Beste vriend krijgt relatie; verandering vriendschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Beste vriend krijgt relatie; verandering vriendschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 01:56

Ik zit ergens mee, maar weet niet zo goed wat ermee te doen, of ik er wel iets mee kan doen en of de gevoelens wel 'gegrond' zijn.

Vriend van mij is net de deur uit. We hebben even samen film gekeken. Was wel gezellig. Maar voel me beetje rot...

Mijn beste vriend heeft sinds een paar weken een nieuwe vriend, een relatie. Schat van een jongen, met wie ik ook heel goed kan. Hij past ook leuk in onze vriendengroep. Ik word vaak uitgenodigd en voel me dan ook absoluut niet het derde wiel als we met zijn drietjes zijn... Ben blij voor ze. Echt.

Maar ze zijn zo verliefd op elkaar, dat elk moment om hem gaat. En dat snap ik. Je bent verliefd. Maar ik voel me een beetje... Ja, niet echt rot ofzo, maar wel mwoah...

Waarom precies?

Nou, zoals vanavond. Ik heb echt een paar stress dagen achter de rug en voelde me gewoon niet prettig.. Wat ik ook aan mijn beste vriend liet doorschemeren, maar wat hij niet merkte. Mannen. Daar moet je direct mee zijn :D. Dus om 9 uur vroeg ik of hij langs wilde komen voor een film, want voelde me niet fijn en kon wel gezelschap gebruiken. Hij kwam er meteen aan, want zo'n schat is het wel. Even gepraat. Film aangezet.. En tijdens de hele film, zat hij constant met zijn vriend te appen... Ik zat behoorlijk in de film, dus hier en daar maakte ik wat opmerkingen over de film, waar dan weinig op word gereageerd. Zijn vriend zit nu in Amsterdam voor twee weken dus die mist hij wel, dus oké, ik snap het appen.. Maar ik vond het wel vervelend. Ik kon net zo goed de film alleen kijken.

En niet alleen nu, maar ook tijdens andere dingen. Het is echt niet zo dat zijn aandacht helemaal niet meer bij mij ligt, natuurlijk niet... Maar er zijn momenten dat hij naar buiten gaat als we in de kroeg zitten met wat mensen, even bellen of appen.. Of dat je hem dingen zegt en hij er half bij is, want zijn hoofd zit bij zijn vriend en dus in zijn telefoon. Of tijdens het uit eten gaan, huppa, telefoon erbij. Gewoon constant contact met zijn vriend en de aandacht niet bij mij of de gebeurtenis hebben. Dan heb ik even zoiets van joh, als je aandacht toch niet bij mij is, waarom ben je dan in hemelsnaam hier en ga naar je vriend toe...

Maar goed, natuurlijk is dat zo als je stapel verliefd bent. Dan is die persoon alles. Dat kan ik hem eigenlijk ook niet kwalijk nemen.

Maar ik vind het wel vervelend. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet en hoe ik er mee moet om gaan.

Het is een verandering in 'onze relatie'. Als in, wij zijn altijd met zijn twee. Ons twee tegen de rest... En daar is nu een derde bij. Nee, het word langzaam hun twee en ik ben de derde. Dat is normaal. Dat is oké. Dat is niet het probleem. Want zoiets is heel logisch en natuurlijk. Hun zien elkaar nu dagelijks, slapen elke nacht bij elkaar, zijn veel bij elkaar.. En ondanks dat ik mijn beste vriend ietwat minder zie als hiervoor en de vriendschap echt niet veel is veranderd, met hoe we met elkaar omgaan, vind ik het wel moeilijk, want er is wel een kleine verschuiving. Ik vind het lastig hoe hij niet zijn aandacht een bijna 100 procent bij mij heeft op een avond dat we wel met zijn twee zijn.. En soms dan vind ik het gewoon jammer als ik iets leuks wilt doen, maar hij is dan bij hem, terwijl dat normaal niet het geval zou zijn.

Ben ik dan veeleisend? Ben ik dan egoïstisch? Ik weet het niet..

Ik weet wel dat ik me er toch wel rot om voel. Vanavond heeft niet geholpen.

Wilde bijna boos op hem worden, wat oneerlijk is, dus niet gedaan en gewoon wel leuk gehad en hem net normaal gedag gezegd.. En daarna even de negatieve gevoelens weg proberen te slikken.

Met eerdere relaties was dit er niet, want daar was hij niet stapel verliefd op en die relaties duurden ook niet lang. Ook waren dat relaties waarvan ik niet hield. Vond zijn vriendjes allemaal niets en dat wist hij ook.

