Genieten.. het lukt me gewoon niet!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Genieten.. het lukt me gewoon niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 16:46

Nou ja, de titel zegt het eigenlijk al..
Het afgelopen jaar hebben mijn vriend en ik het nodige op ons brood gekregen. Zo kreeg hij opeens heftige epilepsieaanvallen en werd dit in eerste instantie niet als epilepsie herkend, terwijl de aanvallen steeds erger werden en ik soms echt het idee had dat hij tijdens zo'n aanval dood ging. Achteraf bleek ik er nieteens zoveel naast te zitten, want tijdens zo'n aanval stond zijn hart steeds stil, waarbij één keer zelfs een stilte van 15 seconden is gemeten. Daar heb vooral ik het heel erg moeilijk mee gehad (hij uiteraard ook, maar tijdens zo'n aanval kreeg hij niets mee van de paniek). Inmiddels is dit gelukkig weer goed onder controle.
Alles leek weer in rustiger vaarwater te komen en we gingen voorzichtig kijken voor ons eigen plekje. We vonden ons droomhuis op een droomlocatie! Helemaal in de wolken en na een grondige inspectie kwamen we tot het bieden. Na weken in de spanning te hebben gezeten kwamen we tot een overeenkomst! Het voorlopig koopcontract werd getekend *\o/* Die avond zijn we dan ook heerlijk uit eten geweest om te vieren dat we alle ellende achter ons konden laten.
Helaas bleek dat niet het geval, want precies een dag voor het tekenen van het definitieve koopcontract kreeg mijn vriend te horen dat zijn werkgever failliet was en hij dus op straat stond! Zonder de zekerheid van twee banen durfden we het huizenavontuur niet aan te gaan. Dag droomhuis :evaw: ! Nog een geluk bij een ongeluk dat het gebeurde vóór we het definitieve contract hadden getekend en we ook ons huurhuis nog niet hadden opgezegd, anders waren de rapen helemaal gaar geweest.

En nu.. een half jaar later heeft mijn vriend gelukkig weer een baan. Zijn gezondheid gaat -dankzij medicatie- erg goed.. Ik heb zelf ook een hele fijne baan en we hebben een fijn huurhuis (aan een huis kopen wil ik voorlopig even niet meer denken). Onze relatie is ontzettend goed en we zijn relatief gezond. Eigenlijk zit bijna alles ons nu eens mee, maar ik durf en kan er niet meer van genieten :( Het voelt alsof het nu te goed gaat en er straks weer iets komt dat ons onderuit gaat kegelen. Ik weet het, het klinkt zo simpel en stom, maar het lukt me gewoon niet. Ik heb niet de rust om volledig te kunnen ontspannen. Sterker nog, ik heb er lichamelijke klachten van gekregen. Ik zit zo stijf van de spanning dat de linkerkant van mijn lijf volgens de artsen ernstig overbelast is en de rechterkant is er niet veel beter aan toe. Het gaat inmiddels wel iets beter, maar het geeft wel aan hoe moeilijk het is te ontspannen. Ook wat andere klachten zijn volgens de huisarts te wijten aan extreme stress.
Rustig op de bank zitten lijkt al een onmogelijke opgave. Zodra ik zit begin ik alweer te malen over de dingen die ik had kunnen doen in de vijf minuten dat ik ben gaan zitten :+ Ik ben overigens ook wel een beetje een controlefreak, dus dat maakt het niet veel makkelijker.

Ik zou graag eens willen genieten van de dingen die wel goed gaan, ipv met de rem erop te leven omdat er vast wel weer een minder moment komt.
Zijn er mensen die dit herkennen of nuttige tips hebben?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Genieten.. het lukt me gewoon niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:53

Herkenbaar. Maar hier een nieuwsflits: Er komt weer wat rottigs aan. Niet gemeen bedoelt, maar het was wat mij uiteindelijk over de drempel hielp. Want, ja, echt waar, er komt ongetwijfeld weer wat rottigs aan. Zo gaat dat namelijk in het leven en bij alles wat leeft. Het is een cyclus en alles komt en gaat. Dus ook ellende. Maar naast die ellende komen en gaan de gelukkiger perioden natuurlijk ook!

Waarom nu niet genieten omdat er weer iets aan zit te komen? Wordt de toekomst er beter van als je nu alvast niet geniet? Of is het juist omgekeerd, dat de ellende nóg lastiger te handelen wordt omdat je nu niet genoten hebt en je dus niet bijgeladen bent?

