Wanneer een leugentje om best wil?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer een leugentje om best wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:44

He!

Ik vroeg me af of er wel een mensen zijn met een leugentje om bestwil?
Natuurlijk geen extreme dingen, maar meer zoals, ziek zijn terwijl je naar school moet.
De tandarts, het ziekenhuis.. de standaard smoesjes. En waar je die gebruikt? Op school, of op je werk? Of als je een afspraak hebt, waar je totaal geen zin in hebt. En wanneer wel en wanneer niet? (Als je bijvoorbeeld goed of voor op schema loopt of juist niet) En hoe snel zal je een smoes gebruiken? Of zeg je eerlijk dat je je verslapen hebt, of geen zin?
Op het werk zal ik het nooit doen, maar op school ligt de drempel lager :Y) (maar dan ook alleen als ik me in bochten moet wringen om bijvoorbeeld alles te plannen, of als ik echt totaal super moe ben :O) Aantal jaar geleden was het wel anders, haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:50

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:58

[***] schreef:
Een leugentje om bestwil, daar doe ik (bijna) niet aan..

Ik ben altijd vroeg wakker, dus verslapen zou niet eens in mij opkomen..
School is geheel vrijwillig (universiteit, hoorcolleges), maar vind het leuk om er wel naar toe te gaan..
Werk heb ik momenteel niet, maar toen ik het had vond ik het ook alleen maar fijn om er heen te gaan en te weten dat er geld binnen kwam.

Qua afspreken met vrienden zei ik vroeger wel eens dat ik me niet zo lekker voelde en toch maar niet wilde afspreken, maar als ik dat soort momenten nu heb dan zeg ik het gewoon eerlijk =)

Voelt allemaal zo veel beter en je wordt begrepen, ipv ooh die voelt zich ALWEER "niet zo lekker"...

Wauw, wat een goede instelling! Dat laatste klopt inderdaad.
Ik zou niet zo snel een leugen om best wil gebruiken puur omdat ik geen zin heb. Wel als ik bijvoorbeeld 1,5 uur moet reizen voor 2 uurtjes. :Y) Tenzij ik achterloop en ik thuis niks kan doen.
Werk is voor mij ook echt een prioriteit. Met een paard is dat wel een stok achter de deur.

Kelly_ann

Re: Wanneer een leugentje om best wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:38

Ik denk dat iedereen wel eens een leugentje verteld. Al was het maar zeggen dat het goed gaat als je je eigenlijk helemaal niet zo 'goed' voelt.... Ziekgemeld terwijl je om een andere reden niet naar school wilt of wilt werken. Gezegd dat je met een vriendin naar de bioscoop ging en bleef slapen terwijl je eigenlijk de kroeg inging.

Het is een wat grijs gebied, maar je gaat te ver als je bewust jezelf, vrienden, familie, collega's of je baas iets op de mouw gaat spelden dat niet waar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:47

Kelly_ann schreef:
Ik denk dat iedereen wel eens een leugentje verteld. Al was het maar zeggen dat het goed gaat als je je eigenlijk helemaal niet zo 'goed' voelt.... Ziekgemeld terwijl je om een andere reden niet naar school wilt of wilt werken. Gezegd dat je met een vriendin naar de bioscoop ging en bleef slapen terwijl je eigenlijk de kroeg inging.

Het is een wat grijs gebied, maar je gaat te ver als je bewust jezelf, vrienden, familie, collega's of je baas iets op de mouw gaat spelden dat niet waar is.

Hoebedoel je dat laatste?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 17:53

Ik vertel alleen een "leugentje om bestwil" als ik mensen die ik liefheb niet wil kwetsen door recht voor z'n raap te zeggen hoe ik er over denk. Bvb vroeger, als ik ging shoppen met dochters dan kreeg ik steevast de vraag of ze geen dikke kont kregen in bepaalde jeans. Als dat wel het geval was dan wist ik door iets anders op te merken wel te voorkomen dat ze hem kochten. Maar smoesjes vertellen om er zelf beter van te worden , bvb ziek zijn veinzen omdat je ergens niet heen wilt, ik peins er niet over.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:27

bigone schreef:
Ik vertel alleen een "leugentje om bestwil" als ik mensen die ik liefheb niet wil kwetsen door recht voor z'n raap te zeggen hoe ik er over denk. Bvb vroeger, als ik ging shoppen met dochters dan kreeg ik steevast de vraag of ze geen dikke kont kregen in bepaalde jeans. Als dat wel het geval was dan wist ik door iets anders op te merken wel te voorkomen dat ze hem kochten. Maar smoesjes vertellen om er zelf beter van te worden , bvb ziek zijn veinzen omdat je ergens niet heen wilt, ik peins er niet over.

Dat bovenste is ook een stukje psychologie :+
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... inger.html
Dat je iets anders doet of zegt dan dat je eigenlijke gedachte/gevoel is xD
Dat is dus niets geks en zal (bijna) iedereen wel doen :P Maar indd, zoiets is niet erg, maar er zijn zeker wel grenzen. Weet zelf alleen niet helemaal te verwoorden waar precies die grens ligt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:34

[HTT]--->[LZP]

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:37

Oh, regelmatig.

