HBO rechten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

HBO rechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 21:16

hoi!

Ik ben al een jaar of 2 zeker van mijn toekomstige studie, HBO rechten. Ik hou van dingen uitzoeken, omwegen en gaten in de wet te vinden, te beargumenteren en te beredeneren. Daarbij ben ik enorm geintresseerd in rechten. Ik zoek rechtzaken online op, ik lees de straf door. Ik kom graag voor mezelf of mensen op en hou van een flinke discussie waar goed in gecommuniceerd wordt. Oftewel, rechten was perfect dacht ik. Maar ik begin steeds meer te twijfelen, ik krijg enorm het gevoel dat je met HBO rechten vrij weinig kan. Uni zit er namelijk voor mij niet meer in. Ik vraag me echt af wat ik kan na HBO rechten, is het veel te breed? Kan ik dan ook echt een HBO functie vullen? Ik ben al naar open dagen geweest maar was toen veel te zeker van de studie, waardoor ik te weinig over deze dingen heb gedacht, ik ga uiteraard nog wel.
Zijn hier bokkers met advies, of nog beter bokkers die HBO rechten studeren of gestudeerd hebben? Wat voor banen zouden aansluiten op mijn intresses, en zou dat gewoon met HBO rechten kunnen?
Ik zit trouwens in 5HAVO

ImLucky

Re: HBO rechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:19

ik heb het zelfden, ook deels omdat ik heel moeilijk leer door te lezen
neif nu dus meer naar hbo psychologie
stipje dus :)

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:20

Ik ben vierdejaars studente HBO-Rechten in Groningen en kan zeker wel wat meer over de opleiding vertellen. :)

Ik vind de baankansen persoonlijk moeilijk in te schatten. De opleiding werd in Groningen in 2004 opgestart en vier jaar later kwam de eerste lichting op de arbeidsmarkt. De opleiding is dus relatief jong. Met de juridisering van de samenleving zijn er mogelijkheden voor HBO-juristen, maar ik heb wel het idee dat de (academische) juristen een beetje moeten wennen aan de rol van een HBO-jurist. Ikzelf vind de doorgroei-mogelijkheden beperkt. Naar mijn idee zal je als HBO-jurist vaak onder een WO-jurist werkzaam zijn en daarin weinig kunnen doorgroeien. Daarom kies ik er zelf voor om volgend jaar door te studeren aan de universiteit. :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:31

Ik ben na mijn eerste jaar HBO Rechten overgestapt naar de universiteit. Dit wegens bovenstaande reden. Nu ben ik afgestudeerd en ervaar ik dat persoonlijk ook zo in de praktijk. Enig voordeel van HBO vind ik dat zij meer praktijk gericht zijn tegenover dat wij heel theoretisch zijn ingesteld als uni.

Er is recent een keuzetoets uitgebracht waarin staat wat de toekomstige baankansen zijn van elke studie. Hieruit kwam naar voren dat er de komende jaren een overschot aan juristen van uni en hbo zal zijn waardoor het zeer lastig zal worden om een baan te vinden.

Echter je moet wel een studie doen die je leuk vind, niet enkel om wat de toekomst brengt. Dus volg wat je gevoel zegt, ga eens een keer meelopen om te zien hoe HBO rechten is

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 00:23

Ik ben al 3 keer meegelopen met HBO rechten :o En ik was echt van overtuigd, dit is hem! Maar bij het idee dat opleiding te breed is en je eigenlijk beter uni er na kunt doen.. Maar als ik dingen opzoek, opendagen bezoek dan is de enigste twijfel die ik nog heb tilburg of den bosch, maar de studie lijkt me echt leuk! Is uni echt moeilijk? En kun je dat nog gewoon met je P? Misschien toch maar gewoon HBO rechten doen en proberen met mijn P naar de uni te gaan, lijkt me wel heel zwaar voor mij en daarom was ik eigenlijk niet van plan om nog uni te doen. Ook door mijn leeftijd, ik ben al 18. Maar moet wel zeggen dat dit mijn droom is. :o

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:25

*Breekt even in*

Je bent pas 18 joh, 18 is nog hartstikke jong! Daar moet je je echt absoluut niet door laten tegenhouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:35

Ik heb een jaar op het HBO-recht gezeten, daarna ben ik met mijn propedeuse overgestapt naar de universiteit. Ik raad het iedereen af om HBO-rechten te gaan doen. Het is werkelijk geen vergelijk met de universiteit.

Ik sprak laatst een advocaat. Ik citeer hem:
''Ik heb de ontdekking van de eeuw gedaan. Ik heb nu een HBO'er in dienst, welke voor een schamel loon alle rotklussen doet, zoals stukken kopieren etc.''