Deze jongen is echt een schat en beide verdienen ze al het geluk. Mijn beste vriend keek laatst raar op toen we met zijn tweeën uit eten zouden gaan en ik uit mezelf zijn vriend mee vroeg. Dat had ik nog nooit eerder gedaan, zei die. Zijn andere helft uit mezelf uitgenodigd om mee te gaan :') .. Nee, want die vond ik ook niets en wilde ik er nooit bij hebben als we iets met zijn twee gingen doen. Deze jongen vind ik gewoon ook erg gezellig en zie hem graag.

Hij is blij dat we goed met elkaar kunnen opschieten. En ik ook..

Ik ben ook niet jaloers, denk ik. Dat is het niet. Het is gewoon een verandering in onze vriendschap. Een kleine verandering die positief is. Maar één die toch wat impact heeft op mij en waar ik gewoon even niet mee weet wat ik ermee moet doen.

In ieder geval lucht erover schrijven al op.

Ik wil hem er ook niet mee lastig vallen, want kan mijn vinger ook niet precies leggen op wat het nou is, en hij is super gelukkig met hoe het nu allemaal gaat.. En voor het eerst helemaal happy dat ik zijn vriend mag. Hoewel hij wel even raar opkeek toen hij hoorde dat we ook weleens met elkaar appen :') En binnenkort met elkaar op de koffie gaan haha.

Bij wie is het ook weleens eerder gebeurd? Dat je beste vriend of vriendin een relatie kreeg, die zeer waarschijnlijk een lang leven zou hebben, en waar de verandering toch wel even behoorlijk wennen was? Hoe ging je daarmee om? En ging het goed?

LhinnOlijf

Re: Beste vriend krijgt relatie; verandering vriendschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 02:35

Misschien ook appen om antwoord te krijgen := Zeggen dat het je dwars zit dat hij 24/7 met zijn vriend bezig is en JIJ het fijn vind, dat als jullie/ vriendengroep iets samen doen, hij ook mentaal aanwezig is. Zijn vriendje loopt echt niet weg.

Anders moet hij zijn lover maar meenemen of aan de ketting leggen :P

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:00

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Ik had een vriendin al van de peuterschool, en rond haar 24/25ste kreeg ze een relatie waar ze helemaal in opgezogen werd. Sprak ik met haar af belde haar vriend of smste of appte of of of..... En niet 1x, nee elke keer dat we afspraken, en dan minstens 1x bellen en smsen (meestal meer), of hij nou aan het werk was of niet. Nou vond ik haar vriend een uilskuiken dus dat hielp ook niet echt.. Maar uiteindelijk een vriendschap van 28 jaar kapot, omdat ze niet inzag hoe loei irritant dat was... Ben daar echt heel boos om geworden en nu zie ik haar niet meer.

Ik mis haar nog regelmatig maar zolang ze met die vent is weet ik dat het geen zin heeft. Tuurlijk hoort je partner op 1 te staan dat is hier ook, maar dat wil niet zeggen dat hij recht heeft op elke seconden dat je wakker bent.

Mijn advies is praat erover, toon begrip dat hij verliefd is, maar herinner hem eraan dat er meer is op de wereld dan zijn partner. Helaas heeft dat hier niet geholpen, maar dat wil niet zeggen dat het bij jou niet werkt natuurlijk.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:03

Het maakt mij niet zoveel uit of het nou mijn beste vriend of een weer vriend is met wie ik afspreek, als hij constant met zijn mobiel voor z'n neus zit lan hij snel weer vertrekken. Zou daar dan ook zeker wat van zeggen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:10

Ik heb hetzelfde probleem gehad maar dan nog iets erger := Mijn beste vriendin die hier ongeveer elk weekend sliep, altijd mee kletste.. kreeg een vriend en was weg :Y) Het is nu 2 jaar en ik heb haar in die tijd 2 of 3 keer zónder hem gezien. Ach en weet je? Ik ben blij voor haar :j Tuurlijk is het wel eens rot als de aandacht niet meer bij jou ligt, maar ik snap wel dat hij nu met die vriend bezig is.. En wie weet wordt het wel weer minder als ze langer bij elkaar zijn..

Maargoed ik snap heel goed dat je er moeite mee hebt :(:) Had ik in het begin ook echt, het is gewoon vreemd als je altijd 'alleen' met iemand was dat er dan ineens iemand bij komt, of dat nou een telefoon is of echt een persoon doet er verder niet toe..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:15

Als hij geen 2 uur per dag zonder appen kan, dan zou het voor mij ook niet meer hoeven.

