Mysterieuze portokosten van POSTNL.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Mysterieuze portokosten van POSTNL.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 21:17

Nou, wij kregen een briefje van POSTNL met portokosten, nou hebben wij recentelijk niks besteld bij particulieren.

Er staat aan:
Aricia Wolding
[Ons correcte adres]

Nou heet niemand hier zo, kennen we niemand die zo heet en is er niemand op FB te vinden die zo heet. :?

Nou gaat het om 1.92... Ik ga sowieso morgen even bellen.

Maar wie weet hoe het zit met onze mysterieuze huisgenoot? Misschien een tweelingzus die mijn ouders kwijt zijn geraakt in het ziekenhuis? <<)

Esprit4

Re: Mysterieuze portokosten van POSTNL.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:19

Dat zijn brieven waar postnl voor waarschuwt niet betalen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:20

Wij hebben ze ook wel eens gehad, inclusief herinneringen. Lekker laten gaan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:20

Hebben wij ook al 2 keer gekregen en weggegooid :j omdat het geen bekenden zijn dus ik vertrouw het absoluut niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 21:21

Gadsie ja, ik ga het even tegen mijn ouders vertellen!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:21

Klopt, heb ik ook gehad. Niets mee doen

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:26

Ik heb laatst ook tot 2x toe een brief gekregen van postnl dat ik extra portokosten moet betalen, ja doei ga ik mooi niet doen. Je krijgt 1x herinnering en hoort nooit meer wat. Meestal kan je op internet inzien om welk poststuk het gaat...

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:29

Zelfs google geeft geen enkel zoekresultaat op die naam, dat is wel raar... Die geeft altijd resultaten! Ik zou het idd niet vertrouwen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:10

Vraag het anders eens op twitter aan de postnl. Ze kunnen aan de hand van de code enzo wel zien of ie echt is.

Overigens als ze wel echt zijn, erg fout om dan niet te betalen. Is gewoon een dienst gebruiken zonder er voor te betalen. Noem mij een moraalridder, maar dat is echt niet tof en gewoon diefstal.

Overigens bestaat er wel een Alicia Wolding, misschien type fout?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:19

Veulen84 schreef:
Vraag het anders eens op twitter aan de postnl. Ze kunnen aan de hand van de code enzo wel zien of ie echt is.

Overigens als ze wel echt zijn, erg fout om dan niet te betalen. Is gewoon een dienst gebruiken zonder er voor te betalen. Noem mij een moraalridder, maar dat is echt niet tof en gewoon diefstal.

Overigens bestaat er wel een Alicia Wolding, misschien type fout?

Maar ik ga niet betalen omdat een ander, die ik absoluut niet ken, geen postzegel plakt. Dan weiger ik ook en gooi het weg. Hoe kan ik dan een dief zijn door niet de porto te betalen, als de afzender niet frankeert :? Dat is toch niet mijn taak als ontvanger als ik nergens om heb gevraagd?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:25

Je hebt de post van die ander toch aangenomen? Als de post al niet van jou is dien je het te retouren/ weigeren.

Maar als je post ontvangt, dan zijn daar acties aan verbonden, mensen hebben daar aan gewerkt... Dus moet er voor betaald worden. Overigens wordt er als de afzender bekend is er bij de afzender geclaimd. Geen afzender bekent, dan betaald de ontvanger (en moet jij het dus uitzoeken met de verzender)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:28

Nee dat is het nou net :+ je krijgt alleen een kaart met dat de porto niet betaald is en als je het poststuk wilt ontvangen, je eerst moet betalen en dan krijg je de brief pas. Wij hebben die dingen nu al vaker gekregen en de naam op de kaart is ons compleet onbekend. Oftwel, ik ruik oplichting
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-11-14 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:29

Ik heb de naam goed overgenomen en we kregen dit in de brievenbus zonder brief oid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:34

Eigenlijk is het raar.
Als post niet bezorgd wordt zegt postNL geen zaken met de ontvanger te doen, want die is niet de klant van postnl.
Maar zodra ze geld nodig hebben komen ze ineens wel bij de ontvanger terecht... Laat ze dan ook lekker naar de opdrachtgever gaan?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:34

Dan is het geen brief van de postNL.

Van postNL ontvang je je post. Daarop zit een stempel frankering gecontroleerd. Daarbij (soms de volgende dag) ontvang je een postnl portokaart. De q-codes op de portokaart en de brief vertellen dat ze matchen. De kosten zijn minimaal 1,92 (1,28 administratiekosten + postzegel) en lopen op met de waarde van 1 zegel.

Wil je niet betalen dan niet je die 2 aan elkaar en schrijf je er geweigerd op (adres doorstrepen). Dat duw je dan weer in de brievenbus.