Natuurlijk zijn er ongetwijfeld fijne plaatsen voor een HBO-recht jurist, maar de toekomst daarvoor is niet geheel zeker. Nu is de markt niet geweldig voor WO-studenten, maar banen zijn er zeker wel.
Als je echt graag in het recht terecht komt, ga dan lekker even nog VWO doen. Met jouw instelling moet de WO rechten vast lukken! +:)+

Mocht je meer info willen, dan kan je ook een PB sturen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:56

Ik heb dezelfde ervaring als hierboven.

Je vraagt of de uni moeilijk is. Daar is geen zinnig antwoord op te geven. Ik lees mijn stof 1 keer door en ik ken het. Een jaar genoot van mij is zijn eerste jaar niet doorgekomen omdat hij het te moeilijk vond.

Of je met een P nog kan instromen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat in mijn eerste jaar zo'n 45 HBO P studenten zijn gestart en daar zijn er nu nog 2 van over. De rest is afgehaakt omdat ze het niveau niet aankonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:59

Ja, met een P kun je nog instromen. Ik zit zelf erg te twijfelen of ik na mijn P over ga stappen. Ik heb hem helaas -wegens omstandigheden- niet gehaald binnen mijn eerste jaar en ben nu mijn herkansingen aan het doen. Het punt is dat je op het HBO erg praktijkgericht opgeleid wordt, waar ik liever meer de theorie induik (het hoe en waarom) in plaats van enkel het "Hoe". Want dat is het wel een beetje op het HBO. Neemt niet weg dat het een leuke en interessante studie is waarmee je breed opgeleid wordt.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 01:25

Ja moeilijk of niet is natuurlijk per persoon verschillend, Maar ik vraag me heel erg af: als je gemotiveerd bent, de havo fatsoenlijk hebt kunnen doen zonder hele nachten leren, er geïnteresseerd in bent en nog een klein beetje gevoel er voor hebt of het dan mogelijk is. Want echt mega slim ben ik ook niet, havo ging prima maar vwo was bijvoorbeeld wel echt te moeilijk, dan zou ik wel zoveel moeten leren. Maar uni is natuurlijk iets anders als vwo, want het is iets wat je leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 01:27

Tsja, ik heb genoeg mensen ontmoet die op de universiteit zitten en waarvan ik echt zoiets had van...Jij? :') Denk dat het voornamelijk je instelling is. Willen weten, willen leren.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:48

Er zitten zéker niet alleen maar slimme mensen op de uni hoor :+ Als je een beetje kunt leren kan je 't altijd proberen, een goede motivatie scheelt een hoop. En wat betreft leeftijd: ik ben op mijn 21e nog doorgestroomd naar de uni, dus dat is echt geen probleem, je bent nog hartstikke jong!

Ik weet van een vriendinnetje van mij die HBO rechten heeft gedaan dat ze daarna een baan bij de gemeente aangeboden kreeg. Volgensmij was ze daar dan voornamelijk met vergunningen en besluiten bezig.. Dat is dus een mogelijkheid met HBO Rechten. Heeft de opleiding geen website waar meer info over dat soort dingen te vinden is?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:10

Als je VWO te moeilijk vind denk ik dat je het ook pittig zal vinden op de uni om eerlijk te zijn. Het is heel veel leeswerk. Je moet gewoon alles erin stampen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:52

Als je nu havo doet omdat vwo te zwaar was hoeft dat niet te betekenen dat uni na de p te zwaar is. Vaak leer je makkelijker als t binnen je interesses valt. Begin met hbo en kijk zo halverwege het jaar hoe je er voor staat, dan heb je nog voldoende tijd om er voor te kiezen om uni te gaan volgen of hbo af te ronden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:55

Vergeet niet dat een rechtenstudie ook onderdelen bevat die door veel studenten gehaat worden en waar zelfs excellente VWO studenten moeite mee hebben.

Neem vakken als staatsrecht, rechtsgeschiedenis en rechtsfilosofie. Dat moet je liggen anders kan het een enorm struikelblok zijn. Dat zijn ook de drie vakken waar de uitvallers bij ons op onderuit gingen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:02

En bedenk ook dat je tijdens je middelbare schooltijd ook de last der hormonen meezeult die ook heel veel energie hebben gevraagd. Ik denk dat elke opleiding de beruchte struikelblokken heeft :j

ts, als jij hbo rechten echt leuk vind, doe het :j voor het overgrote deel van de studies is de markt op dit moment gewoon slecht; of je nou hbo of wo rechten doet. Ik zie veel functies voorbij komen waarbij hbo rechten wordt gevraagd en wo rechten juist als te ambitieus wordt gezien; het ligt er puur aan wat jij zelf graag wilt. Als je advocaat wil worden, dan is wo rechten nodig maar als jij juridisch medewerker wilt worden bv is hbo juist de voorkeur. Dus begin maar gewoon en zie maar waar het schip strandt :j je komt vanzelf achter wat je echt graag wilt doen!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:04