Kijk eens wat rond in de mindfullnes wereld. Er zijn diverse stromingen, waarvan er misschien een is die je aanspreekt. Zo heb ik niks met meditatie of dingen als stiltewandelingen, ik vind het altijd zo kunstmatig en nog saai bovendien :+. Maar er zijn ook stromingen die zich meer op de cognities richten, waarbij je je dus richt op je denkpatroon, om die in het hier en nu te krijgen.

Verder wordt, afhankelijk van je zorgverzekering, shiatsu en/of massagetherapie vaak vergoed. Kijk daar eens naar, dat kan je in elk geval helpen het fysieke gedeelte een beetje te doorbreken.

Het is echt een mindset die om moet, en dat is niet makkelijk. In elk geval sterkte!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:08

Herkenbaar, heb ik ook! Gisterenavond in mijn bed, net voor ik insliep, had ik eventjes een moment van echte ontspanning, zonder zenuwen of kriebels in mijn buik, maar dat duurde maar 2 seconden, daarna kreeg ik een heel vreemde ervaring, was een soort paniekaanval: terug in de realiteit, stress rond mijn maag, mijn hart klopte keihard in mijn lijf, maar heel traag, ik denk dat ik maar 30 slagen per minuut haalde. Ik vreesde zelfs eventjes dat het aan het stilvallen was, en dat ik ging sterven (hoewel ik nergens pijn had en niet kortademig was of zo), was gewoon een heel vreemde ervaring.

Ik ben dan ook nog werkloos momenteel, dus tijd zat om te piekeren.

Mindfulness wordt me ook altijd aangeraden, staat hier ook op het programma. Maar het ligt echter zo ver van mijn eigen wereld vandaan, dat ik vrees dat het moeilijk zal worden om om te schakelen.

En als je je er niet kan over zetten: het went wel hoor. Op termijn voel je die stress zelf niet meer. Vaak zien de anderen het nog als je het zelf niet meer ervaart.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 17:33

Gelukkig ben ik dus niet de enige stresskip.

Mindfulness is inderdaad misschien geen slecht idee. Ik ben alleen niet zo van mediteren etc, dus dan moet ik echt eens kijken wat er verder nog is.
Ik merk het ook met sporten etc. Ik ga alleen maar snel en hard. Zelfs wandelen buiten is voor mij snelwandelen. Ik vind gewoon nergens rust in. In bad zitten is voor mij een hel, want dan zit je maar te zitten :') Ik dwing mezelf er soms gewoon toe, maar echt ontspannen lukt dan ook gewoon niet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 18:35

Ik denk altijd dat de waarheid erkennen het langst duurt. De waarheid is dat het leven ups en downs heeft en dat er na een up altijd weer een down zal volgen. Dit komt niet omdat het je niet gegund is, maar omdat een up na een up niet opgemerkt wordt. Daarom lijkt het altijd alsof de goede dingen van je worden afgenomen. In feite is dit niet waar; alleen verandering is waarneembaar en als alles goed gaat is de enige waarneembare verandering dus als het wat minder top gaat.

Ik druk het misschien wat ongelukkig uit. Waar het op neer komt is dat het leven nu eenmaal het leven is en dat je het beste gewoon maar kan genieten van de goede momenten. Dat het slechter zal gaan op een gegeven moment is a given, dat gebeurt bij iedereen. Om daar nu al over in te zitten is roofbouw plegen op de goede periodes :) Laadt je nu op, zodat je sterk in je schoenen staat voor wat er dan ook nog op jullie pad zal komen. Sta elke dag even stil, kijk om je heen, count your blessings en wentel je even lekker in al het goede dat het leven je op dit moment biedt. In de wat mindere periodes kun je daar dan met een lach op terug kijken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:32

Nou het goede nieuws is: Je bent je ervan bewust dat je eens moet gaan genieten. Da's stap 1 :D

En ja, het gaat heus weer minder worden. Ooit. Maar dat hoeft dus niet vandaag, morgen of over enkele secondes te zijn.

Je noemt zelf al sporten, heb je al aan yoga gedacht?
En van die soepelheid kun je ook nog eens je vriend extra blij maken ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:42

Zeer herkenbaar!

Ik zit zelfs op een punt dat ik al niet meer denk aan het goede in het leven. Heb geen rare gedachtes ofzo maar gewoon omdat het altijd mis gaat.

Als ik op zo'n punt zit ga ik naar mijn paarden, nu was het de laatste keer omdat ik geopereerd was niet mocht lopen en mocht dus ook niet naar mijn paarden... Dit heeft de verwerking heel erg geremd. Hier heb ik het vooral erg moeilijk mee.

