Ik heb al een paar keer muffins van speltmeel gemaakt. Ik vind mijn muffins echt heel droog. Ligt dit aan speltmeel of doe ik wat verkeerd? Ik heb ze gister ook gemaakt en maar weggegooid want naast dat het net brood was zo droog vond ik het ook heel vies smaken. De vorige keer waren ze beter gelukt maar ook heel droog. Laatst was ik bij iemand die ook gezonde muffins had had toen het recept even moeten vragen. De ingrediënten die ik gebruik zijn -200 gram speltmeel - dadels (zoon 150 gram) - 1 banaan -1 ei - kaneel - bakpoeder 1,5 tl - water
Heb ook wel chocolade gesmolten en dat er door heen gedaan of noten en gister frambozen maar dat was echt niet lekker. Ik lees overal op internet dat het zo lekker moet zojn en dis gezonder. Of ik doe wat verkeerd of mijn smaak is gewoon anders. Heb ook al aan ander meel gedacht maar durf niet zo goed meer te experimenteren aangezien ik het zonde vind dat ik het telkens weg moet gooien omdat niemand t eet. Tips zijn dus van harte welkom!
Ik mis in je recept vet, als je het verantwoord wilt houden kan je neutrale olie gebruiken zoals zonnebloem olie, dat maakt het lekker smeuïg
Tayga
Geplaatst: 12-11-14 19:33
Ik denk dat je op die hoeveelheid meel 3 eieren en 3 bananen moet doen. Mijn bananenbrood met dezelfde hoeveelheid speltmeel wordt al droog met 2 bananen. Verder misschien de temperatuur van oven iets lager zetten?
Muffins, hoelang en welke temperatuur bak je deze? Je kan ze namelijk op 240 graden voor 6 a 8 minuten bakken. Dan is hij gaar maar is niet al het vocht eruit. Verder maken vetten het smeuïg
Pantykous
Geplaatst: 12-11-14 19:48
Spelt heeft inderdaad de eigenschap om snel droog te worden. Moet je dus inderdaad met wat anders opvangen.
Oh ja ik was olie vergeten nog neer te zetten voeg ook nog olijfolie toe en de dadels week ik altijd een paar uur verder bak ik ze 30 min op 180graden. Mijn moeder maakte altijd pannenkoeken met spelt en boekweit en dat smaakte precies zoals gewone pannenkoeken en daarom dacht ik dat met muffins ook wel zo zoi zijn
En als je ... A: meer vocht toevoegt? B: de baktijd halveert?
spotterick
Geplaatst: 13-11-14 06:45
Pff je bakt ze veel te lang! Vooral als je ze met spelt maakt. De temperatuur is ook te laag. Hoe je ze nu bakt moet je een grote cake bakken. Ik zou de volgende keer proberen je oven op 240 tot 260 te zetten en dan tussen de 6 en 10 minuten bakken. Iig succes
Ga op zoek naar een ander recpt met meer.olie of boter (muffins meestal olie) en korter en heter bakken. En dan kijken of het beter wordt.
Zilverroosje
Geplaatst: 13-11-14 08:27
nee, ik vind je baktijd prima, ik bak zelfs op iets lagere temperatuur. Als je er wat stukjes appel of rozijntjes bij doet, wordt het geheel wat kleffer. Of wat havermout erbij? Is ook wat kleffer. En inderdaad wat olie.
Succes!
Dani_
Geplaatst: 13-11-14 11:12
Meer eieren en/of bananen, gewelde rozijnen, gesmolten kokosvet etc. etc.
Ik weet het niet het was een recept via i love Health muffins van speltmeel had ik gegoogled ik heb het ook eens gemaakt met Rens kroes alleen dat waren brownies alleen recept was hetzelfde alleen dan met chocola en cacao