Als ik weg ben met vrienden, stuur ik mijn vriend vlak ervoor een berichtje, met wat er gedaan is en wat er nog moet gedaan worden. Dan weet hij dat ik uit ben met vrienden en in principe onbereikbaar ben.

Dus ik vind dat je er zeker wat mag van zeggen tegen je beste vriend. Wel op een goede en positieve manier en mss moet hij er een aantal dagen over nadenken voordat hij begrijpt hoe jij je voelt.

Succes en hopelijk raakt het opgelost.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:25

Ik heb precies dit gehad met een vriendin toen ik een relatie kreeg. Alleen zei ging er heel verveelend over doen. Ging zeuren dat ik na het stappen niet meer bij haar bleef slapen maar naar mijn vriend toe ging. Dat ik haar minder belde terwijl ze mij zelf nooit belde. Ik was daar heel gauw klaar mee eerlijk gezegd. Pas op hoe je ermee omgaat. Vertel het gewoon tegen hem maar let op dat je het niet negatief brengt want dan kan het zijn dat het omslaat bij hem en voor zijn vriend kiest. Je zegt zelf dat je het begrijpt zegt dat ook tegen hem.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:28

Toch zou ik het uitspreken naar je vriend toe. Zeg hem dat je het moeilijk vindt om hem bezig te zien met appen en dat je dan het gevoel krijgt dat hij liever bij hem is dan bij jou. Dat het appen op zich geen probleem is maar wel tijdens een etentje of film (vind ik trouwens van iedereen aso, een telefoon bij het eten).

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:18

Mijn vriendin DEED dat ook. Met film kijken zat dr gedachte dan helemaal in dr telefoon en niet bij mij of de film. Ik ben niet zo van de hints en ben heel direct. Dus heb op de fiets terug (fietden altijd stukje mer elkaar mee) gezegd dat ik t niet leuk vindt dat ze de hele tijd op dr mobiel zit te appen met dr vriend en dat ik op die manier geen zin heb om film met dr te kijken. Ik heb natuurlijk ook wel gezegd dat ik t wel goed snap dat je zoveel mogelijk met je vriend wil zijn en ik t heel leuk voor dr vindt dat ze nu een jongen heeft die ze echt leuk vindt. De volgende keer dat we afspraken heb ik wel duidelijk gezegd dat t mij of dr telefoon is, dus als zij de hele tijd op die telefoon zit ga ik naar huis. En ze weet heel goed dat ik dat soort dingen nier alleen zeg maar ook doe :') Ze begreep dat ik t echt niet leuk vond en heeft de vorige keer echt weinig op dr telefoon gezeten. Vind t fijn dat ze er zo goed naar geluisterd heeft :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:33

Ik vind dat je hier heel duidelijk hebt opgeschreven hoe je het enerzijds goed begrijpt en hoe je je er anderzijds door voelt. Ik zou het ook op deze manier naar je vriend communiceren :j Gewoon even moed bij elkaar rapen, zeggen dat je ergens met hem over wil praten (dat trekt hopelijk zijn volle aandacht) en vanuit jezelf je verhaal vertellen. Dus hoe jij het ervaart en in welk dillemma je verkeert.

Succes!

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:54

Helaas ken ik dat. Een vriendin van mij waar ik best goed mee kon kreeg ook een vriend. Niet meer gehoord sinds dien. Dat is nu een half jaar geleden denk ik. Ja het is jammer maar aan de ene kant ben ik blij dat ze nu een weder helft heeft en aan de andere kant vind ik het natuurlijk gewoon kansloos dat ze de vriendschap zo heeft laten vallen.
Dus ja het heeft 2 kanten.
En als ze net een relatie hebben, dan is dat allemaal nieuw en spannend en leuk enz enz. Dus ja ik zou het even afwachten.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:00

Was jij niet verliefd op deze jongen een tijdje geleden? Denk dat dat de situatie ook wel veranderd, want hoe is dat nu?
Ik wil trouwens niet stoken maar het lijkt me relevante informatie :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:08

Ik heb het zelfs met een vriendin die geen vriend heeft... Die kan zo zeuren dat ze me al eeuwen niet heeft gezien, om vervolgens als we dan eindelijk hebben afgesproken om samen iets te gaan eten haar telefoon bovenhaalt vanaf het moment dat het gesprek niet meer over haar gaat en dus niet meer boeit. En het is niet eens dat ze dan belangrijke berichtjes stuurt. Ze zit gewoon Instagram of Facebook te checken. Ik heb er al zo vaak wat van gezegd maar ze begrijpt het niet, en dat is ook de reden dat ik haar nog amper zie. Als ik met iemand afspreek, dan verwacht ik dat ik toch net iets interessanter ben dan je Facebook newsfeed. Ik zou er dus zeker wel iets van zeggen, maar dan op een normale en constructieve manier zoals je het hier hebt uitgelegd. Het is niet omdat hij nu een vriend heeft dat jij plots moet inboeten in je vriendschap. Dat je elkaar wat minder ziet nu hij een vriend heeft is ergens normaal, maar ik vind dat àls je dan afspreekt, hij wel het fatsoen mag hebben om zich op jou te concentreren.