Sindsdien kan ik echt niet meer ontspannen. Bij alles denk ik: wat gaat er hier mis gaan? Ligt het dan echt aan mij?

Maar nog steeds kan ik enkel mijn gedachtes verzetten bij de paarden en soms ook bij wandelen met muziek :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:42

ik sluit mij aan bij lalidan..

en om je gerust te stellen, er zijn altijd mensen die het 'erger' zullen hebben als jullie..
bij jullie is alles op het nippertje goed afgelopen.. dit zou je juist moeten leren om van alle momenten te genieten omdat het ook wel eens mis zou kunnen gaan..

beter dat je dat leert van dingen waarbij het uiteindelijk goed is gegaan.. Het had ook slecht kunnen aflopen..

als het je beter zou laten voelen.. mijn jaar tot op heden is stukken beroerder als het jouwe en dat is inclusief de laatste helft van het vorige.. en mijn leven bestaat ongeveer uit van klap naar klap leven..

wil dat best in prive laten weten..

ik hoef alleen maar naar het nieuws te kijken en te denken 'thank god, thats not me there'. mijn huis is niet vernietigd door vulkaan uitbarstingen, hurricans, invliegende vliegtuigen, noch hebben familieleden het leven gelaten in modderstromen, neerstortende vliegtuigen, terreuraanslagen, ik heb geen babies verloren, ik leef niet in een oorlogsgebied.

er is zoveel om dankbaar voor te kunnen zijn dat ik dat allemaal niet doormaak en dat laat mij gelukkig zijn met het leven dat ik hier mag lijden.. en geloof mij mijn lijstje met bagage is heel wat langer dan dat van menigeen.. Seksueel misbruikt ben ik godzijdank niet, mijn ouders zijn niet gescheiden, ik heb niemand verloren door geweld. maar wie het programma over de streep kent.. dat zijn zo'n beetje de enige vragen waarbij ik in de grote groep mocht blijven staan..

overigens.. over de streep is ook een goed programma om eens te kijken wanneer je je eigen leven zwart inziet en nergens van kunt genieten.. als ik dan zo'n vraag zie die aan tieners gesteld wordt: 'iemand verloren door geweld' dan lopen mij hier de tranen over de wangen dat kinderen zoiets moeten meemaken.. hoevaak ik ook over de streep had gestapt, daar gelukkig niet.. wat ben ik blij dat ik dat nooit heb hoeven meemaken.

----------

If its good, its wonderful, if its bad it's an experience..

geniet van datgeen wat je mag hebben en wat je gegund is door dit leven
en laat je niet teneer drukken door wat je niet hebt, of een keer meemaakt anders ben je niet ongelukkig, dan maak je jezelf diep ongelukkig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:44

voor die mensen die hun eigen leven zwaar vinden, of rotdingen mee maken, maar moeite hebben met de goede dingen te zien in het leven..

ik vind dit programma echt een absolute aanrader en zou wensen dat ze dit in mijn middelbare schooltijd hadden kunnen bieden.

volgens mij kun je dit bij bedrijven ook aanvragen..

kleine waarschuwing, het is behoorlijk emotioneel. niet door shockerende beelden, maar het 'gevoel'.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:55

Dat heeft voor mij dus echt nooit gewerkt hè, vergelijken met anderen en dat zij het 'erger' hebben dan ik. Dat veranderde namelijk 0,0 aan hoe ik me voelde of waar ik mee te maken had, daar moest ik doorheen. En dan kan een ander het 10 keer of 100 keer erger hebben..... Ik weet niet hoe ik het onder woorden moet brengen, het hielp mij nooit en het maakte mij altijd narrig als mensen daarmee kwamen. Dat een ander het slechter heeft, wil niet zeggen dat ik het goed heb, dat idee. Maar ook dat dekt de lading niet echt.

Mediteren is zoals gezegd ook echt niet mijn ding, maar er zijn tegenwoordig veel meer mogelijkheden. Zo is er bijvoorbeeld ook MBCT, Mindfullnes Based Cognitief Therapy. Een therapie gericht op het cognitieve (wat denk ik, is dat correct, hoe kan ik ook denken, kan ik het anders zien etc), met een grondslag in mindfullnes. Vele malen praktischer en tastbaarder (voor mij dan) dan het 'zweverige' van meditatie.

