werkgever geeft geen drinkwater

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

werkgever geeft geen drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 14:13

hallo allemaal,

sinds kort heb ik een leuke baan gevonden. alleen zijn er een paar situaties die in mijn ogen niet kloppen en ik voel me er niet goed bij. omdat ik nog een week in mijn proeftijd zit en het lang geduurd heeft voordat ik eindelijk ergens aangenomen ben vraag ik het liever aan bokt.nl dan het risico te nemen dat ik niet door mijn proeftijd heen kom.

het volgende... ik werk in een vaste kiosk/stand in een overdekt winkelcentrum. als ik naar het toilet moet, kan ik alleen naar een openbare toiler. niets mis mee zul je misschien denken? maar het is er enorm goor! in mijn ogen kan je er alleen als man heen.

En ik krijg helemaal niets te drinken! zelfs geen glaasje water, ik moet het allemaal zelf kopen en mag het niet declareren. nu hebben ze sinds een week geleden een waterkoker gekocht, maar de thee moet ik zelf kopen. ik vind dit krom. want werkgevers hebben toch een zorgplicht in basisbehoefte naar hun werknemers toe?

ik hoop dat bokt.nl mij kan helpen met tips en adviezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:16

Bij het eerste bedrijf waar ik werkte, werd er geld ingehouden van mijn salaris voor de koffie en thee. Er is wel schoon drinkwater voor handen? Aangezien je het hebt over een waterkoker?

melissa_b

Re: werkgever geeft geen drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 14:24

er is geen kraantje met water. de waterkoker moet ik vullen met water wat ik zelf gekocht heb.

Somebitch

Re: werkgever geeft geen drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:24

Een werkgever is niet verplicht om je drinken te geven...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:25

Dus je moet eerst een flesje water kopen om het in de waterkoker te donderen voor thee?
Wat omslachtig zeg :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:26

Zorgplicht is overigens wel iets heel anders :D

Wanneer wordt aan de zorgplicht voldaan?
Werkgevers voldoen aan de zorgplicht als zij aan het volgende hebben voldaan:

De aard, de duur en de mate (hoeveelheid) van blootstelling aan gevaarlijke stoffen zijn vastgesteld als onderdeel van de risico-inventarisatie en -evaluatie.
Er zijn doeltreffende maatregelen genomen om het risico te minimaliseren of weg te nemen.
Bij het kiezen van beheersmaatregelen wordt de arbeidshygiënische strategie gehanteerd.
Blootstelling aan kankerverwekkende, mutagene en voor de voortplanting giftige stoffen wordt zo veel mogelijk voorkomen of beperkt.
Er zijn voldoende preventieve maatregelen genomen om ongewilde gebeurtenissen te voorkomen.

Ik neem ook gewoon drinken van thuis mee eigenlijk :) de stratenmakers hier hebben ook keurig hun eigen drinken mee. Kleine moeite :) en ja, op bepaalde evenementen kan ik ook alleen handen wassen bij de wc.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-11-14 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Mioux

Dus je kan ook je handen niet wassen dan?

Ja werkgever is t niet verplicht, maar is t nou echt zo'n moeite? Beetje water voor koffie of thee of dergelijke ?

Mjetterd

Je kan toch water en ander drinken mee nemen in flesjes.
Zie het probleem niet echt eigenlijk :o.
Daarbij kan ik wel meer beroepen bedenken waar je niet naar de wc van de baas kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:28

Neem een plastic fles met water en een doosje theezakjes mee, flesje gel voor je handen,als het werk je bevalt dan neem je dit op de koop toe en kijk je vanuit je baan naar een andere baan, heb je in ieder geval een inkomen.

Anoniem

Je kan toch gewoon vanaf thuis een grote fles water meenemen? En je eigen theezakjes evt.
Dan is het probleem qua drinken vast opgelost. Het openbare toilet zou ik ook geen probleem mee hebben. Maar als het zo goor is dan wel idd...

Mijn werkgever regelde ook geen drinken of eten. Daar moet je gewoon zelf voor zorgen. En anders kocht je maar wat als je honger kreeg. Enige luxe was de gratis thee/koffie. Maar dan enkel gewone thee, geen smaakjes ofzo..

Anoniem

Koop een thermoskan, doe er thuis koffie of thee in, tadaaaa.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:30

Gewoon een 1,5 liter fles vullen met water en het probleem is toch opgelost?

Nee, een baas hoeft niet voor jouw water te zorgen. Het zou anders worden als je geen water mag drinken in je pauzes van je baas. Maar nee, hij hoeft niet te zorgen voor jouw eten en drinken.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:30

En zoals de meeste mensen doen, zelf je spullen meenemen? Koop wat flesjes water bij de Aldi/Lidl, doosje thee mee, je brood maak je thuis klaar.. Dan ben je er toch? Dat het toilet goor is kan je baas niks aan doen natuurlijk, als die in het winkelcentrum zit..

