Nu denken sommige vast; niemand heeft toch echt zin in school? Natuurlijk, grotendeels van de scholieren hebben geen zin in school. Ik ook niet, maar er was toch wel altijd iets waarom ik mijn best bleef doen, een beetje zin en plezier in school had. Nu écht niet meer... [zie essay voor verdere uitleg]
Ik wil mijn motivatie en plezier weer terug vinden en krijgen in school. Maar hoe? Ik heb werkelijk waar geen idee. Ik wil deze keer écht weer mijn motivatie, plezier en zin terug krijgen in school, en niet zoals al die andere een mislukte dag durende pogingen.
Citaat:Essay Nederlands
Waarom heb ik geen zin meer in school?
Tja, goede vraag... Ik denk dat heel veel factoren meespelen. Ik heb de laatste tijd geen concentratie meer… Lees; geen rustige leeromgeving op dit moment, want we zijn aan het verbouwen. Sociale media, in mijn ogen een grote factor. Een uitvinding die veel goeds, maar ook verschrikkelijk veel slechts heeft gebracht. Het heeft ons dichter bij elkaar gebracht, iets positiefs en negatiefs; iedereen kan iedereen vinden, nauwelijks tot geen privacy. Maar aan de andere kant, je weet wat er op de wereld gaande is. Maar goed, ik dwaal van het spoor af (lang leve de concentratie en focus). Een vriendje, heel leuk, maar natuurlijk ook zeer afleidend. Ik denk ook omdat ik niet echt een doel meer voor ogen heb.
Even een schets van de situatie: wij hadden op de basisschool een NIO-toets in plaats van een CITO-toets. Mijn advies volgens de NIO-toets was VMBO-kader. Mijn school heeft mij VMBO-tl advies gegeven. Ik ben toen op de valreep toegelaten op een erg goede VMBO-tl school. Zij twijfelden om mij aan te nemen, omdat zij erg goede ervaringen met de NIO-toets hadden, en de uitslag er niet vaak naast zat. In dit jaar werd het al gauw duidelijk dat VMBO-tl te makkelijk was, ik kwam vaak met achten, negens en tienen thuis. Ik heb toen heel erg mijn best gedaan om naar de havo te gaan, en dit is toen ook gelukt. Ik was toen heel erg trots en blij. Vorig jaar was een hele grote verandering. Mijn oud tante was net overleden, de school was gigantisch chaotisch, de school was voor mij heel groot (ik was 450 leerlingen gewend), er was geen structuur en duidelijkheid, en natuurlijk was alles nieuw. Een soort van kleine cultuurshock. Ik heb me gelukkig snel kunnen aanpassen, en heb het jaar gehaald. Mijn doel was om naar het VWO te gaan. Als het niet lukt, was het niet erg, lukte het wel, was dat natuurlijk erg leuk. Mijn cijfers waren hoog genoeg om naar het VWO te gaan. Ik was erg trots. Nu zit ik op het VWO, en kan het makkelijk halen, alleen het doel en de focus is weg. Ik weet niet welk ik doel nu voor mijzelf kan stellen. 6VWO halen, natuurlijk, maar dat is nog zo abstract. Dit jaar halen. Ja, en dan? Ik weet het niet, ik ben het plezier in school verloren, ik heb er echt geen zin meer in, ik mis de motivatie en het maakt me allemaal niet meer zoveel uit.
Ik heb op zich geen makkelijke start gehad, begin oktober is mijn opa overleden, misschien speelt dit ook mee.
Er is niet één kort concreet antwoord op deze vraag, deze essay is het antwoord. Een uitgebreid antwoord.
Maar dwing ik mezelf wel om gewoon aan de slag te gaan. Heel eerlijk? Het interesseert niemand of jij wel of niet presteert, je zit op school voor jezelf. Motivatie en discipline moet echt vanuit jezelf komen. Wil je naar de universiteit? Dan moet je je VWO diploma halen. Niet leuk, maar ja, het is ook niet leuk als jij straks niet de opleiding kan doen die je graag wilt doen.
. En dan inderdaad gaan plannen (ideaal op een groot blad of op een groot schemabord). Maak je doelen visueel, werk een plan uit (hoeft niet per se studeren zijn he. Als een werkpunt bv je frans is, ga dan eens een hele week alle dagen franstalige series kijken, of ga eens op zoek naar een franstalig paardenforum en lees daar elke dag minstens 2 topics volledig door) en ga er dan kei hard voor...