En wat belangrijk is om te onthouden: je hebt emoties, je bént ze niet. Je kan kiezen je anders te gedragen waardoor je je anders gaat voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:01

Je kunt nooit zeggen dat jij of iemand anders het zwaarder heeft (gehad) dan een andere persoon. Dat is allemaal maar net hoe diegene het beleefd en verwerkt heeft en hoe diegene ergens mee om kan gaan. En een wedstrijdje is het niet toch?

TS, je bent je iig bewust van dat je eigenlijk zou "moeten" genieten, dat is al heel wat!
Ik ben een tijdje geleden begonnen met bewust dingen opzoeken die me, al was het maar een paar seconden, blij maakten. Een straaltje zon, een lekkere bonbon, knuffel van de kat, een lief bericht of een knuffel van vrienden, wat dan ook. Vanaf daar ging ik verder met de grotere dingen.
En ja, de volgende klap komt altijd en ja het kan ook echt altijd erger, maar dat is nog niet NU.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:03

Lalidan schreef:
Dat heeft voor mij dus echt nooit gewerkt hè, vergelijken met anderen en dat zij het 'erger' hebben dan ik. Dat veranderde namelijk 0,0 aan hoe ik me voelde of waar ik mee te maken had, daar moest ik doorheen. En dan kan een ander het 10 keer of 100 keer erger hebben..... Ik weet niet hoe ik het onder woorden moet brengen, het hielp mij nooit en het maakte mij altijd narrig als mensen daarmee kwamen. Dat een ander het slechter heeft, wil niet zeggen dat ik het goed heb, dat idee. Maar ook dat dekt de lading niet echt.

Mediteren is zoals gezegd ook echt niet mijn ding, maar er zijn tegenwoordig veel meer mogelijkheden. Zo is er bijvoorbeeld ook MBCT, Mindfullnes Based Cognitief Therapy. Een therapie gericht op het cognitieve (wat denk ik, is dat correct, hoe kan ik ook denken, kan ik het anders zien etc), met een grondslag in mindfullnes. Vele malen praktischer en tastbaarder (voor mij dan) dan het 'zweverige' van meditatie.

En wat belangrijk is om te onthouden: je hebt emoties, je bént ze niet. Je kan kiezen je anders te gedragen waardoor je je anders gaat voelen.

maar als jezelf zo diep in de put praat terwijl er dus feitelijk in verhouding tot wat er allemaal om je heen gebeurd, zo weinig echt aan de hand is.. ben je dan niet jezelf aan het verzuipen in zelfmedelijden..

in mijn ogen is het dan juist een gebrek aan inlevingsvermogen voor de situatie van anderen en relativeringsvermogen waar het aan schort..

bijvoorbeeld.. je baan verliezen is heel erg.. heb dat ook meegemaakt.. en ik had ook nog een hypotheek die doorbetaald moest worden ondertussen. maar ik had zoiets van 'join the club' als je kijkt hoeveel mensen momenteel werkeloos thuis zitten, dan ben ik blij dat ik wat om handen heb.. en ik ben de wetenschap rijker hoe snel je dat zomaar kwijt kunt zijn..

in plaats van in de prut te zitten, omdat je zomaar je baan zou kunnen verliezen.. kun je ook blij zijn met het feit dat je een baan hebt en dat achter je gelaten hebt.. Velen zullen er jalours op zijn.

in plaats van in de prut zitten dat je vriend ziek is en zelfs kritiek is geweest.. kun je ook dankbaar zijn voor het feit dat jullie beiden leven en relatief gezond zijn.. hoeveel mensen hebben dit jaar niet familieleden verloren op welke wijze dan ook.

hoe kun je een steun zijn voor vrienden die bijvoorbeeld een ouder, of grootouder verliezen als je zelf depressief bent en niet gelukkig, omdat je bijna iemand verloren hebt?

het is geen veroordeling.. ik probeer alleen te laten zien wat een positieve kijk voor meerwaarde kan hebben op je eigen leven en geluk.. geluk creëer je uiteindelijk zelf, ongeacht van wat er om je heen gebeurd.. De omstandigheden waardoor we geen geluk kunnen vinden in het leven komen in Nederland godzijdank niet of nauwelijks voor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:04

Anoniem schreef:
Je kunt nooit zeggen dat jij of iemand anders het zwaarder heeft (gehad) dan een andere persoon. Dat is allemaal maar net hoe diegene het beleefd en verwerkt heeft en hoe diegene ergens mee om kan gaan. En een wedstrijdje is het niet toch?

