Heel het najaar staat bij mij in het teken van kerst.. Omdat het nou eenmaal een gouden handel is in mijn vak als bloemist maar, wat heb ik er een hekel aan..
Daar gaan we weer.. elk jaar zie ik er weer tegen op. Het wordt kouder, de klok gaat een uurtje achteruit. En in oktober is het weer mis, de eerste kerstballen worden weer uitgepakt, de workshops worden weer verzonnen, Bloemstukjes steken met kerstballen, lelijke rendieren, obesitas kerstmannen en knalrode sterren. De combinatie rood wit is ineens weer gedoogd en word door sommige consumenten zelfs mooi gevonden
de eerste kerstmenu's verschijnen weer, duizenden reclame's over speelgoed, luchtjes, horloge's etc. Komen weer langs.. In mijn ogen een grote commerciële bende. en dan nog niet te spreken over alle slechte muziek die me mijn strot uit komt tegen de tijd dat het daadwerkelijk 24 december is. All I want for christmas is Januari! Want dan is al die ellende voorbij 
En dit is dan nog alleen maar over het commerciële en nog niet eens over de gezellige sfeer in huis,
Want in Oktober moet ook al gepland zijn wanneer iedereen waar is want je moet toch wel verplicht gezellig aan tafel gaan zitten tegelijkertijd.. Wat altijd uitloopt in spanningen, tranen, aangebrand eten een lelijk uitgevallen kerstboom en nog meer van die ellende.. Waarbij er ineens een 5 gangendiner moet worden ingezet waarbij er dus constant iemand in de weer is om alles op tafel te krijgen. Zo niet gaan we massaal gourmetten..
En dan nog de vraag hoeveel mensen nog daadwerkelijk in onze eetdriedaagse een keertje in de kerk gaan zitten..
Ik snap er werkelijk niks meer van. Wat ooit is bedacht om de geboorte van Jezus Christus te vieren is uitgelopen in grote commerciële geldsmijterij en voedselstampwedstrijd..
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo tegen aan kijkt.. Wie heeft er nog meer niks met de huidige vorm van kerst?
)

dat wordt gewoon veel grootser en leuker gevierd, de sfeer is daar ook veel leuker als hier!