Wat gunstiger? min-max contract of contract 3 uur p.w.?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Wat gunstiger? min-max contract of contract 3 uur p.w.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 13:11

Dag bokkers!

Ik heb afgelopen week een arbeidsvoorwaardengesprek gehad voor een nieuwe baan. Mondeling is overeen gekomen dat het een min-max contract zal worden van minimaal 3 uur per week en maximaal 36 uur per week en dat mijn diensten deels geroosterd zullen worden en ik deels als oproepkracht fungeer. Dit omdat een 0-urencontract dat sinds 1 juli jl. niet meer uitgegeven mag worden.

Nu viel mijn contract gisteren op de mat en hierin staat het volgende: "De arbeidsduur bedraagt (gemiddeld) 3 uren per week, volgens rooster". Dit klopt dus niet met hetgeen we mondeling overeen zijn gekomen. De uren kloppen niet en het is dus ook niet alleen volgens rooster.

De diensten die ik zal gaan draaien duren 8 uur. Dat betekent dat ik, als ik één dienst werk, 5 overuren draai volgens dit contract. Zou ik een min-max contract tekenen, dan heb ik pas overuren als ik meer dan 36 uur per week werk. Correct? :D

Nog wat achtergrond info over het min-max contract (overgetypt uit het CAO):

1. Als je een arbeidsovereenkomst met een minimum en een maximum arbeidsduur bent overeengekomen, dan bedraagt de maximum arbeidsduur hooguit tweemaal (200% van) de minimum arbeidsduur, tenzij je akkoord gaat met een hoger maximum als arbeidsduur. In het laatste geval heb je jaarlijks het recht om je maximum arbeidsduur terug te brengen tot tweemaal (200% van) de minimum arbeidsduur.

2. Op jouw verzoek zal je werkgever beoordelen of de overeengekomen minimum arbeidsduur nog aansluit bij je feitelijke structurele gewerkte uren. Indien dat niet het geval is, zal je werkgever in overleg met jou de minimum arbeidsduur in je arbeidsovereenkomst verhogen.

3. Indien er sprake is van een min/max contract kun je bij je werkgever aangeven op welke dagen of tijden je wel of niet beschikbaar bent.

(CAO VVT 2013-2014)

Nu mijn vraag: wat is gunstiger? Dit laten zoals het is en met een contract van 3 uur gaan werken of het om laten zetten naar een min/max contract?

Ik heb er nog ander werk als ZZP'er naast, dus het is voor mij belangrijk dat ik aan kan geven wanneer ik wel en niet beschikbaar ben, zodat mijn ZZP-schap voorrang krijgt (dit weet de organisatie ook). Echter, volgens mij is dit bij beide contracten mogelijk toch? Immers, met een 3 uurscontract hoef ik maar 3 uur te werken en de rest is overuren dus vrijwillig? Of zie ik dit verkeerd?

En stel dat ik akkoord ga met dit 3 uurscontract, dan is mijn idee om even goed uit te zoeken wat voor beleid ze hebben m.b.t. het uitbetalen van overuren. Immers, ik wil wel gewoon al mijn gewerkte uren betaald hebben natuurlijk :))

Bokkers, hebben jullie advies? Het betreft trouwens een tijdelijk contract tot 01-03-2015. Als er meer info nodig is, geef ik deze graag :)
Laatst bijgewerkt door Corelli op 07-11-14 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:15

Mij is precies hetzelfde overkomen, zelfde sector, zelfde uren.

Ik heb juist een klein oproepcontract met vaste uren gekregen, zodat ik gewoon ook makkelijk kan overwerken. Je krijgt de overuren uitbetaald+opgebouwde verlofuren over die overuren alleen de periode later. Ik kan onbeperkt overwerken, zit niet aan een max gebonden. Je krijgt net als bij het min-max contract sowieso 12 uur per periode uitbetaald als vast salaris.

Als je min 3 uur draait en max 6 zit je al veel te snel aan je max overuren en geeft het vaste contract je van 3 uur in de week op oproepbasis (want dat contract verandert niet) meer vrijheid.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 14:03

vuurneon schreef:
Mij is precies hetzelfde overkomen, zelfde sector, zelfde uren.

Ik heb juist een klein oproepcontract met vaste uren gekregen, zodat ik gewoon ook makkelijk kan overwerken. Je krijgt de overuren uitbetaald+opgebouwde verlofuren over die overuren alleen de periode later. Ik kan onbeperkt overwerken, zit niet aan een max gebonden. Je krijgt net als bij het min-max contract sowieso 12 uur per periode uitbetaald als vast salaris.

Als je min 3 uur draait en max 6 zit je al veel te snel aan je max overuren en geeft het vaste contract je van 3 uur in de week op oproepbasis (want dat contract verandert niet) meer vrijheid.

Bedankt voor je reactie
Jouw voorkeur ging dus uit naar een klein contract met uren en als ik het goed begrijp zou je mij dit ook aanraden in bovenstaande situatie?

Ik snap niet goed waarom een contract van 3 uur me meer vrijheid zou geven :o Vanwege de overwerkgrens in het geval van een min/max contract, bedoel je? Hoe kom je dan bij max 6 uur?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:06

Ja, voorkeur voor klein contract omdat je daar geen bovengrens voor hebt :)

Max 6 uur; 200 procent 3 uur is 6 uur.

