toch meer kans op gespuis dan overdag.

Ook mogen zij idd door rood rijden voor controle van een voertuig

Ik ben erg blij dat er gemonitoord word wat er s nachts op de weg rijd.

Nou dat vind ik discutabel hoor.

Citaat:
De politie heeft vrijstelling van de meeste artikelen uit het Reglement Verkeersregels & Verkeerstekens (RVV). Wettelijk is vastgelegd dat de politie in bepaalde gevallen de maximumsnelheid mag overtreden. De politie heeft vrijstelling voor:

rijden door rood licht;
rijden over de vluchtstrook;
rijden over andere wegen zoals een trambaan, busbaan en stoep;
overtreden van de maximumsnelheid.
Daarnaast zijn er twee voorwaarden aan de vrijstelling verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar komen, en het gebruik van de vrijstelling is gezien de situatie noodzakelijk.

In hoeverre is het 'noodzakelijk' om door een rood licht te rijden om gewoon een random auto te gaan controleren? Ik persoonlijk ben van mening dat dat niet noodzakelijk is.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:46

Niet netjes, maar ik heb hetzelfde gehad en dat was omdat ze iemand zochten naar aanleiding van een inbraak die net gebeurd was. Ik reed toen s'avonds laat weg van werk, wat op een industrieterrein was, en daar was ook de inbraak net gebeurd. Wellicht zat er toch meer achter dan alleen een 'Dit doen we bij elke auto op dit tijdstip'.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:46

klacht indienen? doe toch normaal.

Ik ben zo vaak al gestopt door de politie. Reed met een opel combo de eerste keer om 2 uur 's nachts 'dit is een typische inbrekersauto' nou prima toch. Heb wel 100 keer moeten blazen en ben denk ik wel een keer of 5 staande gehouden met een eenvoudige vraag, ook overdag.

Wat je had kunnen doen is ze alarmlichten aan doen om de agenten kenbaar te maken dat je het stopsein gezien hebt. Zolang jij blijft rijden snap ik dat ze hun auto voor de jouwe zetten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:46

ene kant snap ik wel dat ze het willen controleren, maar de manier waarop... Kreeg daarna nog op mijn kop dat ik volgende keer niet op zo'n plek mocht stil gaan staan?

weet inderdaad niks van kenteken helaas

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:47

Alwiene schreef:
Nou dat vind ik discutabel hoor.

Citaat:
De politie heeft vrijstelling van de meeste artikelen uit het Reglement Verkeersregels & Verkeerstekens (RVV). Wettelijk is vastgelegd dat de politie in bepaalde gevallen de maximumsnelheid mag overtreden. De politie heeft vrijstelling voor:

rijden door rood licht;
rijden over de vluchtstrook;
rijden over andere wegen zoals een trambaan, busbaan en stoep;
overtreden van de maximumsnelheid.
Daarnaast zijn er twee voorwaarden aan de vrijstelling verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar komen, en het gebruik van de vrijstelling is gezien de situatie noodzakelijk.

In hoeverre is het 'noodzakelijk' om door een rood licht te rijden om gewoon een random auto te gaan controleren? Ik persoonlijk ben van mening dat dat niet noodzakelijk is.

Ik wel en voor de uitoefening van hun taak mogen zij dus door rood rijden. Anders komen ze nooit meer bij het betreffende voertuig om te controleren

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:48

Ja ik ben ook al 's nachts van de weg gehaald. Geen probleem lijkt me.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:49

is er überhaupt nog iets wat de politie goed kan doen tegenwoordig? Je had toch ook direct tegen de agenten in kwestie kunnen zeggen dat je schrikt van hun reactie?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:50

Zij kunnen natuurlijk niet ruiken dat jij het stopteken gezien had als je gewoon doorrijdt. Op de meeste 60 wegen kun je de auto gewoon veilig aan de kant zetten, moet je alleen niet in een bocht doen natuurlijk. Ze mogen iedere gewoon aan de kant zetten, ook zonder reden. Misschien rijden er op dat stuk 's nachts wel veel dronken mensen, drugskoeriers, inbrekers, etc. Dan is toch alleen maar goed dat ze iedereen aan de kant zetten? Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent, maar ik zou het niet te persoonlijk opvatten. Ze deden gewoon hun werk.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:50

Woogy schreef:
is er überhaupt nog iets wat de politie goed kan doen tegenwoordig? Je had toch ook direct tegen de agenten in kwestie kunnen zeggen dat je schrikt van hun reactie?

Ja schrik er heel erg van.
Ik merk het helaas op straat ook...

