Flatgenoot verwaarloost zichzelf -> tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Flatgenoot verwaarloost zichzelf -> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:18

Een beetje een rare titel misschien, maar ik ga het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
De flat waar mijn moeder woont (en waar ik regelmatig kom), woont een vrouw die al iets meer op leeftijd is (ergens in de 70-80).
Het is ons opgevallen dat zij zichzelf steeds meer gaat verwaarlozen. Vroeger liep ze er altijd keurig netjes bij, tegenwoordig is haar haar één en al klitten, loopt de poep letterlijk langs haar benen (het begon ermee dat het af en toe ontzettend naar poep stonk in de lift, we zijn erachter gekomen dat zij dat dus is) en komt ze vrijwel nooit meer buiten. Ze ging eerst elke week met haar autootje naar de wasserette om haar kleding te wassen, nu staat die auto al maanden onaangetast op een parkeerplek en ligt er een dikke laag viezigheid op.
Als mensen (zoals de huisbaas) aan haar vragen hoe het gaat antwoordt ze altijd dat het goed gaat, ze wil niemand binnen laten (zelfs de politie niet, een tijd geleden was zij met haar auto zomaar de bosjes in gereden en wilden ze even komen controleren of het wel goed ging) en eigenlijk weten we dus niet hoe erg het echt is.

Nu vroeg ik mij af wat ik kan doen. Ik weet niet wie haar huisarts is en dat gaat ze sowieso niet vertellen dus die kan ik niet inschakelen, maar wie kan ik vragen? De gemeente, politie, andere instanties?
Ik denk namelijk dat al er niet ingegrepen gaat worden, zij vandaag of morgen dood in haar huis ligt.

Ik hoor graag adviezen van bokkers!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:20

Heeft ze familie?

MamaMiesje

Re: Flatgenoot verwaarloost zichzelf -> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:23

Ik denk dat je misschien toch het beste weer de politie/wijkagent kan bellen.
Die hebben misschien wel de mogelijkheden/het recht om uit te zoeken wie haar arts en/of familie is :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:24

De politie kan volgens mij ook de Ggd inschakelen als je niet achter de huisarts kan komen.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:27

Klinkt alsof ze de zorg voor zichzelf niet meer aankan. Misschien dement aan het worden?
Waarschijnlijk schaamt zij zichzelf diep, en wilt zij daarom niemand binnen laten. Zeker omdat zij altijd zo'n keurige dame was.
Probeer contact te zoeken met de familie, en bespreek de situatie eens met jullie wijkagent. Misschien dat hij jullie verder kan helpen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:36

De schaamte zorgt er vaak voor dat deze mensen moeilijk te bereiken zijn.
Idd de politie en/of wijkagent inschakelen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:37

Bij de meeste woningcooperaties hebben ze contacten met de GGD die een zogenaamde afdeling bemoeizorg heeft.
Deze afdeling gaat bij mensen langs die het moeilijk zouden kunnen hebben
Dus als jij contact opneemt met de woning cooperatie dan kunnen zij zorgen dat er stappen ondernomen worden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:41

Je zou contact kunnen zoeken met het OGGZ bij jou in de gemeente, zij zullen dan proberen contact met haar te krijgen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 13:47

Elke gemeente heeft verantwoordelijkheid voor de openbare geestelijke gezondheid. Vaak is er een meldpunt van de GGD. Het dan meestal zoiets als 'meldpunt woonoverlast en kwetsbare mensen'. Ook zijn er al wijkteams actief. Je kunt het beste de gemeente bellen om te vragen waar deze flatgenoot aangemeld kan worden voor hulp.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 13:50

Ik denk niet dat ze familie heeft, ik zie nooit iemand langskomen verder, ze had nog het beste contact met onze huisbaas maar ook hem laat ze niet meer binnen. Ik zal eerst eens contact opnemen met de gemeente, anders politie of GGD!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:46

Klinkt als beginnende dementie.. vaak sluiten mensen zich dan af uit schaamte of omdat ze geen hulp willen.
Misschien dat de gemeente je meer informatie kan geven over broers/zussen als je haar naam en adres doorgeeft?
Probeer ook contact te leggen met haar, vertrouwen te winnen misschien dat ze zich dan door jullie wel laat helpen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:21