TS, je bent je iig bewust van dat je eigenlijk zou "moeten" genieten, dat is al heel wat!
Ik ben een tijdje geleden begonnen met bewust dingen opzoeken die me, al was het maar een paar seconden, blij maakten. Een straaltje zon, een lekkere bonbon, knuffel van de kat, een lief bericht of een knuffel van vrienden, wat dan ook. Vanaf daar ging ik verder met de grotere dingen.
En ja, de volgende klap komt altijd en ja het kan ook echt altijd erger, maar dat is nog niet NU.

Tica,

zeker niet inderdaad.. daarom zeg ik ook, realiseer je altijd dat er mensen zijn die het veel minder heeft dan jijzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:12

elenaMM77 schreef:
Anoniem schreef:

Tica,

zeker niet inderdaad.. daarom zeg ik ook, realiseer je altijd dat er mensen zijn die het veel minder heeft dan jijzelf.

Zoals je het hierboven uitlegt klinkt het idd positiever. Niet denken oh wat ben ik zielig, maar kijken hoe je het met elkaar beter kunt hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 21:17

Ik zit verder absoluut niet in de put hoor. Ik zwelg ook niet van zelfmedelijden etc. Integendeel. Ik zie in dat het nu heel goed gaat en daar wil ik van genieten, maar echt genieten van het leven en volledig ontspannen lukt me gewoon niet. De tips hierboven vind ik allemaal erg fijn! Ik ga daar echt eens mee aan de slag! Ik vraag me eigenlijk af of ik misschien idd de lat te hoog leg?

En ja, de volgende klap komt idd wel, maar ik wil van de periodes kunnen genieten waarbij het allemaal wel goed gaat. Ik vind het zo zonde dat ik nog steeds dat gejaagde en gestresste gevoel heb nu ik in deze periode juist meer zou moeten ontspannen. Ik zou het wel fijn vinden om echt eens te kunnen opladen :)

pff, moeilijk uit te leggen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:21

Het hebben van lichamelijke klachten nav stress enz. is herkenbaar voor me.
Ik heb er al maanden last van, maar het heeft lang geduurd voor het bij mij echt door drong dat ik naar een dokter moest. Icm niet lekker in m'n vel zitten/depressie ben ik naar een pyscholoog gegaan en die heeft me daarnaast ook nog eens doorgestuurd naar een fysio.
Die zou me moeten gaan helpen om van die klachten af te komen. Deze fysio zou gespecialiseerd zijn in ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Ik heb voor volgende week een afspraak staan, dus heb nog geen idee hoe het echt is. Maar volgens de psycholoog zou dat echt moeten helpen.
Misschien ook eens kijken of je via de huisarts een verwijskaart kunt krijgen?
Dat zou dan iig moeten helpen met je lichamelijke klachten.
En misschien ook eens met een psycholoog praten? Die zou je misschien ook kunnen helpen leren hoe je dingen weer wat meer los kunt laten enz.
Ik kreeg van de dokter sowieso de tip om me te richten op de dingen die me een goed gevoel geven nu. En proberen dingen te doen waarbij ik m'n hoofd wat leeg kan maken, sporten ofzo.. Lekker wandelen of paardrijden bv. of echt naar een sportschool of rennen ofzo

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:32

Herkenbaar, ik heb dit jaar mijn eerste paniekaanval gehad ( eerste en hopelijk ook laatste ). Deze was in een vliegtuig ( had overigens niks te maken met het vliegen zelf, maar wel genânt als heel een vliegtuig die toch niks beters te doen heeft jou paniek aanval mee kijkt ). Wat bij mij helpt als ik een stress moment een voel komen is terug reflecteren op wat je een poos geleden bezig hield, bijvoorbeeld: 'ik voelde me op mijn gemak dat moment en heb me toen erg druk gemaakt, maar was het uiteindelijk zo erg? nee.. eigenlijk niet'
Het helpt bij mij om dit te beseffen, zodat ik het kan relativeren.

Ik lees mee met dit topic, kan op dit gebied veel bijleren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:33

Voor mijzelf werkt het ook absoluut niet om me te gaan vergelijken met anderen, en ook niet om te gaan denken wat ik 'zou moeten' voelen of denken. Juist niet - dat maakt de druk alleen maar hoger. Ik probeer allereerst maar eens te erkennen wat ik werkelijk voel, of dat nou in verhouding lijkt of niet (en dat is soms al moeilijk genoeg.) Zonder er dus iets aan te willen veranderen.

En, wat ik ook heel fijn vond toen ik het me realiseerde - je gevoelens en reacties zijn ontzettend logisch, evolutionair gezien. Maar daardoor is helaas je zenuwstelsel nu ingericht geraakt op 'korte termijn overleven en klappen opvangen' en niet meer op 'lange termijn balans'. Niets fouts aan, ook niet onbegrijpelijk, alleen nu is het moment om weer een andere kant op te gaan.