Er is niets zo frustrerend als tijd willen doorbrengen met iemand die je het gevoel heeft alsof ze andere en betere dingen te doen hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:11

Gewoon zeggen dat je het nogal onbeleefd vindt dat hij zo druk met z'n telefoon is. En vragen of jouw vriend en zijn lover gewoon kunnen afspreken dat hij gedurende zijn bezoekjes aan jou niet appt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:12

Dat de vriendschap verandert vind je volgens mij nog niet eens het grootste probleem, hoewel dat ook even wennen is maar vriendje van vriend is leuk, dus daar is overheen te komen, maar dat geapp en die andere ongein met een telefoon, dat is bloedirritant. Dat heeft niet zoveel te maken met de nieuwheid van de relatie van je vriend maar met basale sociale vaardigheden, die we tegenwoordig allemaal schijnen te missen, doordat we veel te veel bezig zijn met de zogenaamde social media. Weet je wat we daarvan worden? Asociaal. En dat is waar je last van hebt.

Kijk eens wat poster Eileen_ schrijft en volg haar goede voorbeeld...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:21

Zijn er echt mensen die als ze bij een ander op bezoek zijn hun telefoon tevoorschijn halen? :wow: onbegrijpelijk, dat is toch enorm onbeschoft?

Ik vind dit (en ook een hoop andere situaties die in dit topic staan) niet een veranderende vriendschap, maar gewoon echt niet netjes. Hoe belangrijk is het helemaal dat je per direct een app stuurt of een paar uur later. Tenzij er iemand doodgaat, hoef je toch niet constant je telefoon te bekijken??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:22

Volgende keer dat je met hem afspreekt gewoon op een hele normale toon zeggen: Zo, klaar met die telefoon nu, nu ben je bij mij :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:28

Als jullie vriendschap echt zo close en goed is moet je dat toch tegen elkaar kunnen zeggen?
Zeggen dat je je er niet prettig bij voelt dat hij zo doet als jullie samen hebben afgesproken, dat je graag zou zien dat hij dan de aandacht bij het gesprek/film of wat dan ook heeft ipv zijn mobieltje.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:38

Ik herken je verhaal wel, maar dan van wat mijn zus me vertelt over mij:
Mijn zus en ik zijn heel close, in de zomervakanties doen we dan ook altijd een heleboel samen. Maar vorige zomer had ik pas een relatie en waren we (mijn ex en ik) bijna elke dag samen. Dat voelde voor haar erg alsof ik haar had laten vallen en ze is daar ook echt boos om geweest. Het gekke is dat ze toen vooral reacties kreeg als: "Tjah, ze heeft ook een leven zonder jou, je gaat moeten aanvaarden dat jullie niet eeuwig alles samen gaan doen" (Situatie is natuurlijk ook wel anders met zussen dan met vrienden.)
Hoewel ik er zelf behoorlijk door geïrriteerd was toen mijn zus mij ermee confronteerde, zou ik het toch even voorzichtig aankaarten. Misschien heeft hij juist het gevoel dat hij al een inspanning naar jou doet door af te spreken?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:23

Dat is nog niks. Bij mij was het zover gekomen dat ik zelfs niks meer hoor van die vriend totdat het uit is. Of als ik een hapje wil gaan eten met een vriend en het liep net bijna op een relatie uit dat hij dan niks meer wil doen, gezien hij bijna een vriendin heeft. Dat veranderd je vriendschappelijke relatie ook in een omdraai.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:18

xManon_ schreef:
Was jij niet verliefd op deze jongen een tijdje geleden? Denk dat dat de situatie ook wel veranderd, want hoe is dat nu?
Inderdaad, volgens mij kan ik me dit topic ook nog herinneren. Dat zou wel een beetje een andere wending geven aan het geheel. . .