Je zou eens kunnen kijken naar de opleiding SJD. In deze opleiding krijg je zowel juridische vakken (rechtsvakken) als sociale communicatieve vakken. Ik zit op dit moment in het 3e jaar van deze opleiding dus mocht je inhoudelijke vragen hebben stel ze gerust. :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:07

Daarbij kan je na HBO-rechten ook een andere studie kiezen, die ook raakvlakken heeft. :j Zoals criminologie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:07

Vriendin van mij is afgelopen februari afgestudeerd als HBO jurist.
Het is haar nog niet gelukt een passende baan te vinden in haar interessegebied (bestuursrecht, waarbij ze zoekt naar funncties als juridisch medewerker bij bv gemeente of provincie of andere (semi)overheidsorganen.

Daarom is ze in september gestart met een premaster Recht aan de universiteit en die wordt volgend jaar gevolgd door een master.

Vriendin komt overigens van een MAVO achtergrond, daarna MBO geloof ik en nu dus universiteit.
Ze is inmiddels wel iets ouder dan de gemiddelde student (31) maar waar een wil is, is een weg.

Ik begreep dat het voor haar klasgenoten ook lastig was om een passende baan te vinden na hun HBO diploma.

Ik wil je helemaal niet ontmoedigen, maar het is wel goed om te realiseren wat je toekomstperspectief is.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 06-11-14 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:09

Maar waar is het nu niet lastig om een passende baan te vinden? Het overgrote deel van de starters worstelt daar nu mee om een passende baan te vinden. Ik heb zelfs op mijn werk een afgestudeerde geneeskunde student die als mbo'er in de zorg bijklust en hij is niet de enige. Ik zit mijn met wo diploma ook ongeschoold werk te doen en de wo rechtenstudenten komen ook niet makkelijk aan de bak :n
T is voor het overgrote deel gewoon een rot tijd... Maar je moet ergens beginnen, met hbo recht kun je ook andere kanten op en altijd nog overstappen naar de wo als je dat moet doen voor je droombaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:14

Ik heb altijd geschiedenis docent willen worden, maar vanwege de baankans HBO-rechten gedaan omdat die opleiding breder is en een hogere baankans heeft (in het oosten).

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:25

Baankansen voor zowel universitaire als hbo rechten wordt minder ten gevolge van een overvloed aan studenten. Daarbij komt dat werkgever daardoor de keus hebben om de beste te kiezen

Ik heb ook hbo rechten gedaan en daarna uni. Echter was havo en hbo te makkelijk voor mij, toch viel de uni erg zwaar. Pas in mijn master viel het kwartje qua vraagstelling en haalde ik 8 en 9. Daarvoor vaak 6 en 7

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:58

Er is hier altijd nog meer werk als jurist dan als geschiedenis docent, daar is namelijk GEEN werk voor helaas. Dan moet ik naar het westen toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:47

VeraPopeye schreef:
Ja moeilijk of niet is natuurlijk per persoon verschillend, Maar ik vraag me heel erg af: als je gemotiveerd bent, de havo fatsoenlijk hebt kunnen doen zonder hele nachten leren, er geïnteresseerd in bent en nog een klein beetje gevoel er voor hebt of het dan mogelijk is. Want echt mega slim ben ik ook niet, havo ging prima maar vwo was bijvoorbeeld wel echt te moeilijk, dan zou ik wel zoveel moeten leren. Maar uni is natuurlijk iets anders als vwo, want het is iets wat je leuk vind.

Ik doe op dit moment ook vwo, heb vorig jaar havo afgerond en ik moet eerlijk bekennen dat ik ook geen sterleerling ben, desondanks doe ik het bovengemiddeld goed op vwo. Dus het hoeft niet per sé te betekenen dat je cijfers op vwo lager zullen zijn of dat je meer zult moeten leren, het is gewoon een kwestie van een beetje meer inzet. Maar aangezien jij een duidelijk doel voor ogen hebt moet dat wel goedkomen lijkt me.

En 18 is niet te oud! Ik ben (hoogstwaarschijnlijk) al 20 als ik van de middelbare school af ga. :') Oeps. Beetje een omweg genomen, maar ach, de leeftijd op HBO en op de universiteit al helemaal varieërt nogal. Ik denk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:55

Jeetje, ik zat even mee te lezen maar ik schrik er dus best wel van dat je met HBO (!) rechten kans hebt om gewoon in dienst van een WO'er terecht te komen als papierruimer.. Daar doe je het natuurlijk niet voor. Wel goed om te weten, als ik nog beslis om rechten te studeren zorg ik er dan wel voor dat ik nog 2 jaar vwo doe oid.

Succes TS!