Je kan idd best zeggen dat je van ze geschrokken bent. Het zijn ook gewoon mensen ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:52

:D Ook grappig is als je dan allerlei klusspullen en een steekwagen in de auto hebt en de gereedschapskist een oude munitiekist is. Dan sta je er nog wat langer. Zeker als het op een industrieterrein is zaterdagnacht. :')

Na 10x op dezelfde plek te zijn aangehouden was het klaar. Toen zwaaiden ze gewoon.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:54

Langs de gemiddelde 60 weg kan je gewoon stoppen aan de kant van de weg hoor dus ja ik begrijp dat ze het zo oplosten en ja ze mogen door rood. Volgende keer gewoon alarmlichten aan en stoppen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:55

Anne_GTI schreef:
:D Ook grappig is als je dan allerlei klusspullen en een steekwagen in de auto hebt en de gereedschapskist een oude munitiekist is. Dan sta je er nog wat langer. Zeker als het op een industrieterrein is zaterdagnacht. :')

Na 10x op dezelfde plek te zijn aangehouden was het klaar. Toen zwaaiden ze gewoon.

Hahaha ja hier rijd een bakker in een uitgebouwde tunings auto, altijd rond 4... Na honderd miljoen keer controle weet elke agent hier nu wel dat hij niet gecontroleerd hoeft te worden haha

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:56

De politie is wel aan regels gebonden over wat ze mogen doen en op wat voor manier. Je kunt gerust eens bespreekbaar maken bij de politie dat je dit hebt meegemaakt en dat je je overdonderd voelde. Zij kunnen je dan wel uitleggen of het terecht was of niet, en wat er in een dergelijke situatie van je verwacht wordt.
Door rood rijden voor een standaard controle mag iig niet. Maar misschien was het niet zo standaard dat weet je natuurlijk niet. Of je een klacht indient kun je dan altijd nog zien.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:57

Amber_ schreef:
Woogy schreef:

Ja schrik er heel erg van.
Ik merk het helaas op straat ook...

Je kan idd best zeggen dat je van ze geschrokken bent. Het zijn ook gewoon mensen ;)

De eerste keer schrok ik me ook kapot, gelijk auto uitgezet alle papieren erbij en merkte dat het zweet me uitbrak toen hij zich legitimeerde en voorstelde was het eerste wat ik zei 'heb ik iets verkeerd gedaan meneer?!' met een trillende stem dat hij moest lachen 'nee hoor meid, deze auto's worden veel door inbrekers gebruikt dus vandaar dat we even een controle willen doen'. Prima toch? Kan ik ook wel klagen dat ze mij als jonge vrouw midden in de nacht langs de kant hebben gezet, maar het is hun werk. Zodoende kunnen er dagelijks 'criminelen' van de weg geplukt worden.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:59

Klopt! Zo krijgen ze beetje inzicht wat er rond rijd... en geloof me, ook hoop kwaad :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:59

Je mag daarover een klacht indienen, dat wordt ook wel gewaardeerd en je krijgt normaal ook excuses als dat terecht is. Ze horen, mits je niet duidelijk op de vlucht gaat, gewoon te zorgen dat ze je leiden naar een veilige plaats of je de kans te geven een veilige plek te zoeken. De veiligheid hoort immers ook hoog in het vaandel te staan. Ik kreeg laatst ook gewoon excuses omdat mijnheer motoragent plotseling een inham zag en bovenop de ankers ging op een 100 weg vlak voor me terwijl hij de indruk wekte dat hij het terrein van de benzinepomp (600 meter verder ja) op zou gaan. Dat was ook zijn planning maar hij zag de inham plots en dacht niet na over de snelheid en veiligheid. Dus ik kreeg netjes excuses van hem nadat ik hem wees op zijn absurde gedrag in deze.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:00

De politie dacht waarschijnlijk dat je er van door wilde gaan, gebeurt vaak genoeg. Ik vind een klacht indienen wel heel erg ver gaan, er is niks gebeurd toch...
Collega is een keer in zijn zorguniform aangehouden om te blazen om 6.30 's morgens. Mijn vader in zijn werkkleding om 4.45 in de morgen...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:01

Bovendien heeft de politie ook hele mooi oranje lampen op het dak die ze aanzetten als jij stopt en het is misschien geen hele ideale plek :j

Gewoon stoppen voortaan..als ze het zelf niet veilig vinden zeggen ze het wel en rijden ze voor je uit naar een veiligere plek.

Enne, een hoop mensen zijn bang voor de politie geloof ik..maar het zijn gewoon mensen hoor. Dat ze wantrouwig zijn als jij gewoon doorrijd na een stopteken snap ik wel, maar gewoon zeggen dat je schrok, dan komt het heus goed. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 22:01

ik behoor absoluut niet tot de categorie van mensen die alles afkeuren wat politie doet.. Op dat moment voelde ik niet genoeg 'ruimte' in hun houding naar mij, om aan te kaarten dat ik van hun actie zo onwijs geschrokken was en was bang dat ik mn tranen van schrik niet in kon houden :o :o .. En misschien sloeg de schrik iets harder in, omdat ik gewoon nog nooit aan de kant ben gezet.

Dit was overigens een eenbaansweg, wat bijna direct na een bocht overging naar stoplicht, dus zag echt geen mogelijkheid om op zo'n manier te stoppen dat ik niemand hinderde

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:05

Was het zo druk om die tijd dan?
Waarschijnlijk dachten ze dat je ging doorrijden zoals gezegd hebben ze mooie lampen op het dak waarmee ze kunnen waarschuwen en anders nemen ze je wel mee naar een veilige plek