Qua betaling maakt het niet uit; je krijgt altijd het minimum vast elke maand; dus dat is bij beide contracten 3 uur.

Corelli

Re: Wat gunstiger? min-max contract of contract 3 uur p.w.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 14:22

Maar in punt 1 dat ik overgetypt heb, staat dat de arbeidsduur in overleg verder verhoogd kan worden dan die 200%. De mondelinge overeenkomst is dan ook tot max. 36 u.

Anyway, als het weinig uitmaakt of als het 3 uurscontract zelfs gunstiger blijkt, dan teken ik deze, want de mondelinge overeekomst is natuurlijk lastig aan te vechten. In de vacature staat namelijk ook alleen 3 uur.

Ik heb alleen nog angst voor het evt. niet uitbetalen van overuren. Dat zie ik namelijk bij mijn huidige werkgever gebeuren bij collega's ivm fikse bezuinigingen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:32

mondelinge overeenkomst is inderdaad moeilijk hard te maken, ik zou persoonlijk tekenen want juist met de huidige bezuinigen vraag ik mij af of ze jouw max dan zullen verhogen omdat ze het niet hoeven te doen volgens het contract. (Op mijn werk is wat mondeling toe is gezegd, schriftelijk heel wat anders geworden ivm leegstand en ze daarmee bedrijfseconomische redenen hebben die zwaarder wegen)

Maar goed, met een min-max contract zit je evengoed met 'betalen ze de overuren correct uit?' Want alles boven de 3 uur, krijg je ook pas de periode later dan je basisloon.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:37

Als je contract niet klopt, dan niet tekenen en erover in gesprek gaan toch? Ongeacht of het voordeliger is nul uren, er is wat anders met je afgesproken. Lijkt me voldoende stof voor een gesprek.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:45

Ik zit even na te denken, maar wat is nou wezenlijk het verschillen tussen 3 uur vs 3 max 36? Beide krijg je 3 uur uitbetaald vanuit het basisloon, de overige uren periode later en een werkweek in die sector is in principe 36 uur, dus al de max.

Als je een max hebt tot 36 uur, betekend dat de werkgever je wel kan verplichten om op te komen draven als je al boven je min 3 zit, tot aan je max. Dus misschien is dat juist nadelig voor je gezien je zzp werk.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:27

Gemiddeld 3 uur per week, verdeeld over de loonperiode, dus een maand of 4 weken. Je kunt dus heel goed 1 dienst ingeroosterd worden en dan zijn ze niet verplicht je de rest van die maand in te roosteren, omdat je dan wel aan gemiddeld 3 uur per week komt.
Omdat het 0-urencontract niet meer mag, heb je het minimaal mogelijke gekregen :)

Mondeling is jou minimaal 3 uur en maximaal 36 uur werk per week gegarandeert. Op papier heb je 12 uur per loonperiode.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 10:31

friendly schreef:
Als je contract niet klopt, dan niet tekenen en erover in gesprek gaan toch? Ongeacht of het voordeliger is nul uren, er is wat anders met je afgesproken. Lijkt me voldoende stof voor een gesprek.

Op zich heb je daar gelijk in, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs. Als blijkt dat ik per abuis een gunstiger contract heb gekregen dan de bedoeling was, dan kun je echt je eigen graf graven als je dit niet weet en meteen bij P&O aan de lijn hangt.
Ter illustratie: ik heb momenteel bij mijn huidige werkgever een vast contract door zo'n foutje... ;)

vuurneon schreef:
Ik zit even na te denken, maar wat is nou wezenlijk het verschillen tussen 3 uur vs 3 max 36? Beide krijg je 3 uur uitbetaald vanuit het basisloon, de overige uren periode later en een werkweek in die sector is in principe 36 uur, dus al de max.

Als je een max hebt tot 36 uur, betekend dat de werkgever je wel kan verplichten om op te komen draven als je al boven je min 3 zit, tot aan je max. Dus misschien is dat juist nadelig voor je gezien je zzp werk.

In praktijk werkt het misschien hetzelfde op de werkvloer, maar er wordt in het CAO onderscheid gemaakt tussen beide contractvormen dus dat betekent dat er sowieso een juridisch verschil is dat ik even goed uit wil pluizen. Ik heb het gevoel dat ik de nadeligere variant heb gekregen, maar ik krijg mijn vinger er nog niet achter waarom precies

Ilja000 schreef:
Gemiddeld 3 uur per week, verdeeld over de loonperiode, dus een maand of 4 weken. Je kunt dus heel goed 1 dienst ingeroosterd worden en dan zijn ze niet verplicht je de rest van die maand in te roosteren, omdat je dan wel aan gemiddeld 3 uur per week komt.
Omdat het 0-urencontract niet meer mag, heb je het minimaal mogelijke gekregen :)

Mondeling is jou minimaal 3 uur en maximaal 36 uur werk per week gegarandeert. Op papier heb je 12 uur per loonperiode.

Aha! Dit is mijn antwoord, geweldig bedankt _/-\o_
Zo simpel, maar kwam er zelf niet op!

Zo de manager maar eens even bellen wat nou ook alweer de bedoeling was en vragen of ze dat op de mail zet. Vang ik bot, dan teken ik het contract dat ik gekregen heb :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 11:49

Top!