Wat top dat je dit signaleert én actie wil ondernemen. Idd via de wijkagent en/of woningbouw

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:25

Ook ik vind het top dat je het welzijn van deze mevrouw aantrekt.
Het zou fijn zijn als GGD bij haar langs kan komen om haar te helpen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:48

Wauw Tanya, petje af dat je je dit aantrekt. Ik zou inderdaad contact opnemen met de wijkagent maandag.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:51

benangelique schreef:
Wat top dat je dit signaleert én actie wil ondernemen. Idd via de wijkagent en/of woningbouw

_/-\o_

Misschien kan je een pannetje soep langs brengen, want eten zal ze ook wel niet. Meteen een moment om een praatje te maken en poolshoogte te nemen.
Misschien vindt ze het wel heel fijn als je haar boodschappen wekelijks voor haar wil doen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:06

Ach, arme vrouw... Wat sneu zeg. Ik hoop dat haar snel hulp geboden wordt. Fijn dat jij hulp wilt inschakelen voor haar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:09

Jeetje arme vrouw , vooral dat ze zo eenzaam blijkbaar is en niet even iemand om haar heen. Kan je niet haar vertrouwen winnen? Iets lekkers meenemen en dan proberen te praten en weg en dan op den duur naar binnen praten even hard gezegd?

Sneu :( , arme vrouw

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:11

takkie_muis schreef:
Jeetje arme vrouw , vooral dat ze zo eenzaam blijkbaar is en niet even iemand om haar heen. Kan je niet haar vertrouwen winnen? Iets lekkers meenemen en dan proberen te praten en weg en dan op den duur naar binnen praten even hard gezegd?

Sneu :( , arme vrouw

Ik denk dat als ik dit zo hoor dat dit niet meer iets is waar TS iets mee moet doen maar dat ze er inderdaad goed aan doet om prof. organisaties in te schakelen.

Super TS dat je je dit aantrekt. :)

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:11

Wat fijn om te lezen dat er iemand is die zich om haar bekommerd. Ik hoop dat het goed komt met haar, via welke weg dit dan ook mag zijn. Succes!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:30

TS wat fijn dat ze een buurtje heeft zoals jouw moeder en jij. Mensen die zich wat afzonderen weten onbewust ergens dat het niet zo goed gaat als dat ze zeggen. Ik denk, nee weet zeker dat als de huisbaas een instantie inschakelt er zo hulp is. ga in overleg met hem/haar.. want wat als ze zichzelf niet goed kan onderhouden zal haar huis ook wel een "puinhoop" zijn. Succes en ik hoop dat je een kettingreactie in werking kan zetten.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 19:36

Ik denk inderdaad niet dat het nog 'lukt' om haar vertrouwen te winnen. Zoals ik zei, de huisbaas kwam eerst wekelijks even een praatje doen met haar, maar ook van hem vervreemd zij zichzelf en hij mag ook niet naar binnen.
Ik denk dat zij inderdaad ook niet meer of nauwelijks eet, misschien dat ze af en toe nog boodschappen doet, maar ik betwijfel het.
Voor mij klinkt het inderdaad ook alsof ze dement begint te worden... Het begon eerst met dat ze dus haar auto vol de struiken in reed, ik heb toen al de politie gebeld om te vragen een keer langs te gaan, maar zij weigerde hen dus binnen te laten... En daarna is het alleen maar slechter gegaan.

Ik heb inmiddels contact gehad met de politie, zij vragen mij om een zorgmelding te doen bij de wijkagent, ik heb even aan mijn moeder gevraagd op welk nummer zij precies woont en dan ga ik gelijk die melding doen. Verder een berichtje uitgezet naar de gemeente en de GGD, zal nu geen antwoord krijgen in het weekend maar dan staat dat in ieder geval. Ik zal jullie op de hoogte houden als ik meer weet!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:43

Hartstikke goed van je! Word ik altijd blij van dat er nog mensen zijn als jou. +:)+

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:48

Wat goed dat jij je dit aantrekt!! Je hebt goed gehandeld en hopelijk krijgt de mevrouw de hulp die zij nodig heeft :) +:)+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:55

Echt top dat je aan de alarmbellen gaat hangen!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:57

Wat een topper ben je.