En wat dat voelen betreft, het kan al genoeg zijn als je gaat zitten, weer op wilt staan en denkt: 'hmm, ik ben duidelijk onrustig, want ik wil meteen weer dingen doen'. En wat je vervolgens doet (opstaan en een punt van je lijstje afwerken of blijven zitten en dat niet doen) is je eigen keuze - het is niet goed of fout. Maar het kan soms al veel helpen om het op dat moment te voelen. En daarna dus ook echt te weten: ik heb een keuze. Ik kan kiezen om op te staan of te blijven zitten.

En als op de bank zitten te frustrerend is, kun je naar iets zoeken dat wat ontspannend werkt dat (nu) beter past - een wandelingetje buiten kan ook prima zijn, of een tijd onder de douche of in bad.

En tot slot: maak hier geen nieuw stresspunt van. Wat in elk geval zeker niet werkt is om te denken "Nu moet ik genieten! Nu moet ik ontspannen! Waarom kan ik niet ontspannen!? Ziejewel iedereen kan ontspannen maar ik niet en dat is belachelijk want er is niks aan de hand en het wil allemaal niet en ...!"
Het is niet anders dan het is, en hoe minder kracht je daarop zet, hoe makkelijker het verandert.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:43

elenaMM77 schreef:
maar als jezelf zo diep in de put praat terwijl er dus feitelijk in verhouding tot wat er allemaal om je heen gebeurd, zo weinig echt aan de hand is.. ben je dan niet jezelf aan het verzuipen in zelfmedelijden..

in mijn ogen is het dan juist een gebrek aan inlevingsvermogen voor de situatie van anderen en relativeringsvermogen waar het aan schort..

bijvoorbeeld.. je baan verliezen is heel erg.. heb dat ook meegemaakt.. en ik had ook nog een hypotheek die doorbetaald moest worden ondertussen. maar ik had zoiets van 'join the club' als je kijkt hoeveel mensen momenteel werkeloos thuis zitten, dan ben ik blij dat ik wat om handen heb.. en ik ben de wetenschap rijker hoe snel je dat zomaar kwijt kunt zijn..

in plaats van in de prut te zitten, omdat je zomaar je baan zou kunnen verliezen.. kun je ook blij zijn met het feit dat je een baan hebt en dat achter je gelaten hebt.. Velen zullen er jalours op zijn.

in plaats van in de prut zitten dat je vriend ziek is en zelfs kritiek is geweest.. kun je ook dankbaar zijn voor het feit dat jullie beiden leven en relatief gezond zijn.. hoeveel mensen hebben dit jaar niet familieleden verloren op welke wijze dan ook.

hoe kun je een steun zijn voor vrienden die bijvoorbeeld een ouder, of grootouder verliezen als je zelf depressief bent en niet gelukkig, omdat je bijna iemand verloren hebt?

het is geen veroordeling.. ik probeer alleen te laten zien wat een positieve kijk voor meerwaarde kan hebben op je eigen leven en geluk.. geluk creëer je uiteindelijk zelf, ongeacht van wat er om je heen gebeurd.. De omstandigheden waardoor we geen geluk kunnen vinden in het leven komen in Nederland godzijdank niet of nauwelijks voor.

Ik weet niet waar jij weghaalt dat ik mezelf diep de put in praat, want dat heb ik nooit gedaan. Maar ik voel wat ik voel en ik ervaar wat ik ervaar. Wat een ander ervaart, veranderd daar simpelweg niet aan. Voor mijn gevoel gaat men juist aan mijn gevoelens voorbij door altijd maar te komen met hoe erg een ander het heeft. En juist mijn gevoelens wegstoppen (ik had immers geen tijd voor emoties, ik moest overleven) bracht me tot dat punt. Dus in plaats van mijn gevoelens nu weer weg te moeten stoppen omdat een ander het zoveel erger heeft, kon ik beter mijn gevoelens ervaren en was het erg fijn als er vanuit de buitenwereld ook ruimte voor mijn emoties was.
Bovendien vind ik het erg knap dat je durft te zeggen dat er zo weinig aan de hand was, want je hebt geen idee waar ik wel/niet doorheen gegaan bent.