Hou je de post en betaal je niet krijg je weer zo'n kaart met extra administratiekosten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:35

Wij hebben ook al eens een dergelijke brief gehad. Hebben dan ook nooit iets ontvangen dat niet gefrankeerd is.

Daarnaast vind ik het een vreemd iets. Iemand anders vergeet de postzegel en jij mag opdraaien voor die vergeetachtigheid. Dacht toch niet dat ik dat ga betalen, ik vraag er niet om dus betaal ook niet. Stuur het dan terug naar de afzender desnoods.

Daarnaast verdwijnt er heel regelmatig post van ons, die wel is verstuurd maar nooit aankomt. Voor die service zouden wij dan moeten betalen. :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 04-11-14 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:36

Wij hebben ook niks wat gefrankeerd is ontvangen nee.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:36

secricible schreef:
Eigenlijk is het raar.
Als post niet bezorgd wordt zegt postNL geen zaken met de ontvanger te doen, want die is niet de klant van postnl.
Maar zodra ze geld nodig hebben komen ze ineens wel bij de ontvanger terecht... Laat ze dan ook lekker naar de opdrachtgever gaan?

Als de ontvanger bekent is dan krijgt die ook de kaart en niet de ontvanger. Is de ontvanger niet bekend dan betaal jij. Per slot kan de post dan niet weten waar de post vandaan komt.

Citaat:
Daarnaast vind ik het een vreemd iets. Iemand anders vergeet de postzegel en jij mag opdraaien voor die vergeetachtigheid. Dacht toch niet dat ik dat ga betalen, ik vraag er niet om dus betaal ook niet. Stuur het dan terug naar de afzender desnoods.

De post kan niet bepalen of jij het wel of niet wil ontvangen. Straks is het wel belangrijk?
De post heeft bezorgplicht. Dus als je er niet voor wil betalen, dan mag je het weigeren. Weiger je niet, moet je betalen. (en je kan ook de portokaart doorsturen naar de verzender he)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:42

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:49

Ja, maar wij gaan dat niet doen want de naam klopt niet.

Ik stuur morgen een mail en heel misschien bel ik wel even, heb via pb ook nog een optie gekregen en dat is dat ze de postcode verkeerd hebben getypt, want met 1 letter verschil kom je op iemand uit met bijna dezelfde naam.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:52

Al jaaaaren krijgen wij briefjes in de bus van PostNL met dat we te weinig porto kosten betaald hebben, en of we dat even willen recht zetten!! Gooien het keer op keer op de brandstapel, en het vreemde ze blijven maar steeds terug komen die briefjes met of we even de portokosten willen vergoeden. Terwijl als het toch echt via PostNL zou gaan en dus ook om een echt briefpost of pakketpost dan neem ik aan dat je na 3x een herinnering andere maatregelen worden genomen. Maar die briefjes blijven maar binnen komen met telkens zelfde inhoud erin.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:54

Je hoeft niet meteen te betalen he. Als de betaalcode en postcode invoert kun je iets verder op de regel op bekijk poststuk drukken. Dan zie je een scan van het poststuk dat je ontvangen zou moeten hebben.

Zie je meteen of het klopt of dat de computer bv postcode verkeerd heeft gelezen.
En ja dat gebeurd. En dan kan het zijn dat dat poststuk niet bij jou aankomt. Dat is dan later in het proces gezien en verbeterd (bv bij het handsorteren of door de postbezorger op straat).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:19

Weggooien en de herinnering ook weggooien.. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 23:20

Ik ga hem gewoon retour doen, kan postNL bepalen wat ze doen. :P

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:00

Tegenwoordig kan het ook zo zijn dat PostNL bij de verzender komt aankloppen als er te weinig postzegels geplakt zijn.

Ik kreeg pas ook een briefje in de bus, of ik € 1,92 wilde betalen. Ging er ook helemaal vanuit dat iemand anders een fout had gemaakt, dus met mijn grote mond riep ik ook dat ik niet zou betalen. Uiteindelijk toch even via internet het poststuk bekeken (scannen ze in)... bleek het om mijn eigen post te gaan. Had een envelop verzonden met 1 postzegel, terwijl er 2 op moesten. En aangezien ik altijd mijn postcode en huisnummer noteer op de envelop, konden ze me zo vinden. Stond ik met mijn grote mond. Tja, mijn fout, dus netjes betaald via Ideal.

Voorheen werden de kosten vaak op de ontvanger verhaald, tegenwoordig dus zoveel mogelijk op de verzender. Misschien toch maar even checken of iemand vanaf jullie adres iets heeft verzonden.