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 14:31

vuurneon schreef:
Zorgplicht is overigens wel iets heel anders :D

Wanneer wordt aan de zorgplicht voldaan?
Werkgevers voldoen aan de zorgplicht als zij aan het volgende hebben voldaan:

De aard, de duur en de mate (hoeveelheid) van blootstelling aan gevaarlijke stoffen zijn vastgesteld als onderdeel van de risico-inventarisatie en -evaluatie.
Er zijn doeltreffende maatregelen genomen om het risico te minimaliseren of weg te nemen.
Bij het kiezen van beheersmaatregelen wordt de arbeidshygiënische strategie gehanteerd.
Blootstelling aan kankerverwekkende, mutagene en voor de voortplanting giftige stoffen wordt zo veel mogelijk voorkomen of beperkt.
Er zijn voldoende preventieve maatregelen genomen om ongewilde gebeurtenissen te voorkomen.

Ik neem ook gewoon drinken van thuis mee eigenlijk :) de stratenmakers hier hebben ook keurig hun eigen drinken mee. Kleine moeite :) en ja, op bepaalde evenementen kan ik ook alleen handen wassen bij de wc.

oja... vergeten te zeggen.. ik werk er nu drie weken en er zit nog steeds een gat in de grond die dichtgemaakt zou worden maar nog altijd net gedaan. 20cm diep en 30c, breed in het vierkant.

tuurlijk bij sommige beroepen krijgen ze geen drinken van de baas. maar die mensen werken buiten. ik werk in een winkelcentrum op een vaste plek.

en ja eigen thee koffie en water neem ik mee.
Laatst bijgewerkt door melissa_b op 06-11-14 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:31

Volgens mij is een toilet wel verplicht maar wordt er niets gezegd over hoe schoon of zo. Op een bouwplaats zijn ze ook wettelijk verplicht een toilet te plaatsen.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:32

Je kunt toch een leeg (2liter) melkpak thuis omspoelen en wassen en vanaf dat moment jezelf aanwennen deze elke ochtend thuis te vullen met water? Met 2 liter kun je ongeveer 8 bekers water vullen dus denk dat je dan qua water de dag wel door komt. Daarnaast gewoon een doosje met theezakjes kopen, en dan heb je daar ook een voorraadje voor. Dat toilet lijkt me niet echt prettig, hoe gaan je collega's hiermee om?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:34

Bel de arbo dat je niet veilig kunt werken door het gat in de vloer en neem je eigen drinken mee. Het is niet verplicht en zoals ik al zei; bij mij werd er gewoon geld ingehouden voor de kosten van de koffie en thee :')

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:34

Gewoon zelf een thermoskan meenemen met thee of koffie? Ik zie het probleem ook niet zo wat dat betreft. Een smerig toilet zou ik wel wat van zeggen.. Brrr...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:35

XLeandrosX schreef:
Volgens mij is een toilet wel verplicht maar wordt er niets gezegd over hoe schoon of zo. Op een bouwplaats zijn ze ook wettelijk verplicht een toilet te plaatsen.

Als je op de markt staat is er ook geen toilet en zul je gebruik moeten maken van een openbaar toilet.
Wegwerkers/stratenmakers hebben ook geen toilet bij zich.

miccamaaike

Toilet lijkt me idd vervelend en ook jammer dat er niks te drinken is maar ik zou naar een oplossing zoeken ipv er een al te groot probleem van te maken. Gewoon van huis flesje water meenemen en dan komt t vast wel goed!

Sammie

Gewoon zelf water meenemen.

Shadow0

Er zijn wel oplossingen te vinden... maar tegelijkertijd vind ik het ook wel zo leuk als een werkgever de indruk wekt een beetje mee te denken om een klein beetje comfort te verzorgen :j Ik kan me het gevoel van de TS wat dat betreft wel voorstellen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:40

Tja, de wc kan goor zijn maar dat kan ook als je met alleen mannen werkt en meestal moet je de wc dan toch evengoed zelf schoon houden.
Ik vind het eerlijk gezegd maar een klein probleem wat makkelijk op te lossen is.
Je zou eventueel met een plasgootje kunnen plassen.
En een wasgel nemen zodat je geen water nodig hebt.
En wat theezakjes en water, ach, wat kost het nou helemaal, je kan lekker je eigen gang gaan, cup a soupjes doen enz. heerlijk toch?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:42

Moet je ook voor de wc betalen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:43

Plasgootje vind ik wel erg ver gaan hoor. Een wc hoort gewoon schoon te zijn, dus als hij zodanig vies is dat je m liever niet wil gebruiken gaat het een kwestie van een lange adem worden.. Klagen dus.. Ts is niet de enige die die wc gebruikt lijkt mij. Dus die wc wordt extern schoon gemaakt en intern ook gebruikt.

Een baan waarbij ik met een plasgoot naar de wc zou moeten gaan is een baan die ik erg snel op zou zeggen, tenzij ik heel erg wanhopig een baan nodig zou hebben.