Stoppen met studie, help!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Stoppen met studie, help!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 00:48

Hallo bokkers,

Ik heb recentelijk besloten met mijn HBO studie te stoppen, maar zie momenteel door de bomen het bos even niet meer.
Ik zit in het eerste jaar van Sociaal Pedagogische Hulpverlening, en ik vind de opleiding echt 3x niks. Ik wil dan ook zo spoedig mogelijk stoppen met deze opleiding en aan een andere opleiding beginnen.

Het punt is, dat áls het überhaupt mogelijk is om dit schooljaar nog met een nieuwe opleiding te starten, dat pas in februari is. Tussen nu en februari zitten nog best wat maandjes en ik weet even niet wat nu wijsheid is.

Het grootse punt is gewoon simpelweg geld. Ik ben voor mijn studie van Zeeland naar Utrecht verhuisd en wil hier ook absoluut blijven. Maar mijn kamer is duur, met stufi+alimentatie+loon red ik het net.

Als ik mij nu uitschrijf voor de studie krijg ik dus ook geen studiefinanciering meer. Ik ga dan wel full-time werken, maar omdat ik 17 ben verdien ik dan gewoon simpelweg niet genoeg om rond te komen.

Op dit moment zit ik dus echt even met de handen in het haar. Als ik nu nog uitschrijf krijg in mijn collegegeld nog terug, maar stopt mijn stufi dus, met kans dat ik mijn kamer niet langer aan kan houden. Terug bij ouders intrekken is wat mij betreft echt geen optie.

Help!!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:49

Je hebt recht op 4 maanden overbrugging en dan hou je dus je stufi :)
Oh en denk wel goed na over je andere studie. Niet te overhaast beslissingen nemen.. (dat heeft mij genekt) Waar zit je aan te denken?
Laatst bijgewerkt door Astaloca op 31-10-14 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:50

Weet je zeker dat je ergens fulltime aan de slag kan?
Is overstappen naar maatschappelijk werk een optie? Das een uitdagendere studie maar eerste jaar was bij ons t zelfde als bij sph

Bedenk ook dat je alle stufi die je hebt gekregen moet terug betalen als je geen diploma haalt

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:51

Als jij bent ingeschreven op een school, ben je niet verplicht om ook deel te nemen aan de lessen. Neem de tijd voor je beslissing en maak je niet druk over het opzeggen van je studie, daar heb je nog even voor.

Suus___

Re: Stoppen met studie, help!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 00:52

Wij hadden wel een aanwezigheidsverplichting om aan toetsen te mogen deelnemen

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 00:54

Oh wat fijn die snelle reacties _/-\o_

Astaloca, echt? Dat wist ik echt niet! Heb je misschien een linkje waar dit duidelijk na te lezen valt? Ik heb altijd de groene/wetenschappelijk sector gewild, maar was bang dat ik dat niet aankon. Maar dit is ook niks, iets studeren dat je niet ligt...

Suus, ik kan inderdaad full-time aan het werk. Ik wil niet langer in de sociale sector zitten, dat was een bevlieging en helaas een slechte keuze! Ik ben absoluut wel van plan verder te studeren ja :j

Romy, klopt, maar hoe langer je ingeschreven staat hoe minder collegegeld je terug kan krijgen. En aangezien mijn papa zo lief was deze studie volledig te betalen voel ik me daar echt heel erg schuldig over :o

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:00

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 01:07

Hmm nee ik kan er niks over vinden zo. Belletje is waarschijnlijk slim idee ja, dank!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:22

Is het geen optie om je kamer voor de periode dat je niet studeert onder te verhuren? Je woont in Utrecht toch? Daar moet dat geen probleem zijn. Zo raak je je kamer niet kwijt, al moet je wel weer even thuis gaan wonen. Als je de huur niet kan betalen van een fulltime baan is er niet echt een andere oplossing volgens mij.

Ja, je niet uitschrijven bij je studie, maar dat kost je vader geld. Die overbrugging is volgens mij niet bedoeld voor dit soort dingen, maar je kan het altijd navragen. Wat je wel nog zou kunnen doen is voor volgende maand een maximale lening aanvragen (moet je wel vandaag nog doen dan!). Dat is ruim 500 euro, misschien is dat genoeg om je loon aan te vullen en de maanden te overbruggen? Dan stop je per 1 december met je studie en krijg je eind november voor het laatst stufi. En dan in november al meer gaan werken, aangezien je toch niet meer hoeft te leren, dan kan je nog wat extra sparen.

Edit: Heb het even opgezocht, die overbrugging is volgens mij alleen voor MBO studenten.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:57

kan je je propedeuse nog halen?

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:08

Is er niet een mogelijkheid dat je ingeschreven blijft bij je huidige studie en dan niet gaat studeren. Dan kun je wat meer gaan werken en in de tussentijd bekijken wat je wilt gaan studeren. Ik zou gaan kijken bij groene opleidingen in de plantenteelt. In Holland had er dacht ik een aantal en anders kan je naar de HAS. Daar is wel gigantisch veel werk in te vinden!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:10

Is het geen beter idee om je propedeuse te halen en daarmee iets anders te gaan doen?

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:25

Ik ken iemand die met haar p en die studie naar 1 jaar naar de uni is gegaan. De hbo variant was heeel slecht volgens haar. De uni is een stuk beter!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 16:34

Dankjewel voor de reacties!

Mijn plan was inderdaad aanvankelijk mijn P te halen en dan naar de universiteit door te gaan, maar dit is helaas echt niet haalbaar.

Ik ga dit weekend eens rustig alle studies uitpluizen en dan hopen dat ik vind wat ik zoek! Ik heb me voor deze maand nog ingeschreven staan, zodat ik in ieder geval deze maand nog stufi krijg.

Onderverhuren mag helaas echt niet, daar is ook de huisbaas erg streng op.