Positief denken is wat anders dan aan je gevoelens voorbij gaan. Als jij je ellende voelt omdat je vriend kritiek is geweest, erváár dat dan. Schuif het niet aan de kant. Je hoeft er ook niet in te zwelgen, maar verstandelijk tegen jezelf zeggen dat het zoveel erger had kunnen zijn veranderd vaak weinig tot niks aan je emoties. Je emoties ervaren en dan verder gaan wel. En ben jij zo iemand die van nature wel kan denken "gelukkig is hij er nog!", dan heb je gewoon heel erg geluk bij het krijgen van je genen. En voor zo iemand is het lastig te begrijpen dat het bij een ander niet zo werk. En daarom geld, dat wat voor de een werkt, bij de ander volledig averechts uit kan pakken. Wat weer niks te maken heeft met zelfmedelijden, jezelf de put in praten, of negatief te blijven.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:50

Je hebt in relatief korte tijd erg vervelende en emotionele ervaringen gehad, dat is voor iedereen stressvol en al helemaal voor een "controlefreak"/denker.

De stress/onrust zit opgeslagen in je lijf. Je klinkt relativerend genoeg, maar het kost tijd voor deze onrust steeds meer gaat wegebben en dat kan helaas lang duren. Het helpt om dit te accepteren en het vertrouwen te hebben dat het steeds minder gaat worden.

En verder kijken naar wat voor jou wel ontspannend kan werken, er zijn al veel tips gegeven, misschien passen massages daarbij om ook het fysieke los te werken?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 21:53

Shadow0 schreef:
En tot slot: maak hier geen nieuw stresspunt van. Wat in elk geval zeker niet werkt is om te denken "Nu moet ik genieten! Nu moet ik ontspannen! Waarom kan ik niet ontspannen!? Ziejewel iedereen kan ontspannen maar ik niet en dat is belachelijk want er is niks aan de hand en het wil allemaal niet en ...!"
Het is niet anders dan het is, en hoe minder kracht je daarop zet, hoe makkelijker het verandert.

Dit is wel heel herkenbaar ja :o
En idd Grit, ik kan het relativeren maar uitvoeren is een tweede. Het punt is alleen dat mijn lijf er nu toch wel serieuze hinder van ondervind en daarom kan ik het voor mijn gevoel niet langer negeren. Zelfs op vakantie, waar ik me op had voorbereid nu eens echt rustig aan te doen en lekker te gaan genieten.. Nee hoor, ik kwam terug en vond het zo jammer -O- De vakantie was ontzettend leuk, maar uitgerust was ik absoluut niet. Ik ben denk ik ook gewoon geen persoon om ergens een week lang aan het strand te luieren. Ik ben veel te actief, maar juist op die manier gun ik mezelf ook weer geen rust. Ik heb dus geen idee hoe ik wel rust kan vinden.

Misschien is een psycholoog nog niet zo'n verkeerd idee := :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:02

Cayenne schreef:
En idd Grit, ik kan het relativeren maar uitvoeren is een tweede.
Omdat zoiets niet uitvoerbaar/afdwingbaar is. Tijd en acceptatie zijn belangrijk, nu voer je de stress weer op, omdat je "moet" ontspannen.
En accepteren is iets anders dan negeren. Je kan zeker voor jezelf en voor je lijf op zoek gaan naar iets of iemand die jou hierbij kan helpen. Alleen maar goed :j , maar zet geen extra druk op de ketel.

Dat van je vakantie herken ik ook, ik kan ook slecht "niks doen". Ook dat heb ik maar geaccepteerd en ben ik tevreden met een keer een uurtje op een luie stoel met een boekje. En dan hop, hop, weer in de benen :D Je kan dan erg veel doen en zien in korte tijd :+

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:30

Wat een onzin dat je jezelf goed moet gaan voelen als je ziet dat je het niet zo slecht hebt in vergelijking met anderen... Dat is hartstikke persoonlijk. Iedereen heeft zijn eigen moeilijkheden, en sommigen kunnen veel meer verdragen dan anderen.

Je moet op zoek gaan naar wat voor jou werkt.

Ik heb een vergelijkbaar probleem en denk dat het bij mij iets medisch is geworden door chronische stress. Ik ben geen arts en ik diagnostiseer hier niemand, maar misschien kan je iets met de volgende info. Misschien is deze info niet relevant voor je, anyway.

Ieder mens heeft orthosympatisch en een parasympatisch zenuwstelsel. Het orthosympatische stelsel heeft als functie dat het je goed helpt als je stress hebt, alert moet zijn, sport of moet vluchten. Het zenuwstelsel zorgt ervoor dat je hart sneller gaat pompen, aderen verwijden en het remt je spijsvertering. Je organen krijgen minder zuurstof zodat je lichaam klaar staat om prestaties met veel energie te leveren zeg maar. Dit is normaal, maar op een gegeven moment neemt het parasympatische zenuwstelsel de leiding. Die zorgt ervoor dat je in de rust en herstel modus komt. Op dat moment worden je organen goed doorbloed en kan je lichaam zich focussen op alle processen zoals spijsvertering, nier werking etc.