Ik zeg erg vaak dat het goed gaat tegen mensen die me maar oppervlakkig kennen terwijl dat niet het geval is. :Y)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:13

Ik probeer tegenwoordig zo eerlijk mogelijk te zijn, dus ook eerlijk zeggen dat ik ergens geen zin in heb. ;)

Om anderen niet te kwetsen gebruikte ik vaak een leugentje om bestwil (kan niet, heb al een afspraak enz). Tot ik een keer een smoes verzon dat ik ergens naar toe ging, bleek dat de desbetreffende persoon daar heel bekend was en me vervolgens honderduit vroeg. :oo Heb me nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld, en het was een goede les. Dus zeg het nu eerlijk als ik ergens geen zin in heb.

Met kleding is het lastiger, dat probeer ik tactvol op te lossen (de "jou staat het wel" variant, oftewel, voor mezelf zou ik het nooit kopen).
Vraagt iemand mij of iets hem/haar dik maakt zou ik echter wel liegen... ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:20

Ik doe het ook zélden, want inderdaad zeg ik wel eens dat 't goed gaat als dat niet zo is of dat er niks is terwijl dat wel zo is :j
Maar eigenlijk kan ik niet echt liegen en ben ook veel te bang dat ik me zou verspreken of zo'n situaties als bovenstaande zich voordoen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 02:20

Ik verzwijg liever O:) liegen doe ik liever niet. Vroeger wel veel gedaan helaas, was een rebelse puber :')

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:58

Ik kan niet liegen:') dus nee ik doe het eigenlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:04

Ik doe het vooral op school, als je je hw niet hebt of te laat bent. Ik stond het laatst bijvoorbeeld voor de deur van de administratie te wachten om een telaat briefje te halen, en een vriendin van me stond er ook. Zij was te laat omdat de metro vertraging had, dus ik gebruikte dat ook maar als smoes. Echter had ik er niet bij nagedacht dat zij van de andere kant kwam, en we dus helemaal niet in dezelfde metro zaten. Degene die over het te laat zijn gaat begon er al over, maar ik heb snel gezegd dat ik bij die vriendin had gelogeerd (ik wist dat zij zich er niet aan zou storen, anders had ik dat natuurlijk niet gedaan). Achteraf hebben we erg hard gelachen.

Er is echter één leraar waar ik nooit tegen zal kunnen liegen, maar dat is weer wat anders. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-14 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:04

Op school boeide het me vrij weinig, als ik geen zin had dan zei ik dat ook de keer daarna als ik die leraar wel weer zag. Ik vertelde liever de waarheid dan te moeten liegen. Overigens kan ik wel echt super goed liegen, als ik iets moet verzwijgen voor iemand, of iemand in de val moet lokken lukt dat veel te goed. :') Een gave die handig is maar niet veel bruikbaar. _O-

Op het werk vertel ik ook alleen maar de waarheid, word wel gewaardeerd. Als ik me eens echt verslapen heb en ik bel dan is dat geen probleem, dat kan iedereen overkomen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:22

op de middelbare hielp ik mijzelf ook nog even aan 'bewijs' voor mijn leugentje om bestwil (mijn bestwil dan natuurlijk, altijd maar vegen is ook niet alles)..

'lekke band'.

Wij hadden een supervriendelijk concierge team op de middelbare school.. met name Ben.
Wel waren ze redelijk ouderwets..
Had je een lekke band en was je een jongen >>> hier zijn de plakspullen leef je vooral uit
Had je een lekke band en was je een meisje (en trok je een 'ik ben zielig' smoeltje) >>> zet je fiets maar even daar neer, ik plak m vanmiddag wel even.

Dus als ik te laat was (en dat was ik best regelmatig.. vanaf de 1e keer te laat geen probleem, 2e of 3e keer > 1 uur vegen.. 4-5e keer 2 uur vegen, 6e x mocht je de les niet meer in en ging er een brief naar je ouders + 2 uur vegen.. daarboven kreeg je schorsingen.. dus meer als 4x wilde je wel voorkomen) :

400m voor school ging mijn tas open, etui eruit, passer eruit, prik passer in band, geniet van de psssssssssssssssssst, wacht tot de band plat is en wandel dan door en ga op zoek naar Ben..

Sorry Ben voor de talloze malen dat je mijn band hebt geplakt, ik ben je nog wel heel dankbaar

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:27

Arme Ben :')
Moest wel even heel erg hardop lachen om je verhaal!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:33

Kermis schreef:
Arme Ben :')
Moest wel even heel erg hardop lachen om je verhaal!

:D

laten we zeggen er waren opvallend meer meiden die lek reden onderweg dan jongens..
what can i say.. sorry we zijn gewoon wat onhandiger grijnss