Studiekeuze gemaakt. Maar wel de goede?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Firelover96

Studiekeuze gemaakt. Maar wel de goede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 16:48

Hallo iedereen,

Ik ben in september begonnen aan de opleiding Archeologie aan de Universiteit. Ik ben afgelopen mei geslaagd voor mijn vwo.

Maar sinds dat ik ben begonnen met deze opleiding ben ik alleen maar gestresst, en heb ik het idee dat ik de hoeveelheid stof niet kan overzien. En daarbij heb ik het gevoel dat dit te veel voor mij is. De laatste drie weken ben ik gaan twijfelen aan mn studie keuze, is dit wel goed gekozen, had ik niet wat anders moeten doen? Of het HBO moeten gaan doen?

Dus ik vraag me nu al drie weken af of dit wel is wart ik later wil gaan doen, en of ik dit wel kan volhouden met de hoeveelheid werk die ik moet doen.

Zijn er mensen die hetzelfde gevoel hebben gehad, of hebben? en eventueel tips kunnen geven?

Alvast bedankt.

hidsiiiggg

Re: Studiekeuze gemaakt. Maar wel de goede?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:09

De eerste maanden zijn het zwaarst.... hou nog even vol en probeer je bsa te halen! Meestal is het tweede jaar een stuk beter te doen omdat je beter in de stof zit en weet hoe je moet leren. De vakken zijn ook zeker niet moeilijker in het tweede jaar!

Het verschil met het hbo is erg groot! Grote kans dat je je gaat vervelen!

Ik heb er ervaring mee:p

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:32

Misschien heb je geen goede studiestrategie of zou je time management beter kunnen? Dan zou je eens kunnen kijken voor cursussen die je helpen bij het studeren. Bij ons kun je dat soort cursussen volgen via dienst studentenzaken of via de studentenvakbond.

Ga ook eens met je studieadviseur praten over je twijfels en de problemen waar je tegenaan loopt, die kan je waarschijnlijk het beste adviseren en wellicht ook doorverwijzen naar zo'n cursus.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:38

Het idee dat het een beetje teveel is en dat je het niet kan overzien is niet zo vreemd. Universiteit of VWO maakt nogal wat uit... heel normaal dat je het idee hebt dat het niet lukt.. dus laat je daar niet meteen van de wijs brengen en onzeker over worden.

Ben wel benieuwd je vindt het veel stof... maar vind je de stof wel leuk?

Als je de rest van de studie wel heel leuk vindt... dan zou ik zorgen dat je de tips van MonaLieske gaat volgen (zorgen dat je overzicht krijgt en het leren effectiever aanpakken) Zorg dat je goed weet wat de verwachtingen zijn, neem studiegids erbij, ga met medestudenten samen studeren, vraag docenten om hulp als je iets niet begrijpt.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:57

Het verschil tussen de middelbare school en de universiteit is erg groot, zoals je nu natuurlijk gemerkt hebt :P
Als je de studie wel leuk vindt, zou ik toch doorzetten. Het tempo en de grote hoeveelheden stof wennen vanzelf ;)

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:56

Als je het nog wel erg leuk vind zou ik zeker nog niet stoppen! De eerste maanden zijn even bikkelen, dus probeer nog door te gaan en kijk over een paar maanden wat je er dan van vindt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:59

Ik had hetzelfde gevoel toen ik begon met mijn studie, dat het zoveel was en niet te overzien.

Bedenk dan dat ook de verste reis met de eerste stap is begonnen. Iedere dag een stukje, en dan heb je aan het eind van het jaar een heel eind gehad.