Het zit namelijk zo; tijdens mijn bacheloronderzoek heb ik een interventieprogramma ontwikkeld voor het basisonderwijs en tijdens mijn masteronderzoek een praktisch instrument (een checklist) die gebruikt kan worden in het voortgezet onderwijs. Beide onderzoeken uitgevoerd met een medestudent trouwens en natuurlijk onder begeleiding. Twee heel erg leuke onderzoeken om te doen en er zijn mooie 'producten' uitgekomen. Eén scriptie is, in verkorte vorm, onlangs gepubliceerd in een vaktijdschrift. Ik ben echt enthousiast over de instrumenten en vertel er graag over, net als mijn medestudenten en een aantal betrokken docenten.
Nu is het zo dat er in het werkveld interesse is om iets te doen met de instrumenten. Zo wordt de checklist binnenkort opgenomen in een boek en is er ook iemand van een commercieel onderwijsbureau geïnteresseerd. Voor het interventieprogramma heeft zich ook iemand gemeld die het graag zou gaan gebruiken bij leerlingbegeleiding, zij is ook bereid te betalen voor het programma.
En daar begint het lastig te worden... aan de ene kant heb ik zoiets van: Gebruik maar, wij willen graag een groot publiek bereiken dus het is alleen maar mooi dat dat lukt. Ook is het instrument ontwikkeld tijdens de studie en wij hoeven er dan ook geen geld voor. Aan de andere kant: het idee dat iemand anders er misschien wél op een commerciële manier mee 'aan de haal gaat', zit me ook niet helemaal lekker.
Dit bespreek ik natuurlijk ook met de begeleiders vanuit de universiteit, maar die zijn vanwege privé-omstandigheden moeilijk bereikbaar op het moment. Ik ben erg benieuwd of andere studenten of wetenschappers hier ervaring mee hebben, dus... brand los!
Of was dat altijd in opdracht van een bedrijf dat daarna automatisch eigenaar is?
.