Gebruik instrumenten uit onderzoek door derden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jettie

Gebruik instrumenten uit onderzoek door derden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 10:57

In mijn omgeving ken ik niet zo veel mensen die ervaring hebben met zoiets, dus ik hoop dat bokkers me een beetje kunnen helpen!

Het zit namelijk zo; tijdens mijn bacheloronderzoek heb ik een interventieprogramma ontwikkeld voor het basisonderwijs en tijdens mijn masteronderzoek een praktisch instrument (een checklist) die gebruikt kan worden in het voortgezet onderwijs. Beide onderzoeken uitgevoerd met een medestudent trouwens en natuurlijk onder begeleiding. Twee heel erg leuke onderzoeken om te doen en er zijn mooie 'producten' uitgekomen. Eén scriptie is, in verkorte vorm, onlangs gepubliceerd in een vaktijdschrift. Ik ben echt enthousiast over de instrumenten en vertel er graag over, net als mijn medestudenten en een aantal betrokken docenten.

Nu is het zo dat er in het werkveld interesse is om iets te doen met de instrumenten. Zo wordt de checklist binnenkort opgenomen in een boek en is er ook iemand van een commercieel onderwijsbureau geïnteresseerd. Voor het interventieprogramma heeft zich ook iemand gemeld die het graag zou gaan gebruiken bij leerlingbegeleiding, zij is ook bereid te betalen voor het programma.

En daar begint het lastig te worden... aan de ene kant heb ik zoiets van: Gebruik maar, wij willen graag een groot publiek bereiken dus het is alleen maar mooi dat dat lukt. Ook is het instrument ontwikkeld tijdens de studie en wij hoeven er dan ook geen geld voor. Aan de andere kant: het idee dat iemand anders er misschien wél op een commerciële manier mee 'aan de haal gaat', zit me ook niet helemaal lekker.

Dit bespreek ik natuurlijk ook met de begeleiders vanuit de universiteit, maar die zijn vanwege privé-omstandigheden moeilijk bereikbaar op het moment. Ik ben erg benieuwd of andere studenten of wetenschappers hier ervaring mee hebben, dus... brand los! :D

Jettie

Re: Gebruik instrumenten uit onderzoek door derden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 10:52

Niemand? Mag ook van een heel andere studierichting zijn. Er zijn toch wel meer mensen die een instrument of product hebben ontwikkeld dat daarna werd gebruikt? :P Of was dat altijd in opdracht van een bedrijf dat daarna automatisch eigenaar is?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:01

Geen directe ervaring hiermee, maar tijdens mijn wetenschappelijke stage (en velen die ik ken, mn in de gezondheidszorg en medische wereld) gold de regel: alles wat je tijdens die stage 'ontdekt' of 'maakt' is eigendom van het bedrijf of instelling waar je stage loopt. Wij deden dus altijd afstand van onze rechten.

Is dit bij jou niet ook zo?
En zo ja: dan is dit (het wel of niet geld vragen voor die producten) niet jouw 'probleem' toch? Dan zijn ze eigendom van de instelling waar jij ze voor ontwikkeld hebt en heb jij geen rechten mbt dat product. Aka dan moet die instelling (of uni, of bedrijf of wat dan ook) beslissen of ze die producten Verkopen of gewoon weg geven.

Zo nee. Dan zou ik het volkomen normaal vinden dat iemand betaald voor jouw product.
Dat product is niet zomaar uit de lucht komen vallen, jij (en medestudenten en begeleiders etc) hebben veel tijd en moeite geïnvesteerd in het maken er van. Lijkt me niet meer dan normaal dat als iemand dat product wil gebruiken dat ze er dan voor betalen. De hoogte van dat bedrag lijkt me een stuk lastiger :p

Wel super leuk trouwens dat er zo'n interesse in is!!!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:33

Je kunt ook aan een constructie denken dat jullie product weliswaar gebruikt mag worden, maar alleen als vooraf toestemming gevraagd wordt, én altijd met bronvermelding. Op die manier is het wel op grotere schaal te gebruiken (wat natuurlijk supergaaf is), maar is wel altijd duidelijk dat het van jullie afkomstig is.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:02

Onderzoek dat met publiek geld wordt uitgevoerd moet ook publiekelijk toegankelijk zijn. Ook als een bedrijf bepaalde dingen niet in het openbaar wil hebben, zal hier toch aan moeten worden voldaan. Het rapport wat je hebt geschreven zal de delen die de opdrachtgever voor zich wilde houden, niet nadrukkelijk hebben geformuleerd en het proces of afwegingen die ergens toe hebben geleid (en onderdeel van jouw opleiding zijn geweest) wel hebben beschreven. Niks staat jou in de weg om een spin-off bedrijf op te zetten en met de toepassing van dat onderzoek een product verder te ontwikkelen. Zie het als een kans, niet als een wie-gaat-er-aan-de-haal-met-mijn-programma. Misschien ben jij wel de sleutel in de toepasbaarheid: jij weet er alles van af. Misschien willen ze jou wel hebben als consultant :) .

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 11:23

Bedankt voor jullie reacties, top!

Zwitsal: in ons geval is de uni dan eigenaar idd, het lukt alleen nog niet echt om duidelijkheid te krijgen vanuit onze begeleiders.
Roadracer: zo hebben we het tot nu toe aangepakt inderdaad :)
Zunzuncito: ja dat laatste is zeker ook een optie! Ik heb ook al gesolliciteerd bij een uitgeverij, met verwijzing naar m'n onderzoek, maar zij hadden helaas geen plek op het moment.

Goed nieuws in ieder geval: mijn medestudent heeft vrijdag bij een symposium 2 mensen gesproken die verbonden zijn aan de universiteit én actief zijn in het werkveld, en zij willen graag met ons in gesprek. Dus wie weet komt daar iets interessants uit!