Bijzonder vegatarische recepten gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ramooontje

Bijzonder vegatarische recepten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 12:48

Binnenkort organiseer ik een diner voor vrienden (8 volwassenen en 2 kindjes)
Nu zou ik graag iets bijzonders op tafel willen zetten maar er zijn wel een aantal eisen:

- 1 dame is vegetarisch (dus zat te denken aan een volledig vegetarisch menu)
- Liever niet gedurende de visite te lang in de keuken staan
- Er zijn 2 kindjes bij die veel eten maar waar ik ook een beetje rekening mee wil houden
- Ik heb een innimini oventje
- Beetje budget zou prettig zijn

Zelf zat ik te denken aan het volgende:

Borrel:
• Luxe brood met goede olijfolie en grof zeezout
• Roomboter
• Humus
• Olijven

Voorgerecht:
• Gevulde portobello met geitenkaas

Hoofdgerecht (passen deze 2 gerechten wel bij elkaar?)
• Pompoenrisotto
• Kaasfondue met groentes en brood

Nagerecht
• Chocolade mouse

ArroNnie

Re: Bijzonder vegatarische recepten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:50

Jeetje als ik dit zo lees krijg ik al spontaan zin om aan te schuiven! :j Ik zelf heb eerlijk gezegd weinig verstand van speciale vegetarische gerechten, hoewel ik dit wel ben. Ik vervang vlees gewoon altijd door vega.. :') Veel succes en hopelijk eet smakelijk, ik kan je helaas niet veel helpen.. :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:58

Ik zou zelf geen kaasfondue naast risotto doen. Die maak je immers met Parmezaanse kaas (of Grana Padano, iets goedkoper) en daarnaast een heftig kaasgerecht is én heel veel kaas én zonde van de subtielere kaassmaak in de risotto. Je weet trouwens wel dat je bij risotto dus wel in de keuken moet blijven (aangezien je schrijft dat je dat juist niet wil)? Je kan dat niet gewoon opzetten en bij de visite gaan zitten, en van tevoren maken gaat ook niet echt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:59

Ramooontje schreef:
Hoofdgerecht (passen deze 2 gerechten wel bij elkaar?)
• Pompoenrisotto
• Kaasfondue met groentes en brood

Nee, wat mij betreft niet.

Ik vind je hele menu vrij zwaar. Ik zou vooraf een heel licht soepje kiezen. Heldere bospaddestoelsoep oid. Dan kaasfondue met brood en groentes en een lichte groene salade bijvoorbeeld. Nagerecht ook licht, sorbetijs met wat verse fruit bijvoorbeeld.

Ik zou ook niet vooraf luxe brood doen (dat heb je ook al bij de kaasfondeu en het wordt allemaal echt te zwaar anders denk ik) maar crackertjes en dan dus geen olie en zout.

Soep hoef je alleen op te warmen, kaasfondue ook als je de groentes van te voren snijdt, sla ook klaarzetten en last minute de dressing erover. Toetje is ook zo klaar.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 13:05

Inderdaad daar hebben jullie een goed punt!

De borrel met het brood wil ik wel graag aanhouden omdat de kids daar dol op zijn.

Ipv Gevulde portobello met geitenkaas zit ik nu te denken aan • Vegetarische samosa’s + frisse salade.

Hoofd dan alleen de rijkgevulde risotto (kaasfondeu vervalt dan).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:08

Ik zou dan de salade bij het hoofdgerecht doen, dan heb je wat frissigs bij de 'zware' rissoto.

Als je de kaasfondue laat vervallen klopt je brood weer als borrelhap. Klinkt allemaal super lekker! :9

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 13:10

Ja, dat is inderdaad een betere combinatie.

Thanks meiden, krijg er ook direct zin in :9

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:37

Combi samosa en risotta vind ik ook al zwaar - maar wel heel lekker! :)

Als je je ijs lichter wilt houden kun je nog overwegen om 'sorbetijs' te maken van bevroren fruit.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:49

Klinkt goed hoor!
Als je het wat lichter zou willen maken, dan zou je de samosa's evt. nog kunnen vervangen door een soep. Broccolisoep lijkt me er wel goed bijpassen!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:29

Ik heb laatst heel lekker bij een vriend van mij gegeten, die normaal niet vegetarisch kookt, maar dit voor ons wel had gedaan. Hij had als voorgerechtje een bietencarpaccio met geitenkaas (heel makkelijk te Googlen :D) en bruschetta met zongedroogde tomaatjes, basilicum en parmezaanse kaas. Als hoofdgerecht had hij voor ons een quiche met wat groenten erbij, maar die quiche kan je natuurlijk ook als bijgerechtje serveren. Als nagerecht had hij een citroentaartje :9 chocolademousse is ook vrij heavy als nagerecht.

En gnocchi als hoofdgerecht is ook wel bijzonder, maar erg lekker vind ik (leuk receptje: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185001). Veel pastagerechten vind ik overigens erg lekker, mits met een lekker sausje en fijne groenten.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:07

Oehhh dat klinkt ook heerlijk!

Chocolade achteraf is inderdaad wel heavy, dus een citroentaartje een mooie keuze!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:40

Het klinkt erg lekker allemaal! Veel niet-vego's zouden het niet zo uitgebreid doen en voor het vegetarische stuk ergens een burger bij plempen. Complimenten :Y)

Had je nou al gedacht hoe je dat gaat doen met de risotto? Want daar moet je wel echt bij blijven...
En chocolademousse kan ook licht zijn :j