Tekentablet vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SergeantRoos

Tekentablet vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:16

Hoi!

Ik ben rustig aan het zoeken naar een tekentablet om mee te tekenen (goh :') ) in mijn geval in GIMP. Nou lees ik in andere topics hier op bokt dat de Wacom (Bamboo) sterk wordt aangeraden. Ook mij lijkt deze wel fijn, ook qua prijs. Maar nou kan ik alleen op de verkoop sites niet goed vinden hoe dit zit met pendruk? (Ik heb zegmaar helemaal geen ervaring met die dingen) Heeft elke tekentablet dat hij reageert op druk of het je er ook die dat niet hebben?

Kunnen de wacom tablets gebruikt worden voor GIMP of alleen met photoshop? En is er iemand die een Wacom gebruikt in combinatie met Linux?

Vervolgens ging ik zoeken op "vergelijk drawing pad" en kwam ik een beetje een rare review tegen waar onder stond dat de Wacom Bamboo eigenlijk helemaal niet is bedoeld om mee te tekenen :? ? Klopt dat?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij het een en ander kunnen uitleggen :o

Edit: Ik ga trouwens niet zonder enige ervaring een tablet aanschaffen, leen er eerst even een van iemand uit mijn omgeving om te kijken of ik het eigenlijk wel fijn vind om ermee te werken!

Warboel

Re: Tekentablet vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:32

Met GIMP heb ik geen ervaring, dat als eerste :D

Wacom is eigenlijk "het" merk voor tekentabletten. Bamboo is volgens mij nu wel Intuos geworden, dus daar moet je even naar kijken. De Bamboo's van nu zijn idd niet meer om mee te tekenen.

Zelf heb ik 2 oude Bamboo's (1 heb ik nog en 1 weggedaan), een Intuos gehad en heb nu een Cintiq en een Inkling. De Bamboo gaat elke dag mee naar school, al jaren lang en die doet het echt nog super.

Wat betreft de pen pressure, dat hebben alle "creatieve" Wacom modellen gewoon. Volgens mij heeft mijn Cintiq iets van 2048 ofzo? Dat heeft te maken met de gevoeligheid van de pen op het tablet. Is voor lijndikte bijvoorbeeld.

Als je nog iets wilt weten, vraag maar raak :)

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:51

Ik zie de Bamboo nog wel te koop staan op de Wacom eStore... Weet je misschien waar de Bamboo dan wel voor bedoeld is? (gewoon uit nieuwschierigheid) Is dit puur voor het besturen van je computer ofzo?

Ik teken alleen hobbymatig, dus ik wil niet al te veel geld uitgeven, vandaar dat de Bamboo mij wel aansprak. Is deze helemaal niet te gebruiken voor tekenen of is het minder makkelijk dan met andere tablets? Welke nadelen zijn er zegmaar als je met een Bamboo wel gaat tekenen ten opzichte van andere tablets?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:58

Ja volgens mij is het nu meer touch/trackpad achtig. Inderdaad voor de besturing van je computer.
Niet meer voor tekenen dus helaas. Ze hebben volgens mij geen pen pressure meer. Net als dat je met het trackpad van je computer wel kan tekenen, maar dat niet fijn is.

De goedkoopste Intuos is 70 euro dacht ik? Maar je kan altijd kijken of je een Bamboo tweedehands ergens vandaan kan halen.
Je zou de meneer achter deze website: https://tablet4u.nl eens kunnen bellen of hij misschien nog wat heeft liggen. Is een hele aardige man :)!

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 17:57

Weer een vraag.... Heb net de tablet van mijn vriendin gekregen om uit te proberen. Dit is volgens haar al een iets ouder ding, maar nog prima te gebruiken. Het is een Conceptronic FreeDraw. Nou heb ik dus een probleem, want ik weet niet hoe ik hem moet aansluiten :+ . Ik stop de USB in de computer en dan... Tja, dan wat? Ik krijg geen melding dat er iets in zit, moet ik hem ergens bevestigen ofzo? Er zit geen aan-knop op de tablet zelf.
Ik heb voor de zekerheid Windows erbij gepakt ipv Linux, zodat ik hoop dat meer mensen mij kunnen helpen :o

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 19:45

Ik ben nu íets verder, als ik de computer opstart gaat er een lampje op de tablet branden. Rood, als de pen de tablet raakt groen en als ik het knopje op de pen aan raak oranje. Maar goed, de computer reageert nog helemaal niet op het ding. Heb mijn vader al uitgebreid laten kijken, maar die heeft na een uur zoeken nog niet kunnen vinden waar hij dit kan "instellen" zegmaar... Als we zoeken naar "nieuwe hardware" geeft de computer aan niks te kunnen vinden. Wat moet ik doen :+ ?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 01:13

Lijkt mij een gevalletje drivers installeren :) Even op het internet bij de fabrikant zoeken :j

Wacom is een superfijn merk voor tablets. Heb zelf 2 Bamboos versleten (of nouja, ik ben aan m'n tweede bezig, zeg maar) want van mijn eerste was het spoeltje in de pen stuk. Tja, na 4 jaar lang elke dag in je tas meezeulen.. Vond dat ie het nog lang volgehouden had :') Werken prettig, drukniveaus zijn ook prima.. Heb nu een pen&touch en gebruik 'm dus ook gewoon als trackpad voor m'n laptop.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 17:20

Klopt, heb idd naar de drivers gezocht, maar die zijn van deze tablet echt nérgens meer te vinden helaas. Heb nog iemand anders van wie ik eventueel een tablet kan lenen, dus dat is nog even afwachten. Ik ga maar eens zoeken of ik een tweedehands Bamboo kan krijgen die nog in goede staat is. Een bamboo om wél mee te tekenen zegmaar :') . Nouja, ben pas in januari jarig, dus ik heb nog even tijd :+