Zorgdier e.d. ervaringen gevraagd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Zorgdier e.d. ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 12:20

Momenteel ben ik achter de schermen aan het informeren naar opleidingen , scholingen e.d. zoals bv door zorgdier gegeven word.
Ik ben zelf werkzaam als vz IG binnen een verpleeghuis en bezoek met regelmaat met mijn mini de bewoners.
Met mij meerdere collega's en on onfficieel hebben wij al aardig wat 'zorgdieren'die hier geschikt voor zijn zoals
- mini paard
- verschillende honden
- mini ezel
- varkens

Nu zijn wij enorm enthousiast over onze bezoeken maar zijn ons er van bewust dat het ons ontbreekt aan bepaalde kennis om dit bv meer als therapie vorm in te zetten en gericht op de client zelf.
Nu komen we vaak enkel langs, word er wat geaaid en gezellig gekletst etc maar de mogelijkheden en de voordelen zijn zoveel groter.

Nu ben ik erg benieuwd of er bokkers zijn die hier een opleiding voor hebben gevolgd?
Wie kan me er wat meer over vertellen?

josien_m_

Re: Zorgdier e.d. ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:00

Ik zie dat je in Zuid Nederland woont.
In Leeuwarden is er een post HBO opleiding Hulpverlenen met paarden. De opleiding is beperkt tot de samenwerking met paarden maar misschien kan je het je op weg helpen? Ik heb meerdere mensen, ook in de gelijknamige minor, van zo ver weg gehad. Er is 2 maal per maand les, 1 keer in Leeuwarden, 1 keer een praktijkdag ergens in Nederland. http://www.nhl.nl/werkenstudie/7744/paa ... ening.html

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:32

Ik heb de opleiding Diermanagement gedaan, en dan de richting Dieren in de Zorg. Maar dit is helaas een volledige HBO-opleiding die volgens mij ook niet in deeltijd wordt aangeboden...

Wel superleuk dat het zo goed ontvangen wordt, niet elk verpleeghuis staat ervoor open!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:37

Bedankt voor jullie reacties!
We hebben verschillende 'lijntjes 'uitgezet maar het valt niet meer.

Iemand bekend met Pets 4 care?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 11:42

@ Josien ik woon in Noord Brabant,maar zou bereid zijn (ver) te reizen.
het mooiste zou zijn een mogelijkheid voor meerdere diersoorten (als we een goed plan zouden kunnen indienen word het vergoed).
Ik vrees dat enkel een paarden opleiding voor mij niet vergoed gaat worden,maar misschien kan ik dit zelf financieren. Wat zijn de kosten van de post HBO opleiding?
Edit; heb ze gevonden, helaas is dit financieel niet haalbaar. ;(

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:11

Jammer!
Maar onderschat het werken in de zorg met dieren niet. Een opleiding is echt nodig, anders " doe je maar wat". In de opleiding zit o.a. ethiek, paardengedrag, en. De toelatingsvoorwaarden is een HBO hulpverleningsopleiding. Juist om een basis te hebben van waaruit je ook dieren kunt gaan inzetten.
Maar misschien is dit dan wat voor je en meer in de buurt: http://www.toscanzahoeve.be/

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 11:26

Dat 'doen maar wat' is ook waar we nu tegen aan lopen.
Bezoekjes zijn leuk, maar er komt heel wat meer bij kijken, dat beseffen we ons.
Onze timing is ook erg slecht natuurlijk, nu met de crisis en alle bezuinigingen.

ik ga de link eens doorlezen,dankjewel!

Edit; we hebben ergens een ingang gevonden *\o/*
Dit even afwachten en dan rond de tafel om een fantastisch plan te maken om in te dienen in onze organisatie.
Hopelijk kan ik jullie nog een keer blij nieuws vertellen,maar het kan dat er nog een lange tijd over heen gaat :-)

Tips en adviezen blijven echter welkom!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:15

Fijn! Dit blijft toch een kwestie van lange adem.
verder kun je lid worden van stichting AAIZOO. Platform voor het werken met dieren in de zorg. Je kunt dan makkelijker in contact komen met de juiste mensen.