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:58

Waarom? Als ze nu goede vrienden zijn, vaak afspreken en hij steeds op zijn telefoon zit als hij bij haar is is dat gewoon irritant, ongeacht of ze verliefd op hem is/was. Net als het elkaar minder zien, ik snap heel goed dat het vervelend is als hij minder tijd voor je heeft terwijl je elkaar eerst heel vaak zag.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 15:14

xManon_ schreef:

Dat klopt, daar was een topic over :D. Ik dacht nog eraan, zal ik het noemen of niet, maar besloten niet te doen, want ik vind het niet relevant meer. De gevoelens voor hem zijn helemaal weg :). Dat is een muur die we samen hebben doorbroken. Met duidelijke 'regels' over bij elkaar slapen, hoe om te gaan met intimiteiten etc.. Ondertussen had ik toen ook iemand anders ontmoet en dus ging het wat makkelijker. Dat is nu dan wel weer uit, maar goed, dat was toen wel handig, want mijn gevoelens verschoven naar haar.

Het is nu al weer heel lang bij het oude. Af en toe nog wel bij elkaar slapen, gewoon weer knuffelen, omarmen en dat ik bij hem op schoot zit zonder dat ik daar ook maar één tinteling bij voel.

Dus daarom heb ik het niet genoemd, want dat speelt nu niet meer.

Maar misschien toch wel handig, want het noemt wel dat onze vriendschap behoorlijk sterk en 'intiem' is. Ik denk dat ik er daarom ook moeite mee heb.

Het is daarom ook de eerste vriend van hem die ik niet erg vind. Met de anderen was ik natuurlijk erg ontevreden, logisch ook, als je zelf verliefd bent op hem. Maar met deze heb ik daar geen moeite mee. Ben blij voor ze.

Ik vind het alleen wel lastig dat, nouja, die verandering.

Het is niet alleen het appen, maar over het algemeen, het idee dat hun straks, hun tweetjes zijn. Een logisch gevolg van een goede relatie.. En ik de vriendin die erbij komt/staat/is.. Want het is altijd wij twee en dan komt er iemand bij.. Maar dat verschuift nu.

Is dat misschien toch een beetje jaloezie? :P

Ik weet niet of ik het kan aankaarten, want het is niet zo dat hij me laat vallen, absoluut niet. Hij komt gisteren wel deze kant uit, ondanks dat hij om 9 uur al in bed lag, zelf film te kijken :')

We bespreken veel. We kunnen ook bijna alles tegen elkaar zeggen.. Maar hij is nu zo happy nu en dan wil ik daar geen domper op gooien.

Ik wil het gewoon even afschrijven, mijn gevoelens leren begrijpen, daar wat inzicht in krijgen en dan weer verder gaan :)

@purny: Ben je daar nog bevriend mee? Als iemand je laat vallen als die een relatie krijgt, echt als een baksteen, dat zijn toch geen vrienden. Ik had ook een vriendin, leuke meid, kreeg een vriend en de eerste weken ging het goed, maar daarna heb ik haar een jaar niet gezien.. Opeens kreeg ik een appje van haar of ik wat wilde drinken. Wat leuk dacht ik! Bleek dat haar vriend het die dag daarvoor had uitgemaakt.. Maar goed, afgesproken weer met elkaar wat leuke dingen te doen.. Vervolgens nooit gedaan, want haar vriend had haar de dag erna terug genomen. Die krijgt bij mij ook geen tweede kans.

@Iolanthe: Heeft die confrontatie van je zus toen geholpen?

@Yasmine: Precies! Dat is het gevoel! Zo van joh, als je hier niet wilt zitten en naar je vriend wilt gaan, blijkbaar, want je appt constant met hem, wat doe je hier dan?

Ik denk dat ik inderdaad alleen even ga aankaarten van de telefoon zoals pmarena kinke en meggiemeg zeggen en het voor nu daar dan bij laat.

@verootjoo: Ik ben ook wel gelijmd aan mijn telefoon hoor. Ik app wel mensen meteen terug vaak. Maar wat ik doe is dat ik dan snel even app, ik ben uit eten, ik ben een film aan het kijken, ik app je later.. En dan de telefoon wel weg leg. Ik vind een paar keer naar je telefoon kijken niet zo'n ramp, maar de hele tijd vind ik wel vervelend.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:20

ElineS schreef:
@Iolanthe: Heeft die confrontatie van je zus toen geholpen?

Ik ben wel bewuster momenten/dagen gaan inplannen dat ik niet met hem afsprak, maar wij samen iets deden of gezellig thuis bleven. Volgens haar was dat dan nog te weinig :+ Dus ik denk dat je een beetje balans daarin moet vinden, allebei een beetje inschikken :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:05

Ja, je bent jaloers. Heel logisch. Komt voort uit (onbewuste) angst de aandacht van je vriend te verliezen omdat er nu een derde is die die aandacht opeist. Jaloezie is willen houden. Dus er goed over praten met die vriend lijkt mij de eerste en beste stap die je kunt maken.