Rechten wbt schoolgeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Rechten wbt schoolgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:59

Voor mijn opleiding betaal ik per jaar €1131, hiervoor betaal ik voor het eerste jaar nog € 145.15 voor toetsen.
Daarbuiten moet ik boeken betalen, en licenties, mijn eigen toets papier. Heb ik boeken betaald welke we niet nodig hebben en moest ik andere boeken aanschaffen.

Nu heb ik een rekening gekregen van €75 voor mijn kopieerpas ( welke ik niet gebruik omdat op school printen erg duur is ) IT materiaal ( dacht dat dat in die 145 euro zat ) , stage map ( had met liefde een eigen map meegenomen ) Introductie dagen ( welke niet door gingen ) en een abonnement welke we niet gebruiken.

Ik vind dat dus zonde van mijn geld en nergens! staan deze kosten vermeld en is ons nooit verteld. Ben ik nou alsnog verplicht om deze kosten te betalen? Naar mij idee moet het ergens vermeld worden en of verteld zijn.

Shadow0

Re: Rechten wbt schoolgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:14

Volgens mij niet. Men moet duidelijk maken dat het gaat om vrijwillige bijdragen en dat je er ook voor kunt kiezen om iets elders aan te schaffen. Abonnementen kunnen niet geeist worden, en kosten voor verplichte excursies ook niet.
http://www.jobmbo.nl/label/geld-2/?parent_label=34 Daar staat een duidelijke uitleg over wat jij moet betalen, wat de school moet verzorgen, en er staan een aantal voorbeeldbrieven die je kunt gebruiken om daartegenin te gaan.

Mioux

Re: Rechten wbt schoolgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:17

Voor waar je voor moet betalen moeten ze wel zwart op wit hebben als dit verplicht is. Dus ze mogen je niet verplichten een pas te betalen als je deze niet gevraagd hebt of gebruikt. Plus als het nergens staat mag dit dus helemaal niet, dan had het ergens zwart op wit moeten staan.

Zou even alles door lezen en inderdaad een brief schrijven dat je geen gebruik wenst te maken van deze pas ivm eigen printer en je deze rekening dus retour stuurt.