Interessante derdejaars stages MWD?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Interessante derdejaars stages MWD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 13:47

Hallo!
Beetje vroeg aangezien het tweede jaar net begonnen is, maar ik wil echt op tijd gaan orienteren naar een derdejaars stage, aangezien dit zo een groot onderdeel is van onze opleiding. Ik ben op zoek naar leuke derdejaars stage ervaringen van (ex) MWD studenten. Misschien kan ik een beetje inspiratie op doen, weet namelijk nog steeds niet goed wat ik nou echt leuk vind.

Ik ben benieuwd :D

Liedje

Re: Interessante derdejaars stages MWD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:23

Je kan op veel plekken stage lopen. Misschien is het handig om te beginnen met de doelgroep. Wil je graag werken met kinderen? Jongeren? Volwassenen? Ouderen? Verstandelijk beperkten? Verslaafden? Mensen met psychiatrische klachten? Etc. etc. Vervolgens kun je dan gaan kijken naar welke settingen daar in zijn. Woongroep? Beschermd/Begeleid wonen? Ziekenhuis? Gevangenis? (Crisis)Opvang? Etc. etc. :)

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:35

Ik zou inderdaad eerst de doelgroep bepalen en vervolgens bekijken welke organisaties er zitten in de regio waar je stage wilt lopen die iets met deze doelgroep doen.
Omdat je mooi vroeg bent begonnen met oriënteren kun je ook nog contact opnemen met de vraag hoe een derdejaars stage er binnen die organisatie uit ziet. Zo krijg je een helder beeld.
Tip: oriënteer je ook juist op doelgroepen/organisaties die in eerste instantie niet je voorkeur hebben. Er zijn zoveel verschillende organisaties en soorten hulpverlening, goed om te weten waarom je ergens voor kiest en waarom niet.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 14:47

Bedankt voor de reacties! Dit zijn uiteraard allemaal dingen waarmee ik aan de slag ga, maar het doel van dit topic was eigenlijk om puur alleen ervaringen/bevindingen te horen van mensen die een derdejaars stage doen of al hebben afgerond en dan waar. Is uit interesse en ook om inspiratie op te doen.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:48

Ik heb gekozen voor de verslavingsreclassering bij Tactus, maar ik wist meteen al dat ik de verslavingszorg in wilde en gedwongen kader sprak me enorm aan.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 14:49

Daniellejody schreef:
Ik heb gekozen voor de verslavingsreclassering bij Tactus, maar ik wist meteen al dat ik de verslavingszorg in wilde en gedwongen kader sprak me enorm aan.

Oke! Dus jij wist al goed wat je wilde, das wel heel fijn :)
Heb je dit al afgerond of is dit jou derde jaar?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:55

Nee afgerond, zit nu in 4e jaar :-)