Voor mijzelf heb ik het idee dat ik een disbalans heb en mijn lichaam te veel in de orthosympatische stand staat zeg maar. Een oplossing heb ik nog niet gevonden. Work in progres..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:57

Daphna schreef:
Wat een onzin dat je jezelf goed moet gaan voelen als je ziet dat je het niet zo slecht hebt in vergelijking met anderen... Dat is hartstikke persoonlijk. Iedereen heeft zijn eigen moeilijkheden, en sommigen kunnen veel meer verdragen dan anderen.

Je moet op zoek gaan naar wat voor jou werkt.

Ik heb een vergelijkbaar probleem en denk dat het bij mij iets medisch is geworden door chronische stress. Ik ben geen arts en ik diagnostiseer hier niemand, maar misschien kan je iets met de volgende info. Misschien is deze info niet relevant voor je, anyway.

Ieder mens heeft orthosympatisch en een parasympatisch zenuwstelsel. Het orthosympatische stelsel heeft als functie dat het je goed helpt als je stress hebt, alert moet zijn, sport of moet vluchten. Het zenuwstelsel zorgt ervoor dat je hart sneller gaat pompen, aderen verwijden en het remt je spijsvertering. Je organen krijgen minder zuurstof zodat je lichaam klaar staat om prestaties met veel energie te leveren zeg maar. Dit is normaal, maar op een gegeven moment neemt het parasympatische zenuwstelsel de leiding. Die zorgt ervoor dat je in de rust en herstel modus komt. Op dat moment worden je organen goed doorbloed en kan je lichaam zich focussen op alle processen zoals spijsvertering, nier werking etc.

Voor mijzelf heb ik het idee dat ik een disbalans heb en mijn lichaam te veel in de orthosympatische stand staat zeg maar. Een oplossing heb ik nog niet gevonden. Work in progres..

maar ben je je dan niet compleet aan het richten op het feit dat je stress hebt en wat dat met je lichaam doet.. in plaats om naar een oplossing te zoeken die de stress verminderd waardoor je je beter voelt en weer geluk in kleine dingen kunt vinden?

een aanleren van positieve vaardigheden is een eerste beginsel om je stressniveau te verminderen en daarmee ook de gevolgen van stress te verminderen.

zoals je zelf al aangeeft 'sommigen kunnen veel meer verdragen dan anderen'.. dat is zeer zeker waar.. de ene is al compleet over zijn toeren als hij zijn kleine teen heeft gebroken en een paar weken niet kan paardrijden.. de ander van het feit dat er een kras op zijn auto zit.. en sommigen kunnen nog functioneren na het overlijden van een geliefde.. maar dat is niet omdat de laatste meer kan verdragen of 'koud' is.. maar de wijze waarop diegene in het leven staat en tegen dingen aankijkt.. Diegene zal positiever naar het leven kunnen kijken en daardoor beter met negatieve dingen kunnen omgaan.. als je dat compleet verliest (dus niet meer gelukkig kunt voelen), dan is het zaak om hulp te zoeken en te zorgen dat je weer leert hoe je geluk kunt vinden.. want anders blijf je inderdaad zwartkijken en stresserig en dat maakt je letterlijk ziek.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:18

In mijn geval zijn het vooral externe omstandigheden die ofwel niet zijn te veranderen of het duurt nog wel even. Een oplossing heb ik daarom nog niet. Mijn weerstand daartegen bouw ik op als ik op reis ga en door met inspirerende mensen om te gaan. Anders in het leven staan is zeker een doel, ik zou heel graag eens een keer niets willen doen, in plaats altijd maar een bezigheid te zoeken. Mijn agenda explodeert. Ik ben niet depressief en heb geen burn out, maar ontspannen is gewoon erg moeilijk. Een van de dingen die mij positief houdt is het geloof, maar ook zeker vriendschap en de mogelijkheid om af en toe op reis te kunnen gaan, al is het een weekendje weg.

Positieve vaardigheden wil ik zeker leren. Ik doe wel eens tapping met brad yates. Verder nog kijken wat werkt. Sinds kort heb ik acupunctuur behandelingen, dat uurtje stil liggen met naalden, is een hele opgave. ;)